Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Acomo H1 2018

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
120 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
fredvries
0
Het Keniaanse bedrijf Siginon Global Logistics heeft een blendingmachine geïnstalleerd in Mombassa (Kenia). Het apparaat is de grootste van heel Afrika en verstoort dus behoorlijk het bestaande evenwicht.

Op dit moment heeft Siginon Global Logistics al orders binnen van Van Rees, dochter van Acomo, om hun Keniaanse thee te blenden. Men rekent €0.05 per kilo thee.

Bron: agritraders.blogspot.nl/2018/03/van-r...
GrindNshiP
0
quote:

fredvries schreef op 13 mrt 2018 om 13:55:


Het Keniaanse bedrijf Siginon Global Logistics heeft een blendingmachine geïnstalleerd in Mombassa (Kenia). Het apparaat is de grootste van heel Afrika en verstoort dus behoorlijk het bestaande evenwicht.

Op dit moment heeft Siginon Global Logistics al orders binnen van Van Rees, dochter van Acomo, om hun Keniaanse thee te blenden. Men rekent €0.05 per kilo thee.

Bron: agritraders.blogspot.nl/2018/03/van-r...


Dat lijkt mij een mooie kostenbesparende operatie, hoewel ik geen idee heb van hoeveel de kosten eerst per kilo thee waren.
stockholder
0
Vandaag ingestapt op 21,60. Acomo lijkt me een goed geleid bedrijf. Mi op termijn weer naar oude koersnivo's. Stabiel dividendpolitiek. Ik houd de aandelen voor langere termijn vast.
Toddemij
0
quote:

Panly schreef op 7 mrt 2018 om 11:53:


[...]


Is het aandeel in een "down trend"?




Het aandeel is voldoende gezakt om op te pikken. het is en blijft afhankelijk van grondstofprijzen en de diverse valuta. Als je daar tegen kunt en ziet hoe dit handelshuis toch steeds sterke resultaten neerzet dan is op een koers van 21,60 dit aandeel koopwaardig zeker met een dividend rendement van 5 % (1,10 euro dividend).
Toddemij
0
Vandaag stuk in telegraaf over Allard Goldschmeding en Acomo: www.telegraaf.nl/telegraaf-i/7cQ/92KNg Denk dat je wel geabonneerd moet zijn om online te kunnen lezen.
LAVEREN LANGS EXTREMEN KLIMAAT
ALLARD GOLDSCHMEDING
’Voedselprijs gaat op termijn stijgen’
Dikke kans dat in uw maaltijd specerijen, noten en zaden van Amsterdam Commodities zitten. Het concern met wortels in 1819 is ook dankzij zijn theesoorten en voedingsingrediënten de smaakmaker voor duizenden voedingsproducten. Onstuimige bevolkingsgroei in Azië maakt Acomo volgens analisten nog jaren kansrijk.
Toddemij
2
Enige zaken eruit:
Dikke kans dat in uw maaltijd specerijen, noten en zaden van Amsterdam Commodities zitten. Het concern met wortels in 1819 is ook dankzij zijn theesoorten en voedingsingrediënten de smaakmaker voor duizenden voedingsproducten. Onstuimige bevolkingsgroei in Azië maakt Acomo volgens analisten nog jaren kansrijk.

Uit markten die wij niet ten diepste kennen blijven we weg. Dat heeft ons succes gebracht”, zegt topman Allard Goldschmeding (53). Hij koestert aan het Rotterdamse Beursplein die aloude strategie van veilige groei. „Wij moeten niet naïef zijn. Acomo speurt vanuit zijn handelstraditie altijd naar kansen. Maar we doen zaken in landen met exotische leveranciers. Die verdienen op korte termijn soms veel op grote risico’s en verspelen het morgen. Wij zoeken de hoge langetermijnresultaten.”

Vanuit de Maasstad groeide voorloper Catz International tot een van de grootste leveranciers van tropische voedingsingrediënten. De Rotterdammers, destijds geleid door handelsicoon Dov Gottesmann, werken nog aktijd volgens diens credo: contract is contract. „Dat is na al die jaren nog steeds van toepassing”, zegt Goldschmeding.

Catz noteerde vanaf 1982 via een omgekeerde overname van het toenmalige Amsterdam Rubber aan het Damrak. Via overnames van handelshuizen als Tefco (voedselingrediënten), Snick, Van Rees (thee), Red River Commodities (eetbare zaden), King Nuts (noten) en Delinuts, bestrijkt het sinds 2006 isteeds meer smaken. Vanaf 2009 ging de beurskoers van het bedrijf dat inmiddels Acomo heet met schokken opwaarts.

