Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TomTom september 2018

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
4.157 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 ... 204 205 206 207 208 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
DD12
0
@ Tatje:)
U heeft het in de smiezen.....het is al in kannen en kruiken.....HG heeft vast een behoorlijke tijd geleden laten weten dat ze ervan af willen......jammer voor ons dat t google verhaal er tussendoor kwam.....verwacht en hoop op rond € 14.- dat de hut weggaat
Agatan
0
TomTom zet tafelzilver in de verkoop: waarde aandelen TomTom?
Albert Jellema - donderdag, 27 september 2018
Vandaag kondigt TomTom aan de strategische opties voor de Telemetics divisie te evalueren met hulp van zakenbank Barclays. Telematics levert diensten aan de zakelijke markt. Transportbedrijven kunnen bijvoorbeeld exact volgen waar alle voortuigen zich bewegen om op basis hiervan een betere planning te kunnen. Het abonnementsgedreven bedrijfsmodel zie ik als parel binnen TomTom. In 2017 boekte deze divisie EUR 59,1 miljoen winst op een omzet van EUR 162 miljoen. Een operationele winstmarge (ebitda) van 36%. Op basis van de cijfers in de eerste helft van dit jaar ga ik ik voor 2018 uit van EUR 173 miljoen omzet met een operationele winst van EUR66,5 miljoen. Winstmarge van 38%.

CEO Harold Goddijn schijnt te zeggen dat de aankondiging van de mogelijke verkoop van de Telematics divisie niets te maken heeft met het nieuws van twee weken geleden. Google kondigde toen aan het automotive contract met Renault te hebben gewonnen vanaf 2021. Dit is een van de grootste klanten nu van TomTom. Minder dan 10% van de totale omzet. Voor mij is dit allemaal te toevallig. Het management van TomTom heeft nooit actie ondernomen de laatste jaren en nu als donderslag bij heldere hemel gaat het tafelzilver in de verkoop. Wat mij betreft te toevallig.

Tafelzilver in de verkoop

De meest waarschijnlijke uitkomst van de strategische review is wat mij betreft een verkoop. Zoals gezegd een mooie parel binnen TomTom met een omzet van EUR 162 miljoen in 2017 met een operationele winst van EUR 59,1 miljoen. De marge ligt dus op 36%. In de eerst helft van 2018 groeit de omzet en winstgevendheid verder. Grove schatting voor 2018 is een omzet van EUR 173 miljoen en een operationele winst van EUR 66,5. Marge van 38%.

Ik denk dat de interesse voor dit onderdeel groot zal zijn. Private Equity smult van een bedrijf met dergelijke marges. Er kan namelijk veel schuld ingepompt worden. Uitgaande van een verkoopmultiple van tussen de 10x en 15x de operationele winst komt de waarde voor deze divisie alleen uit op EUR 2,83 tot EUR 4,25 per aandeel. Dus tussen EUR 665 miljoen en EUR 1 miljard. Daarbij komt dat TomTom cash op de bank heeft staan en geen schuld. Halverwege dit jaar EUR 155 miljoen.Dit is per aandeel EUR 0,66. Totaal bij verkoop kan er op de bank staan voor de aandeelhouder EUR 3,49 en EUR 4,91.

Wat te doen met de mogelijke cash?

Ik zou denken dat dit voor een groot gedeelte moet terugvloeien naar de aandeelhouder. Zekerheid in deze is er niet. De aandeelhouder heeft namelijk weinig te vertellen aangezien de meerderheid van de aandelen in bezit is van een klein groepje aandeelhouders onder leiding van Harold Goddijn. Afwachten dus.

En de rest van TomTom

Tja uiteindelijk blijft er de langzaam afstervende consumentendivisie over plus de kaarten en de automotive business. De speculatie in deze is makkelijk op te schrijven. Voor de aandeelhouder lijkt mij het beste scenario het volledig opknippen van TomTom. Wellicht dat ze nog een hele goede prijs kunnen vangen voor de kaarten. Here werd zelfs voor meer dan EUR 2 miljard overgenomen. Ik denk wel dat gezien de toetreding van Google in de automotive business de waarde wel duidelijk is afgenomen. De toekomst in deze blijft pure speculatie.

Kijk ik puur naar de huidige winstgevendheid en plak ik hier een bescheiden waardering op dan kom ik tot een waarde voor de aandelen van tussen de EUR 6,14 en 9,44. Meer upside is puur speculatie en nu niet in te schatten. Wat wel gezegd kan worden is dat het spel op de wagen is...



Vanavond schuif ik ook aan bij het grootste techwebinar van Nederland en we bespreken natuurlijk TomTom. Klik Hier om aan te melden.
Chiddix
0
quote:

Je weet wat dit betekent..... schreef op 28 sep 2018 om 17:41:


[...]

Gesprekken zijn al een tijdje aan de gang, en toen was dit nog niet bekend, en heeft niets met telematics te malen. Iedreen kan uiteindelijk klanten verliezen, zo kun je wel bezig blijven natuurlijk.


Het moment, dat Telematics wordt aangeboden geeft te denken. Koers zakte door zijn hoeven(van 8 naar 6) n.a.v nieuws en vlak daarna een persbericht over....Maar als de onderhandelingen al gaande zijn, heeft het mogelijk weinig invloed. Het is maar net met wat voor soort kopers je praat. Kopers met diepe zakken?
Boussel
1
pwijsneus
0
quote:

martinmartin schreef op 28 sep 2018 om 11:31:


[...]

Ik denk ook niet dat er 1,5 miljard nodig is om de puntjes op de i te zetten om te voldoen aan de huidige eisen die er gesteld worden aan SD-maps voor OEM en Enterprise klanten.
(...)

De investeringen zijn nodig voor Tomtom om te participeren in al die samenwerkingsverbanden die de gezamenlijke bedrijven zijn aangegaan om de SDC veilig op op de weg te krijgen.
Naast gigantisch investeringen van bedrijven die zich bezig houden met rekenkracht, sensoren, AI en de communicatie via de cloud van al deze gegevens heeft Tomtom zich hierbij opgeworpen als de specialist die de functionaliteit van de HD-map en de software van het platform die alle gegevens real-time beschikbaar kan maken.

Het zijn deze HD-maps waar Tomtom op doelt als je het hebben over hun toekomst.



OK, ik stel nog eens dezelfde vraag. Autostream is al klaar, en TomTom investeerd al veel geld in HD-maps, bijbehorende software and what-not.

Dus, waar is € 1,5 miljard voor nodig? Die zijn niet nodig om te participeren in de samenwerkingsverbanden. Bovendien zít TomTom al in deze samenwerkingsverbanden. Denk aan Baidu's apollo, Bosch, Nvidia, Elektrobit, Qualcomm, Volvo etc.

Als ik even snel kijk staan er 131.520.690 aandelen open in de free float. Daarmee zou je voor € 11,40 het bedrijf van de beurs kunnen halen. Je hoeft dit natuurlijk niet alleen te doen. Een strategische partner of investeerder kan meedoen.

Maar op die manier creëer je rust in de toko, kun je je volledig focussen op de business die al 'dynamisch" genoeg is, en zonder die beurs.

Ik ben voor! Go private.
pwijsneus
0
quote:

Boussel schreef op 28 sep 2018 om 19:25:


www.volkswagen-newsroom.com/en/press-...


Ja, het is een drukke week....

Proost, ik ga weekend vieren.

Volkswagen and Microsoft announce strategic partnership

Entering into a strategic partnership, Volkswagen and Microsoft Corp. will collaborate to develop the ‘Volkswagen Automotive Cloud’, one of the largest dedicated automotive industry clouds for all future Volkswagen digital services and mobility offerings. The Supervisory Board of Volkswagen AG approved the conclusion of an agreement to this effect between Volkswagen and Microsoft on September 28, 2018. Volkswagen therefore continues to forge ahead with its digital transformation at full speed. With Microsoft as its strategic partner, the company is taking a decisive step in its digital transformation into a mobility provider with a fully connected vehicle fleet and the digital ecosystem “Volkswagen We”.

  • Volkswagen and Microsoft will deeply collaborate to accelerate Volkswagen’s digital transformation
  • Volkswagen choses Microsoft Azure platform as the foundation for Automotive Cloud and connected car services for its fleet
  • Decisive step for Volkswagen in its transformation into a mobility provider with fully connected vehicle fleet
  • Volkswagen will establish a new automotive cloud development office in North America and Microsoft will help support its initial development
  • The partnership will leverage Microsoft’s expertise and learnings from its own transformation to help define what will make Volkswagen’s Automotive Cloud unique and adaptable globally


“The strategic partnership with Microsoft will turbocharge our digital transformation,” said Dr. Herbert Diess, CEO of Volkswagen AG. “Volkswagen, as one of the world’s largest automakers, and Microsoft, with its unique technological expertise, are outstandingly well-matched. Together, we will play a key role in shaping the future of auto-mobility.”

“Volkswagen is harnessing technology to digitally transform and deliver innovative new connected car services to its customers,” said Satya Nadella, CEO of Microsoft. “The world’s leading companies run on Azure, and we are thrilled that Volkswagen has chosen Microsoft. Together we will reimagine the driving experience for people everywhere.”

