Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel BAM Groep Koninklijke AEX:BAMNB.NL, NL0000337319

  • 3,380 6 mei 2024 17:11
  • -0,010 (-0,29%) Dagrange 3,348 - 3,424
  • 650.897 Gem. (3M) 1,6M

BAM november 2020

3.719 Posts
Pagina: «« 1 ... 55 56 57 58 59 ... 186 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Schuinsmarcheerder 5 november 2020 18:12
    quote:

    HenkdeV schreef op 5 november 2020 18:03:

    [...]

    Op dit moment bij BAM wel. De solvabiliteit moet omhoog om misschien wel een emissie te voorkomen.
    Hoop inderdaad dat ze een emissie kunnen voorkomen, maar het zal wel weer een converteerbare obligatie worden ....... tegen voor de banken zeer gunstige win-win voorwaarden ....... Is eigenlijk hetzelfde, maar gunstig voor de banken.

    BAM kennende gaan ze dat op vrij korte termijn bekend maken.
  2. forum rang 6 €d_Modus Vivendi 5 november 2020 18:15
    Oud-directeur Rijkswaterstaat: ‘Als de hydraulische uitgangspunten voor Afsluitdijk niet kloppen, is RWS de klos’

    infra
    Oud-directeur Rijkswaterstaat: ‘Als de hydraulische uitgangspunten voor Afsluitdijk niet kloppen, is RWS de klos’
    Jan de Bont, oud-directeur RWS. Foto: Guido Benschop

    De budgetoverschrijding bij de Afsluitdijk kan weleens geheel op het conto komen van Rijkswaterstaat. Dat zegt oud-directeur Jan de Bont, die met lede ogen aanziet hoe het ooit zo gezaghebbende waterbouwkundige instituut van haar voetstuk dreigt te vallen. “Als de uitgangspunten niet goed waren is Rijkswaterstaat de klos.”

    De versterking van de Afsluitdijk valt fors duurder uit. Hoe hoog de rekening wordt kan de minister nog niet zeggen, maar verschillende infrabouwers verwachten dat het om zeker 200 miljoen euro extra gaat. Jan de Bont, meer dan 30 jaar directeur bij Rijkswaterstaat, zou daar niet vreemd van opkijken.

    “Als je niet de juiste golfhoogtes als uitgangspunt hebt genomen, kan ik me voorstellen dat het betrekking heeft op het hele ontwerp. Dan kan het zomaar zo zijn dat de dijk te laag en de kunstwerken verkeerd zijn ontworpen. Dat kan wel een paar centen gaan kosten.”

    Ver beneden het plafondbedrag

    De Bont zag het de afgelopen jaren al vaker misgaan bij grote, complexe infrastructurele projecten, zoals bij de Ring Groningen, het Zuidasdok en de zeesluis IJmuiden.

    “Of het een structureel probleem is? Om te beginnen is ook dit een DBFM-contract (Design, Build, Finance, Maintenance) waar direct een aantal dingen niet goed is gegaan. Net zoals bij de Zeesluis is hier een aanbieding gedaan die ver beneden het plafondbedrag lag. Bij de Zeesluis kregen BAM en VolkerWessels nog een herkansing om de aanbieding in te trekken, maar dat hebben zij toen niet gedaan omdat ze er toch vertrouwen in hadden. Bij de uitwerking van het ontwerp bleek toen dat de bouwers zelf ontwerpfouten hadden gemaakt. Het caisson was te slap ontworpen. Bij de Afsluitdijk heb ik meer de indruk dat er geen goede informatie was over de golfhoogtes en dat soort zaken. Als je dan toch gaat ontwerpen, weet je dat je een groot risico neemt.”
    ‘Ik begrijp niet waarom dit niet eerder aan het licht is gekomen’

    Wie verantwoordelijk is voor de meerkosten, is volgens De Bont lastig te zeggen: “Misschien dat de winnende combinatie toch te veel duikgedrag heeft vertoond, maar als het antwoord daarop ontkennend is, vind ik het vreemd dat het consortium BAM, Van Oord, met Arcadis erbij als gerenommeerd ingenieursbureau, toch pal achter hun ontwerp stonden toen ze inschreven op de aanbesteding. Je moet toch onderbouwen dat de dijk aan de strenge eisen voldoet. Bovendien is er bij DBFM-contracten altijd een dialoogfase. Arcadis had toen toch zijn vinger kunnen opsteken? Of ze hielden zich bewust van de domme, maar dat durf ik bijna niet uit te spreken. Aan de andere kant: als de uitgangspunten waarmee gerekend is, niet goed waren, dan is Rijkswaterstaat de klos. Maar nogmaals: ik begrijp niet waarom dat niet eerder aan het licht is gekomen.”

