Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Handelsoorlog kost honderden miljarden'

'Handelsoorlog kost honderden miljarden'

WASHINGTON (ANP) - Hoe langer de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China voortduurt, hoe groter de schade. Volgens het Internationaal Monetair Fonds (IMF) kunnen alle al ingevoerde importheffingen en de recent aangekondigde extra tarieven de wereldeconomie volgend jaar 0,5 procentpunt aan groei kosten. Dat komt neer op zo'n 455 miljard dollar oftewel meer dan de omvang van de economie van Zuid-Afrika.

IMF-topvrouw Christine Lagarde zegt dat de VS en China zichzelf in de voet schieten. De schade is immers makkelijk te verhelpen door alle opgelegde handelsbarrières weer te schrappen. Ook de sancties die de VS onlangs aan Mexico oplegden vindt ze zorgelijk.

In aanloop naar de G20-top in Japan roept Lagarde de economische grootmachten op de handelsgeschillen bij te leggen en tevens stappen te zetten met het moderniseren van het internationale handelssysteem, om te zorgen dat een handelsoorlog zoals nu niet nog eens kan uitbreken. In de ogen van de IMF-topvrouw zijn bijvoorbeeld de regels bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) over subsidies en intellectuele eigendomsrechten aan vernieuwing toe.

Minder vraag

Dat de handelsoorlog gewone consumenten in de portemonnee kan raken, wordt ook steeds duidelijker. Het IMF wees er onlangs al op. Woensdag becijferde een analist van Deutsche Bank dat de Amerikaanse sancties voor Mexico de gemiddelde prijs van auto's in de VS met zo'n 1300 dollar zullen verhogen. Mexico is een belangrijke toeleverancier voor de Amerikaanse automobielmarkt.

Hogere prijzen betekent tevens minder vraag, met als gevolg dat bedrijfsomzetten zullen teruglopen. Kredietbeoordelaar Fitch heeft uitgerekend dat een op de vijf grote, op het buitenland gerichte Mexicaanse bedrijven binnenkort met omzetterugval te maken zal krijgen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

10 Posts
| Omlaag ↓
  1. Mr.Windows 5 juni 2019 17:18
    Vraag aan 2 economen en je krijgt 3 antwoorden ;).
    Handelsoorlogen (of welke oorlog/ruzie) ook kost altijd geld.
    Mijn aandelenportefeuille is wel naar beneden gegaan maar ook weer niet met 10%, toch hoop ik dat mensen om Trump en top van China blijven nadenken en verder denken dan een PR stunt.
    "oude" organisaties kunnen boven landen weinig meer doen dus mw Lagarde (tijd niets van haar vernomen!) kan roepen maar roept in de woestijn.
  2. taurus86 5 juni 2019 17:37
    De handelsconflicten van nu, zullen de speldenprikjes blijken te zijn van een veel massaler probleem in de nabije toekomst. Hou de internationale arbeidsverdeling goed in beeld, want dat wordt het 'slagveld van morgen'.
    Zo maar een voorbeeld: In Nederland heeft men een robot uitgevonden die frambozen kan plukken. Probeer het zelf en zie hoe lastig dat plukken is. De robot doet het beter en sneller dan mensenhanden. Dus Jerzy en zijn vrienden en vriendinnen kunnen geleidelijk aan gezellig in Polen blijven. Maar die slimme Jerzy gaat zelf frambozen kweken. Vraagt de EU voor een lening en plotseling begint een kweker in het Westland te schreeuwen. "Of de politiek maar even de zaak voor hem wil regelen". Maar helaas er liggen al 100 dossiers van dezelfde aard in Den Haag te wachten. "Dan sluiten we de grenzen toch even voor Poolse frambozen", roept de kweker. Zijn naam is niet Trump, maar hij komt wel tot dezelfde conclusie.
  3. [verwijderd] 6 juni 2019 06:05


    Cristientje, Christientje waar haal je de onzin weer vandaan ten eerste, ze wil terug naar de oude situatie alle sancties terug draaien, maar wil ook het wereld handels systeem MODERNISEREN, wat wil dat mens nou eigenlijk ?

    De Chinese invoer is 508 jard op zijn ongustigtst komt daar 25% belasting op. Dat is 125 jard, maar het Chinese geld gaat devalueren en de prijzen moeten ook naar beneden. Alleen al het feit dat ze de "schade" van $455 jard vergelijkt met ZuidAfrica laat al haar ideologie zien.
    Hoe Weinig Amerikanen zullen in hemels naam een Chinese auto kopen ?
    Toch geeft ze weer wel toe dat van de huidige patent situatie niets klopt!
    Dat de VS weer zelf meer wil produceren, en banen gaat creeeren, en een balance in de Chinese import wil bereiken, wordt niet over gesproken

    Ze zal wel een dikke borrel met whiskey-Juncker hebben gedronken.
10 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links