Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
elektrische auto, redding van de autobranche?
Volgen
Lithium Refining Is a ‘License to Print Money,’ Musk Says Electric auto giant insists there’s still not enough global capacity to process raw materials into ingredients needed for lithium-ion batteries. Elon Musk has called for more investment in global lithium refining to ease shortages in battery materials — and promised those who seize the opportunity it’s as lucrative as “basically printing money.” Source: Bloombergasia.nikkei.com/Business/Materials/Mi...
Vijf vragen Gaat stekkerrijder terug naar benzine? Door BERNARD VOGELSANG Updated Gisteren, 20:24 Gisteren, 20:21 in FINANCIEEL Veel automobilisten trappen op de rem, omdat de overheid elektrisch rijden duurder gaat maken. Zij ruilen hun elektrische auto straks weer in voor een benzinewagen, waarschuwt de Vereniging Elektrische Rijders (VER). Maar hoe groot wordt het financiële verschil tussen rijden op benzine of stroom? Door de fors gestegen stroomprijs is opladen al duurder. Nu de overheid ook nog eens wegenbelasting wil gaan heffen, kan het zomaar zijn dat veel stekkerrijders overstappen op benzine. FOTO ANP/HH 1. Waar schrikken elektrische rijders zo van? In Nederland rijden al bijna 600.000 elektrische auto’s rond. De overheid vindt het daarom tijd om vanaf 2025 wegen- en motorrijtuigenbelasting te gaan heffen op stekkerauto’s. Deze voertuigen zijn er tot nu toe van vrijgesteld. Het gewicht van een elektrische wagen wordt bepalend voor hoeveel de fiscus in rekening gaat brengen. Omdat de accu van zo’n auto zwaar is, kan dat volgens de VER flink in de papieren gaan lopen. Elektrische auto’s zijn namelijk honderden kilo’s zwaarder dan vergelijkbare wagens op fossiele brandstoffen. 2. Hoeveel duurder wordt het rijden op stroom? Uit een berekening van de ANWB blijkt dat de wegenbelasting voor een Volkswagen ID.3-stekkerauto straks kan oplopen naar ruim 1100 euro per jaar. Eigenaren van een Volkswagen Golf op benzine betalen dan bijna 500 euro minder aan belasting, becijfert de ANWB. Daarnaast blijft een elektrische auto duurder in aanschaf dan een benzineauto. Ook de verzekering voor een stekkerwagen is prijziger. De onderhoudskosten van zo’n voertuig zijn wel lager. 3. En hoe zit het met het verbruik? Traditioneel was een auto opladen met stroom goedkoper dan bij de pomp volgooien met benzine. Maar door de fors gestegen stroomprijs is dat verschil vrijwel verdwenen. Brandstofprijzenexpert Paul van Selms (UnitedConsumers) heeft voor zijn hybride auto uitgerekend of benzine of stroom ’tanken’ voordeliger is. „Ik ben tot de conclusie gekomen dat het lood om oud ijzer is”, benadrukt hij. Consumenten die geen zonnepanelen hebben, zullen dan ook weer vaker voor rijden op benzine gaan kiezen. 4. Hoe reageren zakelijke rijders op de overheidsplannen? Voor leaserijders is het belastingvoordeel voor elektrische auto’s vanaf 2026 voorbij. De bijtelling voor stekkerauto’s wordt dan even hoog als die voor benzine- en dieselwagens. Uit een onderzoek blijkt dat bijna de helft van de zakelijke rijders dan niet meer voor een elektrische auto kiest, waarschuwt de VER. Zij gaan dan weer voor een benzinewagen die zij snel kunnen voltanken, en niet meer een half uur hoeven op te laden langs de snelweg. Volgens Van Selms zullen automobilisten die het milieu een warm hart toedragen trouwens waarschijnlijk wel op stroom blijven rijden. „Al kun je erover discussiëren of de productie van elektrische auto’s wel zo duurzaam is”, stelt de directeur van consumentencollectief UnitedConsumers. Een andere overweging om toch een stekkerauto te nemen, is dat die minder last heeft van verboden om stadscentra in te rijden. „Je zult gaan zien dat auto’s op benzine en diesel vanwege hun uitstoot de komende jaren in steeds meer grote steden worden geweerd”, verwacht Van Selms. 5. Wat betekent dit alles voor de klimaatplannen van het kabinet? Als elektrische rijders weer massaal op benzine gaan tuffen, haalt het kabinet zijn strenge klimaatdoelen in 2030 niet, zo waarschuwt de VER. Om elektrische auto’s aantrekkelijk te houden, pleit de vereniging ervoor de zware accu’s van stekkerauto’s straks niet mee te laten tellen bij het bepalen van de hoogte van de wegen- en motorrijtuigenbelasting. Daardoor kan het financiële plaatje er voor elektrische rijders weer vriendelijker uit komen te zien. Ook brandstofprijzenexpert Van Selms denkt dat er iets moet gebeuren om rijden op stroom populair te houden. „De overheid gaat ervan uit dat elektrische auto’s een omslagpunt hebben bereikt. Maar ik vraag mij af of mensen wel trouw blijven aan hun stekkerauto als alle voordelen wegvallen. Ik denk juist dat we er nog niet zijn met elektrisch rijden.” BEKIJK OOK: Amsterdam weert vanaf 2025 vervuilend verkeer in groot deel van de stad BEKIJK OOK: Einde belastingvoordeel batterijauto: ’Elektrisch rijden te duur, terug naar benzine’www.telegraaf.nl/financieel/212767858...
Beursblik: BYD en Nio solide keuze Volgens Morningstar. (ABM FN-Dow Jones) Nio en BYD zijn Morningstar's topaandelen als het gaat om fabrikanten van elektrische voertuigen uit China. Dit schreef Morningstar in een analistenrapport. Het sterke aanbod van modellen van Nio zal de verkoop ondersteunen, aldus de analisten. De margedruk op korte termijn in de tweede helft van dit jaar kan worden opgevangen door een betere productmix en schaalvoordelen die de kosten compenseren. De levering van drie nieuwe generatie SUV's vanaf het tweede of derde kwartaal is ook positief voor de margevooruitzichten en aandelenkoers van Nio. Na een sterk eerste kwartaal rekent Morningstar op een omzetgroei van 45 procent voor BYD voor het hele jaar, ondanks de economische onzekerheid, aldus de analisten. Nieuwe modellen zullen BYD's leidende positie op het gebied van NEV's voor massaproductie verstevigen en het klantenbestand en de aanwezigheid in luxe segmenten vergroten, denkt de marktkenner. Volgens Morningstar worden beide aandelen momenteel verhandeld tegen een korting ten opzichte van sectorrgenoten. Nio noteert donderdag voorbeurs ruim anderhalf procent hoger. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999
Meer verlies voor Nio En tweede kwartaal lijkt geen verbetering op te leveren. (ABM FN-Dow Jones) Nio Inc. heeft het zwaar en maakte vrijdag bekend dat de verliezen in het eerste kwartaal groter zijn geworden en dat er in het tweede kwartaal niet hoeft te worden gerekend op verbetering. Dit bleek uit het kwartaalrapport van de Chinese fabrikant van elektrische voertuigen. Het nettoverlies liep op tot 4,9 miljard yuan, of omgerekend 708 miljoen dollar. Exclusief eenmalige posten was het verlies iets minder dan de verwachting van analisten. De totale omzet van Nio steeg met 7,7 procent op jaarbasis tot 10,7 miljard yuan, of 1,55 miljard dollar. De autoverkoop daalde met 0,2 procent. Opvallend waren de sterk gestegen verkoopkosten met ruim 24 procent. Die lopen momenteel sneller op dan de omzet, waardoor de brutomarge daalde van 14,6 procent vorig jaar naar 1,5 procent afgelopen kwartaal. Een kwartaal eerder lag de marge op 3,9 procent. De leveringen stegen wel met 20,5 procent naar 31.041 voertuigen, maar voor het tweede kwartaal verwacht Nio dat deze zullen dalen tot naar 23.000 tot 25.000 voertuigen. Dat zou een krimp op jaarbasis zijn van maximaal 8,2 procent. De omzet zal dit lopende kwartaal zelfs met 9 tot 15,1 procent dalen, waarschuwde Nio. De in de VS genoteerde aandelen van Nio Inc. daalden vrijdag voorbeurs met 4,1 procent. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999
uvenbeck Commits to MAN eTrucks for Logistics Revolution By Strategic Research Institute on Jun 13, 2023 11:10 am The renowned international logistics service provider, Duvenbeck, has embarked on a transformative journey towards sustainable logistics. In a momentous move, the company has signed a letter of intent with MAN Truck & Bus, solidifying their commitment to utilize 120 cutting-edge MAN eTrucks by 2026. Duvenbeck, based in Bocholt, will stand as one of the pioneering customers to receive the groundbreaking MAN electric truck, starting from 2024. These remarkable vehicles, including ultra semitrailer tractors with a low fifth-wheel height, boasting a three-meter interior height in the trailer, are extensively utilized in automotive logistics. Expressing delight at the trust placed by their longstanding partner, Duvenbeck, Friedrich Baumann, Executive Board Member for Sales and Customer Service at MAN Truck & Bus, emphasizes the profound impact of their Zero Emission Vehicles in reducing the carbon footprint and fostering climate-friendly logistics across the supply chain. The collaboration sets a remarkable precedent for shaping the revolution in freight transport, with the example of Volkswagen Group Logistics exemplifying the collective responsibility to drive change. The MAN eTrucks currently support a maximum charging capacity of 375 kW (CCS 2 charging standard). However, the future holds even greater possibilities as MAN is dedicated to embracing megawatt charging technology, enabling charging capacities of up to one megawatt. Powered by a silent yet potent permanently excited synchronous motor, delivering an impressive output of 330 kW, the eTrucks are equipped with a central motor-gearbox combination featuring four gears to efficiently transmit power to the drive axle. Christian Schweckhorst, CEO of Duvenbeck, expresses enthusiasm about the collaboration with MAN and Volkswagen, hailing it as a significant step towards further CO2 reductions. This partnership not only demonstrates Duvenbeck's commitment to innovation but also highlights the urgent need for a rapid expansion of public charging infrastructure to support sustainable logistics. Volkswagen Group Logistics warmly welcomes Duvenbeck's decision to integrate the new eTrucks into their various transport concepts for the Volkswagen Group. As an integral component of their CO2 emissions reduction strategy in land transport, these electric trucks play a pivotal role in the company's endeavor to achieve sustainable logistics. Simon Motter, Head of Volkswagen Group Logistics, emphasizes the importance of forging partnerships with innovative counterparts who share a vision for sustainable practices and embrace new technologies. In the pursuit of their goTOzero impact logistics strategy, aimed at achieving sustainable logistics, Volkswagen Group Logistics recognizes the significance of collaborative efforts to lead the way in embracing new technologies. The deployment of MAN eTrucks in Duvenbeck's transport operations aligns perfectly with Volkswagen's strategic plans to decarbonize logistics and contribute to a greener future.
