Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

OPEC verwacht zwakker herstel olievraag door opleving corona

Reacties

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. basinclab 12 november 2020 07:22
    de oliemaatschappijen projecteren graag koersen als vroeger, 60+ ongeveer over 2 jaar, maar dit stemt niet overeen met de futures.. hooguit enkele $ meer. Misschien enkel vlcc's meer volstoppen met olie... ik vraag me trouwens af, waarom tankermaatschappijen niet gewoon de schepen volpompen, en in plaats van te varen elke maand over te stappen naar een volgend future...30 ct per barrel voor een maandje langer houden is nog altijd 20 000 $ per dag...dat haalt de spotmarkt nu niet meer, al is er zowat 35 000$ per dag nodig om voor een nieuwbouw een redelijk rendement te bereiken... en zeggen dat er tegen peak oil 2028 zowat 300 te vervangen zijn... en ze beginnen er pas aan over een paar jaar, ze zijn nog niet besteld...??
    (35 000 per dag voor termijncontracten is ong 12 miljoen per jaar : helft afschrijving , helft rendement ...: en gezien na 2028 rendement op een krimpende markt met nog weinig scrap is lange termijn rendement problematisch...dan maar eerst tekorten op de transportmarkt met
    spectaculaire spotprijzen voor de schepen van nu?)
  2. oilexpert 12 november 2020 09:01
    Futures is wat je nu kunt verhandelen op termijn en is rond $45/vat. De $ 60/vat waar Oil Majors en zakenbanken als City en GSachs het over hebben is de mogelijke prijs.

    Je kunt inderdaad olie opslaan in schepen, maar zelfs met $30.000 dag huur levert dat geen winst op. EN je moet direct betalen bij laden VLCC terwijl je nog niets verkocht hebt, dus 3 maanden je geld kwijt, of meer. Kunnen alleen de Vitol en Traficura's van deze wereld. Soms werkt het wel en inderdaad kan dat wanneer de dagprijs voor huur van olietankers verder omlaag gaat.

    Ik vind $60/vat realistisch voor 2022 en verder, ALS Corona echt achter ons ligt en de lockdowns verleden tijd. Iedereen wil groene energie, maar olie is de komende jaren gewoon nog de grondstof die we nodig hebben om onszelf en producten over de wereldbol te vervoeren. Of de vraag dan 100 miljoen, of 104 miljoen vaten/dag wordt is minder interessant.

    Er is natuurlijk wel een kans dat politieke spanningen zo $ 5/vat kunnen toevoegen aan de prijs, maar met Biden kan het ook ontspannen worden en dat komt IRAN met meer dan 2 miljoen vaten/dag extra op de markt! Kortom alles moet meezitten wil $ 60/vat gehaald worden.

    Oilexpert.nl
9 Posts
|Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Royal Dutch Shell A 16,386 19 apr
-0,058
-0,35%
 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by Infront. Crypto data by Crypto Compare