Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

'Franse 'ecotaks' op luchtvaart heeft nauwelijks effect'

Gepubliceerd op 18 september 2020 12:45 | Views: 5.553 | Onderwerpen: Frankrijk, luchtvaart

Air France-KLM 17:35

3,13 -0,14 (-4,25%)

GENÈVE (AFN) - Het Franse plan om nieuwe milieubelastingen in te voeren zal er niet voor zorgen dat de luchtvaartsector koolstofvrij wordt. Daarbij zal de invoering ervan zorgen voor het verlies van nog eens 150.000 banen in een sector die al onder grote druk staat. Dat stelt de internationale luchtvaartorganisatie IATA in een reactie.

Het Franse milieuorgaan CCC, dat onder president Emmanuel Macron werd ingesteld, heeft een reeks voorstellen gedaan om de uitstoot van de luchtvaartsector te verminderen. Een van de plannen is een ecotaks op in Frankrijk uitgegeven vliegtickets die jaarlijks 4,2 miljard euro moet opleveren. De IATA benadrukt dat Frankrijk al enkele van de zwaarste luchtvaartbelastingen in Europa heeft.

De IATA wijst op een eerder raming van de Franse burgerluchtvaartautoriteit (DGAC). Die raamde het banenverlies van het CCC-voorstel op 150.000. Daarbij zou het negatieve effect op de Franse economie 5 miljard tot 6 miljard euro bedragen. De maatregelen zouden uiteindelijk zorgen voor 3,5 miljoen ton minder uitstoot per jaar. Dat komt neer op 1 procent van de totale uitstoot van Frankrijk.

Samenhangend beleid

IATA-baas Alexandre de Juniac zegt het voorstel niet serieus te kunnen nemen. Zeker niet in de huidige tijd waarbij de sector al keihard wordt geraakt door de crisis. Verder wijst De Juniac op de 160.000 banen die de regering probeert te creëren met een budget van 100 miljard euro. " In deze tijd van crisis hebben we een samenhangend beleid nodig dat banen zal redden, niet een beleid dat banen zal vernietigen, zei hij.

Hij benadrukt verder dat de luchtvaartindustrie wereldwijd verplichtingen heeft om te verduurzamen. De sector streeft vanaf volgend jaar naar een uitstoot-neutrale groei. Daarnaast willen maatschappijen hun uitstoot tegen 2050 hebben gehalveerd ten opzicht van het niveau van 2005. Verder wijst de IATA-topman erop dat luchtvaartmaatschappijen zijn onderworpen aan de Europese regeling voor de handel in emissierechten voor activiteiten binnen Europa.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM 62% zegt verkopen 8 stemmen

Gerelateerd

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Go Go Go ! 18 september 2020 13:36
    Nuance bij de opmerkingen van De Juniac is op zijn plaats:

    (Uitgesproken verwachting voor 2020) ;

    “De belasting bedraagt 1,5 tot 18 euro, naargelang de afstand en de klasse waarin men vliegt. Wie binnen de EU blijft en in economy reist zal 1,5 euro extra moeten betalen. In business class wordt dat 9 euro. Wie buiten de EU reist betaalt 3 euro extra in economy en 18 euro extra in business class.“

    Deze eco-taks (182 miljoen voor Frankrijk) wordt opgehoest door de passagiers.

    En wat waren de vooruitzichten door de IATA in 2019 ? ;

    “ Ondanks een groter milieubewustzijn zal de ecologische voetafdruk van de luchtvaartsector in de toekomst wellicht nog oplopen. Uit ramingen van IATA blijkt dat over twee decennia jaarlijks 8,2 miljard reizigers een vliegtuig zullen nemen. Dat is een verdubbeling tegenover de huidige trafieken. Verwacht wordt dat onder impuls van een groeiende middenklasse in Azië en Afrika, de luchtvaartsector in de toekomst dus enkel zal blijven uitbreiden.”

    Dus even gauw de mond spoelen met groene zeep !

  2. forum rang 4 erjee-ff 18 september 2020 16:20
    quote:

    geobeo schreef op 18 september 2020 15:35:


    Op weg naar een Soviet Unie. KLM e.d. straks volledig eigendom van de staat en dan de staat regels opleggen tegen haar eigen bedrijven om de boel zo onefficient en duur mogelijk te houden.



    Bah, wat heb jij weinig geloof en vertrouwen in de effectiviteit en effciency van de overheid ;-)
  3. Noyby 18 september 2020 16:40
    Rare redenering trouwens van de IATA: het heeft geen effect op het milieu, maar wel op banen. Dat kan niet. Als er minder banen zijn is dat omdat er minder gevlogen wordt, als er minder gevlogen wordt is dat beter voor het milieu. Maar beide effecten (minder baan, geen effect op het milieu)tegelijk kan niet: of het werkt of het werkt niet.

    Kortom, de luchtvaart wil gewoon blijvend gepamperd worden met als enig effect idioot goedkope tickets, gesubsidieerde jobs en veel klimaatschade.
  4. geobeo 18 september 2020 20:17
    quote:

    Noyby schreef op 18 september 2020 16:40:


    Kortom, de luchtvaart wil gewoon blijvend gepamperd worden met als enig effect idioot goedkope tickets, gesubsidieerde jobs en veel klimaatschade.


    Hou toch op met die klimaatschade. Als je het klimaat wilt redden dan moet je beginnen met de grote zaken: vrachtschepen, kolencentrales (ja ook die in NL) en gascentrales.

    Van al die zaken is de uitstoot realistisch naar 0 te brengen. Dat kon zelfs 50 jaar geleden al (zie Frankrijk met kern energie).


    Luchtvaart kan over een jaar of 10 - 20 ook elektrisch en dan zijn we van dat groene gezeik ook af.

    Mijn punt: begin eerst eens bij laaghangend zeer vervuilend fruit. Daar valt luchtvaart niet onder.
8 Posts
|Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by Infront. Crypto data by Crypto Compare