Acomo, met vorig jaar ruim €32 miljoen nettowinst bij €710 miljoen omzet (+4%), is voor analisten vanwege de veelzijdige activiteiten lastig te doorgronden, erkent de ex-Sara Lee-bestuurder Goldschmeding. Sinds 2015 is hij behalve cfo ook group managing director. Hoog in het Rotterdamse WTC heeft hij zicht op de gebouwen van dochter Catz en de grootste onafhankelijke theehandelaar van de wereld Van Rees. „Ondanks dat alle dochterbedrijven erg autonoom werken, dragen ze alle dezelfde bijna familiale cultuur met de ondernemende filosofie die grondlegger Gottesmann en ook Rotterdam als handelsstad kenmerkt.”



Nooit een contract opzeggen, terwijl klimaatextremen de oogsten vaker aantasten.

„Inderdaad. We zullen soms wel goedkoper moeten verkopen dan we inkochten. Maar we zullen altijd afnemen en leveren. De basis blijft onze visie op de markten waar producten verhandeld worden. Dat is nodig om risico’s in te kunnen schatten en kansen te grijpen. We weten welke leveranciers en afnemers betrouwbaar zijn, wat de productie wordt en wat de vraag is. Dat heeft onze positie versterkt. Als we een tegenvaller hebben in de ene markt dan kan die vaak worden opgevangen door winsten in andere markten.”



Waterschaarste is zo’n risico. Welke gevolgen krijgt die?

„Veel. Een groot deel van onze producten wordt verbouwd in regio’s waar water niet gratis of makkelijk beschikbaar is. We anticiperen erop en helpen onze leveranciers met reductie van watergebruik. Dat blijkt tegelijkertijd ook andere voordelen te hebben. Niet alleen minder milieubelasting, wat een kostenvoordeel is: minder water geven betekent ook scherpere controle van je producten. Te veel water is niet goed.”



Wat doen de extreme klimaatschommelingen voor ons voedsel?

„De wereldbevolking groeit, daarnaast neemt het besteedbare inkomen in bijvoorbeeld Azië toe. We handelen in voedingsproducten waar producenten moeite hebben om de vraag bij te houden. Wat de redenen ook zijn: de prijzen zullen op de lange termijn stijgen. Tegelijkertijd maken mensen zich zorgen om hun gezondheid. Wij leveren die noten en zaden die in goede voeding een steeds prominentere plaats innemen. De hele trend van minder zout en suiker helpt ons ook: voedingsingrediënten, vaak mengingen van specerijen, worden gekocht als alternatief voor zout.”



Jullie hadden goud geld kunnen verdienen aan vanille…

„Klopt. Dat is toch wel een heel specifieke markt, met teelt in vooral Madagaskar. Daar kon je door de tekorten die zijn ontstaan enorm veel geld aan verdienen. Maar we stappen er niet in omdat we die handelsketen niet goed genoeg kennen.”



Maar hoe kom je ooit in nieuwe kansrijke markten?

„Veel tijd nemen en investeren om onze markten te blijven doorgronden. Die zijn in alle landen anders. We werven mensen die doorgaans uit de schoolbanken komen. Ze worden hier jaren opgeleid. Op sommige terreinen hebben we zoveel expertise en relaties opgebouwd, dat andere partijen niet makkelijk op die markt komen. Ik reis veel om de details van de markten te leren kennen. Als ik dan in een zonnebloempittenveld in de VS sta en bij een honkbalwedstrijd Amerikanen die grote pitten met strepen zie eten, een bepaald ras dat wij leveren, dan leer ik daarvan. Die eet ik nu zelf ook.”



Met zoveel genetisch gemanipuleerd voedsel, hoe overleeft Acomo daarnaast?

„Nou, de behoefte aan natuurlijk voedsel groeit alleen maar. Wij doen alleen in natuurlijke voedingsingrediënten. Ons maan- en sesamzaad, de pompoenpitten zul je al snel op een broodje bij de bakker vinden. Acomo’s zonnebloempitten zijn niet genetisch gemanipuleerd, wel gekruist. Maar dat gebeurde vroeger al met Nederlandse aardappelen.”



Wat is toch die trend achter de opkomst van theebars?

„Buiten de deur eten neemt sowieso toe. In het westen is meer behoefte aan de high end thee gekomen. Het past bij gezond leven. De piek in koffiebars hebben we wel gehad. De wereldmarkt van thee groeit nog met 3 tot 4% per jaar. Theebars krijgen veel aandacht, maar de volumes moeten zich nog ontwikkelen.”



Analisten verwachten opnieuw overnames van Acomo.

„Onze aandeelhouders zijn betrokken bij de onderneming, ze zijn tevreden over hoe we het doen. We worden niet belemmerd door onze notering. Ook niet voor onze toekomstige groeimogelijkheden. We zijn goed gefinancierd. We praten continue met overnamekandidaten. We hanteren alleen wel strenge overnamecriteria. Een daarvan is dat we nooit te veel betalen.”



U reist veel, welke lessen zijn er voor Nederland?

