Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Binck wederom Beste Broker

Binck wederom Beste Broker

Binck en Rabobank zijn de grote winnaars in het IEX Netprofiler Internet Brokeronderzoek 2016.

  • De site van Binck is opnieuw als beste broker op desktop naar voren gekomen. Zowel door consumenten als door de experts wordt de website en het handelsplatform van Binck op desktop als beste beoordeeld.
  • Rabobank heeft de beste beleggen-app en daarnaast de beste site van de grootbanken.

Dit is het achtste jaar dat Netprofiler het Internet Brokeronderzoek uitvoert en dit is het zevende jaar dat Binck de hoofdprijs wint op desktop. In het onderzoek worden de online functionaliteit, de usability en de handelsomgeving van de diverse brokers beoordeeld. 

De winnaars

In totaal zijn er in het brokeronderzoek zeven prijzen uitgereikt. Bij de prijzen voor de websites is onderscheid gemaakt tussen beleggingsspecialisten en grootbanken - waar beleggen vaak onderdeel is van een breder dienstenaanbod:

  • Beste broker overall: Binck
  • Beste broker volgens experts: Binck
  • Beste broker volgens de consumenten: Binck
  • Beste grootbank voor online beleggen overall: Rabobank
  • Beste grootbank voor online beleggen volgens experts: Rabobank
  • Beste grootbank voor online beleggen volgens consumenten: Rabobank
  • Beste beleggen-app overall: Rabobank

Binck is dus opnieuw de beste overall broker op desktop met als eindcijfer 8,1. Net als in het vorige brokeronderzoek uit 2014 worden de site en handelsomgeving van Alex net iets minder goed beoodeeld. Met een eindcijfer van 7,8 staat Alex op de tweede plaats. Rabobank staat derde met een 7,3.

In tegenstelling tot 2014 beoordelen de usability experts van Netprofiler de binnenkomst op de website van Alex dit jaar minder duidelijk dan bij Binck het geval is. De site van Binck is de laatste jaren positief verbeterd, evenals de sites van de Rabobank en Lynx.

De websites van ABN Amro en DeGiro zijn grotendeels vergelijkbaar met hun site in 2014. ING heeft delen van de site verbeterd, maar detailpagina’s over beleggen werden door consumenten vaak nog als onoverzichtelijk beoordeeld, zeker in vergelijking met de sites van de andere aanbieders.

De handelsomgevingen van de brokers zijn minder aan verandering onderhevig als de sites, waarbij DeGiro enkele functionaliteiten heeft toegevoegd.

De gemiddelde expert- en klantencijfers voor de sites en handelsomgevingen op desktop

Cijfer Broker Cijfer van experts Cijfer van consumenten Eindcijfer
1 Binck 8,2 8,0 8,1
2 Alex 7,9 7,5 7,7
3 Rabobank 7,8 6,7 7,3
4 Lynx 7,6 6,6 7,1
5 ABN Amro 7,3 6,7 7,0
6 DeGiro 7,2 6,6 6,9
7 ING 7,1 6,5 6,8

 

Vertrouwen en betrouwbaarheid

Beleggers in het onderzoek geven aan de tarieven voor handelen zeer belangrijk te vinden, hierop zijn de sites echter niet beoordeeld. Ook vertrouwen en betrouwbaarheid zijn belangrijke pijlers voor consumenten om al dan niet bij een bepaalde broker te gaan beleggen.

Dit heeft onder andere te maken met de hoeveelheid storingen van een aanbieder. Vindt een belegger een broker onbetrouwbaar overkomen, zijn ze vaak geneigd om bij hun vertrouwde (huis)bank te blijven beleggen.

Bekende aanbieders bij beleggers worden vaker beoordeeld als betrouwbaarder dan onbekende of minder bekende aanbieders. Beleggers geven aan dat de website (van minder bekende aanbieders zoals Lynx en DeGiro) niet te schreeuwerig moeten zijn en duidelijke bedrijfsinformatie of navigatie daarnaartoe moeten bevatten.

Beginpagina en navigatie

Beleggers vinden dat de beginpagina van de handelsomgeving een kort inzicht in de portefeuille moet bieden, en een gemakkelijke navigatie naar het volledige overzicht. De helft van de beleggers in het onderzoek handelt direct vanuit het portefeuille-overzicht.

De acties die ze willen ondernemen baseren de beleggers veelal op informatie buiten de handelsomgeving, maar ze geven wel aan het fijn te vinden om naast koersinformatie, ook het laatste financiële nieuws, de financiële agenda, een technische analyse en een fundamentele analyse te kunnen raadplegen.

Dit doen zij om de eerder gelezen informatie buiten de handelsomgeving te controleren en te verifiëren. Naast handelen vanuit de portefeuille is het eenvoudig vinden en het plaatsen van een nieuwe order een zeer belangrijke ingang in de handelsomgeving volgens beleggers.