In-car services and platform based on Microsoft technology

From 2020 onwards, more than 5 million new Volkswagen brand vehicles per year will be fully connected and will be part of the Internet of Things (IoT) in the cloud. The profound partnership between the two companies will lay the foundation for combining the global cloud expertise of Microsoft with the experience of Volkswagen as an automaker with a global market presence.

Together, the two companies will develop the technological basis for a comprehensive industrial automotive cloud. In the future, all in-car services for vehicles of the core Volkswagen brand as well as the Group-wide cloud-based platform (also known as One Digital Platform, ODP) will be built on Microsoft’s Azure cloud platform and services as well as Azure IoT Edge. This will dramatically streamline the technical landscape.

Via the Volkswagen Automotive Cloud, Volkswagen will considerably optimize the interconnection of vehicle, cloud-based platform and customer-centric services for all brands, such as the “Volkswagen We” ecosystem.

By building the Volkswagen Automotive Cloud, Volkswagen will be able to leverage consistent mobility services across its entire portfolio and toprovide new services and solutions such as in-car consumer experiences, telematics, and securely connect data between the car and the cloud.



Establishment of digital headquarters

As part of the new entity, Volkswagen will establish a new automotive cloud development office in North America near Microsoft’s headquarters.
To help usher in a new wave of automotive transformation, Microsoft will provide hands-on support to Volkswagen as it ramps up its new automotive cloud development office, including resources to help drive hiring, human resources management and consulting services. The workforce is expected to grow to about 300 engineers in the near future.

Beyond the technological rationale of the partnership, Microsoft provides access to cloud expertise across their organization so Volkswagen developers and engineers can benefit and learn from Microsoft’s strong culture of collaboration and agility and can transfer those experiences into the core Volkswagen organization.

Development of the largest digital ecosystem in the automotive industry

In the long term, the solutions developed through the strategic partnership will be rolled out to other Volkswagen Group brands in all regions of the world, building the foundation for all customer-centric services of the brands. This includes the Volkswagen ID. electric family as well as conventionally-powered models. In the future, Volkswagen’s fleet of cars will become mobile ‘internet of things’ hubs linked by Microsoft Azure.

minofmeer2
0
Mercedes (Here) neemt Telematics over. Scheelt al enorm in de kosten. Maps blijven bij TT of overname door Apple. Alliantie met Duitsers en Chinezen plus Azure (MS). Hele sterke combi versus Google.
TomTom 25
0
Starting in 2020, more than 5 million new @VWGroup vehicles per year will be fully connected on our #cloud. Learn more about the partnership: msft.social/rqY5mL
De Schimmelkoning
0
Bericht VW topnieuws ! Versterkt positie TT en positief voor het Apollo project !
Stelling van Tatje zou wel eens waar kunnen zijn ....
Fijn weekend allemaal
K

quote:

pwijsneus schreef op 28 sep 2018 om 19:43:


Thanks Boussel, AB.

Microsoft and TomTom partner for Azure Location Based Services
youtu.be/epEAwLYhszE?t=586
Gesloopt door HG
0
quote:

Kaarthouder schreef op 28 sep 2018 om 19:55:


Bericht VW topnieuws ! Versterkt positie TT en positief voor het Apollo project !
Stelling van Tatje zou wel eens waar kunnen zijn ....
Fijn weekend allemaal
K

[...]


Voor 14 ben je genaaid met die enorme potentie, jarenlang niks naar de aandeelhouder.
Was here
0
Eens tatje!

Ik verwacht ook dat de maps achter de schermen al verkocht zijn(aan microsoft).
Telematics moet er uitgesleuteld worden. Koper heeft geboden op alleen de maps. Dit kan een extreem hoog bedrag zijn en tt mag zelf telematics verkopen. Omgekeerde volgorde.
GLMF
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 28 sep 2018 om 19:32:


Microsoft/Vw/TomTom
Maandag knallen

Is de koers van google al 20%in elkaar geklapt ?
Dutchy Ron
0
Voor de HD maps heeft MSFT de beste papieren omdat de bestaande klanten daar het beste mee af zijn. Apple en Google varen eigen koers dus uiteindelijk blijven Intel, Baidu, Google, Apple en MSFT over. Het grote geld wint en met genoeg geld is alles te koop. Kwestie van tijd.

VW goed nieuws, nog ff bevestiging vanuit TT en US klant bekend maken binnenkort. Q3 cijfers boven verwachting analisten, update verkoop Telematocs en HG trekt lange neus.
4.157 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 ... 204 205 206 207 208 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 7,860   Verschil 0,00 (0,00%)
Laag 7,404   Volume 963.696
Hoog 8,007   Gem. Volume 900.007
23-mei-19 17:36
label premium

TomTom keert uit

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium