Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Gapend gat in balans Air France-KLM'

'Gapend gat in balans Air France-KLM'

AMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG) - Air France-KLM lijkt van alle grote Europese luchtvaartmaatschappijen het meeste last te krijgen van langdurige perioden met lage aantallen passagiers. Er is sprake van een gapend gat in de balans van Air France-KLM. Daarbij is de capaciteit om schulden te dragen klein en is het voor Air France-KLM daarmee lastiger om vers kapitaal aan te trekken, schrijven marktkenners in een rapport over de sector.

Volgens de kenners van zakenbank Bernstein zijn de problemen bij Air France-KLM groter dan die bij branchegenoten als Lufthansa en IAG, het moederbedrijf van onder andere British Airways. Die bedrijven zullen net als de Frans-Nederlandse combinatie extra kapitaal moeten aantrekken als het herstel in de zomermaanden uitblijft, maar de nood is iets minder hoog dan bij Air France-KLM.

Air France-KLM heeft volgens de analisten momenteel niet genoeg geld beschikbaar om dit jaar door te komen. Nederland en Frankrijk, de grootste aandeelhouders van Air France-KLM zijn al maanden in gesprek over aanvullende steun, bovenop de dik 10 miljard euro die al is toegekend via leningen en garantiestellingen. Twistpunt bij de onderhandelingen lijkt onder andere de door Brussel opgelegde voorwaarden. Vermoedelijk moet Air France in Parijs start- en landingsrechten opgeven als voorwaarden voor extra steun. De Franse regering zou dit niet zien zitten.

Aandeel onder druk

Bernstein merkt in het rapport op dat IAG, mede door het hoge tempo van vaccineren in het Verenigd Koninkrijk, maar ook in de Verenigde Staten het meeste kan gaan profiteren van hervattingen van trans-Atlantisch verkeer.

Volgens Bernstein zou een aandeel Air France-KLM flink onder druk kunnen komen te staan. Daarbij zou het kunnen dat de prijs van een effect daalt tot 1 euro, aldus de kenners. Momenteel wordt het aandeel in Amsterdam voor net geen 5 euro verhandeld.

Lees over dit aandeel ook

  1. 08 mei Air France-KLM heeft een serieus kostenprobleem, en dat is niet voor het eerst
  2. 02 mei "Brussel onderzoekt o.a. Air France-KLM om greenwashing"

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

5 Posts
| Omlaag ↓
  1. Knarf 16 februari 2021 14:30
    Dat de koers blijft liggen is natuurlijk geheel te danken aan de steun van Nederlandse en Franse staat. Er is geen sprake meer van marktwerking omdat beleggers denken dat overheden toch garant staan. In mijn ogen een kwalijke zaak, de koers zou een stuk lager moeten staan. Gaat ook gebeuren op het moment dat cijfers komen en duidelijk wordt hoe hard AFA geraakt is.
5 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

10,350 17:35
-0,105 -1,00%
Premium

Air France-KLM heeft een serieus kostenprobleem, en dat is niet voor het eerst

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links