Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

De hype cycle van self-driving cars

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
3.675 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 180 181 182 183 184 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Juun
2
quote:

Hik schreef op 23 nov 2015 om 16:00:


[...]

Helemaal mee eens xynix. Dat is ook de reden dat ik hier actief ben en ik hoop dat we met elkaar meerwaarde blijven creëren met onze inzet en kennisdeling.

Technische kennis heb ik niet, maar ik ben degene die dat wel hebben en hier posten ontzettend dankbaar dat ze hier bijdragen aan de vorming van mijn kennis, vertrouwen in TT en uiteindelijk mijn vermogen. Ik heb op dit draadje vandaag 10 AB's gegeven, meer kan ik niet doen, op het stellen van wat prikkelende vragen en/of opmerkingen na dan. Waar dan vervolgens weer serieus op in wordt gegaan door ter zake deskundigen, hetgeen dan wederom verder bijdraagt aan de kennis van ons allemaal.
[verwijderd]
0
quote:

lapins schreef op 23 nov 2015 om 14:55:


Ik hoop dat jullie gelijk hebben , maar dingen lopen altijd anders dan je verwacht, eerst de €12 maar


Ja, de 12 verwacht ik deze week al, volgend jaar minimaal naar de e 20
usg fan
0
Mijn complimenten voor de mooie interactie. Ik vraag me wel af of TomTom het zelfstandig redt tot een koersdoel van boven de 200 euro!
[verwijderd]
1
Genieten en een hele hoop AB s gegeven !

Bedankt en sluit me aan bij Juun waarvoor ook een AB.
[verwijderd]
0
Dit sluit mooi aan op de UBER discussie.

www.telegraaf.nl/dft/ondernemen/start...

Als UBER doorpakt kunnen deze jongens waarschijnlijk helaas weer inpakken. Zo'n beetje als de Taxi-APP van TomTom.
Juun
0
quote:

xynix schreef op 24 nov 2015 om 10:35:


Dit sluit mooi aan op de UBER discussie.

www.telegraaf.nl/dft/ondernemen/start...

Als UBER doorpakt kunnen deze jongens waarschijnlijk helaas weer inpakken. Zo'n beetje als de Taxi-APP van TomTom.

Of ze het nu wel redden of niet redden, TT gaat hier geld aan verdienen.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

xynix schreef op 23 nov 2015 om 12:58:


Ik ben benieuwd of de inside info die ik heb gekregen dat er hard aan camera's wordt gewerkt in dit verband relevant is.
...


Doel je hiermee op consumentencamera's zoals de Bandit? Dan zie ik geen direct verband. Hoogstens qua kennis van achtergrondtechnologie (wat in de samenwerking met Bosch c.s. mogelijk van nut kan zijn). Maar niet in harde omzet, de in-car sensoren zijn een andere markt, waar TT denk ik niet concurreren kan. TT heeft de automotive hardware zelfs helemaal aan de kant gezet, toch?
Of bedoel je het algemener? Dan klinkt het spannender (maar ook onwaarschijnlijk?).
Juun
1
Voor 2 dingen heb je in een auto een zuignap nodig:
- voor een PND, TT was, is en blijft marktleider, in ieder geval in Europa.
- voor een dashcam, die markt wordt overspoeld door goedkope apparaten en het is een groeiende markt.
Wat ik nu mis van de marktleider PND is een combi-apparaat: PND-dashcam en dan nog connected ook. Dus een kleine camera in een PND die door de voorruit naar buiten kijkt en verkeersborden, matrixborden e.d. kan lezen en als probe iedere 2 minuten de bevindingen, of liever gezegd de afwijkingen daarop, naar TT verstuurd.
Lijkt me goed te doen om door TT te produceren, is uniek, voegt wat toe en rechtvaardigt een hogere verkoopprijs van de PND+
Beperktedijkbewaking
0
OK Juun, daar heb je een punt, zo gauw niet aan gedacht. Een dashcam zou een overlap of tussenstap tussen de verschillende soorten camera's (consumer vs. sensor) kunnen zijn.
[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 24 nov 2015 om 11:18:


[...]
Doel je hiermee op consumentencamera's zoals de Bandit? Dan zie ik geen direct verband. Hoogstens qua kennis van achtergrondtechnologie (wat in de samenwerking met Bosch c.s. mogelijk van nut kan zijn). Maar niet in harde omzet, de in-car sensoren zijn een andere markt, waar TT denk ik niet concurreren kan. TT heeft de automotive hardware zelfs helemaal aan de kant gezet, toch?
Of bedoel je het algemener? Dan klinkt het spannender (maar ook onwaarschijnlijk?).

Ik wil mensen waar ik wel eens mee babbel niet in verlegenheid brengen. Dus ga ik niet ongegeneerd zitten doorvragen. Het ging met name om kennis van camera-componenten die op de markt verkrijgbaar zijn. Dat kan voor meerdere doelen zijn.

De suggestie van Juun is ooit in een eerder gesprek ter sprake gekomen (voor de zomer) en toen was de opmerking dat TomTom ook gemakkelijk een dashcam in hun PND's had kunnen integreren en dat Garmin nu wat getriggerd had.

Ik weet wel dat ze nog steeds volop zinvolle innovaties aan het onderzoeken zijn, met name waar IoT kan worden ingezet voor consumenten elektronica. Dus een relatie naar de Bandit + aanverwante producten (follow me drone?) lijkt in ieder geval erg logisch. Ik noemde zelf al als puur eigen gedachtenspinsel parkeerplaats "bewaking" (wel/niet bezet).

Er is zoveel zinvols met camera's te bedenken. Door de low cost/low bandwidth netwerken die nu worden uitgerold wordt er veel mogelijk. Hoewel je camera's natuurlijk niet direct associeert met "Low Bandwidth". Maar als bijvoorbeeld zo'n parkplaats bewaker decentrale intelligentie aan boord heeft om vrij van bezet te kunnen onderscheiden hoeft hij alleen maar de statuswijzigingen door te geven.
leonardus65
0
@Groeibriljant hoe komt het dat je zo zeker bent dat TomTom voor jaarcontracten gaat. Traffic is bij Renault en de oude pnd inderdaad jaarcontracten maar voor de nieuwere pnd serie is het traffic livetime (smartphone) en de topserie5000/6000 livetime(sim), Hyundia tucson is 7 jaar gratis traffic. De kaarten zijn ook livetime.
groeibriljant
0
@leonardus65

Je moet onderscheid maken tussen Consumer (losse PND's (life time) en Automotive (inbouw (abonnementen)).

Inbouw van real-time kaarten & services gaat meer en meer de ADAS, en straks ook de HAD-systemen, in de auto ondersteunen. Wordt met RoadDNA zelfs de kern van dergelijke systemen.

Renault biedt de jaarabonnementen op de real-time services; Volkswagen nu ook. Hyundai heeft het afgekocht (onderdeel van hun propositie), maar na 7 jaar moet je bij de Tucson ook gaan betalen.

Naast abonnementen in Automotive en Telematics zijn de jaarabonnementen met partijen als Apple en Uber in Licensing ook snel groeiend (meer en meer smartphonegebruikers die de maps en services van TomTom-inside meer en meer gaan gebruiken met meer en meer Apps) !
[verwijderd]
0
Quanergy heeft nú al een solid-state Lidar versie voor <$1000.
De ontwikkelingen gaan echt verbazend snel.
Geen excuus meer om het niet te gebruiken als extra safety measure bij de failure van GPS en gebruik makend van RoadDNA.
twitter.com/quanergy/status/670492329...
shaai
0
De nieuwe Volvo S90 heeft ook alweer best veel mogelijkheden las ik. Cuise control op snelheid en afstand, binnen de lijnen blijven etc. Ze zullen het wel niet hardop zeggen, maar op de snelweg, met vaste voorligger, dan ben je al redelijk zelfdrivend? Hie werkt dat nu met de Tesla? Na de eerste filmpjes is het wat uit het nieuws?
Ander topic: ik had zelf voor meer vakanties in Europa de nwste Tomtom, incl live en levenslang traffic etc.
Gister vergeten, dus routeradar app geunstalleerd, maar die heeft ook traffic, incl omleidingen suggesties en flitsers etc. En er zijn wat offline kaarten paraat indien gn verbinding. Ik voelde me bijna een beetje bekocht... Ik denk dat in ieder geval de prijzn wel snel zullen dalen van de TomToms?
[verwijderd]
0
quote:

Erg chebbi schreef op 12 dec 2015 om 08:46:


www.frenchweb.fr/le-chinois-baidu-dan...

Baidu is toch (nog) geen klant van T2?


