Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel BAM Groep Koninklijke AEX:BAMNB.NL, NL0000337319

  • 3,458 9 mei 2024 17:35
  • +0,004 (+0,12%) Dagrange 3,426 - 3,460
  • 539.255 Gem. (3M) 1,6M

BAM oktober 2018

2.544 Posts
Pagina: «« 1 ... 68 69 70 71 72 ... 128 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. alida1 18 oktober 2018 12:03
    Onderzoeksraad: garage Eindhoven ingestort door ontwerpfout en niet door vloeren
    De parkeergarage in Eindhoven die vorig jaar gedeeltelijk instortte, is bezweken als gevolg van een ontwerpfout en niet door de gebruikte bollenplaatvloeren. Wel zijn de vloeren — op basis van een idee van leverancier Bubbledeck — door hoofdaannemer BAM BAMNB€3,13+0,38% op de verkeerde manier gebruikt. Dit stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) donderdag in een onderzoeksrapport over de instorting.

    Afgelopen jaar zijn naar aanleiding van Eindhoven honderden gebouwen onderzocht en zijn tientallen panden tijdelijk gesloten vanwege die vloeren, maar volgens de Onderzoeksraad zijn gebouwen met soortgelijke vloeren niet per definitie onveilig, 'zolang het ontwerp van de desbetreffende vloer maar goed is doordacht'.

    De door BAM gebouwde parkeergarage stortte vorig jaar op zaterdag 27 mei rond een uur of zeven 's avonds in. Eerder op de dag waren er nog bouwvakkers op de bouwplaats. Enkele maanden later had de parkeergarage bij Eindhoven Airport op de begane grond plaats moeten bieden aan een ov-terminal en een McDonalds.

    Vloeren kwartslag gedraaid
    Dat de Onderzoeksraad nu het ontwerp als hoofdoorzaak van de instorting aanwijst — de vloeren werden een kwartslag gedraaid waardoor in tegenstelling tot het oorspronkelijke ontwerp de naden tussen de vloeren op de zwaarst belaste plek kwamen te liggen — is saillant. Adviesbureau Hageman en TNO deden vorig jaar in opdracht van BAM en Eindhoven Airport onafhankelijk onderzoek naar de instorting en kwamen beide tot de conclusie dat het aan de vloeren zelf lag.

    Verschillende bronnen in de bouw lieten afgelopen jaar op anonieme basis al weten dat die conclusie wel erg gunstig uitpakte voor de hoofdaannemer en de opdrachtgever in Eindhoven.

    Vloerenleverancier Bubbledeck ontspringt de dans overigens niet. Het idee om de vloeren overdwars te leggen was van Bubbledeck afkomstig, meldt de Onderzoeksraad. Ondanks dat er bij BAM wel vragen waren over de draagkracht van het ontwerp werd er vertrouwd op de expertise van Bubbledeck. De kwetsbaarheid — bij het dwarsleggen had de hele vloer in de breedte met wapening overspand moeten worden om voldoende sterkte te hebben — werd vervolgens door alle partijen over het hoofd gezien.

    ‘Wanneer de opdrachtgever veiligheid zwaarder laat meewegen in de aanbesteding, kan flinke veiligheidswinst geboekt worden.’• Onderzoeksraad voor Veiligheid
    Veiligheid bouw niet vanzelfsprekend
    Volgens de onderzoeksraad is aandacht voor veiligheid in de bouw niet vanzelfsprekend. De sector heeft niets gedaan met aanbevelingen van de raad na de ingestorte betonvloer in de B-Tower in Rotterdam (2010), het ingestorte dak van het stadion van FC Twente (2011) en het hijsongeval in Alphen aan den Rijn (2015). De OVV constateert dat bouwbedrijven na een ongeluk drukker bezig zijn met het afwentelen van de schuld dan met het verbeteren van de veiligheid.

    Opdrachtgevers dragen een deel van de verantwoordelijkheid van de onveiligheid in de bouw. Volgens de Onderzoeksraad is de laagste prijs vaak leidend bij projecten, en dat gaat ten koste van de kwaliteit en de veiligheid. 'Wanneer de opdrachtgever veiligheid zwaarder laat meewegen in de aanbesteding, kan flinke veiligheidswinst geboekt worden', aldus de Onderzoeksraad.

    De door bouwconcern BAM gebouwde parkeergarage in Eindhoven stortte in mei 2017 in.
    De door bouwconcern BAM gebouwde parkeergarage in Eindhoven stortte in mei 2017 in.Foto: Peter Hilz/HH
    Volgens de OVV waren er twee maanden voor de instorting al signalen dat de veiligheid van het gebouw niet op orde was. De Raad schrijft hierover: 'Maar niemand zag aanleiding om de veiligheid in twijfel te trekken, terwijl dit wel had gekund en gemoeten.'
    Grote tijdsdruk
    De OVV heeft met name scherpe kritiek op bouwbedrijf BAM. De grote tijdsdruk waaronder de garage werd gebouwd alsmede financiële tegenslagen zorgden ervoor dat er 'werd gewerkt in een klimaat waarin het beperken van het verlies en het halen van de planning prioriteit hadden', aldus de Raad.

    Daarbij komt nog dat opdrachtgever Eindhoven Airport weinig betrokkenheid bij de kwaliteit van de bouw toonde en dat BAM zich niet aan het met de luchthaven afgesproken kwaliteitszorgsysteem hield.

    Bron FD
  2. forum rang 4 Tartessos 18 oktober 2018 12:44
    Ik heb na het onderzoeksrapport heel veel BAM ingekocht op het allerlaagste koerspunt. Op dit moment is de koers ook nog zeer laag.

    De angst voor nog een IJmuiden zeesluis-story is inmiddels geweken. Ik ben daar erg blij mee. De kosten van de zeesluis story zijn al verdisconteerd. Ook bij Volker Wessels.

    De toekomst ziet er zeer rooskleurig uit.
    Ik geloof dus heilig in zeer gunstige Q3 cijfers van BAM.
    Maar nog meer geloof ik in een gunstig toekomst perspectief voor BAM met een scope van laat ik zeggen minimaal 5 jaar.

    Ik verwacht dat de koers na Q3 cijfers richting de 4 euro gaat.
    En daarna verder stijgt.

    Succes
  3. forum rang 4 Tartessos 18 oktober 2018 13:29
    Ik begrijp niet nut & noodzaak van de link businessgreen. Heeft niets met BAM te maken.

    En verder vind ik het stuk van 'deingenieur' wel erg kort door de bocht en populistisch.

    BAM heeft 100-en zo niet 1000-en projecten gedaan.
    Als hoofdaannemer heb je natuurlijk een verantwoordelijkheid.
    Maar als een onderaannemer(s) faalt - in dit geval constructeur en vloeren leverancier - dan ben je juridisch niet aansprakelijk. Hierover is jurisprudentie bekend.

    Het is een fout van de constructeur en de vloerenboer heeft ook zitten slapen. Maar BAM heeft geen fouten gemaakt. Dat is belangrijk .

    Om de gehele bouwsector met de grond gelijk te maken vind ik erg kort door de bocht en misplaatst.
  4. forum rang 5 bartbas 18 oktober 2018 14:28
    Ik kan me wel wat voorstellen bij de aanbevelingen van de raad voor de veiligheid.
    In Tiel bouwde Volker Wessels in 2016 - 2017 een ondergrondse parkeergarage van vier verdiepingen voor 580 auto's. Kosten ongeveer 20 miljoen. Een beroepsfotograaf met kennis van de bouw legde alle fasen van de spectaculaire bouw vlak bij de Waal en midden in de centrumbebouwing met foto- en videocamera vast. Iedere afbeelding moest echter voordat die werd vrijgegeven zorgvuldig gescreend worden door het hoofdkantoor van VW. veel producties werden afgekeurd omdat er geconcludeerd kon worden vat VW niet veilig werkte.
    Pure cosmetisch werken dus.

    bartbas
  5. forum rang 6 OnoMatopee 18 oktober 2018 15:18
    quote:

    Tartessos schreef op 18 oktober 2018 13:29:

    Ik begrijp niet nut & noodzaak van de link businessgreen. Heeft niets met BAM te maken.

    O nee? nee dus
    Some of the UK's largest construction and property businesses have teamed up to eliminate carbon emissions from the building sector, under a new initiative launched today from the UK Green Building Council (GBC).

    The Advancing Net Zero scheme is part of a global Net Zero Carbon Commitment campaign from the World Green Building Council, to encourage building and property firms to cut emissions to net zero by mid-century.
    The UK arm of the initiative, which was officially launched today, will harness a task force of industry members to develop a definition for net zero buildings in the UK market and agree proposals to strengthen building standards. It is supported by real estate investment management company Redevco Foundation, construction firm BAM, developer Berkeley Group, and engineering firm Hoare Lea.
  6. forum rang 6 OnoMatopee 18 oktober 2018 15:22

    Reacties op rapport Onderzoeksraad: ‘Veiligheid moet uit de concurrentiesfeer’

    bouwbreed Premium 326
    Reacties op rapport Onderzoeksraad: ‘Veiligheid moet uit de concurrentiesfeer’

    Bouwend Nederland is het eens met de kritische bevindingen van de Onderzoeksraad. De brancheorganisatie vindt dat het ‘lerend vermogen’ in de bouw omhoog moet. “Druk op de planning mag geen reden zijn om veiligheidsaspecten uit het oog te verliezen.”

