Van beleggers
voor beleggers
desktop iconOne Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

“Een factor is iedere dag hetzelfde”

Hefboomproducten zijn er in veel varianten. Opties zijn de oudste variant van beleggen met hefboom, maar de laatste jaren zijn die in snel tempo ingehaald door turbo’s, sprinters en speeders. Die laatste drie producten zijn in grote lijnen hetzelfde – vooral de naam verschilt.

Dat zou wel eens kunnen gaan veranderen, nu de rechter heeft besloten dat turbo niet alleen een merknaam, maar ook een soortnaam is. Dat schept ruimte om wat eenheid in naamgeving te scheppen, nu het de aanbieders van speeders en sprinters (Citi, Commerzbank en ING) vrij staat om ook de naam turbo’s te adopteren.

Commerzbank doet echter iets anders; de bank introduceert dezer dagen juist een nieuwe soortnaam in de hefbomenmarkt: Factors. Het zijn net als turbo’s ook producten waarmee je met hefboom kunt beleggen in diverse onderliggende waarden (long en short), maar met genoeg verschillen ten opzichte van turbo’s om er toch een andere naam op te plakken.

Wat maakt een factor anders dan een turbo? En voor welke beleggers zijn factors eigenlijk bedoeld? We vragen het aan Christophe Cox van Commerzbank.

Vertel eens, wat is een factor eigenlijk?

“De factor is in feite het eerste product in Nederland in de categorie Constant Leverage. Anders dan in het buitenland, waar ze al heel succesvol zijn, waren er in die categorie in Nederland nog geen producten beschikbaar. De werking is heel eenvoudig: je koopt exposure in een onderliggende waarde – bijvoorbeeld de AEX-index – tegen een hefboom die iedere dag gelijk is.

Een factor met hefboom 5 heeft vandaag de hefboomfactor 5 en morgen opnieuw hefboom 5. En de dagen erna weer. Daarin verschilt het van turbo’s, omdat de hefboom van turbo’s wèl verandert door de tijd.

De tweede manier waarin de factormarkt zich onderscheidt, is in het aantal producten. Factors worden niet uitgestopt. Dus of je nu een factor long op de AEX koopt met factor 5 of over een jaar: het is precies hetzelfde product. Als je als belegger de ISIN-code bij de hand hebt, dan kun je die steeds weer gebruiken als je wilt inspelen op een koersbeweging. Hetzelfde geldt voor de eurodollar, bijvoorbeeld. Als er een rentebesluit is waar je op wilt inspelen, dan kun je altijd weer diezelfde factor erbij pakken, zonder eerst op zoek te moeten naar een product wat aan je wensen voldoet.”

Die stoploss van turbo’s is er om niet volledig weggevaagd te worden bij sterke stijgingen of dalingen. Hoe werkt dat bij factors?

“Een factor heeft geen stoploss, maar wel een aanpassingsmechanisme voor als de markt te heftig beweegt. Als de koers van de onderliggende waarde gedurende de handelsdag een zeer sterke, ongunstige beweging maakt, dan wordt er een mechanisme geactiveerd waardoor de factor intraday wordt aangepast. Hij gaat dan verder alsof er een nieuwe handelsdag is begonnen. De hefboom wordt dan weer gelijk aan de vaste hefboom, maar dan op de nieuwe koers.

Voor een factor long met hefboom 5 op de AEX moet de onderliggende waarde gedurende de handelsdag 15% dalen om dit mechanisme te activeren.

Door de combinatie van het aanpassingsmechanisme en de constante hefboom kunnen we garanderen dat factors iedere dag weer precies hetzelfde product zijn.”

Een soort Groundhog Day, maar dan voor hefboomproducten, zeg maar.

“Ja, zo kun je het omschrijven. Voor ons is dat ook eenvoudiger, want we hoeven niet steeds nieuwe series te introduceren omdat er producten worden uitgestopt. We zullen hooguit eens een nieuwe hefboom of een nieuwe onderliggende waarde toevoegen.”

Volgens Marcel Tak kan bij factors op termijn “zowel de short- als de longversie bij een stijging of daling van de onderliggende waarde naar nul gaan”. Dat impliceert dat het vooral een product is voor korte ritjes, niet voor beleggingen op langere termijn.

“De factor met hefboom 5 op de AEX-future heeft sinds de introductie in december 2011 een performance neergezet van +310%, waar de AEX over deze periode 38% is gestegen. Voor elk afgeleid beleggingsproduct kunnen zowel positieve en negatieve scenario’s naar voren geschoven worden, zowel voor opties, turbo’s als factors.

Factors zijn bedoeld voor actieve en ervaren beleggers, om dynamische accenten aan te brengen in een beleggingsportefeuille. Daarom worden ze vooral gebruikt om in te spelen op kortetermijnkoersbewegingen. Omdat de spreads klein zijn en omdat ze iedere dag weer dezelfde hefboom hebben is het een goed product om er bijvoorbeeld intraday mee te handelen. We zien ook dat de periode dat mensen factors aanhouden doorgaans korter is dan speeders.”

Hoe zit het met de kosten voor beleggers?

“We hanteren een andere invalshoek voor het rekenen van kosten dan bij speeders, onder andere omdat we niet steeds nieuwe producten hoeven te lanceren. In dit product zit een managementfee van 0,2 tot 0,4%. En we rekenen indekkingskosten; die bedragen 0,6% maal de hefboom van de factor. Maar dan gerekend over de waarde van de factor, niet over een financieringsniveau zoals bij andere hefboomproducten.”

Zit de markt eigenlijk wel te wachten op nieuwe hefboomproducten? Er zijn er al aardig wat en de AFM schreef er vorig jaar nog een kritisch rapport over.

“Wij spelen juist helemaal in de kaart van de AFM. We bieden geen al te hoge hefbomen aan en door de structuur van het product garanderen we ook dat ze door de tijd niet toch ineens heel hoog kunnen worden. Als je hefbomen van 50 of 100 wil, moet je geen factors kopen. Zo simpel is het.

En we managen de posities heel actief. Op de site van Euronext kun je zien hoe aanwezig we zijn in de markt voor deze producten. Op een typische handelsdag zijn we misschien 30 seconden niet in de markt. Zo liquide is het. En dat moet ook. Voor beleggers is het uiterst belangrijk om het product vlot te kunnen verhandelen.”


Pieter Kort is hoofdredacteur van IEX Media. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX-redactie.

Auteur: Pieter Kort

Pieter is hoofdredacteur van IEX.nl en de overige financiële titels van IEX Media. Volg hem op Twitter: @pieterkort.

Meer over Pieter Kort

Recente artikelen van Pieter Kort

  1. 28 mei Dit zijn alle 20 long- èn shorttips van de Hollandse Aandelenavond 2
  2. 03 mei Welkom op de vernieuwde voorpagina van IEX.nl
  3. 09 apr Zo leert u succesvol handelen 1

Gerelateerd

Reacties

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. Cybres 25 september 2014 10:03
    "Op een typische handelsdag zijn we misschien 30 seconden niet in de markt. Zo liquide is het." A: Misschien maar 30sec geloof ik niet. B:Liquiditeit kun je niet meten als er maar 1 LP is enje ook nog op het warrant segment handelt waarbij men je helemaal geen uitvoering hoeft te geven.

    Treurig hoe IEX elke keer weer een platform is voor marketing verhalen, totaal niet kritisch is en geen enkele moeilijk vraag (durft) te stellen.....
  2. Commerz_Beurs 25 september 2014 11:18
    @Cybres

    U kunt zelf de liquiditeit van alle beursproducten genoteerd op NYSE Euronext achterhalen:

    etp.euronext.com/en/etps/warrants-cer...

    De afgelopen 20 handelsdagen had Commerzbank een aanwezigheid in de markt van 100% op alle Factors op de AEX future genoteerd op Euronext Amsterdam.
  3. Cybres 25 september 2014 12:37
    @Commerz_Beurs Weinig indrukwekkend,op het warrant segment hoef je namelijk een order niet te vullen zoals jullie zelf ook heel goed weten. Gooi het eens in de open markt waar jullie wel elke hit moeten vullen. Zo is het altijd gratis geld. Liquiditeit kun je alleen meten als de prijs die je ziet echt hittable is. Verder natuurlijk best een mooi product, net als de turbo's. Maar wel met deels dezelfde nadelen van maar een LP, het niet kunnen shorten waardoor prijsvorming altijd zonder marktmechanisme kan gebeuren. En idiote bescherming van het warrant segment.
  4. Cybres 29 september 2014 10:41
    quote:

    ik ben Diede/Kennie schreef op 29 september 2014 00:01:


    elke factor loopt uiteindelijk waardeloos af.
    Belachelijk product.
    Onbegrijpelijkd at AFM dit toestaat.

    Marktgevoel schreef er eerder al over:

    marktgevoel.nl/beursnieuws/bedrijfsni...


    Dit is een product voor korte ritjes, niet voor een langere hold periode. Het is niet het product dat ik fout vind, wel de manier van verhandelen. En allicht dient er de nodige kennis/educatie richting de consument te gaan zodat ze begrijpen waar ze zich mee inlaten. Maar dat is niet uniek voor diet product. Waarom niet op een normaal segement waar een order gewoon gematcht moet worden waar dat kan, en professionele meerdere LP's die kunnen createn en redeemen?
6 Posts
|Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Onderwerpen: Commerzbank, Factor

Dagelijkse nieuwsbrief

Ja, ik wil elke dag de laatste kooptips en analyses van verschillende aandelen ontvangen.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links