Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

sectornieuws

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
334 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 12 13 14 15 16 17 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
voda
1
Stabiele omzet voor Belgische baggeraar DEME

Gepubliceerd op 22 nov 2019 om 09:56 | Views: 91

Boskalis 09:51
21,11 +0,15 (+0,72%)

ZWIJNDRECHT (AFN) - De Belgische baggeraar en maritiem dienstverlener DEME heeft de omzet de afgelopen negen maanden stabiel gehouden ten opzichte van een jaar eerder. Dat komt naar voren uit een handelsbericht van houdstermaatschappij Ackermans & Van Haaren.

DEME zette over de periode voor iets meer dan 2 miljard euro aan opbrengsten in de boeken. Het onderdeel Offshore realiseerde een omzet van 895,5 miljoen euro en de baggeractiviteiten van 832,9 miljoen euro. Het orderboek van DEME bedroeg eind september bijna 3,9 miljard euro.

Voor heel het jaar wordt een lichte stijging van de omzet voorzien, en een bedrijfsresultaat (ebitda) van dezelfde omvang als in 2018. Het ebitda-resultaat van de eerste negen maanden van het jaar werd in het handelsbericht van vrijdag niet gegeven.
voda
0
Jan De Nul Orders Second Offshore Installation Vessel Les Alizes

Just six months after the investment announcement for the offshore installation vessel Voltaire, Jan De Nul Group orders Les Alizes, a floating installation crane vessel from the CMHI Haimen shipyard in China. Together with the Voltaire, this new vessel will be in a super-size class of its own, capable of building the newest generation of offshore wind farms. Les Alizes, that will be ready in 2022, is equipped with a crane having a lifting capacity of 5,000 tons and equally impressive lifting heights.

Les Alizes will mainly be used for the construction of offshore wind farms, but with her impressive crane she is also extremely suitable for decommissioning offshore oil and gas platforms.

Thanks to her dimensions and impressive lifting and loading capacities, Les Alizes will be able to load out, transport and install multiple units of the largest and heaviest wind turbine foundations. In addition, as a crane vessel that floats, it will be able to install heavier and larger foundations into deeper waters and in more challenging seabed conditions.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
DEME Offshore Bags EPCI Cable Contract for Neart na Gaoithe Offshore Wind Farm in Scotland

DEME Offshore has been awarded a major EPCI contract for the inter-array and interconnector cables at the Neart na Gaoithe offshore wind farm in Scotland. The scope includes the engineering, procurement, construction, and installation of the subsea cables for the 450 MW capacity wind farm, with execution expected in 2021. The 450 MW Neart na Gaoithe offshore wind farm, owned by EDF Renewables UK, will be located 15.5 km off the east coast of Fife in Scotland and covers an area of approximately 105 km2. Water depths for the installation range between 45 and 55 m. The layout shall include 54 8 MW wind turbine generators, distributed across 12 array strings, each connected via dedicated 66 kV inter-array cables. The 6 array loops will be connected to the two Offshore Substations, with three array loops to each OSS and an interconnector between the OSSs.

Engineering activities have already kicked off in order to meet the required project milestones.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
s.lin
0

'Laat PFAS-norm voor oppervlaktewater gelden'
12-12-2019
DEN HAAG - Er moeten meer diepe plassen worden aangewezen voor de opslag van grond die vrijkomt bij infrastructurele projecten. Daarom zou de nieuwe PFAS-norm ook voor oppervlaktewater moeten gaan gelden. Dat zeggen VNO-NCW en MKB-Nederland woensdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer over de problematiek.
De ondernemingsorganisaties zien de ruimere PFAS-norm als een "belangrijke eerste stap" om weer beweging te krijgen in het grondverzet en de baggersector. Maar er zijn te weinig mogelijkheden om grond op te slaan.

Normaal gebeurt dat volgens de organisaties vaak in zo’n zeventig diepe plassen. De zestien diepe plassen die nu zijn opengesteld, zijn volgens VNO-NCW en MKB-Nederland onvoldoende. Grond moet bovendien over een grotere afstand worden vervoerd, wat leidt tot meer CO2- en stikstofuitstoot.

Ook willen de organisaties met het ministerie van Infrastructuur en Milieu in gesprek over compensatieregelingen voor geleden schade door ondernemers. Deze wordt op honderden miljoenen euro's geschat.

bron; www.bouwformatie.nl/bouwnieuws/laat-p...
voda
0
Van Oord mag niet zonder overleg met werknemers verlofdagen afschrijven

Het maritieme familieconcern Van Oord mag niet zonder toestemming van werknemers opgebouwde verlofdagen afschrijven als er tijdelijk geen werk is. Met die uitspraak heeft het gerechtshof in Den Haag eerder deze week een vonnis van de rechtbank Rotterdam uit maart 2018 bevestigd. De Nederlandse baggeraar was tegen de uitspraak van de Rotterdamse rechtbank in beroep gegaan.

Het Rotterdamse bedrijf moet werknemers gewoon betalen als ze van een lange klus in het buitenland terugkomen, of als twee projecten niet goed op elkaar aansluiten. Van Oord eist in die gevallen dat werknemers eerst hun verlofdagen opnemen en schreef zonder overleg de verlofdagen af.

Maar de Rotterdamse rechtbank en nu ook het gerechtshof Den Haag zijn van mening dat het risico geheel voor rekening van de werkgever komt als die tijdelijk geen werk kan aanbieden. Van Oord legde het bedrijfsrisico ten onrechte bij de werknemers. Het maritiem concern moet de situatie nu met terugwerkende kracht corrigeren.

Volgens vakbond FNV Waterbouw betekent de uitspraak van het Haagse hof dat enkele honderden werknemers van Van Oord nog enkele miljoenen euro's tegoed hebben. Verlof is volgens de vakbond bedoeld werknemers uit te laten rusten na een lange periode van arbeid. De vrije dagen zijn niet bedoeld om een gebrek aan werk op te vangen.

Mogelijkheid van cassatie
De maritiem dienstverlener kan nog in cassatie gaan tegen de uitspraak van het Haagse hof. Of dat ook gebeurt, was vrijdagmiddag nog niet duidelijk. Van Oord moet binnen drie maanden uitvoering geven aan het vonnis, tenzij het concern naar de Hoge Raad stapt.

Begin december botsten de vakbonden en Van Oord ook al met elkaar over de arbeidsvoorwaarden voor zeevarenden. De directie van het internationaal actieve familieconcern wil voortaan afspraken maken met de ondernemingsraad, maar betrokken bemanningsleden willen dat de vakbonden als gesprekspartner gehandhaafd blijven.

fd.nl/ondernemen/1328134/van-oord-mag...
voda
0
Jan De Nul Wraps Up Liepaja Port Dredging

Jan De Nul Group completed the capital dredging works for the improvement of Liepaja Port in Latvia ahead of schedule. In order to allow larger vessels to enter and leave the port of Liepaja fully loaded, the access channel to the port needed to be adapted. As part of the Liepaja Port Water Infrastructure Works, Jan De Nul Group was awarded the dredging works. The scope for Jan De Nul Group entailed the removal of 2.7 million m³ of sediments to deepen the port access channel from 12.5 m to 14.5 m, and to create a new navigation channel of -14 m towards one of the main bulk terminals within the port area.

Jan De Nul Group faced challenging weather and soil conditions during the execution of the project. Liepaja is one of the three major ports in Latvia, located along the west coast. It is known for the cold temperatures in winter and adverse weather conditions in general. A big challenge for the Jan De Nul vessels was the high waves that regularly can be observed in the Baltic Sea, especially during winter. As Liepaja’s nickname ‘The city where the wind is born’ suggests, strong winds also had an impact on the project planning.

For the dredging works, the self-propelled Cutter Suction Dredger Fernão de Magalhães, assisted by three Split Hopper Barges, was specifically chosen because of the heterogenous material in the Baltic Sea. The Fernão de Magalhães had to remove very hard-to-dredge glacial sediments of sand, clay, stone and large boulders.

Despite these challenging weather and soil conditions Jan De Nul Group was able to deliver the project in less than 9 months, 1.5 months ahead of schedule.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Keppel Delivers Fourth Dredger to Jan De Nul

Keppel Offshore & Marine Ltd has delivered the 6000m3 Trailing Suction Hopper Dredger Sanderus to Jan De Nul Group safely with zero lost time incidents. The Ultra-Low Emission vessel is the fourth dredger that Keppel O&M has delivered to Jan De Nul Group.

This follows the delivery of three 3500m3 TSHDs earlier this year, all ULEvs and the world's first European Union Stage V dredgers. Keppel O&M is also currently building Ortelius, a 6000m3 dredger which is identical to the Sanderus, for Jan De Nul Group, with delivery expected in 1Q 2020.

Sanderus is fitted with a two-stage filtering technique for exhaust gases. It complies with the EU Stage V and International Maritime Organisation's (IMO) Tier III regulations.

Sanderus will immediately sail to Belgium for maintenance dredging works on the river Scheldt and alongside the coast.

Built to the requirements of classification society, Bureau Veritas, Sanderus is diesel-electric driven and is able to dredge to a maximum depth of 35m. Featuring a shallow draught and high manoeuvrability, it is also suitable for working in confined areas.

TSHDs are mainly used for dredging loose and soft soils such as sand, gravel, silt or clay. The dredged material can be deposited on the seabed through bottom doors or discharged through a floating pipeline to shore and used for land reclamation.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Damen’s Ultra Shallow Draught Shoalbuster Ready for Action

Damen’s new Ultra Shallow Shoalbuster 3815 SD has successfully completed sea trials and bollard pull testing. The newly designed vessel achieved 18.6 tonnes of bollard pull, while still being able to operate in extreme shallow waters. Despite this impressive show of power, noise levels inside all the cabins did not exceed 53dB. Damen developed the design of the new Shoalbuster 3815 SD after extensive dialogue with numerous workboat operators from the oil and gas, and dredging industries, in addition to end clients who charter such vessels. This highlighted the need for a truly fit-for-purpose vessel capable of working in ultra-shallow waters.

The results from the sea trials and bollard testing of the Shoalbuster 3815 SD last week in the Middle East prove just how useful the vessel will be. The installed power of 1,540 bhp directed through four 1,000mm aft propellers yielded 18.6 tonnes of bollard pull. The vessel has a working deck space of 185m2 and is equipped with two bow thrusters to provide manoeuvrability when needed. Perhaps the most notable outcome of the sea trials, however, is the ultra-shallow draught specifications. The Shoalbuster 3815 SD can work in a water depth with a minimum of 120cm.

As well as operational prowess, Damen has paid particular attention to comfort on board. The noise levels in the accommodation area are a maximum of 53dB.

The 250DWT vessel’s standard accommodation for 11 persons is in accordance with MLC regulations. Additional accommodation for total of 17 persons is optional.

With the sea trials successfully completed, the Shoalbuster 3815 SD is going to be available for delivery and operation by the 1st of January 2020.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Van Oord and NYK Partnering in Offshore Wind Installation Vessels in Japan

Van Oord and NYK have agreed a Memorandum of Understanding to jointly own and operate offshore wind installation vessels under the Japanese flag. The collaboration is using Van Oord’s technical and operational expertise in offshore wind and NYK Group’s knowledge of the Japanese market. The vessels will be used for the transport and installation of both the foundations and wind turbines for offshore wind farms. In addition to the collaboration for offshore installation vessels, NYK and Van Oord are also exploring opportunities to collaborate on other types of vessels required for the construction and operation of offshore wind farms.
Japanese offshore wind market

In response to the growing offshore wind market in Japan, a new law came into force in April 2019 that aims to facilitate the development of offshore wind projects in Japan. As a result, demand within the offshore wind market is expected to increase. Challenges for the development of offshore wind in Japan include the lack of resources (experienced workforce and specialised equipment required for the installation of the large foundations and turbines for offshore wind farms). By joining forces, NYK and Van Oord intend to meet these challenges and contribute to the successful development of offshore wind as a sustainable energy source for Japanese society.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
'Consortium met HAL kijkt naar scheepsbouwer IHC'

Gepubliceerd op 24 jan 2020 om 06:42 | Views: 65

HAL Trust 23 jan
145,20 0,00 (0,00%)

SBM Offshore 23 jan
16,08 0,00 (0,00%)

AMSTERDAM (AFN) - Een combinatie van investeringsmaatschappij HAL, het Nederlandse baggerconcern Van Oord en de Belgische baggeraar DEME voert gesprekken om scheepsbouwer IHC over te nemen of het kapitaal te versterken. De partijen willen voorkomen dat cruciale kennis en technologie van IHC in handen komen van een Chinees bedrijf. De gesprekken worden tegenover Het Financieele Dagblad en de Belgische zakenkrant De Tijd door diverse bronnen bevestigd.

Over vier tot vijf weken zou er uitsluitsel moeten zijn over een eventuele overname door het consortium onder leiding van HAL. IHC maakt een moeilijke periode door en zei vorig jaar juli op zoek te moeten naar kapitaalversterking om te kunnen overleven. Over 2018 leed het concern een verlies van 80 miljoen euro. In de eerste helft van 2019 werden eveneens rode cijfers geschreven. Door de aanhoudende verliezen is de vermogenspositie flink onder druk komen te staan.

Bronnen uit de bankensector geven aan dat een Chinees bedrijf eveneens interesse heeft in de acquisitie van IHC. HAL, grootaandeelhouder van baggeraar Boskalis, en Van Oord en Deme hebben er echter groot belang bij dat IHC niet in het bezit komt van een Chinese concurrent. Daarmee zouden namelijk ook de innovatieve technologie en de kennis van de scheepsbouwer uit Kinderdijk in Chinese handen komen. Dat zou de Chinezen in staat stellen zelf geavanceerde baggerschepen te produceren. IHC is wereldmarktleider in deze sector.
hjs64
0
quote:

leon12345 schreef op 24 januari 2020 15:23:


Ik sluit een bod op boskalis door chinezen zeker niet uit..

Zoiets zou alleen gaan met medewerking van grootaandeelhouder HAL, kan op zich, alles heeft zijn prijs, maar geloofwaardig vind ik het niet.
voda
0
Van Oord Starts Cooperation on Estonian Offshore Wind Development

Van Oord and Saare Wind Energy have agreed to combine their forces and mutually develop the Saaremaa offshore wind farm. Saare Wind Energy is an Estonian developer involved in developing the offshore wind farm, covering 154 square kilometres, south-west of the Estonian island Saaremaa.
Development Estonian offshore wind

Saare Wind Energy started the development of the project in 2015 on basis of a thorough analysis and ample spatial planning experiences. The next phase in the development process includes the start of the Environmental Impact Assessment which will be initiated after receiving a positive decision from the Estonian authorities. Van Oord is an experienced offshore wind contractor from the Netherlands and, in addition to the construction of offshore wind farms, has been involved in several early developments. The parties are convinced that the combined knowledge base will facilitate a successful development of the project. The discussions that lead to the agreement were supported by the Estonian Investment Agency, which demonstrates the commitment of the Estonian authorities with respect to renewable developments.
Saaremaa site

The Saaremaa site offers an excellent opportunity for the construction of an offshore wind farm because of its location in the Baltic Sea in relation to the main wind direction. The offshore wind farm can act as a foothold for the development of an international Baltic Grid. The Saaremaa offshore wind farm is one of the parks under development in Estonia. Van Oord and Saare Wind Energy look forward to intensifying the cooperation with local and national Estonian stakeholders as this is a precondition for the upcoming permit process and the subsequent construction of the project.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Van Oord stapt naar Hoge Raad in hardnekkig geschil met vakbonden

Het baggerconcern Van Oord zet de juridische strijd met de vakbonden voort in het hardnekkige conflict over het onvrijwillig afschrijven van verlofdagen. Na door de rechtbank en het gerechtshof in het ongelijk te zijn gesteld, stelt het concern cassatie in bij de Hoge Raad.

Dit is maandag bevestigd door Van Oord. 'Dit doen we op basis van juridisch advies', aldus een woordvoerder in een reactie. 'Voor ons en de industrietak is het een principiële zaak.' Bestuurder Charley Ramdas van FNV Waterbouw noemt de stap 'onbegrijpelijk'.

Rechterlijke vonnissen
Hij wijst op de eerdere vonnissen van twee rechters, die oordeelden dat het maritieme familieconcern Van Oord niet zonder toestemming van werknemers opgebouwde verlofdagen mag afschrijven als er tijdelijk geen werk is. Zowel de rechtbank in Rotterdam als het Haagse gerechtshof is van oordeel dat Van Oord een bedrijfsrisico onterecht bij de werknemers legt.

Het Rotterdamse bedrijf moet volgens de vonnissen werknemers gewoon betalen als ze van een lange klus in het buitenland terugkomen, of als twee projecten niet goed op elkaar aansluiten.

Terugboeken
In afwachting van een uitspraak van de Hoge Raad heeft Van Oord besloten om de afgeschreven verlofdagen terug te boeken. Ramdas van FNV Waterbouw vindt dit niet meer dan terecht. 'De vonnissen waren immers direct uitvoerbaar. Een uitspraak in cassatie kan bovendien lang op zich laten wachten.'

De verhouding tussen de vakbonden en Van Oord zijn in de ogen van Ramdas verre van goed. Volgens hem is er geen sprake meer van gesprekken tussen de vakbond en het bedrijf. Van Oord zou alleen nog met de ondernemingsraad onderhandelen.
Volgens de woordvoerder van het bedrijf wordt er zowel met de vakbond als met de or gesproken. Onlangs zijn de cao-onderhandelingen voor de bedrijfstak begonnen.

fd.nl/ondernemen/1334120/van-oord-sta...
334 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 12 13 14 15 16 17 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

Boskalis Westminster Koninklijke Meer »

Koers 22,090   Verschil -0,33 (-1,47%)
Laag 22,080   Volume 124.740
Hoog 22,360   Gem. Volume 218.287
21 feb 2020 17:35
label premium

Boskalis: Klimaatklepper

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium

Gerelateerde Video's