Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Onroerend goed versus beleggen edelmetalen

73 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 13 mei 2006 22:23
    hi pcrs, het zit iets anders. wat ik heb gedaan toen ik mijn huis in la kocht juni vorig jaar is bij mijn bank een euro/dollar rekening openen. dit om de aangekondigde stijging van de dollar voor te zijn. dus mijn euro's geven me nu meer dollars dan zeg drie weken geleden.
    maar nu wil ik graag die euro's vervangen door goud, want de euro heeft ook last van ontwaarding. de bank stribbelt tegen maar ik laat niet af en ga weg als ze niet reageren.

    wat ik ook niet heb verteld dat ik als tweede traject naast de bank, bezig ben ook mijn huis in LA te verkopen, met plan om eerst een paar jaar te huren en dan vervolgens goedkoper terug te kopen. de realistiche vraagprijs is 16% hoger dan toen ik het kocht, dus waarschijnlijk inflatie gecorrigeerd. vanmorgen hadden we iemand die voor de derde keer kwam kijken en morgen krijg ik een bod als ik mijn makelaar moet geloven.Ik zie hier in west hollywood opeens substantieel veel meer huizen te koop staan dan een maand geleden, nu is dat waarschijnlijk een gedeelte vanwege het seizoen, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het er meer mensen dit idee hebben opgevat. amerikanen leven veel meer op de randen van wat men kan lenen.

    tja het is misschien wat extreem allemaal maar mijn gevoel is er anders niet gerust op en ik heb al heel veel risico genomen door naar de US te emigreren en ervan uit te gaan dat het hier allemaal gaat werken, een groot financieel risico on top of that lijkt iets te veel van het goede.

    overigens is je posting zeer interessant en waarschijnlijk wil ik je nog wel een en ander vragen over je aanbevelingen wil er echter eerst even op studeren.

    weer bedankt en grt, roos
  2. [verwijderd] 14 mei 2006 12:00
    Ik deel je mening over de uiteindelijke zwakte van de euro. Als ik de verhalen over de huizenmarkt in Californie mag geloven, is het daar een exponent van de huizenbubble, dus ik begrijp je gevoelens heel goed. De kritiek op de FED dat de inflatie niet onder controle is wijzend op de huizenmarkt is toch wel te luid geworden om te negeren door de FED. Daarom gaat de FED denk ik ook nog een halfslachtige poging doen deze kritiek te ontkrachten door een deukje in de huizenmarkt te slaan en de stabiele waarde het door hun uitgegeven geld aan te tonen. In dit licht ook verdacht dat Greenspan huizenbezitters aanraadde om een variable rente te nemen toen hij de korte rente naar 1% gedirigeerd had, om deze vervolgens te verhogen. Bij opvolging van dat advies (en veel mensen die een gedeelte van de rentelasten bij de schuld laten optellen, vertrouwend op verdere prijsstijging) ontstaat een groep huizenbezitters die gelijk moeten verkopen bij hogere rentes en stabilisatie van de huizenmarkt. Wat ik erg kan aanbevelen om te lezen is "the day after tomorrow"
    www.financialsense.com/stormwatch/200...
    Waarin duidelijk wordt aan de hand van een aantal fictieve stellen, werkzaam in verschillende beroepen, hoe zij reageren op hun omgeving en wat voor gevolgen dit heeft voor hun toekomst.
    Als je de tijd hebt, lees alle 3 de delen.
    Er komt ook een hedgefund manager in voor, die zijn speculaties op de goedkoopst mogelijke manier financiert:goud leasen. Waar je bij een hypotheek nog 5% rente betaalt, zijn de lease rate voor goud
    0.12% per jaar. Je krijgt dan een papiertje van de FED waar opstaat:dit papiertje is goed voor zoveel goud en betaalt ze 0.12%. Je verkoopt het op de goud future markt en voila: je hebt geld geleend tegen slechts 0.12% rente, te investeren in 'veilige' overheids schuld die 5% opbrengt. Voor hedgefund managers met wat meer durf is het ook mogelijk in huizen, aandelen, emerging markten of wat dan ook te investeren. Gezien de recente goudprijsstijging lijkt het erop of deze constructie deze hedgefundmanagers toch wat angst begint in te boezemen en ze nu aan het terugkopen zijn. Andere hedgefund managers prefereren geld lenen tegen 0% in Japan en het wegzetten tegen meeropbrengst. De japanse overheid zorgt wel dat de Yennen die je moet terugbetalen niet in waarde stijgen, omdat anders hun banen verdampen. Bij beide constructies is angst aan het ontstaan of de Yennen wel goedkoop blijven en te lenen tege 0% en of goud wel onder de duim gehouden kan worden door centrale banken verkopen. Dit schijnt ook het probleem te zijn rond recentelijke perikelen rond de IJslandse kroon die sterk in waarde kelderde ondanks een rente van 15%. IJsland schijnt tot een soort hedgefund omgebouwd te zijn waar zwaar geleend werd in Yennen, terwijl met de opbrengst allerlei europese assets werden opgekocht.

    Wat ook nog wel interessant is, is dat zilver nog goedkoper is dan goud. Dit tenminste als je de historische verhouding van tussen de 14 en 16 voor deze neemt. Zowel in het europa van de 19de eeuw als de VS werd met een bimetallic standaard gewerkt. De munteenheid was zowel gekoppeld aan goud als aan zilver. Dit leidde vaak tot het probleem dat het altijd OF goud, OF zilver onderwaardeerde. Een verschil van 2% was genoeg om al het goud of zilver het land te doen verlaten, waarna het werd omgeruild tegen de marktverhouding en de goedkoopste variant weer terug kwam. Stel een dollar was gedefinieerd als zowel 1 ounce goud als 16 ounce zilver. Door veranderende marktverhouding werd deze verhouding bijv. op de vrije wereldmarkt 1 op 15. Je kon dus beter met goud betalen en zilver achterhouden en in het buitenland omruilen tegen goud voor 1:15. 15 ounces zilver gaven je in het buitenland 1 ounce goud en die was thuis weer even veel waard 16 ounce zilver vanwege de kunstmatige koppeling van beide metalen aan de dollar. Winst 1 ounce zilver. Alle zilver verdween uit circulatie. Dit overkwam zowel de VS als GB en het was vaak in een paar jaar gepiept. Dit werd ook wel Gesham's law genoemd of:slecht geld verdrijft goed geld. In de film de "Wizard of Oz" worden veel referenties gemaakt naar de zilver goud strijd die aan het einde van de 19de eeuw plaats vond en de wizard of Oz zelf staat model voor de centrale bankiers in New York.
    Terwijl toen de zilver/goud verhouding tussen de 14 en 16 fluctueerde is deze verhouding nu 50. Dat betekent dat zilver relatief goedkoop is in historische context. Ook het feit dat de Hunt broertjes in 1980 probeerden al het zilver in de wereld op te kopen (prijs steeg tot 55$), blijkt wel dat het een stuk schaarser is dan fiatgeld. De Hunt broertjes konden dan ook alleen gestopt worden door ingrijpen van de overheden. Als je in die context naar de olie goud verhouding kijkt is goud relatief goedkoop. Als je huizen erbij betrekt, zijn die imho in het hele spectrum het duurst en zilver het goedkoopst (junior zilvermijnen zijn in dit opzicht misschien nog wel goedkoper). Daarom denk ik dat long zilver het meeste winstkansen heeft en als je onafhankelijk wilt zijn van CB gegenereerde inflatie/deflatie: short huizen, long zilver. Als je dan verder wilt spreiden:
    short huizen, financials, obligaties, dollar, india;
    long zilver, goud, base metals, mijnen, olie, alternatieve energie en water
    Als je ervan uitgaat dat er vanwege medicare/sociale verplichtingen/schulden geen andere keuze is dan inflatie kan je alle shorts weglaten.
    ook leuk om te lezen:"investment biker" van Jim Rogers
    "case against the FED" Rothbard (een dun boekje wat simpel uitlegt hoe de FED en de banken werken) Je weet dan gelijk waarom je bank je flink zal tegenwerken als je je geld in goud wilt omzetten. Er zijn ook nog wel mensen die beweren dat je alleen fysiek goud/zilver moet aanhouden, omdat de banken het waarschijnlijk in futures aanhouden. Dit zijn in feite de papiertjes die de FED uitdeelt aan hedgefund managers. De zorg hierbij is niet alleen of die hedgefund managers in staat zullen blijken om dit goud terug te kopen zonder failliet te gaan, maar ook of de FED dit goud wel echt in de kluis heeft, aangezien er geen onafhankelijke audits meer worden gehouden. Wat dat betreft gaat de informatievoorziening er niet op vooruit, want sinds maart dit jaar, publiceert de FED ook niet meer de M3 money supply cijfers, waardoor niet meer duidelijk is hoeveel geld ze drukken. De officieele reden hiervan is 'geldbesparing'. Gezien de stijging van de goudprijs, is de wereld er niet helemaal gerust op.
    -pcrs
  3. [verwijderd] 14 mei 2006 12:27
    PS Toen de commodities naar recordhoogtes stegen en de rente op 15% stond in 1983
    finance.yahoo.com/q/bc?s=%5ETNX&t=my
    kelderde de olieprijzen. De hoge prijzen hadden mensen energiezuinig gemaakt en tegelijkertijd had nieuwe olie exploratie noordzeeolie op de markt gebracht. De hoge rente dwong speculanten tot verkopen om hun schulden af te lossen. De S&P bestond voor geloof ik een kwart uit olieaandelen, toen de crash ervan begon die eigenlijk pas 20 jaar later eindigde met 10$ olie. Zoals je uit de grafiek ziet, zijn dit lange cycli aangezien het veel tijd kost om grondstoffen te vinden, de vergunningen te bemachtigen, de technologie te ontwikkelen om bijvoorbeeld in diep water te boren. Soms zijn zelfs de opleidingen en infrastuctuur verwaardeloosd. Laatst waren op een voorlichtingsdag van de studie mijnbouwkunde waar een journalist naar toeging slechts 4 belangstellenden. Er is nog zat geld te verdienen in andere beroepen. Als dat wegvalt, neemt de belangstelling pas toe voor mijnbouwkunde, dan zijn er nog geen docenten te vinden, want die verdienen allemaal goed geld in de schaarse banen in de olie industrie. Afijn lange cycli dus, maar aan het einde van die bull cyclus bestond de S&P dus voor een groot gedeelte uit olie aandelen. In het jaar 2000 bestond deze voor het grootste gedeelte uit technologieaandelen. Een hoog percentage van een sector in de S&P lijkt een betrouwbare indicator voor een aanstaande daling, zeker bij stijgende rente, die de meest gehefboomde stunters uit de markt dwingt. Nu is die sector de financials. Zeker in Nederland is de AEX 1 en al financials. Binnenkort komt er weer 1 bij :SNS
    Shorten die hap dus. Het enige risico is ook hier dat je tegenpartij bij het shorten wel overeind moet blijven staan.
    -pcrs
  4. [verwijderd] 30 mei 2006 22:41
    Las in de gesloten draad dat je plezier beleeft aan het financial sense news hour. Fijn om te horen.