Waarom dit Nederlandse bedrijf een snoerloze stekker voor elektrische auto op de markt brengt Het Nederlandse bedrijf Total Safety Solutions heeft een stekker op de markt gebracht zonder snoer. Deze wordt gebruikt door hulpdiensten wanneer er een ongeluk is gebeurd met een elektrische auto of een hybride. De uitvinders van deze stekker met de naam ‘Emergency Plug’ zijn de Nederlanders Ralf Adams en Jan Wijnans. Beide heren waren nog brandweerman toen ze in de kroeg spraken over de gevaarlijke werkomstandigheden voor veiligheidsdiensten wanneer een elektrische auto betrokken is bij een ongeval. Vaak staat een verongelukt elektrisch voertuig kort na een ongeval nog in ‘Drive’ of in zijn achteruit. Hulpverleners weten op dat moment niet of de auto nog aanstaat omdat je niets hoort. Het is dan nog steeds mogelijk dat de bestuurder het gaspedaal intrapt en de auto in beweging zet. Het resultaat kan zijn dat de auto ineens wegrijdt, met mogelijk verschrikkelijke gevolgen. Elektrische auto wordt gefopt Het kost vaak veel tijd om een veilige werkomgeving te creëren voor hulpdiensten, onder meer doordat het elektrische voertuig eerst compleet moet worden uitgeschakeld. Dankzij de Emergency Plug kan dit volgens de makers in slechts enkele seconden. Het principe is simpel: de elektrische auto denkt dat ie aan een laadpaal hangt, waarna het besturingssysteem de auto in neutraal zet en in veel gevallen ook de parkeerrem aantrekt. Aan een lichtsignaal op de stekker kunnen hulpverleners zien of het veilig is om in en rond de auto te werken. Vijftig landen Hoewel iedere stekker een ander signaal nodig heeft, simuleert de Emergency Plug de verschillende laadprotocollen van alle elektrische auto's. De stekker wordt inmiddels geleverd aan ongeveer vijftig landen, waaronder bijna heel Europa, maar ook de VS, Canada, Japan, Brazilië, Korea en landen in het Midden-Oosten. Medeoprichter Ralf Adams verwacht dat het snel tot de standaarduitrusting van hulpdiensten zal behoren, gezien het snel groeiende aantal elektrische voertuigen wereldwijd. Ongeval in New York ,,De interesse voor de stekker kwam in een stroomversnelling na een aanrijding in New York waarbij een hybride BMW bovenop een andere auto terecht was gekomen”, aldus Adams. ,,Eén brandweerman probeerde de bestuurder te bevrijden, terwijl een andere brandweerman onder de auto kroop. Plotseling begon de auto te rijden, waardoor een van de brandweermannen gewond raakte." ‘Blokje voor de wielen wordt een schans’ Volgens Ralf Adams is het niet alleen gevaarlijk dat je niet kunt horen of een elektrische auto nog loopt, maar is ook het enorme koppel - de kracht die een auto bij een bepaald toerental kan ontwikkelen - een groot probleem. ,,Elektrische auto's en hybrides hebben enorm veel trekkracht, waardoor de schade al snel groot is. Even een blokje voor de wielen leggen heeft geen zin, want dat blokje werkt dan als een schans.” Ook variant voor autowerkplaatsen De stekker voorkomt alleen dat auto's gaan rijden, maar schakelt niet de stroomtoevoer uit. ,,Het grote voordeel van onze stekker is dat de procedure van het spanningsvrij maken nu veilig kan gebeuren", zegt Adams. ,,Ook kunnen gewonden veilig uit het voertuig worden gehaald. Dat scheelt veel kostbare tijd.”
Aandeel Toyota piekt na plannen voor elektrische auto's Boekt progressie met bipolaire batterij. (ABM FN-Dow Jones) Het aandeel Toyota steeg woensdag naar het hoogste niveau in 16 maanden, nadat de Japanse autofabrikant aankondigde om elektrische auto's op batterijen van de nieuwe generatie wereldwijd uit te rollen, met een volledige lijn van nieuwe modellen die in 2026 op de markt zal komen. Het aandeel steeg ruim 6 procent tot het hoogste niveau sinds begin 2022. In de afgelopen dagen zat het aandeel ook al in de lift. De Japanse autofabrikant gaf maandag een update over zijn plannen voor elektrisch rijden. Er werden onder meer batterijen van de volgende generatie gepresenteerd, waarmee een actieradius van 1.000 kilometer zou moeten worden bereikt. Daarmee is de actieradius ruim twee keer zo groot als in het huidige topmodel, de bZ4X, terwijl de batterij 20 procent minder zal kosten. Ook meldde Toyota een "technologische doorbraak" in solid-state-batterijen, die vanaf 2027 of 2028 op de markt zouden moeten komen Daarnaast presenteerde Toyota plannen voor waterstofbrandstofcellen. De basisdoelstelling is om in 2026 1,5 miljoen elektrische auto's te verkopen en in 2030 3,5 miljoen stuks. Volgens analist Arifumi Yoshida van Citi Research heeft Toyata aanzienlijke vooruitgang geboekt met de ontwikkeling van batterijen. Volgens commentator Stephen Wilmot loopt Toyota nog steeds achter met elektrisch rijden, maar hoeven beleggers zich geen zorgen meer te maken of het bedrijf wel de goede kant opgaat. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999
Oproep Mobiliteits-alliantie ’Miljarden uit Klimaatfonds voor stekkerauto’s’ Door GIJSBERT TERMAAT Updated 6 min geleden 1 uur geleden in BINNENLAND AMSTERDAM - Het kabinet moet minimaal 9 miljard euro uit het Klimaatfonds beschikbaar stellen voor de elektrificatie van het wagenpark. Als dit niet gebeurt, zal rijden in een stekkerauto voor Jan Modaal een mislukking worden. Dit stelt Frits van Bruggen, voorzitter van de RAI Vereniging en één van de initiatiefnemers van de Mobiliteitsalliantie (waarin 26 partijen zoals ANWB, RAI Vereniging, NS, Luchthaven Schiphol, OV-NL en TLN samenwerken) in gesprek met De Telegraaf. Van Bruggen benadrukt dat de mobiliteitssector bijna 20% bijdraagt aan de CO2-reductie, maar slechts 1,7 procent van het Klimaatfonds van minister Jetten ontvangt, waarin 35 miljard euro zit. „Wij willen net als de boeren en industrie serieus genomen worden en een eerlijke vergoeding krijgen om te vergroenen.”www.telegraaf.nl/nieuws/1097354127/mi...
Mobiliteitsalliantie maant regering tot actie Stekkerrijden? ’Automobilist is weer het haasje’ Door GIJSBERT TERMAAT Updated 15 min geleden 1 uur geleden in BINNENLAND AMSTERDAM - De mobiliteitssector wil dat de overheid snel geld vrijmaakt om burgers en bedrijven financieel in staat te stellen elektrisch te gaan rijden. De vergroening moet worden gefinancierd via een transitiefonds, dat gevuld moet worden met miljarden euro’s uit het klimaatpotje van minister Jetten (Klimaat en Energie). Volgens de Mobiliteitsalliantie gaan de nieuwe plannen van het kabinet het elektrisch rijden niet stimuleren. FOTO ANP/HH De Mobiliteitsalliantie, waarin partijen als NS, RAI Vereniging, TLN, Luchthaven Schiphol en ANWB samen, heeft haar wensen maandag kenbaar gemaakt voor de klimaatplannen, waar het kabinet deze week een debat over voert. „We maken ons grote zorgen over de betaalbaarheid van mobiliteit en de kosten die burgers en bedrijven moeten maken om te verduurzamen”, zegt Frits van Bruggen, voorzitter van de RAI Vereniging en één van de initiatiefnemers van de alliantie. „Mobiliteit is na wonen de grootste kostenpost voor veel huishoudens, en als de kosten voor verduurzaming volledig bij burgers en bedrijven worden neergelegd, komt de bereikbaarheid van werk, zorg, onderwijs en recreatie in gevaar.” BEKIJK OOK: ’Miljarden uit Klimaatfonds voor stekkerauto’s’ „Het is bijvoorbeeld belangrijk dat hernieuwbare brandstoffen betaalbaar zijn. Daarnaast kan het fonds worden gebruikt om duurzame mobiliteit te stimuleren”, aldus Van Bruggen. „We waren juist goed op weg met subsidies voor de aanschaf van nieuwe elektrische auto’s (ev), maar net nu de verkoop booming is stopt de overheid daarmee. In plaats daarvan wordt het stekkerrijden zwaarder belast in de kabinetsplannen en duurder gemaakt dan fossiel rijden”, aldus Van Bruggen. „Leuk dat er een subsidiepot wordt bedacht voor tweedehands ev’s, maar dan moet je die markt wel creëren en dat doe je dus niet door stekkerwagens ook motorrijtuigenbelasting (mrb) te laten betalen. Ze zijn door het accupakket veel zwaarder dan gewone personenauto’s, dus ben je duurder uit. Bovendien wordt de bijtelling ook nog eens 22%. Daarmee ga je duurzaamheid niet stimuleren.” Gewichtscorrectie De keuze van de regering om geen gewichtscorrectie in te voeren voor ev’s in de mrb, leidt ertoe dat de maandelijkse kosten voor een elektrische auto 60 procent hoger liggen dan voor een vergelijkbare benzineauto, voorziet de alliantie. Van Bruggen: „Mensen blijven dan ook gewoon benzine rijden. Jammer, want ook wij willen als sector heel graag onze bijdrage leveren aan de reductie van CO2 die we ons hebben opgelegd in 2030. Maar dan wel op een eerlijke manier. Nu gaat het merendeel van het Jetten-potje naar de industrie en boeren, terwijl de automobilist weer het haasje is.” Ook het openbaar vervoer moet volgens de Mobiliteitsalliantie ondersteund worden, vooral als elektrisch rijden onbetaalbaar wordt en het ov voor veel burgers de enige optie wordt. „Er moet meer geld beschikbaar worden gesteld om een verschraling van het ov-aanbod te voorkomen”, zegt Jaap Bierman, ceo van HTM en tevens lid van de Mobiliteitsalliantie. De Mobiliteitsalliantie roept de regering op tot actie. „Het vergroenen van het wegverkeer moet prioriteit krijgen boven het behouden van inkomsten voor de overheid”, vindt Van Bruggen.www.telegraaf.nl/nieuws/1236849186/st...
Chinese stekkerauto Zeekr met Europese hoofdkantoor en winkel in Amsterdam AMSTERDAM - Het Chinese elektrische automerk Zeekr gaat zijn Europese activiteiten aansturen vanuit een hoofdkantoor in Amsterdam. Daarnaast kiest moederconcern Geely uit China, waar ook Volvo en Polestar onder vallen, om van het historische V&D-pand aan het Amsterdamse Rokin een Zeekr Flagship Store te maken..www.telegraaf.nl/financieel/210740414...
Elektrisch rijden voor iedereen verplicht? Dan zullen de meeste mensen weer te voet moeten gaat en alleen de AAA's in NL nog kunnen rijden. Lithium, Koper etc is er te weinig om alle auto's elektrisch te maken. Prijzen zullen de pan uitrijzen omdat China monopolie heeft op Lithium raffinage en de markt van benodigde bijzondere metalen monopoliseert. China zal eerst de europeese auto industrie door dumping kapot maken of voor een habbekrats opkopen net als het met de zonnepanelen industrie is gegaan. De oproep van RAI en aanhang om vooral de subsidies op te schroeven is ten bate van de chinezen (Volvo is al chineesw en Mercedes >30%). Een Afrikaan was van mening dat Europa weer op de koloniale toer zit. Hun dwingen om alles elektrisch te doen om de CO2 te verlagen, terwijl b.v. Zuid Afrika niet eens een volledige stroomvoorziening voor iedereen heeft. Tevens wordt hun continent leeggeplunderd door het Westen en China voor grondstoffen. Den Haag en Brussel zitten weer te slapen en wentelen zich in milieu kretelogie. (Timmermens).
