Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Coolblue nieuws en discussie

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
7 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
pim f
0
HAL neemt belang in Coolblue

donderdag 31 maart 2016


De beursgenoteerde investeerder HAL Holding neemt een belang van 20% in internetwinkel Coolblue. Dat is donderdag gebleken uit de jaarcijfers over 2015 die de eigenaar van onder meer FD Media Groep en optiekketen GrandVision publiceerde.

Pieter Zwart, directeur en een van de drie oprichters van Coolblue, is meer dan in zijn nopjes met HAL als nieuwe minderheidsaandeelhouder. Omdat de twee andere oprichters 'een operationeel stapje terugdeden' ging Coolblue op zoek naar een 'goede vierde aandeelhouder', aldus Zwart. De drie oprichters behouden de resterende aandelen.

Eigen groei financieren

De keuze voor HAL is gemaakt op kwalitatieve gronden, vervolgt Zwart. 'Kapitaal hebben we niet strikt nodig. We zijn gewend onze eigen groei te financieren. Volgens de 'eindbaas' van Coolblue komt de kennis en ervaring van HAL vooral van pas bij de verdere uitrol van de activiteiten in Europa en uiteindelijk een beursgang. In 2015 boekte Coolblue een omzetgroei van 54% tot €555 mln.

fd.nl/ondernemen/1145642/hal-neemt-be...
pim f
0
Internetwinkel Coolblue start thuisbezorging

dinsdag 2 februari 2016,

Online retailer Coolblue brengt vanaf vandaag zelf witgoed en zware audio-apparatuur bij de klanten thuis. De snelgroeiende webwinkel start deze service met vijftien busjes in vooral Brabant en een deel van Limburg. Tegen het eind van het jaar moeten er vijftig bestelwagens door heel Nederland rijden.

Geen extra kosten

Aan de levering zijn geen extra kosten verbonden, de bezorgers installeren de apparaten en nemen oude mee terug. Voor alle overige producten blijft Coolblue samenwerken met diverse bezorgdiensten, zoals Post NL en Dynalogic.

Achter Coolblue schuilen meer dan driehonderd webshops en zeven fysieke winkels. Behalve witgoed en consumentenelektronica verkoopt het bedrijf speelgoed en producten op het gebied van koken en outdoor.

Duizend nieuwe medewerkers

De internetwinkel denkt dit jaar minstens duizend nieuwe medewerkers te moeten aantrekken. Verder staat opening van twee fysieke winkels op het programma.

fd.nl/ondernemen/1137830/internetwink...
pim f
0
De klantenservice van Coolblue

KI-assistent weet veel, maar mist nog dat persoonlijke

Van onze redacteur

zaterdag 25 april 2015, 0:00

Ondernemers in de dienstensector die het gebruik van algoritmen en Kunstmatige Intelligentie (KI) wegzetten als ‘hype’ of beweren dat die praktisch niet bruikbaar zijn, verliezen straks de slag om de klant.

Dat stellen drie buitenlandse bedrijven die de KI-technologie, waarmee computers het gedrag van een mens kunnen simuleren, hebben gebruikt om producten te ontwikkelen die de klantenservice radicaal veranderen. Denk hierbij aan ‘virtuele assistenten’ die slimmer zijn dan de klantenservicemedewerker, of een app die je waarschuwt als je deze maand voor de 20ste keer naar de Starbucks gaat, of technologie waardoor een klant wordt gekoppeld aan de callcentermedewerker die goed bij hem past, omdat ze uit dezelfde provincie komen en van dezelfde films houden.

Nederland mag dan veel innovatieve bedrijven hebben, de echte vernieuwing op het gebied van kunstmatige intelligentie voor klantenservice komt uit het buitenland, aldus experts. Kunstmatige intelligentie wordt hier vaak geassocieerd met de hype van de jaren negentig. En dat leidt tot scepsis.

‘Kunstmatige Intelligentie: wat is dat?’ zegt directeur Pieter Zwart van Coolblue, de webwinkel in consumentenelektronica. Coolblue noemt zichzelf ‘het meest klantgerichte bedrijf van Nederland’. Maar dat een virtuele assistent slimmer zou zijn dan een klantenservicemedewerker, spreekt hem niet aan: ‘Dat vind ik een gekke gedachte.’ De KI-ontwikkelingen staan dan ook niet boven aan zijn agenda. ‘Ik ben al de hele dag bezig om klanten blij te maken.’

De belangrijkste troef van Zwart is de klantenservice, een afdeling van 135 medewerkers op het hoofdkantoor in Rotterdam. Zijn belangrijkste doel: het aantal contactmomenten tussen de klant en Coolblue — zo’n 20.000 per week — beperken. ‘Ook al hebben we nog zo’n goed klantenserviceapparaat, ik ben ervan overtuigd dat klanten eigenlijk helemaal niet willen bellen.’ Coolblue probeert daarom elk contactmoment te ontrafelen. Waarom belde de klant? Hoe kan dit voorkomen worden? Door alles te meten, weet Zwart wat hij moet doen om minder gebeld te worden.

Zo kunnen zijn klanten sinds kort online een vraag stellen aan Yamuda, een digitaal Coolblue-pakketje. Echt slim is deze virtuele assistent nog niet: als je bijvoorbeeld een klacht wil indienen over de kwaliteit van een voicerecorder en je gebruikt niet de juiste woorden, dan weet Yamuda het antwoord niet. Uiteindelijk kom je toch bij de klantenservice.

Medewerkers van de Coolblue-klantenservice worden elke maand langs de meetlat van de ‘mondhoekmonitor’ gelegd, een verwijzing naar de glimlach van de klant. Dit is een lijst van 23 criteria, zoals positieve woorden gebruiken, goed luisteren en de klant netjes bedanken.

Mirthe Zuur van de afdeling klantenservice heeft een dagtaak aan het bijhouden van deze monitor. Wie laag scoort op de monitor, krijgt extra training. Maar sommige dingen blijven lastig. ‘Ik kan wel steeds uitleggen dat je een gesprek netjes af moet sluiten, maar dan hoor ik tijdens het gesprek toch weer: ‘Oké, dan wens ik u een fijne dag. Daahaag!’ Dat is jammer, want dat is het laatste wat een klant van Coolblue onthoudt.’

Een virtuele assistent kent zulke problemen niet. Computers nemen altijd op en sluiten het gesprek netjes af. En dit is beslist geen toekomstmuziek, zo benadrukt Berend de Jong van Accenture. Zijn adviesorganisatie werkt sinds kort met IPsoft, een Amerikaans bedrijf dat de slimme virtuele assistent Amelia ontwikkelde. Volgens De Jong kan Amelia net zo goed worden als de beste hypotheekadviseur of klantenservicemedewerker. ‘De Bank of Singapore wil met Amelia bijvoorbeeld beter advies geven aan klanten.’

Je kunt met de virtuele Amelia (blond haar, rode lippen, nette blouse) chatten en bellen in meerdere talen. Ze kan antwoord geven aan een leverancier die vraagt waarom de factuur niet is betaald. Ze helpt ingenieurs op een booreiland een probleem op te lossen: ‘Ik hoor een vreemd geluid uit de oliepijp komen: wat kan dat zijn?’ Amelia antwoordt op basis van handleidingen die ze heeft opgeslagen en vragen die ze eerder heeft gehad.

Amelia wordt nu getest bij twee Nederlandse verzekeraars. Welke dit zijn, wil De Jong niet zeggen. Deze bedrijven werken liever in stilte, want door de inzet van virtuele assistenten kunnen in Nederland 5000 banen op de klantenservices verdwijnen, denkt De Jong.

Ook computerlinguïst Emiel Krahmer van de Universiteit van Tilburg verwacht dat dit soort KI-systemen kleine, afgebakende taken op een klantenservice kunnen automatiseren. ‘Maar zodra klanten complexe vragen stellen, haakt het systeem af. Het modelleren van gezond verstand is nog altijd de heilige graal in de cognitiewetenschap.’

Het is voor buitenstaanders ook lastig om te achterhalen of de virtuele beloftes worden ingelost, zegt Krahmer. Na bestudering van Amelia is hij niet veel wijzer. ‘Ik zie een personage dat kan lachen en vragen kan stellen, maar ik kan niet achterhalen wat er in dat virtuele hoofd gebeurt.’ Ook is het de vraag of klanten Amelia zien zitten. ‘We weten uit onderzoek dat hoe meer een virtueel karakter op een mens gaat lijken, hoe onprettiger het wordt om ernaar te kijken, omdat de verschillen dan zo opvallen.’

Ook Coolblue-medewerker Zuur ziet Amelia nog niet als een bedreiging. ‘Een virtuele assistent kan geen persoonlijk extraatje geven.’ En juist daar zijn ze bij Coolblue dol op. ‘Als een klant belt voor een nieuwe mobiel voor zijn dochter, dan pak ik een kaartje en schrijf: “Wat leuk dat uw dochter een nieuwe mobiel heeft gekregen. Groetjes, Mirthe van Coolblue.” Dan gaat het mondhoekje van de klant omhoog.’

De klantenservice van Coolblue.
pim f
0
quote:

teeeeeest schreef op 4 april 2016 10:10:


HAL verkoopt InVesting + onderdelen:
www.focum.nl/blog/focum/focum-onderde...



dit gaat toch niet over Coolblue, waar slaat dit op? (svp geen antwoord geven)
pim f
0
Bruidsschat

Coolblue is het ‘allermooiste meisje van de klas’, zei ceo en medeoprichter Pieter Zwart vorige week, toen hij bekendmaakte dat HAL een belang van 20% heeft genomen in zijn webwarenhuis.

Zwart noemt HAL een ‘ideale schoonzoon’. Als vader van Coolblue doet hem dat goed, maar Bartjens vraagt zich af welke bruidsschat HAL moest meebrengen. Oftewel, hoeveel is Coolblue eigenlijk waard?

Coolblue verkoopt vooral apparaten, van stofzuigers tot crosstrainers. Het is dus geen modewinkel zoals Zalando. Coolblue groeit hard, maar het is nog geen Amazon.

Vergelijken met andere webwinkels is dus lastig. Maar het is wel nodig om verder te komen dan een waardering in de trant van ‘wat de gek ervoor geeft’.

Een eerste manier om tot een waardebepaling te komen is kijken naar de nettowinst. Hoeveel keer de nettowinst betalen aandeelhouders van andere webwinkels? Bij de beursgenoteerde webwinkels Amazon, Zalando, Asos en Yoox betalen zij 77,5 keer de verwachte nettowinst in 2016.

Voor Coolblue is geen winstverwachting bekend, maar het concern verwacht een omzetgroei van 20% tot 25%. Dat komt grofweg neer op een omzet van €?700 mln. Volgens Bartjens rolt daar bij de huidige winstmarges een nettowinst van circa €?12,5 mln uit. Met een koers/winstverhouding van 77,5 is het bedrijf dan €?977 mln waard.

Maar nettowinst zegt niet alles. Webwinkels voelen grote druk om te groeien, omdat er vaak maar ruimte is voor een of twee dominante spelers. Ahold zegt dat dochter Bol.com bewust verlieslatend is, omdat er wordt gekozen voor investeren in groei.

Daarom kijken we liever naar het brutobedrijfsresultaat, de ebitda. De vier webwinkels uit de steekproef hebben een ondernemingswaarde van gemiddeld 25 keer de ebitda. Coolblue heeft naar schatting een ebitda van €?21 mln, wat het bedrijf een waarde van €?525 geeft. Daarbij moet worden aangetekend dat de Rotterdamse webwinkel een beduidend lagere ebitdamarge heeft dan de andere e-commercebedrijven. Coolblue houdt per euro omzet minder over. Bovendien krimpt de marge al jaren.

Maar HAL is geen fan van de ebitda als waarderingsinstrument. De Rotterdammers kijken bij voorkeur naar contant gemaakte toekomstige vrije kasstromen. Dan is het de vraag of Coolblue zijn snelle groei kan voortzetten. Afhankelijk van de inschatting komt Bartjens uit op een waarde van de toekomstige kasstromen van tussen grofweg €?500 mln en €?750 mln.

Het gemiddelde van de drie waarderingen ligt op ongeveer een keer de omzet. De bruidsschat van HAL, dat een belang van 20% neemt, bedraagt dan ongeveer €?140 mln. Met ruim €?13 mrd aan bezittingen beschikt de ‘ideale schoonzoon’ over genoeg middelen om ook nog een mooie bruiloft te betalen.

Bartjens@fd.nl
fd.nl/ondernemen/1145795/bruidsschat
7 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

HAL Trust Meer »

Koers 144,000   Verschil -0,20 (-0,14%)
Laag 143,400   Volume 11.027
Hoog 144,800   Gem. Volume 9.486
21 feb 2020 17:38
label premium

HAL: Flinke onderwaardering

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium

Gerelateerde Video's