Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Shell koopt Duitse laadpuntenmaker ubitricity

Gepubliceerd op 25 januari 2021 10:52 | Views: 14.264 | Onderwerpen: Duitsland

Royal Dutch Shell A 17:26

17,53 +0,14 (+0,81%)

DEN HAAG (ANP) - Olie- en gasbedrijf Shell neemt de Duitse laadpuntenmaker ubitricity over. Het Berlijnse bedrijf maakt laadpunten die in bestaand straatmeubilair zoals lantaarnpalen en andere paaltjes worden ingebouwd. Ubitricity heeft met name in het Verenigd Koninkrijk een fors marktaandeel, maar is ook actief in Duitsland en Frankrijk. Daarnaast levert het bedrijf laadpunten voor beheerders van wagenparken van bijvoorbeeld ondernemingen.

Ubitricity heeft in Groot-Brittannië ruim 2700 laadpunten in straatmeubilair geplaatst. Daarmee heeft het bedrijf naar eigen zeggen een marktaandeel van ruim 13 procent. In Duitsland en Frankrijk is het bedrijf nog veel kleiner.

De opkomst van elektrische auto's vormt een bedreiging voor de traditionele markt van Shell. Het bedrijf wil daarom ook groeien op de markt voor elektrisch laden. Met de overname is Shell daarin een belangrijkere speler. Het Brits-Nederlandse bedrijf heeft al eigen snellaadpalen bij 430 eigen tankstations. Nu kan Shell ook eenvoudig verder groeien op de markt voor thuisladen. Voor mensen die geen eigen oprit hebben is het laden op straat de enige oplossing om in de buurt van hun huis hun elektrische voertuig te laden.

Hoeveel Shell neertelt voor ubitricity is niet bekendgemaakt.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Royal Dutch Shell A 91% zegt kopen 67 stemmen

Gerelateerd

Reacties

27 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 stockholder 25 januari 2021 11:49
    quote:

    @monkeytail schreef op 25 januari 2021 11:36:


    Shell staat veel te laag op dit moment.
    Kan anders worden na publicatie jaarcijfers en strategie update.


    Absoluut mee eens. Bedrijfsresultaten zullen dat het komend half jaar bevestigen.
    Nu instappen/ bij kopen op de huidige koers gaat m.i. een mooie stijging opleveren.
  2. forum rang 5 FlashHenk 25 januari 2021 12:38
    Bij dit soort aankopen krijg ik altijd het idee dat Shell strategisch op drift is geraakt. Het aanhouden van een retail-positie in de brandstofmarkt is nog verdedigbaar vanuit de verticaal geïntegreerde aard van het olie en gasbedrijf. Het verticaal integreren van de elektriciteitsmarkt lijkt me volstrekt irreëel, zeker gegeven de waarschijnlijkheid van een extreem diffuus aanbod. Dan rijst de vraag of het strategisch veel voordeel oplevert om particuliere klantrelaties te hebben in de markt voor elektrisch laden. Ik denk van niet. Het heeft er alle schijn van dat deze markt zeer concurrerend zal zijn en zeer lage marges zal hebben. Het lijkt mij waarschijnlijker dat de winnaars in nieuwe energie degenen zijn met enerzijds de laagste kosten van productie, degenen die de hoogspanningsnetwerken in eigendom hebben, of degenen die anderszins in staat te profiteren van een aanzienlijk volatielere vraag- aanbodbalans. In mijn optiek zou Shell zich het best positioneren voor de derde optie.
  3. Knarf 25 januari 2021 12:39
    quote:

    Brogembank schreef op 25 januari 2021 11:06:


    Dit lijkt mij slecht nieuws voor FastNed?


    Fastned produceert geen laadpalen volgens mij. Is alleen uitbater van laadstations langs de wegen.
    Fastned gaat het sowieso niet redden. Zodra de Shells en BP van deze wereld hun olie gerelateerde tankstations gaan ombouwen tot laadstations is dit bedrijf ten dode opgeschreven.
  4. forum rang 4 Studentenrekening 25 januari 2021 12:40
    quote:

    Dr Watson schreef op 25 januari 2021 12:35:


    De Ubricity omzet is ongeveer$ 18 -20 mln/jaar. De Shell omzet is $ 345 bln/jaar
    De Ubricity omzet is dus ongeveer 0.005-0.006% van die van Shell.

    Dit soort kralen rijgen zal de aard van de business van Shell voorlopig niet substantieel veranderen.


    Met als bij Tesla worden deze omzetten uit nieuwe energie-hype al 1600x over de kop gewaardeerd.
  5. mrC2 25 januari 2021 13:09
    Mogelijk worden ze overgenomen. Probleem lijkt me wel de wet van de remmende voorsprong.
    De laadpalen van Fastned zijn over 5 jaar zwaar verouderd qua laadsnelheid. Dus die techniek moet dan vervangen worden door een snellere laadcyclus. Dat zal goedkoper zijn dan een heel laadstation vervangen.
    Vooralsnog hebben ze misschien een 100.000 euro omzet per laadstation waardoor de investering niet in 15 jaar is terugverdiend.
    Fastned zit in een deadlock.
    Hoe verder de auto's rijden op een acculading hoe minder er geladen wordt langs de snelweg. Hoewel dit sterk afhankelijk zal zijn van de prijs. Zodra Fastned duidelijk duurder is laad de consument thuis op. En met een kleine marge gaat Fastned zich nooit terugverdienen.
  6. mrC2 25 januari 2021 13:14
    quote:

    FlashHenk schreef op 25 januari 2021 12:38:


    Bij dit soort aankopen krijg ik altijd het idee dat Shell strategisch op drift is geraakt. Het aanhouden van een retail-positie in de brandstofmarkt is nog verdedigbaar vanuit de verticaal geïntegreerde aard van het olie en gasbedrijf. Het verticaal integreren van de elektriciteitsmarkt lijkt me volstrekt irreëel, zeker gegeven de waarschijnlijkheid van een extreem diffuus aanbod. Dan rijst de vraag of het strategisch veel voordeel oplevert om particuliere klantrelaties te hebben in de markt voor elektrisch laden. Ik denk van niet. Het heeft er alle schijn van dat deze markt zeer concurrerend zal zijn en zeer lage marges zal hebben. Het lijkt mij waarschijnlijker dat de winnaars in nieuwe energie degenen zijn met enerzijds de laagste kosten van productie, degenen die de hoogspanningsnetwerken in eigendom hebben, of degenen die anderszins in staat te profiteren van een aanzienlijk volatielere vraag- aanbodbalans. In mijn optiek zou Shell zich het best positioneren voor de derde optie.


    In Nederland is de energieopwekking gescheiden van transport.
    Een goede zaak wat mij betreft. Dit voorkomt een wildgroei aan kabels. Helaas gaat het leggen van nieuwe kabels wel wat langzaam.
    Geen idee hoe dit in andere landen is.
27 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by Infront. Crypto data by Crypto Compare