Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Hoog verkopen, laag kopen...? ‘De overname van P&O Nedlloyd door Maersk Line is geen succes’

2 Posts
| Omlaag ↓
  1. Mathijs80 18 juni 2013 21:22
    ‘De overname van P&O Nedlloyd door Maersk Line is geen succes’
    Alexander Weissink
    maandag 08 april 2013, 07:48

    De laatste Nederlander in de raad van bestuur van ’s werelds grootste containerrederij Maersk Line verlaat het concern per 1 mei. Lucas Vos (45), chief commercial officer van het Deense bedrijf, gaat op zoek naar iets waar ‘meer waarde wordt gecreëerd’.

    Want de overname van het oude Nederlandse Nedlloyd door Maersk in 2005 is geen doorslaand succes geworden. De acquisitie van €2,3 mrd bracht niet de gehoopte groei, maar volgens Vos wel een eind aan de arrogantie.
    U bent de laatste binnen het bestuur van Maersk Line bij wie het Nedlloyd-bloed nog door de aderen stroomt. Waarom vertrekt u?
    ‘Het is een persoonlijke keuze. Ik werk nu precies twintig jaar bij Nedlloyd, P&O Nedlloyd en Maersk en ik heb mezelf gevraagd of ik nog eens twintig jaar in de scheepvaart wil blijven, of dat ik misschien naar een industrie overstap waar wel waarde gecreëerd wordt. Want in de scheepvaart is dat gemiddeld slechts 1%-rendement op het geïnvesteerd vermogen geweest.
    Maersk Line heeft het weliswaar veel beter gedaan, maar ook wij halen niet onze cost of capital eruit. Daarom heb ik besloten dat ik de tweede helft van mijn werkzame leven niet hier wilde spenderen. Wat ik ga doen ga ik in alle rust bedenken.’
    Hoe heeft de overname van P&O Nedlloyd door Maersk uitgepakt?
    ‘De waarde die gekocht is toen P&O Nedlloyd in 2005 werd overgenomen, is in het eerste jaar al verdampt. Het marktaandeel van de combinatie zou bijna 20% moeten zijn geweest, want P&O Nedlloyd had ongeveer 6% van de wereldmarkt.
    Maar ons mondiale marktaandeel ligt nu rond de 15%. Dus we hebben het helemaal weggegeven. Klanten liepen weg, omdat het product niet werkte. Containers verdwenen, bills of lading konden niet geleverd worden en we hadden 50% invoice errors. Dus een heel groot stuk van de integratie liep fout.’
    Is het daardoor een mislukking te noemen?
    ‘Als je puur naar de cijfers kijkt, dan is het inderdaad geen succes geworden. De ceo is in 2011 niet zonder reden gevraagd om weg te gaan.’
    Heeft de overname van P&O Nedlloyd dan helemaal niets opgeleverd?
    ‘Juist wel, want het bedrijf heeft er veel van geleerd. Nedlloyd en later P&O Nedlloyd was veel klantgerichter dan Maersk. Toen ik hier kwam had het bedrijf een houding van “wij doen het op onze manier en als je dat niet fijn vindt dan stap je maar naar een andere rederij”. Nu is er een heel andere insteek. Dat is de invloed van P&O Nedlloyd geweest. Ik ben heel trots dat Maersk een deel van Nedlloyd in zijn cultuur heeft zitten.’
    U heeft vorig jaar een nieuw concept, Daily Maersk, geïntroduceerd met dagelijkse afvaarten tussen de zeehavens van China en Europa. Is dat succesvol
    ‘Zeker. We hebben daardoor marktaandeel teruggepakt op de vaart tussen Europa en het Verre Oosten. Nu hebben we 22% op dit traject. Dat lag rond de 18%. Voor onze klanten is de betrouwbaarheid enorm toegenomen. Die weten nu voor 98% zeker wanneer hun container beschikbaar is. Terwijl dat in de hele sector gemiddeld op ongeveer 70% ligt.’
    De containervaart kampt met overcapaciteit. Waarom neemt Maersk dit jaar dan toch nieuwe schepen in de vaart die het recordaantal van 18.000 zeecontainers kunnen dragen?
    ‘De groei ligt inderdaad lager dan we hadden gedacht. Wij hebben daarom toegezegd dat we niet meer additionele capaciteit op de markt brengen dan waar de markt om vraagt. Een deel vangen we op door langzamer te varen.
    Tegelijk hebben we besloten om de vaart tussen Azië en de Amerikaanse oostkust niet langer via het Panamakanaal te laten lopen maar via het Suez-kanaal. Dat is verder, dus heb je meer schepen nodig. Dan is het voordelig om grotere schepen in te zetten.’
    Maar de hele sector heeft last van onderbezetting.
    ‘Ja, en daarom moet de industrie in haar geheel anders gaan denken. De eerste reactie bij overcapaciteit is altijd geweest om de prijs omlaag te brengen. Maar door de tarieven te verlagen is de markt ingestort. Want er gaat heus geen extra container de oceaan over omdat wij een lagere prijs rekenen. Dus de reactie moet zijn om capaciteit uit de markt te halen.’
    Maar je mag daarover toch geen afspraken met elkaar maken?
    ‘Klopt, maar je mag wel met elkaar samenwerken binnen de bestaande allianties. Dat zie je steeds meer. Maersk was tot voor kort nog de ‘lone ranger’ omdat wij niet met andere rederijen samenwerkten, maar ook dat verandert. Maersk is met een marktaandeel van 15% niet groot genoeg om zich die arrogantie te kunnen veroorloven.’
    Op de Tweede Maasvlakte gaat volgend jaar de nieuwe containerterminal van Maersks zusterbedrijf APM open. Wordt Rotterdam daarmee de belangrijkste hub voor Maersk?
    ‘Rotterdam zal een belangrijke speler blijven, want er zijn weinig andere havens die de allergrootste schepen aankunnen. Hoe Maersk zijn nieuwe schepen precies gaat inzetten, is nog te vroeg om te zeggen. Maar ik hoop niet dat Rotterdam de Tweede Maasvlakte alleen voor ons heeft aangelegd.’
    Conglomeraat
    Maersk Line is de grootste containerrederij ter wereld. Het concern is onderdeel van het Deense conglomeraat en familiebedrijf AP Moller Maersk. Naast de containervaart is het moederconcern wereldwijd actief in onder meer containerterminals (APM), oliewinning (Maersk Oil) en tankervaart.
2 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 882,63 +1,42%
EUR/USD 1,0689 -0,38%
FTSE 100 8.145,32 +0,82%
Germany40^ 18.168,10 +1,40%
Gold spot 2.336,51 +0,19%
NY-Nasdaq Composite 15.611,76 -0,64%

Stijgers

EBUSCO...
+9,72%
NX FIL...
+8,00%
ASMI
+7,63%
Alfen ...
+6,42%
PostNL
+3,74%

Dalers

SIGNIF...
-10,35%
Wereld...
-7,48%
AMG Cr...
-5,08%
IMCD
-4,70%
ABN AM...
-4,44%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links