Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

ABN AMRO boekt eenmalig verlies van 183 miljoen euro

Gepubliceerd op 26 maart 2020 08:39 | Views: 9.558 | Onderwerpen: banken

ABN AMRO BANK N.V. 21 okt

7,34 -0,04 (-0,54%)

AMSTERDAM (AFN) - ABN AMRO neemt in het eerste kwartaal van dit jaar een eenmalig verlies van ongeveer 200 miljoen dollar (183 miljoen euro). Dit vanwege problemen bij zijn clearingsbank in de Verenigde Staten. Een bepaalde klant van ABN AMRO Clearing kwam in de problemen door de ongekende volumes en schommelingen op de financiële markten sinds het uitbreken van de coronacrisis.

Deze klant had een specifieke strategie bij het handelen in Amerikaanse opties en futures, maar was niet in staat om aan de minimumvereisten voor risico- en margedekking te voldoen. Volgens ABN AMRO door de stress op de markten. Om verdere verliezen te voorkomen, besloot de clearingbank van ABN AMRO de posities van deze klant te sluiten.

ABN AMRO Clearing bedient professionele klanten die actief zijn op financiële markten wereldwijd. Eerder trof de clearingbank een schikking met de Amerikaanse beurswaakhond SEC van ruim een half miljoen euro. Het kantoor van de clearingbank in Chicago schond bepaalde regels rond de handel met Amerikaanse aandelen in buitenlandse bedrijven, stelde de toezichthouder vast.

ADR's

Die kwestie draaide om zogeheten ADR's, oftewel in de Verenigde Staten te verhandelen aandelen van buitenlandse bedrijven. Voor die aandelen is het doorgaans nodig om ook de daadwerkelijke aandelen in kas te hebben. Het is echter ook mogelijk ADR's uit te geven zonder de daadwerkelijke aandelen in kas te hebben. Maar dan moeten de ontvangende handelaren evenveel buitenlandse aandelen hebben als ADR's en goede afspraken hebben met depotbanken.

ABN AMRO Clearing Chicago leende volgens de SEC dit soort "vooraf vrijgegeven" ADR's van aandelenhandelaren, terwijl duidelijk was dat deze brokers niet de benodigde aandelen bezaten. De toezichthouder neemt het de clearingbank ook kwalijk dat er onvoldoende toezicht op medewerkers was.

ABN AMRO Clearing kocht met de boete van 586.000 dollar (535.315 euro) verdere vervolging af. De financieel dienstverlener erkende daarmee echter niet fout te hebben gehandeld, maar ontkende het ook niet.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
ABN AMRO BANK N.V. 72% zegt verkopen 29 stemmen

Gerelateerd

Reacties

29 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 drooglegging 26 maart 2020 08:48
    Ben wel benieuw op welke dag deze klant geliquideerd is, de posities moeten gigantisch geweest zijn.
    Hoeveel van soortgelijke klanten heeft de staatsbank nog in zijn bestand staan?

    Als het goed gaat is het lekker hoor, tienduizenden dollars per dag commissie, elke handelsdag weer.
  2. forum rang 4 Putschrijvert 26 maart 2020 09:02
    quote:

    ischav2 schreef op 26 maart 2020 08:59:


    Het is eigenlijk niet te geloven dat een door de belastingbetaler geredde bank zulke risico’s nog steeds mag aangaan. Min van Fin zitten jullie te slapen. Nationaliseren deze bank en stoppen met deze ongebreidelde risico’s. Who’s next?

    Communist
  3. forum rang 4 Bir 26 maart 2020 09:08
    quote:

    ischav2 schreef op 26 maart 2020 08:59:


    Het is eigenlijk niet te geloven dat een door de belastingbetaler geredde bank zulke risico’s nog steeds mag aangaan. Min van Fin zitten jullie te slapen. Nationaliseren deze bank en stoppen met deze ongebreidelde risico’s. Who’s next?


    He lampie, dit speelt zich af in de VS he......wakker worden.......
  4. forum rang 5 The Entrepreneur 26 maart 2020 09:11
    quote:

    ischav2 schreef op 26 maart 2020 08:59:


    Het is eigenlijk niet te geloven dat een door de belastingbetaler geredde bank zulke risico’s nog steeds mag aangaan. Min van Fin zitten jullie te slapen. Nationaliseren deze bank en stoppen met deze ongebreidelde risico’s. Who’s next?


    Er worden ook vele uitstellen van betaling verleend en schulden kwijtgescholden in deze tijd van zowel particulieren als bedrijven. Dat verlies zal ongetwijfeld veel groter zijn.
    Moet dat dan ook maar gestopt worden? Als iedere bank een filantropische instellingen wordt, wie gaat DAT dan betalen.
  5. forum rang 4 Red_ 26 maart 2020 09:17
    quote:

    Mijn Vriend schreef op 26 maart 2020 08:56:


    Oke, een klant die over de rug van ABN-AMRO speculeert. Zou het een neefje van Trump zijn geweest? Maar wat een blunder van ABN-AMRO.

    Gaan er nog koppen rollen?


    Laatst een artikel gelezen over Ronin Capital die in Chicago probleem had.
    1 en 1 = 3 in dit geval...
  6. Huppeldepepup 26 maart 2020 09:34
    quote:

    StockLobster schreef op 26 maart 2020 09:17:


    Daar klopt iets niet, er is altijd een afdeling Risk die dit moet monitoren. Deze heeft duidelijk gefaald. Liquideren van portfolio mag nooit zo'n verlies opleveren.

    Best een gekke bank. Ga ik ook een rekening openen en speculeren. Bij winst is het voor mij, bij verlies betaalt de bank. Fantastisch. Jammer alleen dat het nog altijd deels een staatsbank is, waardoor ik het alsnog zelf betaal. Mijn respect voor bankiers was al niet groot, maar daalt nu naar het volgende dieptepunt.
  7. willem1000 26 maart 2020 09:49
    Voorstelbaar bij een crisis door niemand voorspeld, moet een goede klant geweest zijn gezien volume-aanduiding. Los daar van overheid zou er nu maar eens werk van moeten maken, eruit. Dijsselbloem-talmen geeft uitholling van de bank en het is moeilijk financieel handelen met ambtenaren, die positie-spel aanhouden i.p.v. volgen dynamiek van de markt( zoals hier het geval). Geen twee kapiteins op een schip.
29 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