Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
De hype cycle van self-driving cars
Volgen
Af en toe gaat het mis. De trein die maandagochtend honderden Europarlementariërs en ambtenaren van het Europees Parlement naar Straatsburg zou brengen, strandde maandag kortstondig in Disneyland Parijs. De trein bleek het verkeerde spoor genomen te hebben, zo meldt nieuwssite Politico.
www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231027_924... GM haalt alle zelfrijdende taxi’s in VS van de weg na ongeval waarvan beelden achtergehouden werden
TomTom samen met Mitsubishi Electric aan de slag met zelfrijdende auto's 08-jan-2024 08:00 Geen financiële details. (ABM FN-Dow Jones) TomTom en Mitsubishi Electric gaan samenwerken aan technologie om zelfrijdende auto's mogelijk te maken. Dit maakte de Amsterdamse navigatiespecialist maandag bekend, zonder financiële details te delen. De High Definition kaarten van TomTom zullen worden gecombineerd met de High-Definition Locator van Mitsubishi Electric, om autofabrikanten een nauwkeurige en geïntegreerde oplossing te bieden voor de nieuwe generatie voertuigen. De samenwerking biedt bedrijven volgens TomTom hardware-oplossingen die uiterst nauwkeurige navigatiegegevens leveren die nodig zijn voor geautomatiseerd rijden. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999
AI domineert grootste techbeurs ter wereld: autorijden gaat radicaal veranderen VIAN SCHOUTEN 1 uur geleden in FINANCIEEL LAS VEGAS - Alles draait tegenwoordig om kunstmatige intelligentie (AI). Zeker op de grootste techbeurs ter wereld: de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. Autofabrikanten beloven dat onze wagens de komende jaren een stuk slimmer gaan worden. Volgens de organisatie is de CES waarschijnlijk de grootste autoshow ter wereld. De fabrikanten willen graag laten zien dat ze voorop lopen met technische vernieuwing en de integratie van AI. Zo kondigde het oude vertrouwde Volkswagen aan dat ChatGPT straks te gebruiken is in de auto. Dat kan met spraak, dus handsfree. Daarmee heeft de Duitse autobouwer een primeur te pakken. Als eerste brengt Volkswagen de chatbot, die de AI-revolutie naar het grote publiek bracht, naar de auto. Volkswagen heeft nu al een ingebouwde digitale assistent maar die kan alleen vragen beantwoorden over de status van de auto zoals over de bandenspanning. Later dit jaar krijg je ook antwoord op algemene vragen als van wie Nederland ook alweer won in de halve finale van het EK-voetbal in 1988. Laadpaal bij vegetarisch restaurantDe Nederlandse navigatiespecialist TomTom wil nog een stap verder gaan. Met Microsoft wordt gewerkt aan een AI-aangedreven auto-assistent. Zo kunnen chauffeurs op een natuurlijke manier met hun voertuig praten en vragen om naar een bepaalde locatie te kunnen rijden of om bepaalde stops te kiezen. „Met alleen ChatGPT kun je niet zoveel”, zegt Willem Strijbosch, bij TomTom verantwoordelijk voor de kaarten. „Navigatieproblemen kun je zo niet oplossen. Denk aan het vinden van een laadpaal voor je elektrische auto in de buurt van een vegetarisch restaurant. Dat doen we echt op onze dataset.” Ben je het zat om een plekje te zoeken om je elektrische auto op te laden in een volle garage? Dat probleem wordt de komende jaren opgelost, claimt Bosch. Het Duitse industrieconcern test een systeem waarmee je elektrische wagen automatisch in een garage naar een vrije parkeerplek wordt geleid. Daar zorgt een robot er vervolgens voor dat je auto wordt opgeladen. Als de batterij van het voertuig vol is, wordt de auto naar een andere parkeerplek gebracht, zodat een andere auto kan worden opgeladen. Zo kun je met een volle batterij op pad wanneer je klaar bent met winkelen of werken. Samsung samen met Hyundai De Zuid-Koreaanse grootmachten Samsung en Hyundai kondigden in Las Vegas een samenwerking aan. Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk om vanuit je huis alvast je auto voor te verwarmen op een koude ochtend. Ook kun je vanuit de auto communiceren met al je slimme apparaten die je thuis hebt. Zo kun je de lichten en de verwarming alvast aanzetten voordat je naar binnen loopt. Harman, een dochterbedrijf van Samsung, maakt het mogelijk om informatie weer te geven aan de onderkant van je voorruit. Zo kun je je ogen op de weg houden en toch belangrijke dingen meekrijgen zoals de maximumsnelheid en de routebeschrijving. Bosch onthulde nog een nieuwtje voor in de auto. De Duitsers hebben een nieuwe toepassing voor de software die je ogen volgt terwijl je rijdt. Die wordt al gebruikt om te checken of je bij de les blijft. Bosch voegt daar nu aan toe dat de auto kan vragen of je zin hebt in een espresso als je vermoeid lijkt. Als je bevestigend antwoordt, dan zorgt je wagen dat je koffiezetapparaat (ook van Bosch) er één heeft gezet zodra je de deur binnen stapt. ’Is dat restaurant druk?’ Maar Bosch wil nog meer doen met deze techniek. Kijk je tijdens het rijden naar een restaurant langs de weg? Dan kun je de auto vragen of die is geopend en of het druk is. Dat kan teleurstellingen, onnodig autorijden en overbodige parkeerkosten voorkomen. Volgens Bosch hoef je niet eens te zeggen hoe het restaurant heet omdat de software al weet waar je naar kijkt. De auto onthoudt ook points of interest, plekken die je niet eens hebt genoemd maar waar je tijdens het rijden speciale aandacht voor hebt gehad door er een tijdje naar te kijken. Het Japanse Sony werkt samen met landgenoot Honda al een tijd aan de elektrische Afeela. Die moet in 2025 op de markt komen en maakte in Las Vegas op een opvallende manier z’n opwachting. Een hoge pief van Sony had tijdens de persconferentie een controller van de Playstation-spelcomputer in zijn handen en reed de Afeela zo het podium op. Kia onthulde een serie nieuwe modulaire elektrische auto's. Het idee is dat één chassis snel kan worden omgebouwd voor verschillende toepassingen. Zo kan een elektrische Kia overdag worden gebruikt als bestelwagen en 's avonds als een taxi. Het Chinese Xpeng is met een vliegende ’auto’ naar CES gekomen. Die moet eind volgend jaar in productie gaan en gaat zo’n €130.000 kosten. De vliegende auto kwam in Las Vegas helaas niet van de grond vanwege de Amerikaanse regelgeving. En oh ja, in 1988 wonnen we in de halve finale van West-Duitsland.www.telegraaf.nl/financieel/106272639...
www.hln.be/autobedrijven/auto-van-app... Het Amerikaanse technologieconcern Apple, dat al jaren werkt aan een eigen auto, schroeft de ambities terug. De auto zal dan toch niet volledig zelfrijdend zijn. Apple geeft nu aan een elektrische auto op de markt te zullen brengen, met beperktere functies. De lancering van de auto wordt ook uitgesteld naar ten vroegste 2028, zo meldt persagentschap Bloomberg op gezag van ingewijden. Een woordvoerster van Apple wil geen commentaar geven op het bericht
Auto’s worden pas zelfrijdend als ai ons intellectueel de baas is. Autorijden vergt nogal wat inzicht. Voorbeeldje, mijn Tesla heeft bijvoorbeeld al heel veel moeite met snelheidsborden. Niet elk bord is even relevant maar weet die auto veel, die blijft gewoon lekker 30 rijden als hij een bord op de ventweg naast de provinciale weg heeft gezien. Echt irritant zijn die 60 km wegen met fietstrookjes, die worden wel eens aangezien voor wegmarkering. Dan krijg je een stuurinrerventie ongevraagd, iets wat je niet permanent uit kan zetten vanwege de “veiligheid”. En dan hebben we het nog niet eens over onvoorspelbare medeweggebruikers.
www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240227_969... Apple stopt de inspanningen om een elektrische auto te bouwen. Dat meldt het persagentschap Bloomberg op basis van anonieme bronnen. Er werkten bijna 2.000 mensen aan het project, dat al jaren liep. Het Amerikaanse technologiebedrijf laat een van de meest ambitieuze projecten uit zijn geschiedenis varen. De beslissing om de activiteit af te bouwen, zou dinsdag intern meegedeeld geweest zijn, tot verrassing van de werknemers. Officiële communicatie is er nog niet geweest. Veel van de betrokken werknemers zouden aan de slag kunnen in de divisie die rond artificiële intelligentie werkt. Daarnaast zullen er ontslagen vallen, maar het is niet duidelijk hoeveel. Het technologieconcern begon aan de auto rond 2014, met als doel een volledig autonoom rijdende elektrische wagen te ontwikkelen met een interieur als een limousine en stembesturing. Al van bij de start kwam het project echter moeilijk van de grond
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)