Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Bod op Nokia HERE vloek of zegen voor TomTom?

Gepubliceerd op 13 apr 2015 om 10:09 | Views: 10.732

TomTom 26 jun

9,64 +0,00 (+0,01%)

AMSTERDAM (AFN) - De mogelijke verkoop van de kaartendivisie HERE Maps door Nokia kan zowel een vloek als een zegen zijn voor TomTom. Dat stelde Rabobank maandag. Afgelopen vrijdag stelden bronnen dat het Finse bedrijf de verkoop van het onderdeel overweegt om zich te kunnen richten op zijn netwerkproducten, waarna TomTom een koerswinst boekte van 11,5 procent.

Volgens Rabo kan de mogelijke verkoop van HERE Maps leiden tot speculatie op een bod op TomTom, resulterend in een koersstijging voor de Nederlandse navigatiedienstverlener. Ook een overnamestrijd en een goede verkoopprijs voor het onderdeel van Nokia zijn volgens de bank goed voor de koers van TomTom.

Rabo ziet echter als gevaar dat Apple besluit om HERE Maps te kopen. TomTom is nu de voornaamste leverancier van kaarten aan Apple. Ook kan de koers van TomTom onder druk komen als HERE Maps voor een tegenvallende prijs, bijvoorbeeld onder boekwaarde, verkocht wordt.

Koopadvies

De bank blijft vooralsnog bij zijn koopadvies voor TomTom en heeft een koersdoel van 8 euro.

ING ziet de mogelijke verkoop door Nokia als zeer positief voor TomTom omdat het Nederlandse bedrijf dan als 's werelds enige onafhankelijke kaartenmaker overblijft. Enerzijds kan dat leiden tot overnamespeculatie rond TomTom, anderzijds maakt dat TomTom min of meer monopolist ,,of duopolist als we Google meerekenen. Dat zou toekomstige groei en marges een boost moeten geven'', aldus de bank.

Marktaandeel Nokia

ING merkt op dat TomTom een marktaandeel van 25 à 30 procent heeft in de markt voor ingebouwde navigatiesystemen in auto's, terwijl de rest van de markt in handen is van Nokia. De bank wees er ook op de kaartendivisie van Nokia ogenschijnlijk flink aan waarde heeft ingeleverd. Persbureau Bloomberg meldde op basis van informatie van Nokia dat HERE Maps een waarde heeft van rond de 2 miljard dollar, terwijl het bedrijf in 2008 8,1 miljard dollar spendeerde aan de overname van Navteq.

Ook ING heeft een koopadvies voor TomTom, met een koersdoel van 8,50 euro.

TomTom koerste maandag om 09.46 uur, na een lagere opening, 0,8 procent hoger op 8,24 euro.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Hudige trend
TomTom

Gerelateerd

TomTom

Volgen
 
Klik hier om dit instrument op uw watchlist te zetten en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Reacties

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
28 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
marique
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 13 apr 2015 om 16:26:


[...]

Dat was of leek in 2011 inderdaad zo, de verdiensten namen af. Al zijn sommige afschrijvingen sindsdien slim weggeboekt in de zogenaamde 'verplichtingen' die deferred revenues heten. (1)

Inmiddels gaat het er wat anders uitzien met hun maps. Die zijn echt meer waard dan in hun boeken staat. (2)


(1) Dwaze redenering, bdb. Je weet vast wel beter.
(2) Zie later geplaatst antwoord op @groeibriljant.


Beperktedijkbewaking
0
quote:

marique schreef op 13 apr 2015 om 18:25:


[...]
(1) Dwaze redenering, bdb. Je weet vast wel beter.
(2) Zie later geplaatst antwoord op @groeibriljant.


Over (1) heb ik in het TT-forum (in de draad over JV 2014) uitgegebreid gepost. De defrev is weggeboekt via (overdreven) afschrijvingen.

En al staan ze rechts op de balans, het zijn geen echte verplichtingen.
Doe ermee wat je wilt, ik hou toch van je. Virtueel wel te verstaan.
marique
0
quote:

groeibriljant schreef op 13 apr 2015 om 16:21:


[...]

De onderwaardering van TomTom wordt steeds duidelijker en nu zelfs een voorzichtige bank als SNS uitgaat van ruim 14 euro per aandeel wordt een smerige delisting gelukkig steeds moeilijker.

Ja, @Justin kwam ook al op de proppen met die 14 euro.

Vraag me af welke SNS-malloot zulke onzin mag verkopen. Niet vwb die 14 euro. Wie 100 euro roept krijgt ook mijn zegen. Maar dan wel graag een acceptabele onderbouwing.

@Justin heeft in de hectiek van vandaag mijn reactie over het hoofd gezien.
Komt wel vaker voor als ik niet mee hobbel in het spoor van profeten.

marique 13 apr 2015 om 12:46

"Die 25x ebitda multiple is je reinste luchtfietserij."

marique
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 13 apr 2015 om 18:34:


[...]
Over (1) heb ik in het TT-forum (in de draad over JV 2014) uitgegebreid gepost. De defrev is weggeboekt via (overdreven) afschrijvingen.

En al staan ze rechts op de balans, het zijn geen echte verplichtingen.
Doe ermee wat je wilt, ik hou toch van je. Virtueel wel te verstaan.


Ergens schreef je dat devref eigenlijk een soort uitgesteld eigen vermogen is. Ben ik met je eens.
Maar defrev wegboeken als afschrijvingen is kul.

Ben het wél weer met je eens dat je met afschrijvingen de winst kan manipuleren. Binnen bepaalde grenzen dan. Want belastingdienst is minder gek dan menig ondernemer denkt.
groeibriljant
0
quote:

marique schreef op 13 apr 2015 om 18:38:


[...]
Ja, @Justin kwam ook al op de proppen met die 14 euro.

Vraag me af welke SNS-malloot zulke onzin mag verkopen. Niet vwb die 14 euro. Wie 100 euro roept krijgt ook mijn zegen. Maar dan wel graag een acceptabele onderbouwing.

@Justin heeft in de hectiek van vandaag mijn reactie over het hoofd gezien.
Komt wel vaker voor als ik niet mee hobbel in het spoor van profeten.

marique 13 apr 2015 om 12:46

"Die 25x ebitda multiple is je reinste luchtfietserij."




SNS is nog zeer voorzichtig met de 14 euro aan waarde. Als de HERE kaarten meer opleveren dan een karige 2-3 miljard, dan zal dat eerder het dubbele blijken te zijn.

100 euro op de koersborden is over 3-5 jaar eenvoudig haalbaar als TomTom succesvol is in ADAS/HAD en het marktaandeel in Automotive gpoeit van nu 20% naar straks 80% (ASML-scenario). Deze markt van inbouw van de kaarten in de auto groeit de komende jaren explosief (take-rate van nu 25% naar op termijn richting de 100%; betrouwbare en nauwkeurige real-time kaarten in de auto zijn noodzakelijk voor ADAS/HAD). En dat in de vorm van een jaarabonnement op de real-time services. Jaar in jaar uit stapelen van miljoenen naar straks tientallen miljoenen nieuwe abonnementen per jaar.
De megadeals met Volkswagen Audi en Bosch voor HAD geven TomTom een bijna niet meer in te halen voorsprong op de concurrentie.
durobinet
0
Nokia werkt aan de overname van de draadloze activiteiten van de Franse producent van netwerkapparatuur Alcatel-Lucent. Dat meldde persbureau Bloomberg maandag op basis van ingewijden.

Het Finse Nokia verkocht zijn tak die mobiele telefoons maakte in 2013 aan Microsoft en richt zich sindsdien vooral op netwerkapparatuur. Eind vorige week meldden ingewijden al dat het bedrijf ook werkt aan de verkoop van zijn onderdeel dat navigatiekaarten maakt, om de aandacht nog meer op netwerken te kunnen richten en de financiële positie te versterken.

Nokia heeft volgens de bronnen overwogen heel Alcatel-Lucent over te nemen, maar houdt het waarschijnlijk op de draadloze apparatuur. Dat onderdeel was vorig jaar goed voor een omzet van 4,7 miljard euro. Er zou nog geen definitief akkoord zijn gesloten en de deal kan volgens de ingewijden nog worden afgeblazen.

Nokia zou onder meer nog werken aan een akkoord met de Franse overheid. Die zou onder meer eisen dat onderzoeksbanen in Frankrijk behouden blijven.
groeibriljant
0
“We have estimated that Here’s value is around EUR 3.3-4.8 billion, and in a possible deal the price should be more than that,”


www.pusatnews.com/en/sale-maps-nokia-...




Kom je op minimaal de kostprijs van 6 miljard euro!

28 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord