Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Luchtvaartconcern IAG tempert verwachtingen

Gepubliceerd op 8 november 2019 09:08 | Views: 2.853 | Onderwerpen: luchtvaart

Air France-KLM 11:36

3,21 -0,06 (-1,77%)

LONDEN (AFN/RTR/BLOOMBERG) - IAG, het moederconcern van onder meer British Airways, Iberia en Vueling, is somberder geworden over zijn groeivooruitzichten. Het concern verwacht dat zijn capaciteitsgroei in de komende drie jaar fors onder druk komt te staan vanwege de zwakke vooruitzichten voor de mondiale economie. Ook worstelt het Britse bedrijf met gezakte ticketprijzen vanwege de fikse concurrentie onder de prijsvechters.

IAG rekent nu voor dat zijn capaciteit, gemeten naar het aantal gevlogen kilometers maal het aantal stoelen in een vliegtuig, met 3,4 procent per jaar toeneemt tussen 2020 en 2022. Eerder werd uitgegaan van een jaarlijkse 6 procent groei in de periode tussen 2019 en 2023. Dit jaar groeit de capaciteit naar verwachting nog met 4 procent. Voor 2020 staat 3,2 procent in de raming.

De verwachte vertraging heeft ook een weerslag op de winstprognose, aldus het concern. IAG denkt nu de winst per aandeel met 10 procent per jaar op te kunnen voeren in plaats van de eerdere verwachting van een toename van 12 procent.

Bij de publicatie van zijn derdekwartaalcijfers waarschuwde IAG ook al dat de jaarwinst lager uitkomt dan eerder gecommuniceerd. Naast de uitdagingen in de luchtvaartsector kampt de onderneming met de uitvallen van vluchten als gevolg van de grootste pilotenstakingen bij British Airways sinds 1979. Ook de onzekerheid rondom brexit bezorgt de vliegmaatschappij koppijn.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM 100% zegt verkopen 1 stemmen

Gerelateerd

Reacties

2 Posts
| Omlaag ↓
  1. Wilmetpensioen 8 november 2019 09:18
    Kom kom, “alarm” is erg zwaar. De luchtvaart zou helemaal niet moeten groeien, maar krimpen.
    Als mensen hun geld niet uitgeven aan vliegen, dan geven ze het aan andere zaken uit die minder schadelijk zijn voor het milieu. Zoals cultuur. Of binnenlandse vakanties. Of andere, minder schadelijker vormen van consumptie.
    Iedere procent groei van de luchtvaart is er nu een te veel.
  2. baloub1 8 november 2019 10:49
    quote:

    Wilmetpensioen schreef op 8 november 2019 09:18:


    Kom kom, “alarm” is erg zwaar. De luchtvaart zou helemaal niet moeten groeien, maar krimpen.
    Als mensen hun geld niet uitgeven aan vliegen, dan geven ze het aan andere zaken uit die minder schadelijk zijn voor het milieu. Zoals cultuur. Of binnenlandse vakanties. Of andere, minder schadelijker vormen van consumptie.
    Iedere procent groei van de luchtvaart is er nu een te veel.


    Gaan we nu al bepalen hoe iedereen zijn vakantie moet indelen? Zullen vooral de jongeren leuk vinden, cultuur en binnenlandse vakanties, terwijl zij globetrotters zijn. Wat betuttelend!
2 Posts
|Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by Infront. Crypto data by Crypto Compare