Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Agfa-Gevaert

10 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 19 mei 2015 18:24
    Gisteren lekker gestegen, vandaag al weer winstnemingen? Jammer.

    Agfa verleidt voedingsreuzen met grensverleggende inkt

    Agfa-Gevaert boort een miljardenbusiness aan met een nieuwe soort inkt voor op drank- en voedingsverpakkingen. Met dank aan de chemicus Marc Graindourze. ‘De hele sector stond met grote ogen te kijken.

    Sinterklaas was er vroeg bij vorig jaar, en wel in de gedaante van prinses Astrid. Hare Koninklijke Hoogheid reikte op 3 december een 3D-beeldje - geprint door het Leuvense Materialise - uit aan Marc Graindourze. Dankzij de 54-jarige Limburger werd Agfa-Gevaert door de chemiefederatie Essenscia uitgeroepen tot het meest innoverende chemiebedrijf in België. Voor de vondst van een nieuwe soort inkt die rechtstreeks op drank- en voedingsverpakking kan worden gedrukt zonder dat de voedselveiligheid in het gedrang komt.

    De titel is de kroon op het werk van Graindourze, die al meer dan 30 jaar bij Agfa werkt. Drie dagen na de verdediging van zijn doctoraatsthesis ging hij aan de slag in Mortsel. De eerste jaren als productontwikkelaar van grafische films voor het drukken van kranten en magazines.Negen jaar geleden maakte de doctor in de chemie bij Agfa de overstap naar de grootformaatprinters (inkjet). Eerst als productontwikkelaar van foto- en proefdrukpapier. Daarna focuste hij op het onderzoek naar inkten die worden gedroogd met ultraviolet licht. Sinds 2008 is Graindourze business development manager van inkten voor voedselverpakkingen en decoratieve toepassingen.Is de nieuwe inkt een toevallige vondst of een nieuw uitgewerkt procedé op vraag van klanten?Marc Graindourze: ‘In 2004 begonnen we heel gericht te zoeken naar een inkt voor voedsel- en drankverpakkingen. De bestaande inkten droogden niet volledig uit. Daardoor konden ze door de verpakking sijpelen als ze er rechtstreeks werden op gedrukt. Bij drank en voeding is dat onaanvaardbaar. Daarom zitten er vandaag labels of wikkels rond de verpakkingen.’‘Met de bestaande chemische componenten lukte het niet, daarom hebben we er nieuwe ontwikkeld. Van meet af aan hebben we consequent nieuwe combinaties, toepassingen en chemische verbindingen met patenten beschermd. In 2007 hadden we het basisconcept voor onze zogenaamde lagemigratie-inkt klaar.’Was dat het eurekamoment?Graindourze: ‘Zeker niet. Het was een heel grote stap, maar het duurde nog drie jaar om de inkt, de printkop en het soort verpakking op elkaar af te stemmen. Dat deden we samen met grote verpakkers van drankflessen, botervlootjes en yoghurtpotjes.’‘Een van de mijlpalen zal ik nooit vergeten. Op Drinktec in München, de grootste vakbeurs van drankverpakkingen, demonstreerde onze partner KHS - ’s werelds nummer twee in bottel- en vulmachines - het printen op petflessen met onze inkten.’‘De hele sector stond met grote ogen te kijken. Concurrenten duwden en krabden vol ongeloof op de flessen, maar de inkt kwam er niet af.

    Op dat eigenste moment werd onze inkt aanvaard. Dat hebben we ’s avonds op café gevierd met bier en Sachertorte.’KHS is maar één voorbeeld. Andere partners hebben systemen ontwikkeld om met onze inkten botervlootjes, yoghurtpotjes en flesdopjes te bedrukken.’Hoe groot is uw inbreng in deze uitvinding?Graindourze: ‘Ik stond mee aan de wieg van het initiële onderzoek en de opbouw van de patenten. Sinds 2008 leid ik de samenwerking met de printerbouwers om de inkten af te stemmen op verschillende soorten basislagen en verpakkingen.’‘Bij Agfa Graphics, de grootste divisie van de groep, zijn de industriële grootformaatprinters (inkjet) de belangrijkste groeipoot. In de uitbouw van die business ben ik een van de sleutelfiguren.’

    AgfaInnovatief? De nieuwe soort inkt dringt niet door verpakkingen én respecteert de voedselveiligheid. Ze maakt labels op botervlootjes en wikkels rond petflessen overbodig.

    Revolutionair? Onder druk van de grote voedingsmerken vervangen afvullers en verpakkers stilaan een deel van hun labelmachines door grootformaatprinters en de nieuwe inkten van Agfa.

    Strategisch? Agfa doet als eerste een aanval op de markt van verpakkingen voor voeding en drank, die 40 à 45 miljard euro groot is.

    Volwassen? Er lopen drie commerciële projecten, waarvan één met een grote internationale voedingsgroep.

    bron: de tijd
  2. [verwijderd] 28 mei 2015 11:24
    Dit komt van Tostrams:

    Tostrams heeft de analyse van Agfa-Gevaert voor het laatst beoordeeld op dinsdag 26-5-2015.

    Agfa-Gevaert klimt boven de weerstand 2,40.
    Het technische plaatje van Agfa-Gevaert is verbeterd nu de voormalige weerstand is gebroken. De neutrale range is aan de bovenkant verlaten. Hierdoor komt er opwaarts ruimte vrij richting weerstand 2,83 (top van 24 april 2014). Steun ligt op 2,27 (gevormd op 12 mei).
    Er is een korte termijn koopsignaal opgetreden, wij adviseren te kopen.
10 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 878,83 -0,39%
EUR/USD 1,0656 -0,12%
FTSE 100 8.144,13 0,00%
Germany40^ 17.905,20 -1,18%
Gold spot 2.284,99 -2,18%
NY-Nasdaq Composite 15.657,82 -2,04%

Stijgers

Corbion
+2,70%
B&S Gr...
+1,20%
Ahold ...
+1,17%
ForFar...
+1,04%
OCI
+1,00%

Dalers

VIVORY...
-13,94%
EBUSCO...
-5,50%
ACOMO
-4,69%
Air Fr...
-4,29%
Arcadis
-3,88%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links