Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?
Acties drukken winstmarges Ahold

Acties drukken winstmarges Ahold

AMSTERDAM (AFN) - Ahold heeft zijn omzet vorig kwartaal weten te verhogen. De acties die nodig waren om klanten te trekken zetten de winstmarges echter verder onder druk, bleek donderdag uit de jaarcijfers van het supermarktconcern.

Mede door het toenemende aantal promoties in Nederland en de Verenigde Staten zakte de operationele winstmarge van Ahold vorig kwartaal naar 3,7 procent, tegen 4,3 procent een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat nam met bijna 6 procent af tot 302 miljoen euro. De nettowinst steeg wel 2 procent, naar 219 miljoen euro. Ahold meldde vorige maand al een omzetgroei van 8 procent, tot 8,1 miljard euro, in het vierde kwartaal.

In de VS, waar Ahold het grootste deel van zijn omzet haalt, worden winkels in versneld tempo aangepast in een poging meer klanten te trekken. Gestegen grondstofprijzen worden daarbij door Ahold deels voor eigen rekening genomen. In Nederland wist marktleider Albert Heijn met een flink promotieprogramma en de opening van nieuwe winkels zijn marktaandeel op peil te houden.

Groei

Topman Dick Boer gaf aan dat Ahold blijft inzetten op groei, ook als dat ten koste gaat van de marges. ,,We moeten groeien. Dat kost wel wat, maar we zagen dat onze acties meer mensen naar de winkel lokken. Daar begint het allemaal mee. Hopelijk kan het economisch herstel daarbij ook een bijdrage leveren.''

Ahold realiseerde vorig jaar een vrije kasstroom van ruim 1 miljard euro. Dit stelt het bedrijf in staat komend jaar voor 500 miljoen euro aan aandelen in te kopen. Daarnaast stelt het bedrijf voor het dividend met ruim 2 procent te verhogen tot 0,48 euro per aandeel. Ahold verwacht dat de kasstroom in 2015, tegen constante wisselkoersen, ongeveer even groot zal zijn als die van vorig jaar.

Marge

In heel 2014 steeg de omzet van Ahold met 0,5 procent naar 32,8 miljard euro. De marge zakte vorig jaar van 4,2 naar 3,9 procent. Het bedrijfsresultaat daalde met 8 procent naar 1,3 miljard euro.

Ahold boekte vorig jaar een nettowinst van 594 miljoen euro. Dat was veel minder dan de plus van 2,5 miljard euro die in 2013 werd gerealiseerd. Die grote winst was echter grotendeels te danken aan eenmalige opbrengsten uit de verkoop van bedrijfsonderdelen.

Financieel directeur Jeff Carr gaf aan dat de aansterkende dollar ten opzichte van de euro dit jaar een significante invloed kan hebben op de cijfers van Ahold. Een verandering van 10 dollarcent in de koers beïnvloedt de omzet van het bedrijf met 1,6 miljard euro. Momenteel is de waarde van de euro ten opzichte van de dollar zo'n 20 cent lager dan de gemiddelde koers in 2014.

Lees over dit aandeel ook

  1. ING verhoogt koersdoel Ahold Delhaize
  2. Bij Ahold Delhaize draait het niet om winstgroei

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Ahold Delhaize kopen verkopen

Gerelateerd

Reacties

2 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 26 februari 2015 08:12
    Tja - meer klanten in je winkels die meer kopen, maar je verdient er uiteindelijk minder mee is niet OK voor AHOLD. Hopelijk niet een dingetje wat doorzet want dan gaat het er voor AHOLD beroerd uitzien.
    Zeker omdat in de supermarkt wereld LIDL als beste uit de bus komt.
    Er is dus flinke concurrentie van de prijsvechters (ALDI, LIDL maar ook JUMBO en C1000 doen het goed).
    Het is afwachten hoe AHOLD dit nu gaat oppakken....
    Koers is redelijk opgelopen....ik zou eruit stappen en ffe de kat uit de boom kijken !!
  2. [verwijderd] 26 februari 2015 09:41
    quote:

    zepolna schreef op 26 februari 2015 08:12:

    Tja - meer klanten in je winkels die meer kopen, maar je verdient er uiteindelijk minder mee is niet OK voor AHOLD. Hopelijk niet een dingetje wat doorzet want dan gaat het er voor AHOLD beroerd uitzien.
    Zeker omdat in de supermarkt wereld LIDL als beste uit de bus komt.
    Er is dus flinke concurrentie van de prijsvechters (ALDI, LIDL maar ook JUMBO en C1000 doen het goed).
    Het is afwachten hoe AHOLD dit nu gaat oppakken....
    Koers is redelijk opgelopen....ik zou eruit stappen en ffe de kat uit de boom kijken !!
    C1000 is einde verhaal, en vergeet niet dat ahold niet alleen een supermarkt formule is maar ook andere soorten winkels heeft. Daarbij hebben ze ook nog een voorsprong met online bezorgen en bol.com
2 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.