Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Onderwijs moet op de schop

219 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 11 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 haas 15 februari 2015 23:39
    Volgens mij mogen ze het Onderwijs laten rusten
    Al dat gezeef ,al die circulaires,alsof de mensen in het onderwijs geen vakmensen zijn. Met toetsen de mens uitschakelen: ander leenstelsel......eerst maar eens zien hoe zich dat ontwikkeld.

    PS: Voor de Overheid is het wss belangrijker om te schuldpositie in de gaten te houden
  2. forum rang 6 NewKidInTown 16 februari 2015 04:55
    quote:

    haas schreef op 15 februari 2015 23:39:

    ......eerst maar eens zien hoe zich dat ontwikkeld.
    Moest vroeger, volgens al lang achterhaalde regels, nog met een T worden geschreven ;-) We begrijpen wat je bedoelt en daar gaat het om.

    ************************

    Ach, dat steeds veranderende onderwijs, al die mensen die er werkzaam zijn en al die mensen die menen dat het steeds maar moet veranderen en daar hun levensdoel in zien en hun brood.
    Dat is natuurlijk een volkomen achterhaalde situatie.
    Ik zie nog slechts 1 toekomstige verandering waarbij velen hun werk zullen verliezen.
    WAT zal onderwijs nog moeten bevatten en HOE gaan we dat doen ?
    Ten eerste kan eigenlijk alle kennisoverdracht verdwijnen, want wat je niet weet, zoek je op. Ik begin even met de gemakkelijke onderdelen.
    Talen aanleren ? Daar hebben we nu al, weliswaar nog niet perfecte, translaters voor, maar dat is een kwestie van tijd, hooguit een jaar of vijf.
    Een paar wereldtalen zijn genoeg, je hoeft er maar een te leren, je moeder-wereldtaal. Bijvoorbeeld Engels, Chinees of Arabisch, what else ?
    Rekenen, laat me niet lachen. De meest complexe berekeningen worden in nano-seconden uitgevoerd door (zak)computers.
    Onderwijzers zelf worden vervangen door computer-onderwijs. Alle onderwijsdeskundigen kunnen ook iets anders gaan doen, binnen het gebied waar hun "competenties" liggen, maar buiten het onderwijs, mischien dat ze nog een paar jaar in de ICT werk kunnen vinden tot dat alles "klaar" is.
    Grote-steden-infrastructuur, niemand hoeft nog van huis naar werk, alles en iedereen kan thuis werken, thuis winkelen en thuis "uitgaan" en ontspannen. Wolkenkrabbers op zee, zodat het land mooi "leeg" blijft.
    Oorlog voeren met bommen en granaten ? Nee natuurlijk, we verwoesten landen wel via virussen en hacken van hun computers.

    Kortom, het leven gaat weer een feest worden, als we maar willen, geluk is een keuze, enzo.

    Gelukkig wordt het niet al vandaag ingevoerd, het zal best nog wel circa vijf jaar duren, dus tijd genoeg om te verkassen van het ministerie van OCenW naar een ander ministerie.
  3. forum rang 6 NewKidInTown 16 februari 2015 05:25
    Suggestie: we kunnen dit jaar al beginnen met een nieuw project om 90% van alle onderwijsdeskundigen op het minsterie te "begeleiden naar ander werk", buiten de overheid wel te verstaan. Men krijgt dan gedurende het project dat maximaal 6 maanden zal duren, hun huidige salaris door betaald. Omdat het allen hoogopgeleide mensen zijn, moet het een fluitje van een cent zijn om hun capaciteiten en hun competenties elders te kunnen benutten. Bovendien voorspel ik dat het zeer goed zou zijn voor hun gevoel van eigenwaarde en hun persoonlijke ontwikkeling.
  4. forum rang 6 NewKidInTown 16 februari 2015 09:27
    quote:

    DurianCS schreef op 16 februari 2015 08:08:

    De enige zekerheid die je hebt is dat het onderwijs juist niet op de schop moet. Laat het onderwijs nu eindelijk eens met rust. En je onderwijs afstemmen op de veanderende omgeving is heilloos. Het onderwijs geeft een basis, onafhankelijk van de omgeving.
    Dat zou je dus kunnen bereiken door 90% van die KL**tz**kk*n op het ministerie te gaan begeleiden naar de "volgende in hun carrierre", zie mijn vorige posting.
    Want wat denk je met zoveel "beleidsambtenaren" als onderwijsdeskundigen, zouden die de gehele dag uit het raam staren, nee dus, die zijn de hele dag heel druk bezig veranderingen te bedenken en te vergaderen om ze uit te mogen voeren.
  5. forum rang 6 haas 17 februari 2015 04:33
    Geert Groote was al voor onderwijs aan de armen in 14e eeuw
    en had daarmee invloed op heel west EU(oude EEG:)
    =========================================================
    Geert Grote

    Het begin van de kalender in het Getijdenboek van Geert Grote, exemplaar Huis Bergh, Hs. 4. Dit getijdenboek is het meest gelezen laatmiddeleeuwse boek in de volkstaal in de noordelijke Nederlanden
    Geert Grote[1] of Gerardus Magnus (Deventer, oktober 1340 - aldaar, 20 augustus 1384) was een Nederlandse theoloog, schrijver, fanatiek kloosterhervormer en boeteprediker binnen de katholieke Kerk. Hij preekte in de landstaal, stelde misstanden aan de kaak en streefde naar eenvoud.[2] Via het onderwijs en het vertalen en verspreiden van zijn boeken werden de humanistische ideeën van Geert Grote tijdens de middeleeuwen snel door heel Europa uitgedragen.

    nl.wikipedia.org/wiki/Geert_Grote#Nal...
  6. [verwijderd] 17 februari 2015 23:01

    Kwam ik tegen in de Volkskrant van Beter Onderwijs Nederland. Een stichting van nog nuchter denkende leraren. Een verademing vergeleken met die dwaze luchtfietsers en geldsmijters op het Ministerie van Onbenul. En megalomane zakkenvullers op onbeheersbare half criminele mammoetscholen.

    Vandaag in de VK onder opinie. Kort stukje i.v.m. copyright ben ik
    voorzichtig.

    "Uit alles blijkt dat er bij voorbaat al van wordt uitgegaan dat het curriculum hopeloos is verouderd en broodnodig moet worden gemoderniseerd. Ik geloof daar niets van.

    De huidige onderwijsproblemen worden niet veroorzaakt doordat we kinderen oude, nutteloze zaken leren en evenmin doordat we hun allerlei toekomstige vaardigheden vergeten te onderwijzen. De problemen bestaan omdat het niveau van vrijwel ieder schoolvak flink is ingekakt. De oorzaken daarvan blijven door de aanpak van Dekker onbesproken".

    Groet, Jonas

  7. nobahamas 17 februari 2015 23:28
    Hoe gaan we het dan doen Jonas?
    Basaal samengevat heb ik wel eens geredeneerd:
    HBO / universitaire opleidingen, is de basale wederkerende vraag.. "What if"
    MBO; "what's wrong" "why and how can we do it better"
    LBO en beroepsgericht; "What will my job look like in a a year, and how can I prepare myself for it"

    Feit is dat alles wat we leren, gedoseerd is door conservatief opgeleide docenten, die in relatie tot onze maatschappij al jaren achter lopen.
    Beroepen en specialisaties die over vijf jaar bestaan......

    Waarschijnlijk moet over vijf jaar de vuilnisbak ook geleegd worden, maar zelfs dat is niet zeker.

    In mijn visie is het daarom het allergrootste belang om ons onderwijs te richten op wat komen gaat.
    Zonder zekerheden, zonder een omschreven professie, dienstbaar aan de maatschappelijke vraag, maar breed en ruimdenkend, aanvullend aan anders denkenden.

    Ruimdenkend
    Meedenkend
    Welwillend
    Ontvankelijk
    Willen participeren
    Deel willen zijn van een breed maatschappelijk belang

    Dat moeten we willen doceren
  8. [verwijderd] 18 februari 2015 00:05

    Haas dat denk ik ook "mss denkt de SGP aan 'n gereformeerde Universiteit?". Die staat echter al in Amsterdam: de vrije universiteit.

    Noba, je hebt het niet begrepen. Je lijkt wel een onderwijssoftie. Gewoon de ouderwetse LTS, Huishoudschool, MTS, MAO, HBS, MMS, Gymnasium was prima. Bovendien heel degelijk basisonderwijs en niet eentje waar leerlingen aan het einde met rekenen en taal nog 2 jaar achterlopen.

    De beroepen van de toekomst die zullen ook veranderen. Het gaat om rekenen, taal en behoorlijke feitenkennis aangaande geschiedenis, ondernemingen en de maatschappij. Denkdiscipline en orde en regelmaat leren.

    Denk je dat de grote bazen van Apple en Google etc etc hun eigen kinderen zomaar naar heel ouderwetse onderwijsinstellingen als ze alleen dat laptoponderwijs echt zo geweldig vonden.

    Overigens iets praktisch n.a.v. van jouw softkreet participatie. Mijn dochters waren bepaald niet asociaal, maar hadden door schade en schande weinig zin in groepsopdrachten. Kwam erop neer dat ze het werk moesten doen voor een stelletje lamzakmedeleerlingen.

    Tevens ben ik voor hard aanpakken ouders afwezige leerlingen e.d. Gewoon zaken korten op Kinderbijslag.

    Groet, Jonas

    PS De meeste problemen liggen bij de kinderen van de Nieuwe Culuurverrijkende Nederlanders.

    Pak die instroom nu eens echt flink aan en stuur die ouders bij gebrekkig Nederlands of Engels beheersen naar stoomcursussen van minimaal 4 uur per dag met huiswerk mee. Niet het beoogde niveau halen op landelijke toets is het land uit of op zijn minst fikse korting op uitkering en/of toeslagen.
  9. nobahamas 18 februari 2015 00:37
    Jammer Jonas, alles relateer je aan het verleden. Het verleden wat je kent. je leeft van de uitkering van een in het verleden geleverde bijdrage aan de maatschappij.
    Als het anders is hoor ik het graag.
    Wij zijn allen gevormd door het verleden, en relateren alle ervaringen aan dit verleden.
    Tijden veranderen, maar onze perceptie is trager, en wanneer wij de 40 gepasseerd zijn gaan wij ons spiegelen aan onze kinderen.
    Wij herkennen de frustraties die zij ontmoeten (in onze tijd was het niet anders)
    Maar wij herkennen niet de uitdagingen die we zouden moeten zien, omdat zij met een nieuwe visie, een nieuw inzicht de samenleving kunnen inspireren.

    En dat is ook logisch. Wij hebben geleerd wat pasbaar was in onze tijd.
    Zij komen er niet zonder visie wat straks toepasbaar zal zijn.

    "Je hebt het niet begrepen..."

    Ik hoop dat jij morgen bereid bent om het te willen begrijpen.

    Soft gelul van een onderwijs-softie?

    Laat het eens lezen aan je dochters.
  10. [verwijderd] 18 februari 2015 01:06

    Ik hoop niet dat ik me moet spiegelen aan de huidige generatie met een groot percentage slecht onderwijs en lamzakvraaghouding.

    "Wij zijn allen gevormd door het verleden, en relateren alle ervaringen aan dit verleden.
    Tijden veranderen, maar onze perceptie is trager, en wanneer wij de 40 gepasseerd zijn gaan wij ons spiegelen aan onze kinderen".

    Wat ik constateer dat een hele generatie met naoorlogs degelijks onderwijs en dat toen ook veel banen niet te waren voorzien op uitstekende wijze het land verder heeft opgebouwd. Dat onderwijs was dus prima en al die hervormingen daarna hebben alleen maar geleid tot niveauverlaging en meer lamzakkerij.

    Bovendien zijn allerlei basicopvoedkundige taken van de ouders naar het onderwijs verschoven en zijn er heel veel volkomen falende ouders vooral uit de nieuwkomersgroepen. Als ik op school zat te donderjagen dan kon ik een klap op mijn kop krijgen.

    Was mijn vader dat op schoolbezoek of anderzijds dat te oren gekomen dat gaf hij mij te kennen dat hij had gemeld dat er best eentje bij mocht. Zelf heef hij me nog nooit geslagen. Maar het kon gebeuren, wist je dus toch maar oppassen.

    Nu wordt de onderwijzer direct ontslagen en moeten de ouders in therapie.
    Uiteraard moet er een blik hoogbetaalde zgn deskundigen worden ingeschakeld. Dat hele onderwijskunde is ook non-wetenschap en hooguit halfwas psychologie of sociologie.

    Onze leraren zijn ook helemaal niet ouderwets. Ze worden alleen verstikt door al die onderwijskundigen en andere onbenullige types.

    Met mijn dochters gaat het goed. Allebei goodlooking. De ene is nagenoeg R.A. en bezig aan een flitscarrière (keihard werken) en de ander staat met veel plezier voor de klas. Zie daar het effect van de opvoeding door een veel te toegefelijke moederen een toch wat modern strenge vader.

    Nuchter denken, nuchter denken< nuchter denken Noba. Schrijf dat als stafwerk maar 3000 over en het wordt nog wat met jou een die dwaze onderwijsdenkbeelden van je.

    Groet, Jonas
  11. Rafter 18 februari 2015 01:16
    quote:

    jonas schreef op 18 februari 2015 00:05:

    Haas dat denk ik ook "mss denkt de SGP aan 'n gereformeerde Universiteit?". Die staat echter al in Amsterdam: de vrije universiteit.

    Noba, je hebt het niet begrepen. Je lijkt wel een onderwijssoftie. Gewoon de ouderwetse LTS, Huishoudschool, MTS, MAO, HBS, MMS, Gymnasium was prima. Bovendien heel degelijk basisonderwijs.......

    Met 'MAO' bedoel je hopelijk niet Mao-Tse-Tung, de massamoordenaar uit China? Maar de Mavo denk ik. Die ookweer een Mammoetwet gevolg was van de Mulo, en die weer van de ULO: Uitgebreid Lager Onderwijs...
    Verder wel met U eens hoor, het zat helemaal niet zo onlogisch in elkaar!
    Onze buurman in het stadje waar ik opgroeide had 'ambachtschool' gedaan, wellicht te vergelijken met LTS; de man was een trotse en goede metselaar geworden, specialiteit moeilijke schoorstenen. In zijn tijd werd, itt het VMBO de genoemde school helemaal niet als negatief gezien. Zou dat toch komen?
    De twee, veel oudere, buurmeisjes aan de andre kant, behaalden hun Mulo-diploma, al een hoger niveau als dat hun ouders behaald hadden. Ze werden leuke schooljuffen. In die tijd was men, itt Mavo nu, trots met het bereiken van de Mulo. Zou dat toch komen?
    Zelf werd ik, dankzij een ontvangen talent, uitverkoren tot het Lyceum, een mogelijk voorportaal van het 'Gym'. Als arbeidersjongen was iedreen trots na het uiteindelijk behalen van het diploma. Nu ben je een afgeschreven sukkel als je niet -automatisch en zonder uitgebreide test - direct naar het Atheneum gaat (te vgln met Lyceum). Trots iser niet meer; immers, iedereen gaat zo ongeveer naar dat niveau, zodat dat niveau weer bevestigend wordt.
    Ergens is iets grondigs mis gegaan. En dat geldt voor de volle breedte. Ook helaas voor het gymnasium.
    'Onderwijs' is imo te vanzelfsprekend geworden. Het maar steeds meer inpompen van geld is contraproductief gebleken. Veel te veel ambtenaren op dat departement, veel te veel missiven, veel te veel veranderingen, ....
    In het onderwijs heb ik vreselijk veel verspilling gezien. Vooral op de Universiteiten; 80% van de studenten hoort daar helemaal niet, zijn geen wetenschappers.
    Ik ben erg deviant bij de heersende tendens: ik ben voor forse bezuinigingen op onderwijs. Ten gunste van de zorg, vooral de ouderenzorg is vreschrikkelijk uitgehold.
  12. [verwijderd] 18 februari 2015 01:50

    Rafter ik bedoelde Meao. Je hebt gelijk: ik vergat de ouderwetse Mulo. Die was te vergelijken met HAVO nu. Ouderwetse LTS: neem mijn zwager: na die opleiding eindigde hij bij BP als magazijnmeester met miljoenen aan apparaten ter beheer die daar lagen: salaris tegen de E 70.000.
    Zo was het in vele gevallen. Menig afgestudeerde aan bijvoorbeeld van de toenmalige Pedagogische Academie schopte het na verdere scholing zelfs tot hoogleraar.

    Er was ook die trots op het behaalde diploma om dat er gewerkt werd voor dat diploma zonder concessies aan niveau. Nu staan ze als er veel zakken in de Kamer meteen te roepen dat het examen niet deugt als er teveel zakken en zijn er een hele hoop pretstudies op VGLO-niveau.

    Ook is het steeds in die Politiek: oh, oh oh Onderwijs is zo belangrijk en daar Moet dan dus weer EXTRA GELD bij. Kippen zonder kop en net als water aandragen voor een wc met een lek i.p.v. repareren van dat lek cq herinvoering het ouderwetse onderwijssysteem, scholen niet groter dan 700 leerlingen, orde en discipline, meer lesuren, meer huiswerk en straffen ook voor de ouders etc etc.

    Groet, Jonas

  13. forum rang 5 DurianCS 18 februari 2015 08:08
    quote:

    jonas schreef op 18 februari 2015 01:50:

    Rafter ik bedoelde Meao. Je hebt gelijk: ik vergat de ouderwetse Mulo. Die was te vergelijken met HAVO nu. Ouderwetse LTS: neem mijn zwager: na die opleiding eindigde hij bij BP als magazijnmeester met miljoenen aan apparaten ter beheer die daar lagen: salaris tegen de E 70.000.
    Zo was het in vele gevallen. Menig afgestudeerde aan bijvoorbeeld van de toenmalige Pedagogische Academie schopte het na verdere scholing zelfs tot hoogleraar.

    Er was ook die trots op het behaalde diploma om dat er gewerkt werd voor dat diploma zonder concessies aan niveau. Nu staan ze als er veel zakken in de Kamer meteen te roepen dat het examen niet deugt als er teveel zakken en zijn er een hele hoop pretstudies op VGLO-niveau.

    Ook is het steeds in die Politiek: oh, oh oh Onderwijs is zo belangrijk en daar Moet dan dus weer EXTRA GELD bij. Kippen zonder kop en net als water aandragen voor een wc met een lek i.p.v. repareren van dat lek cq herinvoering het ouderwetse onderwijssysteem, scholen niet groter dan 700 leerlingen, orde en discipline, meer lesuren, meer huiswerk en straffen ook voor de ouders etc etc.

