Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Vier vakantietips

Beleggers die geïnteresseerd zijn in de cyclische reissector - en alles wat daarmee samenhangt - kunnen slecht terecht op de Nederlandse beurs; daar vind je alleen Air France-KLM. En de airlines doen het qua koersrendement over het algemeen prima: kostenbesparingen, lagere kerosineprijzen en toegenomen reizigersvolume met een beperkte vlootuitbreiding.

Ook de cruiseschepenbusiness draait prima. Na het drama met de Italiaanse Concordia gaat het weer beter met de aandelenkoers van de Amerikaanse eigenaar: Carnival Corp. De vergrijzing heeft ook zijn voordelen: de reissector profiteert van ouderen die tijd en geld te besteden hebben.

De meest geïntegreerde reisorganisatie (vliegtuigen, cruiseschepen, reisbureaus, resorts en hotels) is TUI; in Nederland bekend van Holland International, Arke (Fly) en Kras. Volgens de recente Hotel Price Index (HPI) van de boekingssite Hotels.com (Expedia, zie verder) is er wereldwijd een herstel van de kamerprijzen gerealiseerd van 3% in 2012.

In Europa en het Midden-Oosten (Arabische lente) is de opleving die begon in 2009 weer teniet gedaan. Hotels.com verwacht echter dat het internationale toerisme dit jaar weer zal toenemen. De koersrendementen van hotel- en resortfondsen lopen op, van bijvoorbeeld:

  • de Spaanse beursgenoteerde NH Hoteles en Melia Hotels
  • het Franse Club Med, en Accor (met onder meer IBIS)
  • het Britse Millennnium & Copthorne
  • het Amerikaanse Starwood en Marriott

Opvallend is dat de koersen van deze hotelketens vooruitlopen op de resultatenontwikkeling, want pas in 2014 worden er bij de meeste van de genoemde hotels betere resultaten verwacht.

De resultaten over 2013 wijken niet zo veel af van die van 2012; in sommige gevallen zijn de winsttaxaties zelfs lager. Belangrijk bij de beoordeling van hotelketens is de bezettingsgraad en de revpar (revenue per available room; de gemiddelde opbrengsten per verhuurde hotelkamer).

Nu aandacht voor:

  • de bookingssites Priceline.com en Expedia
  • Thomas Cook, dat in een turnaround-situatie verkeert
  • Dufry, één van de vele Zwitserse succesaandelen

Priceline.com
Ik hoorde laatst dat circa 45% van de hotelboekingen in Amsterdam via de website www.booking.com gaat. Hotels moeten ongeveer 15% van de omzet van de gereserveerde hotelovernachtingen aan eigenaar Priceline.com af te dragen.

Priceline.com is weer een belangrijke cliënt van Google, die er weer voor zorgdraagt dat je bovenaan komt te staan als er op "hotels+Amsterdam" gegoogled wordt. Priceline.com heeft vier belangrijke websites (merken) waaronder één voor autoverhuur: www.rentalcars.com.

Priceline.com is een echte cashmachine, met een brutomarge van bijna 80%, een EBITDA-marge van bijna 40% (2x hoger dan die van concurrent Expedia). Ook heeft Priceline een snellere groei dan Expedia.

Beide ondernemingen hebben een netto kaspositie; Expedia betaalt wel dividend, Priceline.com doet dat niet. Beiden worden gewaardeerd op een koers-winst 2013 van 19x. (Zie voor meer financiële informatie de tabellen hieronder.)

Expedia
Expedia is ontstaan uit Microsoft als een online reisboekingssite in 1996. Ook Expedia heeft een netwerk van merken en websites naast haar eigen merknaam waaronder:

  • www.hotels.com
  • www.egencia.com (voor zakenreizen)
  • www.carrentals.com
  • www.eLong.com, het leidende reisboekingsbedrijf in China, met alleen al 36.000 hotels in China

Ook heeft Expedia wereldwijde deals gesloten met airlines als British Airways en Iberia. De concurrentie komt natuurlijk opzetten. Niet alleen van zoekmachines zoals Bing Travel (Microsoft), Yahoo Travel en Google Travel maar ook van een groep van hotels, die hun eigen boekingssite hebben ontwikkeld zoals www.roomkey.com.