    Hoe dan ook staat Rijkswaterstaat er al een tijdje niet goed op, vindt De Bont. “Door kennisverloop is de organisatie onvoldoende voorbereid bij dit soort projecten. Jaren terug zijn er ineens 3000 mensen uitgebonjourd met een heleboel inhoudelijke kennis. Dat waren ouderen die gepokt en gemazeld waren. Dat gat is naar mijn gevoel tot op heden niet goed opgevuld. Tja, dan wordt het toch risicovol als je er niet bovenop kunt zitten als het mis dreigt te gaan.”
    Markt-tenzij te extreem uitgevoerd

    Het heeft alles te maken met de Markt-Tenzij-filosofie waarbij de verantwoordelijkheid voor het ontwerp langzaam opschoof van opdrachtgever naar opdrachtnemer. “Ik ben daar helemaal niet op tegen. Sterker nog, ik heb die zin destijds gelanceerd. Of ik daar spijt van heb. Nee, maar het is te extreem uitgevoerd. Ik heb altijd gezegd: als je inhoudelijke kennis loslaat, dan moeten daar mensen met contractexpertise voor terugkomen. Dat is nooit gebeurd. Tot in de top van Rijkswaterstaat ontbreekt het aan kennis.”

    Met het oog op de zeespiegelstijging dringt De Bont aan op maatregelen. Hij vindt dat Rijkswaterstaat weer moet investeren in mensen met civieltechnische kennis. “Anders ben ik bang dat Rijkswaterstaat problemen en uitdagingen, zoals we ooit wisten te overwinnen met de Deltawerken, niet meer aankunnen.”
    Te klein land voor grote werken

    Bouwend Nederland en Rijkswaterstaat presenteerden onlangs de resultaten van een nieuw onderzoek naar DBFM-contracten. Een van de conclusies luidt dat niet zozeer de contractvorm voor problemen zorgt als wel de omvang van projecten. Kort gezegd komt het erop neer dat de Nederlandse infrasector te klein is voor projecten boven de 400 miljoen euro.

    De Bont is kritisch op dat onderzoek en ergert zich al langer aan de wijze waarop in Nederland met DBFM-contracten wordt omgaan. “Omdat daarin een hoop verantwoordelijkheden bij de markt worden neergelegd. Op zich is dat niet verkeerd, maar de wisselwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer is dan cruciaal. Dat vraagt om een open proces, dan moet je de kaarten niet tegen de borst houden, maar elkaar helpen de goede weg te vinden. Maar als de ene partij (opdrachtgever, red) te veel vragen stelt langs juridische lijntjes en de markt te weinig tegenspel biedt in de aanbestedingsfase gaat het mis. Daar wringt de schoen. Gebrek aan kennis speelt Rijkswaterstaat ook hier parten. Je kunt best veel verantwoordelijkheden aan de markt overlaten, maar dan moet je wel weten wat je overlaat en waar je zelf verantwoordelijk voor blijft.”
    Bouwers en minister moeten zich beraden

    Rijkswaterstaat belooft al een tijdje beterschap. De Bont ziet er nog maar weinig van terug. “We zijn nog niet aan het einde van de rit van verkeerd lopende projecten, als ik de problemen bij de Afsluitdijk weer zie. Bouwers, Rijkswaterstaat en de minister moeten zich ernstig beraden of ze dit wel willen doorzetten op deze manier. In mijn jongere jaren bij Rijkswaterstaat heb ik al gezegd dat we de markt ook moeten dienen. Economisch hebben we er als opdrachtgever baat bij dat we een goede markt organiseren. Wat er moet gebeuren? Ik denk dat de politiek een en ander op een rij moet zetten. Of dit pijn gaat doen? Jazeker.”
  3. forum rang 7 €URO-Trader 5 november 2020 18:29
    quote:

    Schuinsmarcheerder schreef op 5 november 2020 18:12:

    [...]

    Hoop inderdaad dat ze een emissie kunnen voorkomen, maar het zal wel weer een converteerbare obligatie worden ....... tegen voor de banken zeer gunstige win-win voorwaarden ....... Is eigenlijk hetzelfde, maar gunstig voor de banken.

    BAM kennende gaan ze dat op vrij korte termijn bekend maken.
    de winst verdampt in rente. Iedereen betaald en lang leve de lol, muv de aandeelhouder.
  4. [verwijderd] 5 november 2020 18:32
    quote:

    Lekkeband schreef op 5 november 2020 08:08:

    Wie is dat kneusje bij RTL z,....erg negatief, met zulke cijfers??
    "Ja het is afwachten hoe de beleggers reageren op de cijfers, de claimemissie hangt nog boven hun hoofd".

    Dat is dan een expert en dan zeg je zoiets ?

    Had het "kneusje" toch gelijk :(

    Ik wilde het allemaal te positief inzien, net als Schoenmaker :(
  5. Stephan010 5 november 2020 18:56
    Uit FD:
    BAM heeft geen schuld zo te lezen.

    Opnieuw moet minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat een forse tegenvaller melden. De opknapbeurt van de Afsluitdijk wordt fors duurder, en loopt zeker tegen drie jaar vertraging op, blijkt uit een brief die zij woensdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Het is het zoveelste grote project waarin Rijkswaterstaat onvoldoende grip op de voorbereiding of het ontwerpproces lijkt te hebben gehad.

    De renovatie moet de negentig jaar oude Afsluitdijk bestand maken tegen de klimaatverandering. Vorig jaar bleek dat het ontwerp van de spuisluizen (sluizen die binnenwater spuien en buitenwater keren) in de dijk op de schop moest. Dat pakt fors duurder uit. De minister zal extra geld uit het Deltafonds overmaken. Maar over de totale rekening en een nieuwe opleveringsdatum kan zij pas in het voorjaar iets te zeggen.

    Het probleem bij de Afsluitdijk zit in de onvolledige gegevens die consortium Levvel (BAM, Van Oord en Rebel) kregen, over golfhoogtes en waterstanden. De sluizen — zwaar betonwerk — moeten robuuster worden uitgevoerd. Dat loopt in de papieren, gezien de omvang van het project en de duur van de vertraging. Een bron zegt tegen vakblad Cobouw dat de problemen groter zijn dan die van het Zuidasdok en de zeesluis IJmuiden bij elkaar. 'Dit gaat over meerdere honderden miljoenen.'

    Reeks van problemen bij grote projecten
    Het is niet het eerste megaproject dat ontspoort onder het ministerschap van Van Nieuwenhuizen. Begin dit jaar werd het contract voor het Zuidasdok in Amsterdam ontbonden, na een lange strijd met bouwers Fluor, Hochtief en Heijmans over meerkosten, risico's en ontwerpwijzigingen. Als het Zuidasdok straks alsnog wordt gebouwd ,is het pas in 2036 klaar en €1 mrd duurder dan voorzien.

    Eerder bleek al dat de nieuwe sluis in Terneuzen duurder wordt en later klaar is. De grond van het bouwterrein bleek aanzienlijk sterker vervuild dan de opdrachtgever had gemeld.

    Twee jaar geleden werd het contract voor fileknelpunt Hoevelaken ontbonden toen Rijkswaterstaat het met bouwers BAM en VolkerWessels niet eens werd over de prijs, na diverse aanpassingen en extra wensen in de ontwerpfase. En het project staat nog steeds in de wacht, want er is nu een stikstofprobleem.

    'Medeverantwoordelijk voor IJmuiden'
    De zeesluis in IJmuiden is het meest dramatische project tot dusver. Bouwers BAM en VolkerWessels maakten de ontwerpfout in de deurkassen van de nieuwe sluis en verloren ruim €200 mln op het project. Niettemin is er daarna in de sector op gewezen dat het beter was geweest als Rijkswaterstaat meer verantwoordelijkheid had gedragen in de ontwerpfase. Dan was er wellicht een betere keus gemaakt.

    Voormalig ABN Amro-bankier Paul Baks, eind jaren negentig een van de drijvende krachten achter publiek-private contracten in de bouw, noemde het agentschap medeverantwoordelijk voor IJmuiden. 'De overheid is verantwoordelijk voor de kustbescherming. Mag die dan een bouwmethode accepteren die nooit op die wijze en schaal is toegepast? Ik zeg nee,' aldus Baks vorig jaar tegen het FD. Volgens hem had gestuurd moeten worden op een traditionele bouwmethode.

    BAM: wijziging is op verzoek opdrachtgever
    Levvel won de opdracht voor de Afsluitdijk in 2018 voor €550 mln. Een scherpe prijs, zeiden concurrenten destijds. Bij de cijfers over het derde kwartaal zei ceo Ruud Joosten van BAM donderdag tegen analisten dat de situatie bij de Afsluitdijk compleet verschilt van die in IJmuiden. 'Hier ligt een “wijziging opdrachtgever”; de wijziging in het ontwerp is op het initiatief van Rijkswaterstaat.' Met andere woorden: daar ligt dan ook de rekening.
  6. ramp 2017 5 november 2020 20:07
    quote:

    tradersonly schreef op 5 november 2020 19:51:

    Duidelijk. Overigens dat men scherp kon aanbesteden kwam (mede) door de innovatieve blokken die ze speciaal hiervoor ontwikkeld hebben.
    www.cobouw.nl/infra/nieuws/2018/04/75...

    Waren dat niet de b 2 blokken in jaren 60 , geloof van brederode ofzo .?.
  7. JVDP 5 november 2020 20:25
    quote:

    Stephan010 schreef op 5 november 2020 18:56:

    Uit FD:
    BAM heeft geen schuld zo te lezen.

    Opnieuw moet minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat een forse tegenvaller melden. De opknapbeurt van de Afsluitdijk wordt fors duurder, en loopt zeker tegen drie jaar vertraging op, blijkt uit een brief die zij woensdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Het is het zoveelste grote project waarin Rijkswaterstaat onvoldoende grip op de voorbereiding of het ontwerpproces lijkt te hebben gehad.

    De renovatie moet de negentig jaar oude Afsluitdijk bestand maken tegen de klimaatverandering. Vorig jaar bleek dat het ontwerp van de spuisluizen (sluizen die binnenwater spuien en buitenwater keren) in de dijk op de schop moest. Dat pakt fors duurder uit. De minister zal extra geld uit het Deltafonds overmaken. Maar over de totale rekening en een nieuwe opleveringsdatum kan zij pas in het voorjaar iets te zeggen.

    Het probleem bij de Afsluitdijk zit in de onvolledige gegevens die consortium Levvel (BAM, Van Oord en Rebel) kregen, over golfhoogtes en waterstanden. De sluizen — zwaar betonwerk — moeten robuuster worden uitgevoerd. Dat loopt in de papieren, gezien de omvang van het project en de duur van de vertraging. Een bron zegt tegen vakblad Cobouw dat de problemen groter zijn dan die van het Zuidasdok en de zeesluis IJmuiden bij elkaar. 'Dit gaat over meerdere honderden miljoenen.'

    Reeks van problemen bij grote projecten
    Het is niet het eerste megaproject dat ontspoort onder het ministerschap van Van Nieuwenhuizen. Begin dit jaar werd het contract voor het Zuidasdok in Amsterdam ontbonden, na een lange strijd met bouwers Fluor, Hochtief en Heijmans over meerkosten, risico's en ontwerpwijzigingen. Als het Zuidasdok straks alsnog wordt gebouwd ,is het pas in 2036 klaar en €1 mrd duurder dan voorzien.

    Eerder bleek al dat de nieuwe sluis in Terneuzen duurder wordt en later klaar is. De grond van het bouwterrein bleek aanzienlijk sterker vervuild dan de opdrachtgever had gemeld.

    Twee jaar geleden werd het contract voor fileknelpunt Hoevelaken ontbonden toen Rijkswaterstaat het met bouwers BAM en VolkerWessels niet eens werd over de prijs, na diverse aanpassingen en extra wensen in de ontwerpfase. En het project staat nog steeds in de wacht, want er is nu een stikstofprobleem.

    'Medeverantwoordelijk voor IJmuiden'
    De zeesluis in IJmuiden is het meest dramatische project tot dusver. Bouwers BAM en VolkerWessels maakten de ontwerpfout in de deurkassen van de nieuwe sluis en verloren ruim €200 mln op het project. Niettemin is er daarna in de sector op gewezen dat het beter was geweest als Rijkswaterstaat meer verantwoordelijkheid had gedragen in de ontwerpfase. Dan was er wellicht een betere keus gemaakt.

    Voormalig ABN Amro-bankier Paul Baks, eind jaren negentig een van de drijvende krachten achter publiek-private contracten in de bouw, noemde het agentschap medeverantwoordelijk voor IJmuiden. 'De overheid is verantwoordelijk voor de kustbescherming. Mag die dan een bouwmethode accepteren die nooit op die wijze en schaal is toegepast? Ik zeg nee,' aldus Baks vorig jaar tegen het FD. Volgens hem had gestuurd moeten worden op een traditionele bouwmethode.

    BAM: wijziging is op verzoek opdrachtgever
    Levvel won de opdracht voor de Afsluitdijk in 2018 voor €550 mln. Een scherpe prijs, zeiden concurrenten destijds. Bij de cijfers over het derde kwartaal zei ceo Ruud Joosten van BAM donderdag tegen analisten dat de situatie bij de Afsluitdijk compleet verschilt van die in IJmuiden. 'Hier ligt een “wijziging opdrachtgever”; de wijziging in het ontwerp is op het initiatief van Rijkswaterstaat.' Met andere woorden: daar ligt dan ook de rekening.
    En niet vergeten om op de meerwerkfactuur één regel toe te voegen:
    -opslag winst/risico/AK 12%

    Zeer belangrijk, al is het maar één regeltje.
3.719 Posts
Pagina: «« 1 ... 55 56 57 58 59 ... 186 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Tegenvallers drukken resultaten BAM

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links