Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

De slimme meter

5 Posts
| Omlaag ↓
  1. marotick 14 mei 2015 15:56


    Gisteren kreeg ik in de bus een folder van Liander die binnenkort een slimme meter wil komen gaan plaatsen.
    Ik heb eens gezocht hoe slim die meter wel niet is en heb ik daar wat aan of is de meter alleen slim voor Liander?
    Wat ik zelf graag wil weten is hoe de gegevens van mijn meter bij Liander aankomen, ik kan dat nergens vinden in hun folder en ook op internet is er niet hierover te vinden.
    Voor de hand zou zijn dat de data gaat via de elektriciteits verbinding die er is met de centrale of de wijkkast maar deze signalen worden gedempt.
    Hier en daar lees ik wel dat de gegevensoverdracht draadloos gebeurt maar dat red je niet met een eenvoudig WiFi zendertje.
    Voor de hand en echt slim zou zijn dat de meter een aansluiting zou krijgen op de internet modem/ router maar daar hoor je niemand over dus dat zal dan ook wel niet.
    Wat ik wel vind is dat bij velen de elektriciteits rekening hoger uitvalt dan normaal omdat de meter het blind vermogen ook verrekent. Ook hierover niets in de folder.
    Sommigen hebben het over een toename van 30% aan gebruik nadat de slimme meter geïnstalleerd is.
    Zijn er mensen hier die een slimme meter hebben en daar ervaring mee hebben. Of verdienen de energie leveranciers aan de slimme meter omdat de rekeningen nu hoger worden?

    Jack Marotick
  2. forum rang 10 voda 5 januari 2016 19:58
    400.000 slimme gasmeters weigeren dienst

    Sinds 1 januari 2016 geven sommige slimme gasmeters de standen niet meer door aan de energieleverancier. Dit komt door een storing in de doorgifte van de meterstanden. De fout treft in Nederland vermoedelijk zo'n 400.000 adressen. De meter zelf werkt wel goed.

    Het actuele gasverbruik wordt dus wel bijgehouden, maar niet doorgegeven aan de energieleverancier of aan apps die de standen bijhouden.

    De storing doet zich alleen voor bij een combinatie van een bepaald type elektrameter en gasmeter. De meters waar het om gaat zijn volgens Netbeheer Nederland vooral geplaatst in de periode 2011-2013.

    Software
    Navraag bij Netbeheer Nederland door website Tweakers leert dat het probleem veroorzaakt wordt door de software. Wat het exacte probleem is en hoe lang de storing zal gaan duren, gaf de woordvoerder niet aan.

    Het probleem doet zich voor bij alle netbeheerders in Nederland, met uitzondering van Stedin en Westland Infra.

    Type meter
    - Het probleem doet zich voor bij een combinatie van een Iskra-type 382 DSMR 2.2+-elektrameter met een Flonidan- of Landis&Gyr-gasmeter.

    - De elektrameters van Iskra waarbij het probleem zich voordoet, hebben een blauwe knop.

    - De serienummers beginnen met KA6P, KAL7, ZBBD of ZBEV.

    www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/article/d...
  3. forum rang 10 voda 19 november 2016 17:01
    Effect van slimme energiemeter kleiner dan verwacht

    De energiebesparing door huishoudens met een slimme meter blijft achter bij de verwachting. Terwijl er werd gerekend op een besparing van 3,5 procent, blijft die steken op minder dan 1 procent, blijkt uit een studie die het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) vandaag heeft gepubliceerd.

    Met de invoering van de slimme meter wil de Rijksoverheid een aantal maatschappelijke doelen dienen: bijdragen aan reductie van de uitstoot van broeikasgassen, de energielevering betaalbaar houden en de betrouwbaarheid van de energielevering borgen, schrijft PBL.

    In 2015 werd besloten dat alle woningen een slimme energiemeter krijgen. Inmiddels is bij een ruim een kwart van de 7 miljoen Nederlandse huishoudens deze slimme meter geïnstalleerd.

    Opbrengst onder druk
    Door het tegenvallende effect komt ook de beoogde financiële opbrengst onder druk te staan. De totale vervangingsoperatie kost de overheid 3,3 miljard euro. Door 3,5 procent energiebesparing moest bijna 1,5 miljard euro worden terugverdiend, maar dat wordt dus niet gehaald.

    Het PBL pleit voor een aanpassing van het beleid en wijst op digitale energieverbruiksmanagers als beste keuze om de energiebesparing zo groot mogelijk te maken. Ook de Vereniging Eigen Huis (VEH) vraagt minister Henk Kamp (Economische Zaken) om oplossingen die beter passen bij het gedrag van de consument.

    Moeilijk te doorgronden
    Een enquête onder de leden van de Vereniging Eigen Huis (VEH) bevestigt het beeld. Van 4425 ondervraagden oordeelt slechts 30 procent dat het verbruikskostenoverzicht hen aanzet tot energiebesparing. ,,De tweemaandelijkse verbruikskostenoverzichten zijn moeilijk te doorgronden en leiden niet tot een gewenste verandering van het gedrag van consumenten'', reageert Rob Mulder van VEH. 

    ,,Bovendien voldoen de overzichten vaak niet aan de regels. Het is geen wonder dat het voor de meeste consumenten geen stimulans is om energie te besparen. Als we zo door gaan, realiseren we de verwachte energiebesparing bij lange na niet. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook voor de portemonnee van de consument'', aldus Mulder. 

    www.ad.nl/nieuws/effect-van-slimme-en...

5 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 878,83 -0,39%
EUR/USD 1,0716 +0,05%
FTSE 100 8.121,24 -0,28%
Germany40^ 17.905,20 -0,15%
Gold spot 2.320,51 +1,52%
NY-Nasdaq Composite 15.605,48 -0,33%

Stijgers

Corbion
+2,70%
B&S Gr...
+1,20%
Ahold ...
+1,17%
ForFar...
+1,04%
OCI
+1,00%

Dalers

VIVORY...
-13,94%
EBUSCO...
-5,50%
ACOMO
-4,69%
Air Fr...
-4,29%
Arcadis
-3,88%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links