Lisad schreef op 2 april 2013 20:55:
[...]
@Stack
Als je mijn post heb gelezen weet je dat ik geen student ben, maar inderdaad wel een marketingcommunicatie professional en daardoor bekijk ik dingen met een marketingcommunicatie bril. Ik heb met Nokia gewerkt en spreek uit ervaring en daarnaast is het mijn mening en mijn observatie en ook ik heb recht op een mening.
Hier een aantal feiten.
Omzet Nokia devices & services net sales China
Q4-2010 = 1.682 miljoen euro
Q4-2011 = 1.008 miljoen euro
Q4-2012 = 213 miljoen euro
Bron: Nokia Results & reports
Zoals je hierboven ziet zijn de verkoopcijfers in China flink afgenomen. Dat heeft vele oorzaken, maar qua smartphones is 1 van de oorzaken dat Nokia geen grote, goedkoper smartphones heeft gehad voor de Chinese markt. Sinds eind maart is de 520 te koop in China, maar daarmee zijn ze wel 2 jaar te laat. Daarnaast is er in China veel vraag naar 5+ inch telefoons. Kijk maar naar Chinese merken zoals ZTE, Huawei en Lenovo, ze hebben allemaal meerdere 5+ inch telefoons. De Samsung Note I en II waren een groot succes in China. En dan hebben nog het feit dat Nokia nauwelijks heeft ingespeeld op dual-sim smartphones, een must in China.
De Nokia Lumia 820 en 920 werden op 5 september 2012 gelanceerd in New York, VS.
De eerste samenwerking voor wireless charging was met The Coffee Bean & Tea Leaf, een Amerikaanse koffie en tee zaak met vestingen in de VS.
Elop roept al sinds januari 2012 dat zijn focus is om de VS te veroveren en dat hij de iPhone als zijn grootste uitdaging ziet. Daarvoor riep Craig Coffey dat zijn focus de VS was.
Tijdens de presentatie van de 820 en 920 en de lanceringen van WP8 werd meerdere malen gezegd dat ze het gaan opnemen tegen de iPhone in de VS. "Make the #switch" was ook het eerste marketingcampagne van Nokia voor hun nieuwe WP8 toestellen.
In 2012 gaf Nokia 59 miljoen euro uit aan marketing voor hun Lumia lijn lauch, 10 miljoen werd in de VS besteed! Dat is 17% van hun totale budget, terwijl maar 3% van hun omzet uit de VS kwam.
Bron: Wall Street Journal en Nokia results 2012.
Dit en vele andere dingen is het reden dat ik zeg dat hun focus te veel op de VS lag. Gelukkig zijn ze dit jaar ook met China, India en Europa bezig, maar dat hadden ze gelijk moeten doen.
De Lumia 920 werd inderdaad in september aangekondigd, maar enkele landen kregen het in november en de meeste landen kregen het pas in februari 2013.
Wat betreft de 10 maanden. Laten we naar flagships kijken van succesvolle smartphone leveranciers. De Samsung Galaxy SIII werd in mei 2012 aangekondigd en was te koop vanaf juni/juli 2012. De S4 werd 10 maanden later in maart 2013 aangekondigd en zal vanaf april/mei 2013 te koop zijn.
Sony, HTC en LG hebben elke 4 a 8 maanden een nieuwe flagship en hoewel ze het beter doen qua smartphone sales zijn ze wellicht niet het beste voorbeeld.
Apple komt om de 11 a 13 maanden met een nieuwe flagship en als de geruchten kloppen, gaat dit doorbroken worden met de 5S in juni 2013.
Je doet alsof ik zomaar dingen roep, maar de dingen die ik roep zijn gebaseerd op onderzoek en feiten. Als je puur positieve dingen wil horen over Nokia, dan kijk je tiental verschillende Nokia en WP fan sites bezoeken, of alleen de posts van Dom-Dom lezen. Ik focus mij ook op de negatieve kanten van Nokia en ben eenmaal kritisch.
Geloof heel erg dat Nokia terug komt, maar niet meer op nr.1. Ik bezit Nokia aandelen omdat ik er van overtuigd bent dat er genoeg markt te winnen valt voor WP en Nokia zodat Nokia weer 7 euro waard is. Maar geloof niet dat Nokia binnen een jaar in de Top 2 staat van Smartphone merken qua sales. Weet geen andere aandeel die de potentie heeft om binnen een jaar van 2 a 3 euro naar 7 euro te gaan en daarom heb ik Nokia aandelen.