FedEx wil sneltransport per flitstrein
Door EDUARD VOORN 29 september

PARIJS - Een pakje voor je geliefde in Parijs of gewoon een bos bloemen. Als het aan het Amerikaanse pakjesconcern FedEx ligt, gaat het vervoer naar de lichtstad van Europa met een vaartje van 300 kilometer per uur met de speciale hogesnelheidsvrachttrein.

Beaujolais-wijn vertrekt nu nog per vliegtuig van FedEx, maar straks wellicht ook per trein. FOTO EPA
In de lucht hangt statig een Boeing MD-11. Het transportvliegtuig komt uit Amerika en zit tot de nok vol met pakjes en brieven voor Europa. Terwijl de Boeing in de typische blauwrode FedEx-kleuren landt, schiet aan de zijkant van de landingsbaan een hogesnelheidstrein in een flits voorbij richting Parijs.

,,Het vliegveld Roissy-Charles de Gaulle wordt ontsloten door hogesnelheidslijnen. Passagiers kunnen makkelijk op dit vliegveld komen en overstappen op een vliegtuig. Waarom zouden wij als expresbedrijf er dan ook geen gebruik van maken,’’ vraagt de Belg Dirk van Impe zich af.

Als directeur van Federal Express (FedEx) Frankrijk is hij een warm pleitbezorger voor het inschakelen van supersnelle treinen voor het vervoer door Europa.

,,De MD-11, die net is geland willen wij in circa 45 minuten leeg en weer vol hebben. Het plan voor de snelle vrachttrein is dat we de speciale containers gelijk via een tunnel onder de landingsbaan door richting de treinterminal brengen. Het kan best zo zijn dat binnen het uur de vracht die net uit Amerika komt al door is naar Amsterdam om daar 3 uur later aan te komen. Daar kan geen vrachtwagen tegen op.’’

Sinds eind vorige eeuw wordt door onder andere FedEx, Air France Cargo, de Franse overheid en La Poste, het Franse postbedrijf, aan dit plan gewerkt. Van Impe: ,,In het begin werden we voor gek versleten. Maar nu niet meer. Eigenlijk staan alle seinen op groen, omdat we de CO2-uitstoot terugbrengen door met minder vrachtwagens en vliegtuigen te gaan werken. Ons plan is om ons kleine vrachtvliegtuig richting Schiphol dan te vervangen voor de snelle vrachttrein.’’

Inmiddels hebben de steden Luik, Lyon, Haarlemmermeer (Schiphol valt binnen deze gemeente, red.) en Londen aangegeven mee te doen om zo te komen tot een Europees systeem. Zo zei Marie-Christine Lombard, topvrouw van het Nederlandse pakjesconcern TNT, midden juni van dit jaar, dat als er een treinterminal komt op het vliegveld van Luik ze daar zeker gebruik van gaat maken. TNT laat al haar vliegtuigen voor Europa landen op dit vliegveld.


De FedEx-directeur Van Impe verwacht voor de zomer van 2012 te kunnen gaan rijden. ,,Want dan beginnen in Londen de Olympische Spelen. In oktober zullen de treinenbouwers Siemens en Alstom met voorstellen komen voor de speciale vrachttreinen. Er zijn er zo’n twintig nodig. De kosten van de bouw worden geraamd op 600 miljoen euro. Er komt dan nog 400 miljoen bij voor treinaansluitingen en treinterminals. Het grootste probleem wordt het verkrijgen van ‘slots’. Wij, maar ook de andere pakjesconcerns willen ’s nachts rijden, maar de beheerders willen dan juist onderhoud gaan plegen. Daar moet een oplossing voor komen