Een bookingssite is natuurlijk erg afhankelijk van het wel en wee van de reisindustrie en veel hebben ze zelf niet in de hand. De online advertentiekosten zijn hoog en de internetdatabase en servers moeten up-to-date zijn.

Thomas Cook
Thomas Cook (ook Neckermann-vliegreizen), de bekende Britse reisorganisatie zou waarschijnlijk failliet zijn geweest als medio 2011 niet was ingegrepen.

De snelle groei, te hoge kosten, te forse schulden en tegenvallende reisinkomsten, voor een groot deel toe te wijten aan de Arabische lente begin 2011, deden het oude bedrijf (opgericht in 1841) bijna de das om.

Na een overname van het Britse Cooperative Travel in 2011 werd er fors in de kosten gesneden en werden er verschillende overzeese dochterondernemingen verkocht, waaronder Thomas Cook India en een belang in Spanje.

De kostenbesparingendoelstellingen gaan steeds omhoog en zijn nu vastgesteld op 350 miljoen Britse pond in 2015, waarvan tot op heden 60 miljoen pond is gerealiseerd. Uiteraard leidt dit tot herstructureringslasten.

Het streven is om in 2015 een minimale 5% EBIT-marge op de Britse activiteiten te behalen. Hoewel in het eerste kwartaal (sept-dec) van dit boekjaar nog verliezen werden geleden van 128 miljoen pond was dit al aanzienlijk minder dan in het vergelijkbare kwartaal een jaar geleden toen het verlies 152 miljoen pond bedroeg.

De belangrijkste kwartalen zijn het tweede en virede kwartaal. Volgens het management zijn de zomerboekingen robuust. De consensus winsttaxaties van Bloomberg geven aan dat Thomas Cook over het lopende boekjaar een positief resultaat kan laten zien, vòòr bijzondere lasten natuurlijk.

Dufry
Dufry is een gespecialiseerd reizigersdetailhandelsbedrijf en heeft 1200 winkels (ook tax-free) op terminals van vliegvelden, cruiseschepen en andere toeristische locaties in 43 landen. Zij richten zich op 1,5 miljard reizigers wereldwijd en verkopen veel luxe merken.

De belangrijkste categorieën zijn alcoholische dranken, tabak, parfum, cosmetica, luxe voeding, convenience producten en travel electronics. Deze tak van retail is zeer winstgevend; de brutomarge bedraagt bijna 60% en de operationele marge circa 10%.

Een belangrijk concept is Columbian Emeralds International (CEI); dit zijn juweliershops in het Caribisch gebied. Ook zijn er langetermijnhuurovereenkomsten afgesloten met de airportautoriteiten voor de verkooppunten.

De meeste winkels bevinden zich in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika en in Azië. In Europa hebben zij winkels in Rusland, Nederland, Frankrijk, Italië, Spanje en Griekenland en in Afrika zijn zij met name actief in de landen grenzend aan de Middellandse Zee.

Ook Dufry profiteert van een toename van het reizigersverkeer. En is in tegenstelling tot de boekingssites niet internet gevoelig. Het belangrijkste actief op de balans zijn de immateriële activa: de (huur)concessies om bij de diverse luchthavens artikelen te verkopen.

Op 15 maart aanstaande worden de jaarcijfers gepubliceerd. Gezien de gezonde groei en de redelijke waardering heeft dit aandeel mijn voorkeur.


Nico van Geest is senior beleggingsanalist bij Wijs & van Oostveen. De informatie in deze columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Overige meldingen inzake de Wet Marktmisbruik kunt u hier vinden.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico van Geest

Nico van Geest is senior beleggingsanalist bij Wijs & van Oostveen. Van Geest heeft een indrukwekkend CV als beleggingsanalist. In de afgelopen twintig jaar werkte hij voor SNS Securities, Credit Suisse First Boston, Theodoor Gilissen en Van Lanschot. .

Meer over Nico van Geest

Recente artikelen van Nico van Geest

  1. dec '15 Een uitdagend 2016 2
  2. jan '15 Durf te voorspellen!
  3. dec '14 2015: AEX naar 450 5

Gerelateerd

Reacties

2 Posts
| Omlaag ↓
2 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links