Nederland bereikt mijlpaal van 500.000 laadpunten voor elektrische auto’ssolarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie...
voda schreef op 21 juni 2023 08:18 :
Nederland bereikt mijlpaal van 500.000 laadpunten voor elektrische auto’s
solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie... Voor ca 350.000 auto's is dat meer dan genoeg.
Koudwatervrees elektrische auto verdwenen; ’stekkerrijder wil niet terug naar fossiel’ Door GERT VAN HARSKAMP 46 min geleden in FINANCIEEL AMSTERDAM - Elektrische auto’s raken heel snel ingeburgerd en koudwatervrees van automobilisten lijkt nagenoeg verdwenen. Het toenemend gebruik van elektrische auto’s betekent ook dat het vertrouwen in het bereik van de stekkerauto toeneemt. Bezitters van een stekkerauto willen niet meer terug naar fossiel. Nog maar 14% van elektrische rijders zegt af te zien van lange ritten. Voor meer, zie link:www.telegraaf.nl/financieel/120901095...
Autofabrikant beschuldigd van het dumpen van tienduizenden gloednieuwe, elektrische auto’s De Chinese autofabrikant BYD (Build Your Dreams) ontkent beschuldigingen dat het bedrijf opzettelijk tienduizenden gloednieuwe auto’s laat wegrotten in de natuur om extra subsidies op te strijken. Media als het Duitse opinieblad Focus en automagazine TopGear berichten over de vermeende praktijken. Maar tegenover deze site ontkent BYD de aantijgingen: ,,Het is fake nieuws.’’ Erik Kouwenhoven 28-06-23, 06:15 Voor meer, zie link:www.ad.nl/auto/autofabrikant-beschuld...
elektrische auto, redding van de autobranche? kan die zijn als we alle "shit" die nu in de auto zit eruit halen/laten en puur alleen electrisch maken , dan is die 20/30 duizend euro goedkoper en kan jan Modaal hem direct rijden...er is nog een wereld te winnen die dit aandurft, want laten we wel wezen waar hebben we al die tierelantijn in de auto voor nodig, je komt ook zo van A nr B vroeger altijd
Import hybride en stekkerauto’s groeit fors RENATE CURFS Aangepast: 3 uur geledenVandaag, 00:01in FINANCIEEL AMSTERDAM - De import van gebruikte personenauto’s is in 2022, ten opzichte van 2019, met ruim 11% toegenomen. Hoewel de markt voor tweedehandsauto’s begint te normaliseren, blijven we vooral volledig elektrische auto’s (EV’s) en hybrides importeren. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Voor meer, zie link:www.telegraaf.nl/financieel/133937940...
Raceauto opladen in 3 minuten en 56 seconden: studententeam ontwerpt revolutionair koelsysteem Elektrisch opladen in een handomdraai: het is de droom van elke e-rijder. Studenten van de TU Eindhoven hebben het geflikt. Met een nieuw accupakket is team InMotion in staat om hun racewagen binnen 4 minuten af te tanken. Met stroom. Dankzij een revolutionair zelfontworpen koelsysteem. Edwin Timmer 13-07-23, 06:01 Voor meer, zie link:www.ad.nl/auto/raceauto-opladen-in-3-...
Harry1977 schreef op 13 juli 2023 07:20 :
www.google.com/url?sa=t&source=we... Mooi nieuws Harry, bedankt en een AB!
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)
Indices
AEX
877,38
-0,16%
EUR/USD
1,0705
-0,05%
FTSE 100
8.146,26
+0,31%
Germany40^
17.941,20
+0,05%
Gold spot
2.298,08
+0,54%
NY-Nasdaq Composite
15.605,48
-0,33%
Stijgers
Dalers