Gaat ook niet gebeuren, ze maken hun eigen maps en maken daarbij gebruik van onderliggende Navinfo-mapdata.
Like Google, Baidu is making its own maps. It says that “within five to ten years, the majority of China’s roadways could be mapped” to that level to detail.
www.wired.com/2015/12/baidus-self-dri...
Sweaty Bollocks
0
quote:

shaai schreef op 4 dec 2015 om 12:20:


De nieuwe Volvo S90 heeft ook alweer best veel mogelijkheden las ik. Cuise control op snelheid en afstand, binnen de lijnen blijven etc. Ze zullen het wel niet hardop zeggen, maar op de snelweg, met vaste voorligger, dan ben je al redelijk zelfdrivend? Hie werkt dat nu met de Tesla? Na de eerste filmpjes is het wat uit het nieuws?
Ander topic: ik had zelf voor meer vakanties in Europa de nwste Tomtom, incl live en levenslang traffic etc.
Gister vergeten, dus routeradar app geunstalleerd, maar die heeft ook traffic, incl omleidingen suggesties en flitsers etc. En er zijn wat offline kaarten paraat indien gn verbinding. Ik voelde me bijna een beetje bekocht... Ik denk dat in ieder geval de prijzn wel snel zullen dalen van de TomToms?


Uit auto-motor-S und sport.de :

Volvos Diesel-Fans dürfen sich 2016 auf den 235 PS starken D6 mit Power-Puls-Technik freuen. Dabei handelt es sich um einen Verdichter, der Luft komprimiert und speichert. Geht der Fahrer aufs Gas, führt ein Ventil die Druckluft auf die Turbolader-Schaufeln, was das Ansprechverhalten enorm verbessern soll. Beim wichtigen Zukunftsthema autonomes Fahren begegnen sich die Konkurrenten auf Augenhöhe: 2017 startet Volvo mit einer Kundenflotte von 100 XC 90, die autonom in und um Göteborg fahren sollen.

Als erster Hersteller übernimmt Volvo die volle Haftung, was als Voraussetzung für autonomen Betrieb gilt. Audi hat sich mit einem pilotierten A7 ebenfalls schon ins Stadtgetümmel gewagt, ausgerechnet in Shanghai, einer der chaotischsten Städte der Welt. Derzeit arbeiten Audi und Volvo an einer hoch präzisen Straßenkarte, ohne die es kein autonomes Fahren geben wird. Auch hier ähneln sich die Strategien: Partner in beiden Fällen ist nämlich Nokias früherer Kartenspezialist Here.
pim f
1
Dit is interessant: top-hacker bouwt next level selfdriving car in zijn garage:

www.bloomberg.com/news/videos/2015-12...

Intussen wordt Mobileye (door deze hacker belachelijk gemaakt) fors geshort (-8%) na een negatieve mention door shortersbedrijf citron.

finance.yahoo.com/news/citron-calls-m...

uit dit bericht:

Citron also tweeted a link to a Bloomberg report in which George Hotz, the first person to hack iPhone and PlayStation 3, calls Mobileye's technology "absurd."

"They're a company that's behind the times, and they have not caught up," Hotz is quoted as saying in the Bloomberg report.

Hotz was approached by Tesla to develop an autopilot system that may replace Mobileye's, according to the Bloomberg report.
[verwijderd]
0
quote:

pim f schreef op 16 dec 2015 om 21:32:


Dit is interessant:

www.bloomberg.com/news/videos/2015-12...

Intussen wordt Mobileye fors geshort (-8%)

finance.yahoo.com/news/citron-calls-m...


Wat een stelletje misdadigers. Gewoon even name-dropping en een aandeel naar de kl*ten helpen. Reken maar dat morgen Europa feest viert en Tom2 dankzij dit effect nog maar eens een procent lager eindigt. Met vrijdag de 11 euro op de borden als toetje. Frapant is dat GoPro ook genoemd wordt, maar die gaan juist sky-high +6,8%.
seren
0
quote:

Hik schreef op 16 dec 2015 om 21:36:


[...]

Wat een stelletje misdadigers. Gewoon even name-dropping en een aandeel naar de kl*ten helpen. Reken maar dat morgen Europa feest viert en Tom2 dankzij dit effect nog maar eens een procent lager eindigt. Met vrijdag de 11 euro op de borden als toetje. Frapant is dat GoPro ook genoemd wordt, maar die gaan juist sky-high +6,8%.

Ook hier zijn het niet allen de shorters, maar de combinatie met nieuws, Tesla gaat eigen mobiele eyes software maken.
3.675 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 180 181 182 183 184 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 10,108   Verschil -0,55 (-5,18%)
Laag 10,108   Volume 1.218.621
Hoog 10,776   Gem. Volume 1.151.049
23-okt-19 17:36
label premium

TomTom: Reality check

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium