Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

DeGiro-CEO: "Dit zijn geen verborgen kosten"

DeGiro-CEO: "Dit zijn geen verborgen kosten"

CEO Muhamad Chahrour (foto) van broker DeGiro reageert geagiteerd op de klacht die broker Lynx heeft ingediend.

De markt voor online beleggen groeit en dat is te merken in de brokermarkt, waar de concurrentie steeds feller wordt. Deze ochtend berichtte het FD over broker Lynx, die concurrent DeGiro voor de Reclame Code Commissie sleept.

De campagne die DeGiro voert voor ‘commissievrij beleggen’ is misleidend, zegt Lynx. Weliswaar zijn de commissies voor Amerikaanse aandelen teruggebracht naar 0%, maar daar staat een nieuwe flat fee voor 'handling' (beursfees en dergelijke) en hogere kosten voor vreemde valuta tegenover.

‘Zero’ zoals DeGiro in zijn uitingen zegt, zijn de kosten dus niet. Sterker, met name bij de kleinere transacties zijn de kosten in de nieuwe situatie hoger. Ook broker BUX (die tegenwoordig officieel ‘BUX 0’ heet) sloot zich in het artikel aan bij de kritiek op DeGiro. Beleggen zou niet met 'kleine lettertjes' gepaard moeten gaan.

Alleen in Nederland

Het FD kon nog geen reactie van DeGiro optekenen, daarom belden wij vandaag maar eens met FlatexDegiro-topman Muhamad Chahrour.

De ceo is duidelijk geagiteerd. Misschien nog wel minder over de kritiek zelf dan over het feit dat een concurrent het op deze wijze aanzwengelt: “Ik was erg verrast door de agressiviteit. En door de hele publicatie. In heel Europa heeft niemand erover geklaagd. Alleen in Nederland. En dan nog wel door een speler die zelf vele malen duurder is! En met een neo-broker als BUX die ons aanvalt vanwege intransparantie heb ik helemaal grote moeite.”

Kern van de klacht van Lynx is dat DeGiro de nieuwe tarieven presenteert als commissievrij, terwijl andere kosten omhoog gaan. Hebben ze geen punt?

"Brokertarieven bestaan altijd uit twee componenten: commissies en fees. We hebben nooit gezegd dat we ‘zero fee’ zijn. Die fees betaal je overal, ook bij de partijen die nu klagen over onze reclame. Wij hebben alles versimpeld. De commissies zijn teruggebracht naar nul en we hebben de handling fees, die voor iedere beurs verschillend zijn en daardoor erg intransparant, teruggebracht tot één flat fee van 50 cent. Het zijn geen verborgen kosten, we communiceren er heel open over.”

Maar snappen mensen het verschil wel tussen zero commission en zero fee?

“Op onze homepage staat op de tweede slide al groot vermeld dat we handlingkosten in rekening brengen. We hebben nooit beweerd dat je helemaal niets betaalt bij ons. Bij andere partijen moet je aanmerkelijk harder zoeken naar die informatie.”

Toch geef je door te adverteren met ‘zero commission’ wel de perceptie dat het goedkoper is geworden, terwijl dat lang niet altijd zo is.

“Communicatie is heel belangrijk en we hebben onze klanten helder uitgelegd hoe de nieuwe tarieven werken. Maar laten we wel wezen: als een autofabrikant de prijs van de Golf verlaagt, dan mogen ze daar wel reclame voor maken, zonder dat dat betekent dat alle Volkswagens goedkoper moeten worden. Als het verboden zou worden om met zero commission te adverteren, prima, dan zeggen we: alles kost 50 cent. Dan zijn we nog steeds de goedkoopste.”

Naast Lynx en BUX hebben ook onafhankelijke partijen als de VEB en Finner kritiek geuit op de nieuwe tarieven. Hoe kijkt u daar tegenaan?

“Tja, dat is hun goed recht. Je kunt ook kritiek hebben op de prijs van Apple-producten. Dat wil niet zeggen dat Apple iets verkeerd doet. Wij blijven doen wat volgens ons commercieel het verstandigst is, binnen wat de regels ons toestaan. Ik heb vertrouwen in mijn legal en compliance-teams en zolang die zeggen dat wij correct handelen, blijven wij dat doen. En als een toezichthouder ons komt vertellen dat het anders moet, zullen we ons daaraan houden.”

Wat vindt u van de uitnodiging van een van de brokers in het FD om met “alle betrokken partijen” een gesprek over transparantie te voeren? Goed idee?

“Nou, ik spreek graag met mensen, maar dan wel bij voorkeur met mensen die niet eerst naar de krant lopen om dat gesprek te beginnen. En daarbij ook nog eens boter op het hoofd hebben. Waarom moet ik met zo iemand in gesprek? Als het je echt te doen was geweest om hoe we onze tarieven weergeven, dan had je gewoon kunnen bellen om dat aan te kaarten. Mijn nummer en mailadres zijn overal te vinden.”


Lees ook:


Pieter Kort is hoofdredacteur van IEX Media. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX-redactie.

Auteur: Pieter Kort

Pieter is hoofdredacteur van IEX.nl en de overige financiële titels van IEX Media. Volg hem op Twitter: @pieterkort.

Meer over Pieter Kort

Recente artikelen van Pieter Kort

  1. 17 mrt Fed hint op zes renteverhogingen, Azië swingt en de AEX opent in de plus 1
  2. 02 feb Azerion-topman: "Wij zijn niet afhankelijk van het geld op tafel"
  3. 23 dec DeGiro-CEO: "Dit zijn geen verborgen kosten" 36

Gerelateerd

Reacties

36 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Da Freeze 23 december 2021 17:03
    Maar laten we wel wezen: als een autofabrikant de prijs van de Golf verlaagt, dan mogen ze daar wel reclame voor maken, zonder dat dat betekent dat alle Volkswagens goedkoper moeten worden.

    Dit argument zou valide zijn als de prijs van de Golf wordt verlaagd, maar de prijs van de opties stijgt. Wat er nu staat slaat nergens op.
  2. Jake 23 december 2021 18:02
    Als Premiumklant van IEX stel ik prijs op objectieve informatie en niet het klakkeloos citeren van de gekleurde statements van een bepaalde broker in bovenstaand interview.

    Ter toelichting:
    Het is mij als recente gebruiker van het DeGiroFlatex (DeGiro) platform opgevallen dat dit platform veel naar verhouding hoge en additionele kosten in rekening brengt waarover in haar wervende commerciële boodschappen zwijgt als het graf, o.a.:

    * het in rekening brengen van een negatieve creditrente van 0.5% als een klant meer dan 2500 euro cash geparkeerd heeft op zijn beleggingsrekening aangesloten op dit platform. Dit kan behoorlijk nadelig werken voor de belegger die via optieconstructies anticipeert op toekomstige aankoop van aandelen en voor beleggers die anticiperen op koersdalingen middels (tijdelijke) verkoop van aandelen. Ook voor putschrijvers is dit erg hinderlijk als door beperkte bestedingsruimte de vervelende optie van het terugboeken van "overtollig" cash naar de tegenrekening minder relevant wordt

    * DeGiro dwingt klanten akkoord te gaan met het gratis uitlenen van aandelen van de klanten op straffe van het in rekening brengen van andere extra kosten. Het uitlenen van activa van klanten is een extra component van het verdienmodel van DFG zonder enige compensatie aan klanten te bieden voor de extra cashflow voor DGF gegenereerd met andermans activa

    * De tick size bij het handelen van klanten binnen de bied-laat spread is bij DeGiro al heel snel 5 cent i.p.v. 1 cent bij een aantal concurrerende platforms. Dit betekent hogere transactiekosten voor DeGiro klanten.

    * Voor zover mij duidelijk is, laat DFG geen combinatie-(optie)transacties toe, hetgeen wederom voor DeGiro klanten extra transactiekosten met zich meebrengt

    * DFG laat geen parallelle dollar- en euroaccounts toe onder één beleggingsrekening. Bovendien rekent DeGiro extra EUR-USD omwisselingskosten bij aanschaf of verkoop van Amerikaanse activa

    * Voor gebruik van Amerikaanse beurzen brengt DeGiro bovendien 5 euro per maand in rekening

    * het transactietarief voor Amerikaanse opties is een veelvoud van het "vanaf" tarief van 75 eurocent waarmee DeGiro adverteert. Het 75 cent tarief lijkt enkel te gelden voor Duitse opties.

    Het zou mij niet verbazen als er nog meer verborgen componenten van het business model van DeGiro deel uitmaken, zoals b.v. doorverkoop van order flow richting Duitsland. In elk geval heb ik hierboven aangegeven dat DeGiro in haar advertenties een zeer misleidend beeld van de kosten die deze broker haar klanten in rekening brengt. Het is zaak dat de AFM hier snel eens naar gaat kijken.
  3. Klaus 23 december 2021 20:27
    Ze hebben mij als bestaande klant ook om de tuin geleid.
    Je betaalt voor een aandelentransactie op Euronext een vast tarief van 2 euro+0.50 euro = 2.50 per transactie, maar zo simpel wordt het natuurlijk niet gepresenteerd. Die 0.50 euro staat pagina's verderop in de tarievenlijst, verstopt tussen regels tekst. Bij kleinere transacties betaal je gewoon meer dan in de oude situatie, maar dat wordt uiteraard er niet bij verteld. Prima als dit nu eens wordt aangepakt.
  4. Speedyty1997 23 december 2021 22:32
    quote:

    Jake schreef op 23 december 2021 18:02:

    Als Premiumklant van IEX stel ik prijs op objectieve informatie en niet het klakkeloos citeren van de gekleurde statements van een bepaalde broker in bovenstaand interview.

    Ter toelichting:
    Het is mij als recente gebruiker van het DeGiroFlatex (DeGiro) platform opgevallen dat dit platform veel naar verhouding hoge en additionele kosten in rekening brengt waarover in haar wervende commerciële boodschappen zwijgt als het graf, o.a.:

    * het in rekening brengen van een negatieve creditrente van 0.5% als een klant meer dan 2500 euro cash geparkeerd heeft op zijn beleggingsrekening aangesloten op dit platform. Dit kan behoorlijk nadelig werken voor de belegger die via optieconstructies anticipeert op toekomstige aankoop van aandelen en voor beleggers die anticiperen op koersdalingen middels (tijdelijke) verkoop van aandelen. Ook voor putschrijvers is dit erg hinderlijk als door beperkte bestedingsruimte de vervelende optie van het terugboeken van "overtollig" cash naar de tegenrekening minder relevant wordt

    * DeGiro dwingt klanten akkoord te gaan met het gratis uitlenen van aandelen van de klanten op straffe van het in rekening brengen van andere extra kosten. Het uitlenen van activa van klanten is een extra component van het verdienmodel van DFG zonder enige compensatie aan klanten te bieden voor de extra cashflow voor DGF gegenereerd met andermans activa

    1) * De tick size bij het handelen van klanten binnen de bied-laat spread is bij DeGiro al heel snel 5 cent i.p.v. 1 cent bij een aantal concurrerende platforms. Dit betekent hogere transactiekosten voor DeGiro klanten.

    * Voor zover mij duidelijk is, laat DFG geen combinatie-(optie)transacties toe, hetgeen wederom voor DeGiro klanten extra transactiekosten met zich meebrengt

    2) * DFG laat geen parallelle dollar- en euroaccounts toe onder één beleggingsrekening. Bovendien rekent DeGiro extra EUR-USD omwisselingskosten bij aanschaf of verkoop van Amerikaanse activa

    3) * Voor gebruik van Amerikaanse beurzen brengt DeGiro bovendien 5 euro per maand in rekening

    * het transactietarief voor Amerikaanse opties is een veelvoud van het "vanaf" tarief van 75 eurocent waarmee DeGiro adverteert. Het 75 cent tarief lijkt enkel te gelden voor Duitse opties.

    Het zou mij niet verbazen als er nog meer verborgen componenten van het business model van DeGiro deel uitmaken, zoals b.v. doorverkoop van order flow richting Duitsland. In elk geval heb ik hierboven aangegeven dat DeGiro in haar advertenties een zeer misleidend beeld van de kosten die deze broker haar klanten in rekening brengt. Het is zaak dat de AFM hier snel eens naar gaat kijken.
    1) Ik weet niet hoe het er uit ziet bij concurrenten van degiro maar ik ik zelden een grootte spread in de prijs van het koop/laat volume

    2) Ik heb een account bij degiro en ik heb een rekening voor USD en EUR, dus tenzij ik je verkeerd begrijp klopt het niet wat je zegt.

    3) 5 euro per maand??? Ik betaal 2,50 per jaar voor het handelen in de US. Mogelijk heb jij het over iets anders dan het kopen van aandelen??

    Al met al ben ik van mening dat degiro nog steeds de goedkoopste broker is, en tot heden maak ik eerder minder kosten dan meer sinds de nieuwe prijzen zijn ingevoerd.

  5. Rowijn 24 december 2021 07:39
    Hierbij een bestandje met uitleg over waarom de AFM niet kan optreden tegen het verdienmodel van DEGIRO. Als DEGIRO een Nederlandse licentie zou hebben, dan was het verdienmodel van DEGIRO verboden. Nu DEGIRO een Duitse licentie heeft kan de AFM niet optreden, alleen waarschuwen.
  6. forum rang 9 objectief 24 december 2021 08:24
    quote:

    Rowijn schreef op 24 december 2021 07:39:

    Hierbij een bestandje met uitleg over waarom de AFM niet kan optreden tegen het verdienmodel van DEGIRO. Als DEGIRO een Nederlandse licentie zou hebben, dan was het verdienmodel van DEGIRO verboden. Nu DEGIRO een Duitse licentie heeft kan de AFM niet optreden, alleen waarschuwen.
    Elke broker/vermogensbeheerder mag de eigen tarieven bepalen en de klanten kunnen al dan niet instappen. Zo simpel is het.
    Het is niet anders dan dat je naar en winkel gaat om te kopen of niet.
  7. Snurker 24 december 2021 08:39
    Het is de beruchte 80/100 regel in het geven van transparante info. Anders gezegd: veel beloven en weinig geven doet de meute in vreugde leven. De Giro gebruikt de "hebberigheid" van de mens en draait ze hier een Duits rad van gratis fortuin voor om de oogjes dicht te smeren. Uiteraard buiten de Nederlandse AFM om.
    Hang je dan ook nog de sympathieke meneer uit, dan knokken ze ook nog voor je. Hahaha. Nou, ik heb zelf al jaren een account bij LYNX. Ze zijn helder, geven veel info, organiseren en geven uitleg. Je kunt ze vragen stellen. Wat ze als service voor je uitzoeken. Ze geven je goede uitleg en dat siert ze. De kosten, als belegger, voor deze kwaliteiten zijn zeer reëel. De belegger heeft zijn eigen verantwoordelijkheid in de mate van het maken van zijn kosten voor aan- en verkoop en beheer. Daar heb je geen gelikte CEO voor nodig maar nuchterheid.
  8. Rowijn 24 december 2021 08:51
    quote:

    objectief schreef op 24 december 2021 08:24:

    [...]

    Elke broker/vermogensbeheerder mag de eigen tarieven bepalen en de klanten kunnen al dan niet instappen. Zo simpel is het.
    Het is niet anders dan dat je naar en winkel gaat om te kopen of niet.
    Zekers, maar de gemiddelde consument moet wel een eerlijke vergelijking kunnen maken tussen de verschillende aanbieders. Dat is door het gebrek aan transparantie nu niet mogelijk. De AFM houdt wel toezicht op aanbieders met een Nederlandse licentie, dat is enige houvast bij het maken van een keuze voor een aanbieder.
  9. Steven66 24 december 2021 08:54
    Wat hierboven nog niet genoemd is: debetrente is verhoogd van 1.25 naar 3% voor gealloceerde bedragen. EEN SCHOKKENDE VERHOGING!!!!
    Die allocatie gaat altijd in per de 1e van de maand.
    Wat doen deze 'graaiers' van DeGiro ook nog? De verhoging gaat niet in per de 1e van januari, maar per 20 december.

    En het verschil in dollarkoers bij aankoop en verkoop van USA-aandelen lijkt verhoogd: is nu ~0.5 tot 0.6%!

    Dan de waanzinnnige regel bij DeGiro dat op de dag van expiratie bij put combinaties (bijv geschreven put met uitoefenprijs 50 en met gekochte put met uitoefenprijs van 48 euro eronder), dan geldt de bescherming van de gekochte put 48 niet meer, terwijl dit pas na 17u30 een rol gaat spelen bij vereiste hoeveelheid besteedbare ruimte voor eventuele aankoop van het aandeel. Weer voordeel voor de graaiers, want je wordt gedwongen om die posties te sluiten (commissie voor de opties), ondanks dat het aandeel er boven boteert. Want anders geen bestedingsruimte om te handelen die dag.

    Onbetrouwbare broker !!!!
36 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links