Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Vliegtaks in 2021 zo'n 7 euro per ticket'

'Vliegtaks in 2021 zo'n 7 euro per ticket'

DEN HAAG (AFN) - De vliegtaks wordt ongeveer 7 euro per ticket, ongeacht de reisbestemming. Het gaat om één vast bedrag om het de Belastingdienst niet te moeilijk te maken.

Bronnen in Den Haag bevestigen berichtgeving van RTL Nieuws hierover. Eerder overwoog het kabinet nog een heffing van 3,80 euro voor vluchten binnen Europa en van 22 euro voor intercontinentale vluchten. De vliegtaks wordt in 2021 ingevoerd. Verder komt er een heffing voor vervuilende en lawaaiige vliegtuigen.

Hoewel de vliegtaks is bedoeld voor het milieu, verwacht het kabinet niet dat de invoering tot veel minder vraag naar vliegreizen zal leiden. Tickets worden de komende tijd toch wel duurder, mede door de schaarse capaciteit op Schiphol. Met de extra winst die luchtvaartmaatschappijen daardoor maken, kunnen zij de belasting in belangrijke mate voor eigen rekening nemen.

Weinig effect

Natuur & Milieu heeft nog niet veel reden tot juichen. ,,Wij zijn blij met het invoeren van een vliegtaks, maar zo'n laag bedrag gaat natuurlijk weinig effect hebben op klimaat, geluidsoverlast of volksgezondheid. Wij vinden dat dit kabinet, dat zich het groenste ooit noemt, dat beter moet kunnen'', zegt directeur Marjolein Demmers. ,,Vliegtickets worden nu nog helemaal niet belast, net als de kerosine voor vliegtuigen. Tickets zijn daardoor goedkoop, en de vraag naar vliegen veel te hoog. Zou je vliegen wel eerlijk belasten, dan zouden tickets 35 procent duurder worden. Gemiddeld kost een ticket ongeveer 200 euro, dus die 7 euro zou eigenlijk 70 euro moeten zijn.”

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers stelt dat de vliegtaks een 'effectloze maatregel is, die alleen 200 miljoen extra in de staatskas brengt'. ,,Het politieke doel van deze maatregel was het verminderen van de klimaat- en milieuschade veroorzaakt door de luchtvaart. Uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van de Rijksoverheid blijkt dat deze vliegtax vrijwel geen positief effect heeft op het bereiken van dit doel. Uit dezelfde onderzoeken blijkt ook dat het geen groot effect heeft op de keuzes die de consument gaat maken. Wij hadden gehoopt op beleid dat juist de innovatie in de sector zou aanjagen en innovatie zou nastreven'', aldus de verkeersvliegers.

KLM zegt in een reactie het wetsvoorstel af te wachten. ,,De vliegtaks komt naast een wereldwijde CO2-heffing, een Europese CO2-heffing en een nationale heffing op lawaaiige en vervuilende vliegtuigen. Hiermee ontstaat een stapeling van vier kostenverhogende systemen die de Nederlandse luchtvaartsector schade toebrengen'', merkt het luchtvaartbedrijf op. KLM hoopt dat de opbrengsten van de vliegtaks niet naar de algemene middelen vloeien, maar naar echte verduurzamingsmaatregelen binnen de sector.

Lees over dit aandeel ook

  1. 08 mei Air France-KLM heeft een serieus kostenprobleem, en dat is niet voor het eerst
  2. 02 mei "Brussel onderzoekt o.a. Air France-KLM om greenwashing"

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

13 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 7 december 2018 08:12

    Dus even nadenken, met dit kabinet....

    Ze willen marrakesh pact tekenen
    Ongeoorloofd vlucht van economische migranten toegestaan
    Btw verhoogd naar 9 %
    Energie beheer tax omhoog
    Dividend belasting ongemoeid
    Zorg premie omhoog
    Burgers moeten investeringen doen voor gasvrij woning
    Rendement tax van 4% ongemoeid gelaten
    Post tarief omhoog
    Reisticket omhoog
    Referendum afschaffen

    Ik weet op wie ik ga stemmen op 20 maart.
    Dat is zeker niet huidige kabinet.
  2. forum rang 6 Daan 008 7 december 2018 10:16

    Wauw €7

    Waarom de vliegtuig brandstof niet belasten zoals voor een auto?
    Maar ja dat geeft ongeveer €20 extra kost per persoon.
    Of is de brandstof voor een vliegtuig niet vervuilend.

    Hoeveel miljarden inkomsten mist vadertje staat hierdoor?
    Maar ja men kan beter de werkende mens/bedrijven extra belasten of niet soms.

  3. ooievaar49 7 december 2018 11:02
    Belachelijk die 7 euro. En maar praten over maatregelen die de uitstoot van CO2 moeten tegengaan. Begin er maar eens mee om de mensen er van op de hoogte te brengen dat ze wat minder vaak met het vliegtuig moeten gaan. Kinderen wennen er aan en gaan als ze groter worden ook vaak vliegen. Een weekendje weg voor een paar tientjes!!! Waar zijn we mee bezig. Het is net als in de 60er jaren. Protesteren bij kerncentrale Borsele en daar komen met je Lelijke Eend. Ja, ja! Klimaatverandering is niet tegen te gaan maar we hoeven het door o.a. dat vele vliegen toch niet te versnellen? Maakt mij verder niet zo veel meer uit gezien mijn 70 jaar maar zit dan ook niet te zeuren dat de aarde gered moet worden voor onze kinderen en kleinkinderen.
  4. forum rang 8 het zwaard 7 december 2018 11:25
    Nederland is misschien koploper i.v.m de vliegtaks en die 7 €.Volgens mij gaan er nu meerdere landen dit voorbeeld volgen, en dit is 'n goede zaak vind ik. denk dan ook dat het niet bij 7€ zal blijven, vind ik ook 'n goede zaak. Het kan niet dat je wat AAA batterijtjes in China online besteld die dan per vliegtuig naar hier komen. De Noordzee garnalen overgevlogen naar Marokko ,om ze daar te laten pellen. En zo kan je nog 'n hoop zaken bedenken. Of binnenkort misschien Groene Hesjes hier!
  5. forum rang 4 holenbeer 7 december 2018 13:32
    quote:

    het zwaard schreef op 7 december 2018 07:55:

    7 € lijkt mij te weinig gezien de enorme vervuiling die een vliegtuig met zich meebrengt. Voor 7€ meer zal de toerist ook niet kiezen voor een ander alternatief. Trouwen welk ander alternatief ?
    Gewoon met de auto of de trein naar Frankrijk, Oostenrijk of een ander Europees land? Met zijn 4en in een zuinige auto kan prima. In de vorige eeuw deden we niks anders.
    We hebben tegenwoordig prima zomers in Europa, lekker warm en droog. En je kan overal met de euro betalen. Behalve in Engeland, maar dat is ook geen Europa.
13 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

10,260 16:29
-0,195 -1,87%
Premium

Air France-KLM heeft een serieus kostenprobleem, en dat is niet voor het eerst

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links