Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Brussel stemt in met miljardensteun voor accu van de toekomst

Gepubliceerd op 26 januari 2021 19:16 | Views: 5.101

BRUSSEL (ANP) - Twaalf EU-landen mogen miljarden uittrekken voor een onderzoeksproject naar een nieuwe generatie accu's voor elektrische auto's. De Europese Commissie heeft dinsdag haar goedkeuring gegeven voor de staatssteun van 2,9 miljard euro.

De Europese Unie wil de concurrentie aan met China en andere Aziatische landen, die de accu- en batterijmarkt grotendeels in handen hebben. De EU wil in 2025 genoeg hebben aan accu's van eigen makelij en ze niet langer uit het oosten halen.

Bedrijven in Duitsland, Frankrijk en tien andere lidstaten kunnen nu aanspraak maken op overheidssteun om de accu van de toekomst te ontwikkelen. Onder meer BMW en Fiat zouden in aanmerking willen komen. De bedrijven steken zelf nog eens 9 miljard euro in het project.

De Europese economie staat voor een enorme vernieuwingsslag, zegt Eurocommissaris Margrethe Vestager (Mededinging). Daarom is het "verstandig" dat overheden en bedrijven samen optrekken en de risico's delen. "Om de industrie te helpen innovatievere en duurzamere accu's te ontwikkelen."

Reacties

21 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 jan de vakman 26 januari 2021 20:47
    Er moet natuurlijk een makkelijk verwisselbare accu in 3 of 4 sterktes komen, die je bij laadpunten eenvoudig om kunt wisselen voor een volle, passent in alle merken auto's,met minstens het zelfde bereik als een volle tank benzine, als dit lukt rijden we over 5 jaar allemaal elektrisch!!
  2. forum rang 5 geobeo 26 januari 2021 21:56
    Dus weer verkapte staatssteun voor de rijke logge ouderwetse grote bedrijven in de EU om iets "innovatiefs" te doen. Ten kosten van daadwerkelijk innovatieve startups.

    Dezelfde bedrijven die 12 jaar nadat Tesla de eerste elektrische auto verkocht eindelijk ook begonnen zijn met half gare elektrische auto's ontwikkelen.

    En dan vraagt de EU zich af waarom ALLE big-tech in de VS zit. ALLE ruimtevaart technologie die er toe doet uit de VS komt. Waarom Tesla in de VS zit.

    Goh hoe zou dat toch komen? Wat zijn we toch dom hier in de EU. Niet te geloven.

    Tegen de tijd dat deze 12 miljard op verbrand zijn is er helemaal niks uitgekomen en heeft de VS het accu probleem gewoon weer commercieel opgelost. Voor zover Tesla dat nu niet al voor elkaar heeft.
  3. forum rang 5 geobeo 26 januari 2021 21:59
    quote:

    jan de vakman schreef op 26 januari 2021 20:47:


    Er moet natuurlijk een makkelijk verwisselbare accu in 3 of 4 sterktes komen, die je bij laadpunten eenvoudig om kunt wisselen voor een volle, passent in alle merken auto's,met minstens het zelfde bereik als een volle tank benzine, als dit lukt rijden we over 5 jaar allemaal elektrisch!!


    Met precies dit is Tesla zo'n 7 jaar geleden al bezig geweest.

    De huidige accu's in elektrische auto's wegen alleen zo'n 500 kilo. Die kun je dus niet "eenvoudig" wisselen op mensenkracht.

    Tesla had daarom bedacht om daar industriële robots voor in te zetten die vol automatisch de auto zouden kunnen wisselen. Hier hadden ze ook prototypes van (kun je wel vinden op Youtube).

    Conclusie: werkt niet. Niet handig. Gewoon snel laden.

    Maar ongetwijfeld gaan logge BMW achtige bedrijven dit nu alsnog, nogmaals onderzoeken om 10 jaar na dato en na het verbranden van 12 miljard op dezelfde conclusie uit te komen.

  4. [verwijderd] 26 januari 2021 22:06
    quote:

    jan de vakman schreef op 26 januari 2021 20:47:


    Er moet natuurlijk een makkelijk verwisselbare accu in 3 of 4 sterktes komen, die je bij laadpunten eenvoudig om kunt wisselen voor een volle, passent in alle merken auto's,met minstens het zelfde bereik als een volle tank benzine, als dit lukt rijden we over 5 jaar allemaal elektrisch!!