De beste app

Voor de tweede keer is in het brokeronderzoek ook de beleggen-app op smartphone meegenomen. Er is gekeken naar de iPhone-app. Het onderzoek naar de beleggen-apps heeft dezelfde opzet als het onderzoek naar de desktopsites: er zijn beoordelingen van consumenten (beleggers) en van usability experts.

Waar Binck en Alex op desktop beter presteerden, zijn de rollen voor apps omgedraaid: de app van Rabobank wordt beter beoordeeld dan de apps van Binck en Alex. 

De gemiddelde expert- en klantencijfers voor de apps van de brokers op smartphone

Nummer App van broker Cijfer van experts Cijfer van consumenten Eindcijfer
1 Rabobank Beleggen App 7,9 7,8 7,8
2 BinckBank 7,8 7,5 7,7
3 Alex Beleggingsapplicatie 7,2 7,7 7,4
4 Lynx 7,2 7,2 7,2
5 ING Mobiel Bankieren App 5,7 7,4 6,5
6 ABN Amro Mobiel Bankieren App 4,7 6,3 5,5

 

Rabobank Beleggen App wordt zowel door de experts als door consumenten als beste beoordeeld. De beleggen-app van de Rabobank wordt gezien als makkelijk in gebruik en overzichtelijk. Zeker op een kleiner smartphone-scherm is het belangrijk om bij binnenkomst een goed overzicht te geven, waar Rabobank dus in slaagt.

In de vernieuwde beleggen-app van Binck ligt nog ruimte voor optimalisatie op het gebied van overzicht en navigatie. De Binck-app werd in de expertanalyse hoger beoordeeld, maar door consumenten lager dan de beleggingsapplicatie van Alex.

De mobielbankieren-apps van ING en ABN Amro werden in het app-onderzoek op smartphone wel meegenomen, maar de consument kan hierop (nog) niet beleggen. Het ontbreken hiervan werd zowel door de consumenten als de experts meegenomen in de beoordeling.

Beleggers gaven aan dit erg jammer te vinden en dit anno 2016 eigenlijk wel te verwachten, ook van de ABN Amro en ING. DeGiro werd niet meegenomen in het app-onderzoek, aangezien zij geen echte app hebben, maar een webapplicatie.

Volgens verwachting

De top 3 brokers (Binck, Alex en Rabobank) voldoet het meeste aan de verwachtingen van de beleggers. Het voordeel van de specialistische brokers is dat zij direct vanaf de homepage zich kunnen toespitsen op beleggen (zoals tarieven), waar bij grootbanken bij binnenkomst de aandacht verdeeld moet worden met andere aangeboden diensten.

Het voordeel van grootbanken is wel dat zij vaker als betrouwbaar worden gezien dan (onbekende) specialistische brokers.

Voor beide typen organisaties geldt: transparantie over tarieven is zeer belangrijk voor de belegger. Maar ook meer van belang is het uitstralen van vertrouwen en betrouwbaarheid en een stabiele en snelle handelsomgeving, zonder storingen.

Anno 2016 geven beleggers aan dat ze vaker de handelsomgeving raadplegen op tablet en smartphone. Handelen wordt veelal nog rustig op laptop of desktop gedaan, maar beleggers gaven vaker aan om ook te (willen) handelen op mobiele devices als smartphone.

Methode van onderzoek

Internet Brokeronderzoek 2016 is in april en mei 2016 uitgevoerd door het online marketing bureau Netprofiler in samenwerking met beleggersplatform IEX. Het onderzoek bestaat uit een expertanalyse en een consumentenonderzoek. In de expertanalyse zijn de brokersites en handelsomgevingen van de zeven voornaamste Nederlandse brokers beoordeeld door usability experts van Netprofiler.

Aan de hand van een checklist op tien categorieën, zoals navigatie, klant worden en order plaatsen, zijn de sites en omgevingen beoordeeld. Nieuw dit jaar waren de twee categorieën:

  • betrouwbaarheid en veiligheid
  • educatie-aanbod en uitleg

In de expertanalyse van de apps werden in totaal zes Nederlandse brokers meegenomen en bestond de checklist uit vijf onderdelen:

  1. persoonlijke pagina
  2. order plaatsen
  3. koersinformatie
  4. betrouwbaarheid en veiligheid
  5. educatie-aanbod en uitleg

Elke broker ontving op deze manier deelcijfers op een schaal van 1 tot 10 voor de verschillende categorieën. Het gemiddelde van deze cijfers resulteerde in het eindcijfer van de expertanalyse.

Voor het consumentenonderzoek beoordeelden totaal vierentwintig actieve en minder actieve beleggers de brokersites, handelsomgevingen op desktop en de apps. Zij bezochten de sites en apps van de brokers, plaatsten een order en bekeken het portefeuilleoverzicht.

De individuele onderzoekssessies van 60 minuten per respondent werd afgenomen in het usability lab van Netprofiler in Amstelveen. De vierentwintig respondenten maakten na afloop van het onderzoek een rangschikking, inclusief motivatie van de bekeken omgevingen. Het gemiddelde van deze beoordelingen leverde het eindcijfer op van het klantenonderzoek.

Het gemiddelde van de expertanalyse en het klantenonderzoek vormen samen het eindcijfer per broker.

 


De Redactie van IEX.nl bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Gerelateerd

broker

Volgen
 
Klik hier om dit onderwerp te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

IEX Netprofiler Brokeronderzoek 2016

Volgen
 
Klik hier om dit onderwerp te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Reacties

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
8 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
[verwijderd]
0
Grappig DeGiro scoort qua site wel heel slecht hier, het is net als rijden in een nieuwe E-klasse of een Dacia Duster, ik zit toch liever in die E. DeGiro gebruik de laatste tijd steeds minder continu problemen met dividenduitkeringen en een emissie inschrijfmogelijkheden zijn ook niet wat het het moet zijn.
JaccoW
0
Als binck nu ook nog eens de prijzen 75% naar beneden bijstelt zijn ze voor mij ook nummer 1
K. Bouter
1
De website van de giro is vreselijk. lijkt wel een zwart gat waar je je orders ingooit en dan maar hopen dat het goed gaat....
france
0
Beste broker is 1 maar slechte aandelenperformance, Op 5 Euro en nog wat grijpstuivers bijna een all time low, kortom het lijkt allemaal mooi maar bezit je de aandelen dan ben je goed de lul.

Overigens altijd een zwak gehad voor Binck, de website is prima de luxe, Binck de Versatel onder de financiële aanbieders hebben er toch maar mooi voor gezorgd dat de provisies die banken voorheen opstreken enorm omlaag gingen, dat scheelt gigantisch dus uit dat oogpunt heeft iedere belegger flink verdiend aan Binck.

Ze zijn niet Hautain zoals wel ABNAMRO en consorten, mijn ervaring met klachten, die worden prima behandeld, de grootbanken verschuilen zich met hun uitgebreide juridische afdelingen niet zelden achter hun ongelijk. Ik noem ze ratten.

Alles bij elkaar, Binck gefeliciteerd!

mvg, geen aandeelhouder.
sebpb
0
P. Belegger
0
Heb van een kennis gehoord dat Netprofiler €9500,- aan brokers vraagt om het persartikel te beinvloeden. Beetje gek trouwens dat Netprofiler samenwerkt met Binck en vervolgens haar eigen diensten mag keuren. Redactie: heet dit niet gewoon een advertorial?

www.netprofiler.nl/wie-zijn-wij/klant...
Tony B
0
Dat was VOORDAT Binck zijn 0.15% vermogensbelasting (service)fee op ETF's en Beleggingsfondsen introduceerde (per 1 juli)

Dijsselbloem roomt 1,2% af, met Binck erbij ben je zonder een transactie te hebben gedaan al 1.35% kwijt.

Zelf komen ze met verlaagde transactietarieven maar dat zet geen zoden aan de dijk. Ben nu 1110 euro PER JAAR extra kwijt voor 15 fondsregels in portefeuille met als tegenprestatie 0.50ct minder transactiekosten.Om dat te compenseren moet je met die 15 fondsen 2200 transactie per jaar=10 per dag doen om quitte te spelen.

Koop je een ETF met 0.2 TER , krijg je daar nog een TER per jaar van Binck van 0.15% overheen. Bij LYNX en Giro geen servicefee/vermogensbelasting, met ook nog eens lagere transactiekosten

Ben 10 jaar trouwe Binck klant maar dit met 12 dagen kennisgeving vooraf doen en op je website nog schermen met geen service fee: hoe graag wil je je grote klanten weg hebben?

Binck beste broker.....nou, dat vallen nog wel een paar kanttekening bij te plaatsen in 2016
Tony B
0
Inmiddels gebeld door de service desk: hebben ze netjes opgelost met een speciale op maat gemaakte regeling.
8 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Column door: Redactie

De centrale redactie van IEX.nl bestaat uit: Pieter Kort (hoofdredacteur), Arend Jan Kamp, Fleur van Dalsem, Rob Stallinga, Barbara Zia, Lucia Rodenburg.

Meer over Redactie

Recente columns van Redactie

  1. 04 dec Slimste winnaar: Dit kun je niet...
  2. 04 dec Weekwinnaar 4: Geprofiteerd van ...
  3. 03 dec Renault-rijders presteren het be...

Gesponsorde links