    Dit is de genoemde audio cursus
    www.teach12.com/ttc/assets/coursedesc...

    ook bij www.audible.com is veel leuks te vinden.
    aanbevolen audioboeken
    freakonomics
    blink
    the wisdom of crowds
    the tipping point
    guns germs and steel
    anti-americanism

    Dit heeft allemaal een beetje met beleggen en menselijk gedrag te maken. Ik interesseer mij verder in geschiedenis en wetenschap.
  5. [verwijderd] 30 mei 2006 23:17
    hi pcrs7 dank voor je informatie. ja heb er inderdaad veel plezier aan. ik ben hier druk om me in hollywood in te werken maar heb ondertussen veel schik gekregen in beleggen, beursen, inflatie, edelmetalen etc,... dus wanneer ik kan zoek ik zoveel mogelijk bijelkaar. verder heb ik helaas te weinig tijd. Ik ben een echt beta mannetje dus aan iets interessants over wetenschap kan ik je niet helpen en geschiedenis is helaas ook niet mijn sterkste punt. Maar als ik iets surfend tegenkom, laat ik het weten. Misschien mag ik in een later stadium met vragen bij je terugkomen. bedankt, grt en succes, roos
  6. [verwijderd] 18 augustus 2006 22:43
    we zijn zo'n 5 maanden verder. ik heb een goed bod op mijn kantoorpand. ik sta op het punt (over twee weken) een voorlopig (ver)koopcontract te tekenen. Ik hou dus mijn onroerend goed niet, maar schaar me na lang beraad, aan de kant van de mensen die denken dat de prijzen in nederland hiervoor op dit moment behoorlijk hoog zijn en op langere termijn zullen dalen.

    wie kan me in grote lijnen een aanbeveling doen over hoe de winst te beleggen en hoe een verdeling van mijn portefeuille te maken...

    ik ken overigens de argumenten dat je dat hier niet moet doen, maar ik ben door de tijd heen dit forum gaan apprecieren en heb hier met hulp van anderen veel opgestoken.
    met dank voor de te nemen moeite grt roos.
  7. [verwijderd] 18 augustus 2006 22:53
    quote:

    roos 2000 schreef:

    we zijn zo'n 5 maanden verder. ik heb een goed bod op mijn kantoorpand. ik sta op het punt (over twee weken) een voorlopig (ver)koopcontract te tekenen. Ik hou dus mijn onroerend goed niet, maar schaar me na lang beraad, aan de kant van de mensen die denken dat de prijzen in nederland hiervoor op dit moment behoorlijk hoog zijn en op langere termijn zullen dalen.

    wie kan me in grote lijnen een aanbeveling doen over hoe de winst te beleggen en hoe een verdeling van mijn portefeuille te maken...

    ik ken overigens de argumenten dat je dat hier niet moet doen, maar ik ben door de tijd heen dit forum gaan apprecieren en heb hier met hulp van anderen veel opgestoken.
    met dank voor de te nemen moeite grt roos.
    Ik sta juist op het punt om o.g. als belegging aan te schaffen.
    Een andere zienswijze wellicht.
    gr.fes
  8. [verwijderd] 18 augustus 2006 23:01
    ja wellicht fes. we proberen ons beiden te wapenen tegen inflatie denkt ik. alleen ik woon niet meer in nederland en sta inderdaad op het standpunt dat op termijn de rente omhoog gaat en de hypotheek aftrek zal sneuvelen, dat de luchtvervuiling in adam de spuigaten uitloopt, en dat de prijzen op een top zitten. maak me overigens geen illusie over mijn timing. ik weet ook dat de economie aantrekt in de EU, maar denk niet dat dat structureel en voor langere termijn is, au contraire eerlijk gezegd. ook zal het onroerend goed in nederland mijns inziens amerika volgen wanneer daar de huizenbubble gaat verdwijnen, harde of zachte landing zoals het nu lijkt. ook lijkt het een redelijk argument dat na de olympische spelen van 2008 china zich meer op zijn binnenlandse markt zal concentreren.

    overigens veel succes met je onderneming grt roos.
73 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 918,72 -0,64%
EUR/USD 1,0706 -0,31%
FTSE 100 8.146,86 -0,21%
Germany40^ 18.004,30 -1,43%
Gold spot 2.332,68 0,00%
NY-Nasdaq Composite 17.688,88 +0,12%

Stijgers

UNILEV...
+0,76%
KPN
+0,75%
DSM FI...
+0,73%
NSI
+0,72%
Vastned
+0,65%

Dalers

EBUSCO...
-6,53%
Avantium
-4,28%
SIGNIF...
-3,78%
ALLFUN...
-3,55%
BESI
-3,52%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links