Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Koopje Air France-KLM

Untitled Document

De koers van Air France-KLM (zakelijk en privé long) heeft al een tijdje zwaar te lijden onder een aantal omstandigheden. Ik noem een aantal negatieve factoren maar ook punten waarom deze ook enigszins mee kunnen vallen.

Het eerste is de hoge olieprijs van rond de 80 dollar. In de competitieve vliegmarkt hakt iedere uptick in het zwarte goud direct in de (al magere) winstmarges. Opec zegt vanaf 1 november 500.000 vaten per dag meer te produceren.

De markt ziet dit als te weinig om verdere prijsstijging tegen te houden. Hier valt tegenin te brengen dat de consensus dat olie duurder wordt wijd en zijd verbreid is. De kans is daardoor groter dat in de huidige koers van het goedje reeds een hoge vraag zit ingebakken.

Bovendien heeft Air France-KLM zich ingedekt voor ongeveer de helft van de toekomstige olieprijsstijging.

Economie
De verwachte economische teruggang kan voor een lagere beladingsgraad en minder verkochte stoelen zorgen. Mogelijk, maar onder invloed van een Amerikaanse renteverlaging naar misschien 4,5% eind 2007 kan de economie ook een groeifase in hobbelen. Het bedrijf vliegt over de hele wereld en is daarom regionaal goed gespreid.

Fusie en overname
De vrees bestaat dat een ontketende raad van bestuur te enthousiast op (delen van) het Spaanse Iberia (Air Oeberia voor vrienden) biedt. Of, erger nog, een arm en een been verliezen in het zwarte gat dat Alitalia heet. In The Financial Times liet CEO Jean-Cyril Spinetta eten voorzichtige interesse te hebben.

Voor Iberia lijkt British Airways echter de eerst gegadigde en Alitalia kost waarschijnlijk noppes, na de mislukte veiling die de Italiaanse staat organiseerde.


Klik op grafiek voor vergroting

Kostenbesparingen
De ingezette kostenbesparingen liggen nog steeds voor op schema. De invoer van E-tickets levert extra besparing op. Dat is maar enkele euro's per ticket, maar in het afgelopen boekjaar werden wel 73,5 miljoen tickets verkocht. Positief is ook dat president Nicolas Sarkozy het Franse ontslagrecht hervormt. Dit geeft Air France-KLM de nodige flexibiliteit.

Waardering
De huidige waardering van Air France-KLM gaat volgens mij van inktzwarte scenario's uit. Op een koers van 25,50 euro koopt u dit aandeel dik onder de boekwaarde van 30 euro. Mits de accountant redelijk werk deed, kunt u de bezittingen met een korting kopen en betaalt u geen enkele premie voor een winstgevend bedrijf.

In 2008 wordt een winst per aandeel verwacht van rond de 3 euro. Trouwens, ruim de helft van die 30 euro is ook nog cash. Daarom lijkt het neerwaartse risico mij op de huidige koers beperkt. Zelfs al maakt de onderneming geen winst, dan nog is ze goedkoop. Misschien kunt u mij attenderen op iets wat ik niet zie?

… en toen?
Met opties zijn leuke constructies te maken waarmee van de hoge volatiliteit van Air Fance-KLM geprofiteerd kan worden en bij een redelijk risico een hoog rendement nagestreefd kan worden. Wie over voldoende zitvlees beschikt kan in het aandeel stappen, maar moet waarschijnlijk wel een lange adem hebben.

Ik denk dat bij meevallers en een omslag in het sentiment dit aandeel binnen een jaar of drie gemakkelijk kan verdubbelen.


Jasper Oeberius Kapteijn is vermogensbeheerder bij Today's Beheer & Brokers en adviseur bij F.F.B. Investment Counsel. Kapteijn schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Today’s Beheer is een actieve vermogensbeheerder en is als vergunninghouder geregistreerd bij de AFM en staat als deelnemende instelling ingeschreven bij het DSI. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier om een reactie aan de auteur te sturen.

Jasper Oeberius Kapteijn is vermogensbeheerder bij Today's Beheer & Brokers en adviseur bij F.F.B. Investment Counsel. Kapteijn schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Today’s Beheer is een actieve vermogensbeheerder die als vergunninghouder is geregistreerd bij de AFM en als deelnemende instelling staat ingeschreven bij het DSI. Op basis van‘no cure, no pay wordt een multi strategie beleggingsbeleid gevoerd. Focus daarbij ligt op marktonafhankelijke, absolute rendementen in combinatie met beperkte risico’s. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Jasper Oeberius Kapteijn

Auteur:

Vermogensbeheerder Jasper Oeberius Kapteijn bedient van technische, fundamentele, statistische en sentiments-analyse en belegt in aandelen, maar ook derivaten. Hij is van oorsprong jurist, maar heeft de afgelopen tien jaar altijd in het effectenvak gewerkt. Zo was hij partner bij een hedgefund met kwantitatieve en statist...

Recente artikelen van Jasper Oeberius Kapteijn

  1. Koopje Air France-KLM
  2. From Russia with love

Reacties

84 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 18 september 2007 18:46
    Inderdaad zie je wat over het hoofd, namelijk dat naast de cash positie van 4 mld er ook 7 mld euro schuld is. Het artikel suggereert ten onrechte dat Air France ongeveer 15 euro per aandeel cash heeft.
    Voor de rest is de boekwaarde van de vliegtuigen natuurlijk hoogst on interessant, het gaat er om of er wat mee verdiend kan worden.
  2. [verwijderd] 18 september 2007 22:33
    inderdaad ik hoop dat de accountants hun werk goed doen,
    vroeger werd er bij klm bij onderhoud geboekt

    vliegtuigen (balanspost) 100
    aan bank 100

    ipv

    onderhoudskosten (v&w)
    aan bank

    maar in de studieboeken staat altijd vermeld dat klm een perfecte hedge is voor (koninklijke)olie.

    dus olie staat hoog, klm staat laag
    dus kopen klm
    gegroet,
    emp
  3. [verwijderd] 19 september 2007 18:53
    Eerder dezeze week in AirFranceKlm gestapt vandaag nog weer flink bijgekocht.
    Ook in de US staan de airlines al wat langer dan deze week in de schijnwerpers met betere resultaten en vooruitzichten.

    AIRLINE STOCKS
    Delta Air pushes sector higher on Fed-driven day
    United Air says capacity cuts to push third-quarter revenue growth higher
    By Laura Mandaro, MarketWatch
    Last Update: 11:16 AM ET Sep 19, 2007
    SAN FRANCISCO (MarketWatch) -- Airline stocks rode enthusiasm about the Federal Reserve's rate cut for a second straight day Wednesday, undeterred by oil prices that shot past $82 a barrel.
    The Amex Airlines Index (.XAL.XAL

    .XAL) jumped 1.4% in midmorning trading, adding to a more than 3% gain booked the prior day. On Tuesday afternoon, the central bank's Federal Open Market Committee slashed short-term interest rates by 50 basis points, spurring the biggest one-day point gain on the Dow Jones Industrial Average ($INDUDow Jones Industrial Average
    News, chart, profile, more

    UAUA) said Wednesday it expects passenger unit revenue at its flagship carrier United Airlines to increase between 7.5% to 8.5% in the third quarter from the same period last year, helped by capacity cuts in North America and strong overseas revenue. Passenger unit revenue for the entire company should increase between 6.75% and 7.75% for the quarter, the Chicago airline operator said in a filing.
    For just United Airlines, UAL said capacity was likely to fall 1.5% and traffic would be slightly down to unchanged for the quarter. In July it forecast a 1.5% to 0.5% drop in mainline capacity. It sees mainline jet fuel prices averaging $2.22 a gallon for the third quarter compared with $2.30 projected in July.
    UAL shares rose 1.8%.

    Air France KLM volgens mij ook de gok waard.

    mvrgr jo jo
  4. [verwijderd] 20 september 2007 12:10
    Beste Jasper.

    Helaas AF laat het vandaag weer afweten -2%.

    Voorts schoot mij in gedachten een medeforumlid zei al vergeet de warrants,maar wat nu als die warrants mede de oorzaak van deze koersval vanaf 39euro.
    De warrants lopen tot oktober en zullen dan uitgeoefend worden dit houdt dan toch zeker ook verwatering in alleen hoeveel?
    Verder hebben we ook regelmatig van doen met extra uitgifte van aandelen AF ter financiering van nieuwe vliegtuigen.
    Voordat je echt kan zeggen dit is de bodem dient er een uitgebreider onderzoek gedaan te worden,niet alleen de toekomstige winst moet de doorslag geven.

    mvrgr jo jo
  5. forum rang 7 ffff 20 september 2007 12:17
    Jojo,

    Ik zit er ook vaak naar te kijken. Maar met iets andere instelling als jullie. Ik bedoel dat positief! Jullie gebruiken het aandeel (vooral) ook wel voor een mooie trade en ik heb toch het gevoel dat dat momenteel koopwaardig is. Ik zie het meer op langere termijn.

    Vandaag uitgebreid artikel dat zowel de vraag naar vluchten, als de vliegtuigbouw stijl blijft groeien. Dus BEIDE sectoren zouden daar toch van moeten kunnen profiteren. Maar dat is een kwestie van een paar jaar. Die Arabieren investeren ook niet zo enorm veel miljarden, zowel in de vliegtuigen Boeing , Airbussen als in die gigantische moderne vliegvelden die in de Golfstaten uit de woestijn gstampt worden. De low cost carriers vervoeren steeds meer en meer passagiers.

    Dus voor de toekomst lijkt het me toch een zinvolle verantwoorde investering.

    Olie nu hatstikke duur en dat weegt altijd op die koersen.

    Ik overweeg ook bij te nemen.

    Peter
  6. [verwijderd] 20 september 2007 12:27
    Ik net zo Peter gister en eergister gekocht,vooral de US doen airlines weer stijgen ondanks de olieprijs die zoals AF aangeeft voor 50% afgedekt is tegen stijging.
    Maar vwb die warrants weet jij hoeveel aandelen na de uitoefening erbij komen?
    Ik weet ook nog Philips had ook ooit warrants en tegen de uitoefening duikelde de koers ook,liepen toen waardeloos af,vreemde was toen er was geen aanleiding voor die daling althans voor mij niet te vinden.

    mvrgr jo jo
  7. forum rang 7 ffff 20 september 2007 12:32
    Jojo,

    Ik heb zelf mijn warrants een half jaar geleden uitgeoefend. Het was veel te verleidelijk op dat moment. Dus ik houd dat NU niet meer zo bij. maar als ik op Franse sites daar eens een bericht over vind, zal ik dat hier posten. Ik ga dit draadje opslaan, want ik heb besloten toch Air France-KLM voor de langere termijn aante houden en overweeg uit te breiden. En een mooie draad kan dan ook geen kwaad.

    Peter
  8. [verwijderd] 20 september 2007 12:34
    quote:

    ffff schreef:

    Jojo,

    Ik heb zelf mijn warrants een half jaar geleden uitgeoefend. Het was veel te verleidelijk op dat moment. Dus ik houd dat NU niet meer zo bij. maar als ik op Franse sites daar eens een bericht over vind, zal ik dat hier posten. Ik ga dit draadje opslaan, want ik heb besloten toch Air France-KLM voor de langere termijn aante houden en overweeg uit te breiden. En een mooie draad kan dan ook geen kwaad.

    Peter
    Uitgeoefend? je bedoelt zeker verkocht?je kunt toch pas komende oktober uitoefenen.
    Dat bedoel ik dus komen er nieuwe aandelen in omloop die in tegenstelling tot de warrants meedelen in de winst.

    mvrgr jo jo
  9. forum rang 7 ffff 20 september 2007 16:04
    Jojo,

    Inderdaad verkocht en van de opbrengst nieuwe gekocht. Dat laatste had ik dus beter niet kunnen doen....!. Overigens hieronder belangrijk nieuws: geeft aan waarom vandaag dat aandeel zo onder druk staat.

    Air France-KLM sur le point de faire une offre sur ALITALIA

    (AOF) - Air France-KLM (AF) serait sur le point de formuler une offre de rachat d'Alitalia, croit savoir le journal italien "Finanza & Mercati". Le quotidien italien indique que le Premier Ministre italien Romano Prodi a discuté de la question avec le Président français Nicolas Sarkozy et aurait obtenu l'assurance qu'Air France-KLM (AF) proposerait bien une offre.

    Dans un entretien accordé au "Financial Times" ce lundi, Jean-Cyril Spinetta, PDG d'Air France-KLM (AF), a déclaré que le processus de consolidation des compagnies aériennes européennes n'était pas achevé et que sa compagnie étudiait les opportunités offertes par Alitalia d'un côté, et Iberia de l'autre. Depuis l'échec du processus de privatisation d'Alitalia, la presse italienne fait d'Air France-KLM (AF) un candidat probable au rachat de la compagnie aérienne.

    De son côté, Jean-Cyril Spinetta a fait d'une remise en ordre des comptes d'Alitalia un préalable à toute négociation.



    © 2007 AOF - Tous droits de reproduction réservés par AOF.
  10. [verwijderd] 20 september 2007 16:28
    Peter de daling van pak hem beet 28 euro af is puur op het gegeven dat de aandeelhouders bang zijn voor de overname van Alitalia,speelt al weer een week.
    Jij weet vast ook nog wel hoe bang die Fransen werden toen KLM in de picture kwam,zijn echt bang,toch zie ik het bestuur van Air France zeer ter zake kundig niet gauw een kat in de zak kopen,anders hadden ze nu Alitalia al een jaar in bezit gehad.

    mvrgr jo jo
  11. [verwijderd] 25 september 2007 10:49
    AMSTERDAM (Dow Jones)--Cheuvreux verlaagt het koersdoel van Air France-KLM naar EUR36 van EUR42. Eerder verlaagde de Franse bank de verwachting voor de winst per aandeel voor de periodes '08-'09 en '09-'10. "De aanpassing volgt op de hoge olieprijzen en voorzichtige rendementen," zegt Cheuvreux. Volgens de bank is een sterke verslechtering al ingeprijsd nadat het aandeel de afgelopen weken heeft ingeleverd. Volgens de bank biedt de koersprijs een aantrekkelijk risico- en beloningsprofiel. De bank handhaaft een buy-advies. Omstreeks 10.10 uur noteert het aandeel 3,7% hoger op EUR25,30. (EBA)

  12. [verwijderd] 26 september 2007 11:26
    Air France-KLM bereidt bod op Iberia voor’
    26 Sep 07, 10:54
    MADRID (ANP-AFX) - De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij Air France-KLM bereidt een bod voor op de Spaanse branchegenoot Iberia. Dat meldde de Spaanse krant Expansion woensdag.

    Volgens Expansion, dat geen bronnen noemde, zal Air France-KLM daarvoor de handen ineen slaan met de investeringsmaatschappij Torreal en communicatieconcern Planeta. Afgelopen juli liet Air France KLM al weten “mogelijk” geïnteresseerd te zijn in Iberia.

    Na de overname zal 51 procent van de aandelen in handen blijven van de Spaanse bedrijven, zodat Iberia in staat blijft om bepaalde routes te vliegen in en buiten Spanje.

    Eerder al werd bekend dat British Airways en de investeringsmaatschappij Texas Pacific Group ook overwegen een officieel bod uit te brengen op Iberia. De twee hebben een indicatief bod neergelegd van 3,6 euro per aandeel, waarmee Iberia gewaardeerd wordt op 3,4 miljard euro.

    mvrgr jo jo
  13. [verwijderd] 2 oktober 2007 17:54
    Geweldige performance van Air France KLM,in zes beursdagen van €24,90 naar nu meer dan €28 en de gang zit er nog steeds in met vandaag ruim 2% stijging.
    Gemiddeld zi ik op aankoop €25,88 toen ik dit mellde in een ander draadje,sprong gelijk de TA amateurs mij op de nek met een door de steun zakken zou er nog meer kommer en kwel komen voor Air France KLM,weer blijkt TA alles over het verleden te zeggen maar niets over de toekomst,op naar de €30.

    mvrgr jo jo
84 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.