    Groet, Jonas
    Meer lesuren is dubieus, maar fors meer huiswerk zet zeker zoden aan de dijk.
  14. Rafter 18 februari 2015 12:58
    Ik doelde op veel zaken. Een van de zaken is dat er - kennelijk - een gedachte heerst in het onderwijsveld (de ambtenaren, de talloze instituten) en deels de politiek, dat een hoog slagingspercentage op Middelbare Scholen en Universiteiten een teken van progressie en kwaliteit inhoudt. Dat is een misvatting. Onderwijs op n bepaald niveau heeft relevantie als de toetsing op dat niveau hout snijdt. Wanneer, gemiddeld, maar 5% zakt voor het Gymnasium eindexamen is dat NIET goed; het degradeert de waarde van het diploma- ik heb het over het gemiddelde. Dat moet 20 a 40% zijn! En zo voor ieder niveau van onderwijs.
    Heel toevallig heb ik vorig jaar de 2 kinderen van een vriendin bijles wiskunde (Gym) gegeven. Tot mijn verbazing waren ze met een '3' voor dit vak toch naar de vijfde overgegaan (argument: ze gaan toch de alfa- kant op). Vervolgens blijkt hun kennisniveau ong te vergelijken met dat van mij toen ik in de tweede of derde gym zat, ik heb het over wiskunde. (STEDELIJK GYMNASIUM 'S-Hertogenbosch).
    Trots ontbreekt. Iedreen gaat, hoe ook gemanipuleerd, toch wel over.
    Het niveau is echt niet een beetje, maar zeer veel lager en niet enkel bij wiskunde. En dat terwijl er veel en veel meer geld in omgaat. Op aan mythes, hogere salarissen leraren, onnodige investeringen aan apparatuur, veel schoolreisjes, etc etc.
    Wat bedoel ik met mythes? Bijv de mythe dat een kleinere klas tot betere prestaties leidt. Nooit bewezen en in de praktijk ook weerlegd: ik zat in een klas van 36 op de lagere school. Maar wel een uiterst gemotiveerde leraar; hij had met die 36 helemaal geen moeite.
    Zo zijn er talloze mythes.
    Maar wat wil je als een vorige Staatssecretaris van Onderwijs (dat PvdA wicht dat nu ineens over de vogelgriep gaat) nooit van "Kofschip" bleek te hebben gehoord. En daardoor hasr teksten eerst door een gespecialiseerde ambtenaar op taalfouten moest laten controleren
  15. [verwijderd] 18 februari 2015 21:25

    Rafter je hebt gelijk. Het gaat om hetgeen in werkelijkheid gebeurt in het onderwijs. Neem ik 2 punten.

    1. De splitsing van 1 centraal eindexamen in een schooldeel en een centraal gecontroleerd deel. Nou ik kan je uit mijn eigen beperkte parttime docent vertellen dat de waardering van het schoolresultaat links om of rechts om geforceerd zo hoog mogelijk moest anders werd de schoolleiding over spannen.

    2. Durian mogelijk gaat het niet om alleen te weinig lesuren. Soms echter wel. Herinner jij je niet dat HBO-studentenprotest dat ze maar een paar uur per week hun docenten zagen?

    3. Daar komt iets bij. Dat is de inhoudelijke vormgeving van de les. Veel mensen denken nog van een les is een les en dat gedurende de hele lestijd. Welnee, een les is hebben de wereldvreemde chaoten op het ministerie van Obenul bedacht 15 minuten klassikaal iets uitleggen en dan 35 minuten zelfwerkzaamheid.

    4. Met 30 grotendeels ongeïnteresseerde verveelde pubers komt er bij zeker 10 daarvan dus standaard niets van terecht en de docent kan politieagentje en een niets meer gaan spelen.

    5. Wat ook wel heilzaam zo zijn is afschaffing elk schoolreisje zeker in de geplande lesuren. Scholen zijn geen reisbureaus.

    Het mag vreemd zijn: onderwijsdiscussie op een beleggerssite, maar denk je even na dat gaat het wel om de kwaliteit van de belangrijkste productiekracht voor onze toekomstige welvaart. Veel te belangrijk om aan linkse luchtfietsers over te laten.

    Groet, Jonas
219 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 11 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 883,11 +0,10%
EUR/USD 1,0713 -0,08%
FTSE 100 8.169,94 +0,28%
Germany40^ 18.042,80 -0,42%
Gold spot 2.301,65 -1,46%
NY-Nasdaq Composite 15.983,08 +0,35%

Stijgers

Corbion
+2,50%
Accsys
+1,86%
PostNL
+1,58%
Ahold ...
+1,35%
SIGNIF...
+1,18%

Dalers

VIVORY...
-12,48%
EBUSCO...
-4,69%
Arcadis
-4,46%
Air Fr...
-3,89%
ACOMO
-3,17%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links