Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

Laatste koers (eur) Verschil Volume
15,880   -0,740   (-4,45%) Dagrange 15,840 - 16,590 289.910   Gem. (3M) 202,6K

Draadje met INHOUD! geen toogpraat a.u.b.

2.645 Posts
Pagina: «« 1 ... 17 18 19 20 21 ... 133 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 24 augustus 2019 14:49
    Omdat het zo stil is op het inhoudelijke draadje ; een stukje inhoud :

    Uit een eerder interview :

    "-Uit de presentatie blijkt dat de prijzen van alle critical materials van AMG dalen. Welke achterliggende oorzaken liggen hieraan te grondslag?

    Antwoord AMG
    De prijzen voor veel van onze belangrijkste producten daalden snel, wat resulteerde in de verkoop van voorraad met hoge kosten basis. Onze primaire operationele focus is het opruimen van deze hoge kosten basis voorraad en het terugkeren naar "run rate" winstgevendheid."

    --> Laat Investor Relations bij AMG maar een tijdpad geven over de afbouw van de voorraad met hoge kostenbasis. Waar staan ze nu, en wanneer is de voorraad verkocht ..

    Niet in een email naar 1 vrager, maar even als persberichtje naar buiten brengen.
    Zo breng je perspectief en fantasie terug in het aandeel ..
  2. visje2 25 augustus 2019 11:56
    Het is moeilijk fantasie en perspectief brengen in een aandeel wanneer op wereldniveau twee grootmachten elkaar telkens weer in de tarief haren vliegen. Voor de korte termijn vraagt dit veel geduld en focus op de lange termijn.

    De Criterion deal bijvoorbeeld moet het volledig hebben van de onwenselijkheid op milieu technisch gebied om afgedankte catalysatoren op een stuk land te stallen. Bij de lage vanadium prijzen spint deze overeenkomst weinig garen.
    De overeenkomst zou in september meer gestalte krijgen maar het zou me niet verbazen als dit langer gaat duren.

    Met het optrekken van de tariefmuren lijkt de AMG investering in Ohio 2 Cambridge voor de toekomst wel haar vruchten af te werpen bij zowel hogere sloop tarieven als op termijn hogere vs vanadium prijzen.

    Als Criterion nieuws niet komt is het wachten op de derde kwartaal cijfers want de ipo tijding voor de Technology tak zal nog wel tot december duren als deze toch wordt doorgezet. In het nog niet zo heel lange verleden(2015) wilde AMG deze tak reeds verkopen omdat het te weinig winstgevend was.
  3. forum rang 6 Tom3 25 augustus 2019 12:49
    De huidige vanadiumprijs doet momenteel niemand pijn (behalve AMG dan die met een duur ingekochte voorraad grondstoffen zit). Als je kijkt naar presentaties van Largo (Canada) en Bushveld (Zuid Afrika) dan delft de eerste vooral Vanadium pentoxide en de 2e FeV. De cash cost prijs van Largo bedraagt in 2019 circa US$ 3,50 bij opbrengstprijzen die momenteel variëren tussen $ 8,90 (China) en $ 6,95 (Europa). Het probleem van Largo is alleen dat ze nog maar 9 jaar vooruit kunnen met hun huidige mijn. Bushveld heeft een integrale kostprijs van rond de $ 19 bij marktprijzen die variëren tussen de $ 38,70 (China) en $ 31,30 (Europa). Haar mijnen bevatten voldoende voorraad voor de komende 27 jaar. Largo kan waarschijnlijk goedkoper delven maar ik heb even geen info over verschuldigde royalties en vaste kosten voor handen. De huidige prijzen liggen significant boven de prijzen van 2 jaar geleden toen genoemde mijnen een nul resultaat boekten. Men zit als het ware nog steeds in een soort luxe positie doordat er in China een afbouw van de voorraad heeft plaats gevonden en de lokale kostprijs kennelijk veel hoger is dan in Brazilië en/of Zuid-Afrika. Het blijft natuurlijk een wankel evenwicht omdat China (waar een kleine 60% van de wereldmarkt wordt verhandeld) de toon aangeeft.

    AMG moet bij de huidige marktprijzen (mits stabiel) gezien de fee structuur en lage productiekosten met haar vanadium zeker een goede boterham kunnen verdienen. Heinz zou nog transparanter over kostprijzen moeten worden, dat doen de anderen ook.
  4. [verwijderd] 25 augustus 2019 13:37
    Mooi overzichtje waarvoor dank, Tom3.
    Ik ben niet van mening dat AMG hier nog veel transparanter in moet worden dan tijdens de vorige cc.
    AMG heeft er belang bij dat ze deze informatie geheim houden, want dit is belangrijke informatie die concurrenten zouden kunnen gebruiken om eventueel ook in deze business te stappen. Het is nu toch al duidelijk dat AMG bij elke vanadiumprijs er sterk op verdient, tenzij het plots heel hard zakt. AMG krijgt mooie fees & krijgt een % van de verkoopprijs vanadium. Hoe hoog dat percentage ligt is eigenlijk van ondergeschikt belang aangezien de fees de basis zijn van hun inkomsten.
    AMG vanadium bezit geen mijnen. Enkel bij mijnbedrijven is de kostprijs van gigantisch belang om de mogelijke inkomsten bij opstart te onderzoeken. AMG doet de opstart van hun recycling fabrieken op basis van de recycling fees alleen.
  5. forum rang 10 DeZwarteRidder 25 augustus 2019 15:04
    quote:

    Tom3 schreef op 25 augustus 2019 12:49:

    De huidige vanadiumprijs doet momenteel niemand pijn (behalve AMG dan die met een duur ingekochte voorraad grondstoffen zit). Als je kijkt naar presentaties van Largo (Canada) en Bushveld (Zuid Afrika) dan delft de eerste vooral Vanadium pentoxide en de 2e FeV. De cash cost prijs van Largo bedraagt in 2019 circa US$ 3,50 bij opbrengstprijzen die momenteel variëren tussen $ 8,90 (China) en $ 6,95 (Europa). Het probleem van Largo is alleen dat ze nog maar 9 jaar vooruit kunnen met hun huidige mijn. Bushveld heeft een integrale kostprijs van rond de $ 19 bij marktprijzen die variëren tussen de $ 38,70 (China) en $ 31,30 (Europa). Haar mijnen bevatten voldoende voorraad voor de komende 27 jaar. Largo kan waarschijnlijk goedkoper delven maar ik heb even geen info over verschuldigde royalties en vaste kosten voor handen. De huidige prijzen liggen significant boven de prijzen van 2 jaar geleden toen genoemde mijnen een nul resultaat boekten. Men zit als het ware nog steeds in een soort luxe positie doordat er in China een afbouw van de voorraad heeft plaats gevonden en de lokale kostprijs kennelijk veel hoger is dan in Brazilië en/of Zuid-Afrika. Het blijft natuurlijk een wankel evenwicht omdat China (waar een kleine 60% van de wereldmarkt wordt verhandeld) de toon aangeeft.

    AMG moet bij de huidige marktprijzen (mits stabiel) gezien de fee structuur en lage productiekosten met haar vanadium zeker een goede boterham kunnen verdienen. Heinz zou nog transparanter over kostprijzen moeten worden, dat doen de anderen ook.
    Largo heeft genoeg andere plaatsen waar een mijn gemaakt kan worden op hun huidige gebied, dus die 9 jaar zal zeker veel langer worden.
  6. forum rang 6 Tom3 26 augustus 2019 00:44
    quote:

    Topperke schreef op 25 augustus 2019 13:37:

    Mooi overzichtje waarvoor dank, Tom3.
    Ik ben niet van mening dat AMG hier nog veel transparanter in moet worden dan tijdens de vorige cc.
    AMG heeft er belang bij dat ze deze informatie geheim houden, want dit is belangrijke informatie die concurrenten zouden kunnen gebruiken om eventueel ook in deze business te stappen. Het is nu toch al duidelijk dat AMG bij elke vanadiumprijs er sterk op verdient, tenzij het plots heel hard zakt. AMG krijgt mooie fees & krijgt een % van de verkoopprijs vanadium. Hoe hoog dat percentage ligt is eigenlijk van ondergeschikt belang aangezien de fees de basis zijn van hun inkomsten.
    AMG vanadium bezit geen mijnen. Enkel bij mijnbedrijven is de kostprijs van gigantisch belang om de mogelijke inkomsten bij opstart te onderzoeken. AMG doet de opstart van hun recycling fabrieken op basis van de recycling fees alleen.
    Ik ben dit helaas niet eens met je. Largo heeft nu een beurswaarde van omgerekend Euro 486 miljoen. Haar vanadium output ligt geloof ik 25% boven die van AMG. Stel dat bij vanadium de kostprijzen gelijk zouden liggen, dan zouden de lithium en engineering activiteiten van AMG etc wordt gewaardeerd op nog geen 200 miljoen euro? Bij de laatste CC is er door Heinz iets meer verteld over de rentabiliteit van vanadium maar het is niet genoeg. De shorters geloven de berekeningen van de analisten domweg niet. Heinz moet aangeven wat de winst op vanadium is bij verschillende marktprijzen. We weten toch ook wat de kostprijs van hun spodumene?
  7. [verwijderd] 26 augustus 2019 11:08
    Ja, zoals ik zei omdat dit bij mijnen van groot belang is en hun spodumene uit mijnen wordt gehaald.
    Het is niet eens mogelijk om aan te geven wat de winst is bij verschillende marktprijzen omdat het hard afhangt hoe duur de voorraad gewaardeerd is die wordt verkocht. Dat moet je ondertussen toch ook wel weten. Vanadiumprijzen zijn zo wispelturig dat AMG geen vaste winsten kan noemen.
  8. [verwijderd] 26 augustus 2019 11:42
    Korte termijn schommelingen hebben juist geen enkel effect op de winstgevendheid. Alleen als de prijs meerdere kwartalen achter elkaar slechts 1 kant op beweegt dan heeft dit invloed. (letterlijk zo gemeld vanuit AMG in het kwartaalrapport)
    Dat is een situatie die met vanadium voorheen niet vaak voor kwam. Overigens betekent het dus ook dat als de vanadium prijs meerdere kwartalen achtereen zou gaan oplopen dat dit voor grote meevallers zorgt.
  9. [verwijderd] 26 augustus 2019 17:58
    3 short meldingen op AMG. 3x omhoog ;

    Connor, Clark and Lunn ging afgelopen vrijdag van 1,49% naar 1,54%.
    WorldQuant ging van 1,08% naar 1,18%.
    Voleon Capital Management meldt een shortpositie van 0,50%.

    In het overzicht van meldingsplichtigen is dat toch weer 0,65% short erbij.
  10. [verwijderd] 26 augustus 2019 20:07
    quote:

    ff_relativeren schreef op 26 augustus 2019 17:58:

    In het overzicht van meldingsplichtigen is dat toch weer 0,65% short erbij.
    Alleen in werkelijkheid per saldo maar ~ 0,25% erbij want kans dat Voleon in 1 dag van 0% komt is nihil, zaten waarschijnlijk al (veel) dichter bij de 0,5%
  11. [verwijderd] 26 augustus 2019 23:56
    Op het maanddraadje vraagt alias @ Fluitende Vogels, hoe de shorters zoveel aandelen terug kunnen kopen. Bij deze een poging :

    Het antwoord zit in de tijdlijn en in de koersvorming binnen die tijdlijn.
    Voor de shortposities EN voor de koersvorming pak je de tijdlijn vanaf maart 2019 tot vandaag.

    Zet die eens naast elkaar, zoals in het bijgevoegde plaatje. Wat je ziet,
    zijn de shortposities die een forse klim begonnen vanaf maart 2019,
    afgezet tegen de beurskoers van AMG , ook sinds de maand maart 2019.

    Wat je dan ziet, is dat de shorters begonnen te stapelen sinds een beurskoers van € 35,-.
    Keer dat eens om : de shorters kunnen in alle rust, en beetje bij beetje,
    gaan coveren tussen de € 20,- en de € 35,-. Zonder verliezen te maken.

    -en zelfs dan is niet gezegd dat de shorters de volle 100% zullen coveren-

    Dit verhaal gaat er even van uit, dat de ingenomen shortposities statisch waren vanaf het begin. In werkelijkheid werkt het niet zo. De voortdurende shortmeldingen zijn daarvan het bewijs. Shorten = Daytraden.

    De ingenomen shortposities kunnen door al het daytraden al lang gecompenseerd zijn met cash-opbrengsten uit herhaalde shortbewegingen. Dat neemt niet weg, dat er toch een keer teruggekocht zal worden (met die berg cash).

    En dat brengt me weer terug bij de tijdlijn van maart 2019 tot vandaag.
    Zie de bijlage met parallel de dalende beurskoers vanaf de € 35,- naast de snelle shortopbouw idem vanaf maart 2019 :

  12. forum rang 4 moneypocket 27 augustus 2019 07:55

    Duidelijk verhaal, ff_relativeren!

    Met dien verstande dat de shorter ook de rente moet aftikken over de geleende stukken en er ook afspraken zijn gemaakt over de tijdsduur van de te lenen stukken van de eigenaar. Ofwel...op het afgesproken tijdstip zal de shorter stukken moeten hebben aangekocht om terug te geven aan de eigenaar.

  13. [verwijderd] 27 augustus 2019 09:57
    Gents and Ladies,

    vanwege het hoge shortgehalte mag je je geen illusies maken over de beurskoers ;

    Uitstaande aandelen AMG : 30,57 miljoen.
    Uitstaande shortposities : 6,31 miljoen.
    Gemiddelde daghandel AMG : 0,31 miljoen.

    Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig.
    Er zijn 19x meer aandelen short dan dat er per dag totaal aan aandelen AMG verhandeld wordt.

    -en dat is meteen 1 helder argument waarom shortgangers de normale aandelenhandel verstoren : de bundeling van kapitaal verstikt iedere normale balans in de aandelenhandel-
  14. forum rang 4 moneypocket 27 augustus 2019 10:07
    quote:

    ff_relativeren schreef op 27 augustus 2019 09:57:

    Gents and Ladies,

    vanwege het hoge shortgehalte mag je je geen illusies maken over de beurskoers ;

    Uitstaande aandelen AMG : 30,57 miljoen.
    Uitstaande shortposities : 6,31 miljoen.
    Gemiddelde daghandel AMG : 0,31 miljoen.

    Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig.
    Er zijn 19x meer aandelen short dan dat er per dag totaal aan aandelen AMG verhandeld wordt.

    -en dat is meteen 1 helder argument waarom shortgangers de normale aandelenhandel verstoren : de bundeling van kapitaal verstikt iedere normale balans in de aandelenhandel-

    Duidelijker kan je het niet beschrijven ff_relativeren; vandaar dat ik de huidige koers van AMG op de borden ook niet serieus wil nemen. De transparantie is volledig weg, aangezien het lage dagvolume volledig wordt overruled door de shortposities. Pas als er werkelijk positieve info uit de AMG directiekamer komt zal er een verschuiving plaatsvinden. Gisteren op 1 van de stijgers in de AMX en vandaag nr.1 van de ..jawel..dalers.
  15. forum rang 6 rene66 27 augustus 2019 10:18
    quote:

    ff_relativeren schreef op 27 augustus 2019 09:57:

    Gents and Ladies,

    vanwege het hoge shortgehalte mag je je geen illusies maken over de beurskoers ;

    Uitstaande aandelen AMG : 30,57 miljoen.
    Uitstaande shortposities : 6,31 miljoen.
    Gemiddelde daghandel AMG : 0,31 miljoen.

    Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig.
    Er zijn 19x meer aandelen short dan dat er per dag totaal aan aandelen AMG verhandeld wordt.

    -en dat is meteen 1 helder argument waarom shortgangers de normale aandelenhandel verstoren : de bundeling van kapitaal verstikt iedere normale balans in de aandelenhandel-

    Het is inderdaad een mooi overzicht en een juiste conclusie. Het blijft in mijn beleving vreemd dat de AFM hier geen regels voor heeft. Een aantal kleinere beursfondsen zit in de wurggreep van shorters. Ook voor nieuwe grote aandeelhouder is het geen leuk idee dat een beursfonds gegijzeld wordt. Dat zou voor mij een reden zijn om niet in zo een bedrijf te beleggen. De conclusie is dat de gegijzelde bedrijven niet blij zijn, de grote en kleine aandeelhouders niet, alleen graaiende hedgefunds profiteren hiervan. Wellicht tijd om de wetgeving eens aan te passen.
  16. forum rang 4 moneypocket 27 augustus 2019 10:29
    quote:

    rene66 schreef op 27 augustus 2019 10:18:

    [...]Het is inderdaad een mooi overzicht en een juiste conclusie. Het blijft in mijn beleving vreemd dat de AFM hier geen regels voor heeft. Een aantal kleinere beursfondsen zit in de wurggreep van shorters. Ook voor nieuwe grote aandeelhouder is het geen leuk idee dat een beursfonds gegijzeld wordt. Dat zou voor mij een reden zijn om niet in zo een bedrijf te beleggen. De conclusie is dat de gegijzelde bedrijven niet blij zijn, de grote en kleine aandeelhouders niet, alleen graaiende hedgefunds profiteren hiervan. Wellicht tijd om de wetgeving eens aan te passen.
    Ja, Rene66; daar heb je een vol punt. Er vindt inderdaad een gijzeling plaats, maar volgens de regels van de AFM. Men mag wel 100% short gaan, indien dit mogelijk zou zijn. De toekomst van AMG is rooskleurig en hopelijk zal de koers dan ook zich positief ontwikkelen.

    Hopelijk zeer spoedig de Criterion deal en verdere stabilisatie van vraag/aanbod Vanadium.
  17. forum rang 10 DeZwarteRidder 27 augustus 2019 12:31
    quote:

    Wolff in schaapskleren schreef op 27 augustus 2019 11:10:

    Weet iemand wanneer AMG de 2 mln ingekochte aandelen gaat intrekken? Dan brengen ze als het goed is een persbericht naar buiten en wordt er wellicht ook andere info gedeeld.
    Je ziet het vanzelf op de AFM.
2.645 Posts
Pagina: «« 1 ... 17 18 19 20 21 ... 133 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.