Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?
Krimp postmarkt gecompenseerd door pakketpost

Krimp postmarkt gecompenseerd door pakketpost

DEN HAAG (AFN) - In Nederland zijn vorig jaar opnieuw meer pakketten verstuurd. Het aantal verzonden brieven en kaarten nam in vergelijking met 2016 juist verder af. Volgens de Post- en Pakkettenmonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) werden 420 miljoen pakketjes vervoerd en 2,6 miljard brieven en kaarten.

Met de bezorging van pakketten en brievenbuspost werd in 2017 ruim 3,2 miljard euro verdiend, waarvan 1,1 miljard euro met brieven, 6 procent minder dan het jaar ervoor. Pakketbedrijven zagen hun omzet juist met 9 procent stijgen naar 2,1 miljard.

Voor consumenten werd de post vorig jaar gemiddeld 8 procent duurder. De klant had in december 2017 voor het eerst keuze uit meerdere aanbieders voor het versturen van brieven en kaarten. Postbedrijf Sandd bood voor het eerst kerstzegels aan. De zakelijke post die de volgende dag bezorgd wordt, werd ook duurder: gemiddeld 5 procent.

Andere visie

Bedrijven zijn verantwoordelijk voor het verzenden van 93 procent van de briefpost. Particulieren verstuurden vorig jaar gemiddeld tien brieven en kaarten, in 2016 waren dat er nog twaalf. PostNL is volgens de ACM veruit de grootste partij.

Dat de groei van de pakkettenmarkt ruime compensatie biedt voor de krimp van de postmarkt, zoals de ACM aangeeft, klopt volgens het postbedrijf niet. ,,Wij hebben een andere visie op de markt. Het is onjuist, zowel voor bedrijven als voor werknemers in de postsector'', aldus een woordvoerder.

,,De cijfers spreken voor zich: PostNL bezorgde vorig jaar 2 miljard brieven en 207 miljoen pakketten. Gebleken is dat het bevorderen van concurrentie in een krimpende markt nadelig uitwerkt voor consumenten en voor de werkgelegenheid in de sector.'' Hij pleit voor consolideren in plaats van concurreren in de postmarkt.

Lees over dit aandeel ook

  1. PostNL gaat minder vaak bezorgen
  2. PostNL zet kaarten op tweede jaarhelft

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
PostNL kopen verkopen

Gerelateerd

Reacties

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. Toekomstbeeld 3 september 2018 12:19
    De ACM...zucht! Ze bevorderen oneerlijke concurrentie. De overheid is de opdrachtgever naar postNL wat betreft de consumenten briefbezorging. Voor deze opdrachtgever moet PostNL aan talloze regeltjes voldoen: 95% op tijd, 5 dagen in de week bezorging, rouwkaarten binnen 24 uur en ga zo maar door.

    Hoe vreemd is het dan dat concurrenten aan de opbrengstkant van PostNL mogen vreten......door eigen postzegels en ook het bezorgen van consumentenbrieven......!

    Hoe vreemd is het dan dat PostNL onder talloze vergrootglazen ligt op gebied van arbeidsvoorwaarden, terwijl de kleinere concurrent(en) al sinds 2011 alle regels aan haar Sanddlaars lapt. 80% norm? Jazeker, wij doen ook mee maar voeren niet uit! Ach zegt de ACM, laat ze maar want ze hebben een negatief Eigen Vermogen en anders vallen ze om en dan is er niemand meer die PostNL in de hand houd!
    Totale onzin natuurlijk omdat de opdrachtgever alle regels strikt definieert inclusief de geoorloofde winstmarge.

    Winstmarge??? Inmiddels een verlies!

    De wereld op zijn kop in elk andere land ter wereld......maar het kan alleen in Nederland!

    Gefeliciteerd ACM! Gefeliciteerd overheid! Wederom een prachtig bedrijf om zeep geholpen!

  2. Toekomstbeeld 3 september 2018 12:33
    En wat de f..k heeft de groei vd pakketmarkt te maken met de krimp in de postmarkt? Alsof PostNl de geringe winst in de pakketdivisie maar moet overhevelen naar de alsmaar verder krimpende postdivisie? Het omgekeerde is al sinds de privatisering vd postmarkt ten strengste verboden maar blijkbaar ruikt de ACM haar kans om 1-zijdig de spelregels te veranderen?

    De ACM lijkt PostNL te bekijken alsof het een 100% staatsbedrijf is maar het is een beursgenoteerd bedrijf! Die dienen winst te maken en aan degenen die het geld verschaffen een fatsoenlijk rendement te bieden.

    PostNL! Geef die UPD terug aan de staat en laat de staat dan met de demoniserende FNV de oorlog uitvechten! Er valt niets te winnen met een opdrachtgever die van twee walletjes aan het eten is en geen bescherming geeft.

    PostNL! Laten we aub verder gaan met de pakketten!

    Ga eens waarde creëren en toon toch eens wat spierballen ipv dat polder gewauwel wat we al jaren horen.
4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.