    Dat kan het electrisch netwerk niet aan en er zijn niet genoeg energie bronnen. Dan zullen ze echt moeten haasten met nieuwe kerncentrales en kernfusie.
  5. Revver 26 januari 2021 22:25
    Hahaha, wat een lachertje weer en wat een timing! Net zoals met alle investeringen in Solar fabrieken in de EU jaren geleden. De EU maar miljarden investeren in eigen hypermoderne volledig geautomatiseerde solarfabrieken, ondertussen lieten ze de Aziaten hier hun ondermaatse panelen dumpen, 2 tot 3 jaar later vallen alle solarfabrieken om en de chinezen kopen ze op. Daar ging weer een deel mooi technologie die betaald is met EU geld en hier had moeten blijven.
  6. forum rang 4 lanciared 26 januari 2021 22:41
    Toch, vermoedelijk zien velen het wat verkeerd.
    Wordt o.a. onderzoek en ontwikkeling naar vaste stof batterijen ( Solid State Batteries )
    Hebben een range van 1000 km ( afhankelijk van de grootte, even groot dan de huidige batterijen, zelfs omtrent 2.000 km, en laden op een half uurtje op.)
    AMG heeft een maandje terug een investering, in een pilot plant, in Frankfurt, tesamen met een partner, hierin bekend gemaakt.
    ( zie voor verdere info op de site van AMG (www.amg-nv.com) , onder press releases, non-price sensitive, datum 19 nov 2020)
    Diegene die hier een doorbraak weet te forceren, heeft goud in handen.
  7. lost 26 januari 2021 23:43
    quote:

    jan de vakman schreef op 26 januari 2021 23:37:


    Natuurlijk werkt zo'n wisselsysteem alleen als er een veel krachtiger,kleiner en lichtere accu word ontwikkeld, bijkomend voordeel van zo'n wisselsysteem zal zijn dat je veel meer de zonneuren kunt benutten om ze op te laden!


    Niks wisselen. Straks is er een accu met een bereik van 1000+ kilometer. Think big!
  8. forum rang 6 Thorgall 26 januari 2021 23:44
    ASML is inderdaad de uitzending op de regel. Voor de rest heeft Geobeo natuurlijk gelijk. Ik irriteer me al decennia aan het gesmijt v
    met subsidies die Europa in een bodemloze put, waar in de VS gewoon de beste oplossingen worden bedacht door de markt zelf een veel eerder. Kansloze bende hier in Europa waar we steeds meer achterop raken.
  9. forum rang 6 Japio_ 27 januari 2021 07:19
    quote:

    Revver schreef op 26 januari 2021 22:25:


    Hahaha, wat een lachertje weer en wat een timing! Net zoals met alle investeringen in Solar fabrieken in de EU jaren geleden. De EU maar miljarden investeren in eigen hypermoderne volledig geautomatiseerde solarfabrieken, ondertussen lieten ze de Aziaten hier hun ondermaatse panelen dumpen, 2 tot 3 jaar later vallen alle solarfabrieken om en de chinezen kopen ze op. Daar ging weer een deel mooi technologie die betaald is met EU geld en hier had moeten blijven.


    Hier dacht ik ook aan, Centrosolar, Solar Fabrik en SolarWorld waren de Mercedessen onder de panelen en doodzonde dat de schoonste fabrikanten kopje onder gingen.
  10. forum rang 5 ramp 2017 27 januari 2021 08:46
    quote:

    jan de vakman schreef op 26 januari 2021 23:37:


    Natuurlijk werkt zo'n wisselsysteem alleen als er een veel krachtiger,kleiner en lichtere accu word ontwikkeld, bijkomend voordeel van zo'n wisselsysteem zal zijn dat je veel meer de zonneuren kunt benutten om ze op te laden!


    Nio werkt in China al op die manier 30 seconden wordt hele accu pakket vervangen .
  11. forum rang 5 ramp 2017 27 januari 2021 08:50
    quote:

    geobeo schreef op 26 januari 2021 21:59:


    [...]

    Met precies dit is Tesla zo'n 7 jaar geleden al bezig geweest.

    De huidige accu's in elektrische auto's wegen alleen zo'n 500 kilo. Die kun je dus niet "eenvoudig" wisselen op mensenkracht.

    Tesla had daarom bedacht om daar industriële robots voor in te zetten die vol automatisch de auto zouden kunnen wisselen. Hier hadden ze ook prototypes van (kun je wel vinden op Youtube).

    Conclusie: werkt niet. Niet handig. Gewoon snel laden.

    Maar ongetwijfeld gaan logge BMW achtige bedrijven dit nu alsnog, nogmaals onderzoeken om 10 jaar na dato en na het verbranden van 12 miljard op dezelfde conclusie uit te komen.




    Kijk op site van nio , die hebben al snel wiiselstations in China, 30 seconden en verse accu .
21 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by Infront. Crypto data by Crypto Compare