„Ons land heeft altijd een brede kijk op de wereld gehad, die moeten we behouden. We zijn maar een klein land. We zagen altijd mogelijkheden: bloembollen, diensten, energie, water. Azië ontwikkelt zich nu sterk, de middenklasse wordt rijker, in die zin moeten we als Nederland daarvan kunnen profiteren.”
stockholder
0
Toddemij>>>>>>>>>>> bedankt voor het doorleveren van het Telegraafverhaal. Interessante info.
fredvries
0
Leuk algemeen stukje natuurlijk, maar eigenlijk zegt hij helemaal niets. Geen enkele aanwijzing over (aangepaste) strategie of (potentiele) overnames.
Toddemij
0
quote:

fredvries schreef op 17 mrt 2018 om 11:21:


Leuk algemeen stukje natuurlijk, maar eigenlijk zegt hij helemaal niets. Geen enkele aanwijzing over (aangepaste) strategie of (potentiele) overnames.


Is ook zo Fred maar voor outsiders geeft het een beeld waar Acomo zoal voor staat. Enige koersgevoelige info mag hij natuurlijk niet geven.
fredvries
0
SunButter en SunWise.
SunWise Foods in Pelham (Minnesota, USA) produceert in een speciale fabriek (om kruisbesmetting te voorkomen) sandwiches met Acomo's SunButter en strawberry jelly (of grape jelly). Succes maakte en smaakte hongerig en SunWise Foods werd in 2014 overgenomen door het grotere J.S.B. Industries.
Zie hier: agritraders.blogspot.nl/2018/04/sunbu...
Bowski
0
quote:

fredvries schreef op 6 apr 2018 om 12:10:


SunButter en SunWise.
SunWise Foods in Pelham (Minnesota, USA) produceert in een speciale fabriek (om kruisbesmetting te voorkomen) sandwiches met Acomo's SunButter en strawberry jelly (of grape jelly). Succes maakte en smaakte hongerig en SunWise Foods werd in 2014 overgenomen door het grotere J.S.B. Industries.
Zie hier: agritraders.blogspot.nl/2018/04/sunbu...

madelinespantry.com/collections/peanu...
Contains 32 stuks sandwiches à 2,8 oz en kost $56.
2.8 oz staat gelijk met 80 gram.
Je krijgt dus voer voedsel voor $21,85/kg.
Niet goedkoop, maar ik moet zeggen dat het er wel lekker uit ziet.

Toch leuk voor Acomo dat ze Sunbutter verkopen.
Gold-finder
0
Vandaag Akzonobel verkocht, de winst heb ik gestopt in Amsterdam Commodities. Een klein pareltje hier op de Amsterdamse beurs. Veilig dividend aan een lage prijs.
alkmaar1
0
Een zeer positieve dag qua omzet en stijging van de koers, adviesverhoging in aantocht of een indicatie van positieve resultaten Q1? "Handelsoorlog" USA voordeel voor Acomo?
Gold-finder
0
quote:

CWAVWH schreef op 7 apr 2018 om 10:13:


Stijging eerder een gevolg van de naderende ex-dividend datum.

Wanneer is de ex datum?
Gold-finder
0
quote:

alkmaar1 schreef op 6 apr 2018 om 17:40:


Een zeer positieve dag qua omzet en stijging van de koers, adviesverhoging in aantocht of een indicatie van positieve resultaten Q1? "Handelsoorlog" USA voordeel voor Acomo?

Wat maken die adviezen nou uit? Die zijn toch allemaal één pot nat. Ook moet je helemaal niet kijken naar wat de beurs op dagelijkse basis doet. ACOMO is nou juist zo'n aandeel om op de plank te gooien.
alkmaar1
0
het gaat mij ook niet om de adviesverhoging, wel de invloeden die onderdelen van dit handelsbedrijf gaan ondervinden van de "handelsoorlog".
fredvries
1
De omzet van Snick Ingredients schommelt al een paar jaar rond de €21 mln, al neemt de winst op die gelijkblijvende omzet wel steeds toe. Volgens Acomo's directeur Allard Golschmeding is het lastig om overnamekandidaten voor Snick Ingredients te vinden die aan de strikte eisen van Acomo voldoen.

In 2007 stichtte Philippe Snick ook een spin-off van Snick Ingredients onder de naam Cube. Het bedrijfje kwam in handen van Snick's zoon Stijn en die wist het assortiment succesvol uit te breiden met diepgevroren fruitdrops en pasta's.

Zie hier: agritraders.blogspot.nl/2018/04/acomo...
Bowski
0
Leuk beeldverslag over thee:
www.bbc.com/news/in-pictures-43629707

Volgens de reportage kost Sri Lanka thee om te plukken 2,70 pond per 18 kg, gedroogd blijft er 5 kg van over. Omgerekend ~€0,65/kg dus.
Voor €0,65 koop ik 20 zakjes a 1,75g, dat is €18,57/kg.
De prijs van de plukker naar Hollandse theedrinker gaat dus 30x over de kop...
120 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

Amsterdam Commodities Meer »

Koers 19,100   Verschil -0,08 (-0,42%)
Laag 19,040   Volume 8.563
Hoog 19,240   Gem. Volume 9.925
15-okt-19 17:35
label premium

Acomo swingt niet

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium