Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Flop Gear

Of nu de olieprijs stijgt of daalt, maakt weinig uit voor de beurzen. De auto-industrie jaagt beleggers ook geen vrees aan. Nu heb ik altijd geleerd dat als het hiermee slecht gaat, het ook niet goed gaat met de Amerikaanse en Duitse economie.

Als het met deze beide naties niet goed gaat, gaat het met ons land weer niet zo lekker. Een greep uit het nieuws: Daimler Chrysler kwam vorige week met een winstwaarschuwing van een miljardje en Ford ontslaat 34.000 mensen.

Nu kan ik de Japanners en Koreanen hier de schuld van geven, doordat zij met betere auto's komen. In deze tijd van Buy American! en van best mooie Amerikaanse modellen - als het aan mijn vrouw ligt kopen wij een Cadillac - maakt de industrie als geheel een flinke dip door.

Dit heeft ook effect op de toeleveringsbedrijven en niet te vergeten op het sentiment (koopbereidheid).

Feestnummers
Ik loop met u de grafieken van een reeks autofabrikanten na, om te kijken of zich leuke kansen voordoen. Ik begin met Ford. Het aandeel ging vrijdag een tikkie lager, terwijl er net een beetje herstel van betekenis was geweest. Het is moeilijk een vallend mes te vangen en daarom laat ik het fonds maar even links liggen.

Dan het andere feestnummer van vorige week: Daimler Chrysler. Dit Duits-Amerikaanse bedrijf ondervindt ook juist problemen in de VS. Als ik de grafiek moet geloven, staat de koers niet ver van een steun vandaan, of ik moet in een totale trenddraai geloven.

Bedankt Toyota en Honda?
General Motors zit in redelijk rustig vaarwater, maar met al dat gedoe in de sector zie ik de koers niet één-twee-drie verder omhoog gaan.

Voor de problemen bij Ford en Daimler Chrysler wijst de beschuldigende vinger naar Toyota en Honda. Als ik de grafiek van Toyota zie, dan vraag ik mij alleen af of het wel zo goed gaat met dit bedrijf. De Japanners krijgen problemen met de yen en daarom loop ik niet over van enthousiasme om in te stappen.

Honda laat op korte termijn min of meer hetzelfde plaatje zien als Toyota. Op langere termijn ziet de grafiek er goed uit, maar is er reden voor een nieuwe top?

Beierse bierfeesten
De Europese auto-index laat een negatief plaatje zien en daarom verwacht ik besmetting vanuit de VS. Als ik naar de individuele Europese autoproducten kijk, wordt de index alleen niet bevestigd.

BMW staat op een strategisch punt in de grafiek: herstel en opgaande trend, of breuk en flink lagere niveaus? Iets om tijdens de komende Beierse bierfeesten goed over na te denken.

De grafiek van Porsche verbaast mij al lang, maar wellicht ben ik nog verbaasder dat tegenwoordig zo veel mensen het geld hebben om met de hoge benzineprijzen in een terreinwagen als de Cayenne te rijden.

Formule 1
Volkswagen moet maar met Audi aankondigen dat ze ook in de Formule 1 gaat, want dat schijnt goed te zijn voor de koers. Wellicht kan het fonds dan alsnog door die oude top heen.

Ik had ooit het aandeel Fiat waarmee ik een leuke rit maakte. Oh, wat heb ik alleen gemist in de afgelopen tijd…

Renault koerst bovenin de opgaande trend en koop ik daarom zeker niet meer.

Peugeot dan maar?
Ondanks dat ik de modellen van Peugeot leuker vind dan de andere Franse auto's, ziet de grafiek er alles behalve koopwaardig uit. Toch koop ik liever Peugeot dan Renault op deze niveaus. Of voor de contraire beleggers met enig zitvlees: Peugeot is een leuk aandeel…

Nee, ik heb momenteel in geen van de autoaandelen een positie. Ik wacht wel even tot er iets meer rust is in deze sector.

Klik hier voor Frank van Dongens IEX.nl Lage Landenportefeuille

Klik hier voor Frank en Ronald van Dongens IEX.nl Trading Twins Portefeuille



Frank van Dongen is het pseudoniem van de bekende Amsterdamse handelaar Cees Smit. Hij is algemeen directeur van de hedendaagse vennootschappen Today’s Beheer bv en Today's Brokers. Van Dongen schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Today’s Beheer is een actieve vermogensbeheerder en is als vergunninghouder geregistreerd bij de AFM en staat als deelnemende instelling ingeschreven bij het DSI. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op vandongen@iex.nl.

Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Smit schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Today's is een vergunninghoudende instelling. Today's is bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geregistreerd als beleggingsonderneming en beleggingsinstelling. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op vandongen@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Frank van Dongen (Cees Smit)

Auteur:

Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Today’s is als vergunninghouder geregistreerd is bij de AFM en het DSI. Cees Smit is gespecialiseerd in ingewikkelde derivatenco...

Recente artikelen van Frank van Dongen (Cees Smit)

  1. De Show is over: Iedereen bedankt
  2. Mindf*ck
  3. De beren krijgen lucht

Gerelateerd

Reacties

10 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 18 september 2006 11:04
    Het Cayenne verhaal vind ik wel grappig. Minder grappig is dat in een Amerikaans Automanagement blad stond dat Porsche voor Amerika de Cayenne modeljaar 2007 "overslaat". Volgens een woordvoerder om de consument niet te vermoeien met de te subtiele veranderingen, in vergelijking met de aankomende facelift voor modeljaar 2008. Volgens insiders een "Kul"reden. Porsche USA raakt zn op voorraad staande Cayennes modeljaar 2007 aan de straatstenen niet kwijt en ziet een gigantisch old-stock probleem opdagen en tracht dat zo op te lossen.

    Tekentje aan de wand?
  2. [verwijderd] 18 september 2006 13:59
    Fiat maakt de dieselmotoren voor de kleine GM (opel corsa enz).Omdat niemand nog een fiat wil vanwege hun reputatie maken ze nu goede dingen in onderaanneming. Honda is geen autofabrikant maar een industrieel disign en ontwikkelingsfirma.Als Amerika niet naar de knoppen gaat, zal Honda binnen 3 jaar het lukratieve park van vliegtuigjets via Piper volledig inpalmen. Het toestel is 20% sneller 20% beterkoop (dit kan 40% maar Honda verdient ook graag wat en heeft dure Pipermannetjes voor de verkoop) en 40% zuiniger voor een 6 persoonsjet dan alle concurrentie op de wereld. Alles made by Honda. Persoonlijk rijd ik met een spionagevoertuig (Honda insight hybrid)dat 3 jaar bij Daimler Chrisler op de rollenbank stond. Niet alleen voor de hybride, maar meer nog voor de nox katalisator.
    Mijn pronostiek: Honda, Fiat,Volkswagen of beter nog Porche, Toyota.
    Te mijden DaimlerChrisler, Ford,
    Volkswagen gaat de 35% in Man ruilen voor nog meer vrachtwagen geweld. Onderschat Wiedeking de man bij Porche niet, hij neemt zo langzaam het ganse imperium over en zal tegen 2012 rond 50% van het europese rollend materiaal beheersen.
  3. bub 18 september 2006 22:10
    Grafieken zijn leuk. BMW heeft in augustus een dip gescoord. De reden was voornamelijk het buitenbedrijf stellen van de mini fabriek. Het merk BMW groeide wel. Deze maand ongeveer gaat het nieuwe model in productie met een fabriek met verhoogde capaciteit. De beperkende factor bij Mini was de productiecapaciteit. Dus we zullen zien wat de komende maanden brengne.
  4. [verwijderd] 19 september 2006 14:14
    Leuk stukje en helemaal waar. Als de bedrijven die nu in de problemen zitten doorgaan met de verkeerde producten aan te bieden dan kan de Aziatische concurrentie nog goede tijden tegemoet zien in een markt met een jaren lange structurele overcapaciteit. Nu de Amerikanen met hun bezine slurpende SUV's en straks de duitsers die nog steeds menen dat er een PK wedstrijd aan de gang is in een overvolle wereld waar automobilisten of het nu Peking is of New York in de file staan. Het leuke van de auto is er af en daar moet je als fabrikant op inspelen.
10 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.