    Dit stelt Bouwend Nederland naar aanleiding van het vanochtend uitgebrachte rapport van de Onderzoeksraad over de instortingen van de parkeergarage in Eindhoven. Daarin geeft de Raad de bouw er flink van langs. “De bouw in Nederland onderschat de veiligheid al jaren. De sector gaat vooral voor de laagste prijs en leert onvoldoende van eerdere ongelukken”, zo schetst het rapport de situatie.
    Te veel aandacht op projectniveau

    Volgens de brancheorganisatie neemt de sector veiligheid wel serieus, maar richt de aanpak zich nog te veel op projectniveau. ‘Die aanpak is onvoldoende om iedereen in de sector van elkaar te laten leren. Daarvoor moeten we de krachten bundelen, met alle partijen in de bouwketen’, schrijft Bouwend Nederland.
    ‘Haal veiligheid uit concurrentiesfeer’

    Fries Heinis, directeur van Bouwend Nederland, vindt dat ‘veiligheid uit de concurrentiesfeer moet komen’. “Om die reden hoort het ook niet in de algemene voorwaarden thuis maar gewoon in regelgeving”, zo stelt hij. Opdrachtgevers moeten zich volgens de directeur ook realiseren dat veiligheid een prijs heeft. Nu het economisch beter gaat ontstaat er ruimte om te kiezen voor meer kwaliteit in plaats van laagste prijs.
    BAM heeft waardering voor het onderzoek

    BAM, die aardig wat kritiek te verduren krijgt in het rapport, heeft desondanks waardering voor het onderzoek. “We waarderen de zorgvuldigheid en diepgang van het onderzoek”, reageert een woordvoerder van BAM.

    Het bouwbedrijf vindt dat de aanbevelingen die de Raad doet over het verbeteren van de veiligheid, gelden voor de hele sector. “Uit eerdere onderzoeken is ook al duidelijk geworden dat er meer aandacht moet zijn voor het verbeteren van de veiligheid. Daar zijn we toen al mee aan de slag gegaan en dat blijven we doen.”
    Eindhoven Airport: wake-up call

    Eindhoven Airport stelt als opdrachtgever van volgende bouwprojecten zijn ‘bijdrage te leveren aan de noodzakelijke verbetering om dit soort incidenten in de toekomst te voorkomen’. Het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) over de ingestorte parkeergarage bewijst volgens de directie van de luchthaven ‘dat een goed contract nog geen garantie is voor een veilige uitvoering’.

    Joost Meijs, algemeen directeur van Eindhoven Airport NV, zegt zich zeer bewust te zijn van de betekenis van het incident van 27 mei 2017. “Gelukkig zijn er geen slachtoffers gevallen en kunnen we het incident daarom beschouwen als een wake-up call.”

    Volgens Meijs kunnen alle betrokken partijen de juridische verantwoordelijkheden aan de voorkant nog zo helder met elkaar afspreken, ‘uiteindelijk moet een gebouw gewoon blijven staan”.
    VNconstructeurs: ‘Er wordt al beter gelet op constructies’

    VNconstructeurs laat weten dat er sinds de ingestorte parkeergarage in Eindhoven al veel beter gelet wordt op de constructie bij nieuw te bouwen panden met vloerplaten. Als bij het leggen van een vloer met rechthoekige platen nu wordt gekozen voor het leggen in de breedte, wat gebeurd is in Eindhoven, dan wordt er extra gelet op de risico’s, stelt een woordvoerder.

    Toch stelde Bob Gieskens, directeur van VNconstructeurs, al eerder in Cobouw dat ongelukken als in Eindhoven niet voor zouden mogen komen. Daarom wil hij een actieagenda constructieve veiligheid opstarten.
    Ook politiek mengt zich

    Het rapport van de Onderzoeksraad bereikte ook de politiek. Ook daar kwam een aantal kritische reacties vandaan. Zo wil D66 bouwbedrijven in een hoorzitting ter verantwoording roepen. Oppositiepartij SP wil dat de sector onder verscherpt toezicht wordt geplaatst.

    Eerste publicatie door Marije de Leeuw op 18 okt 2018
    Laatste update: 18 okt 2018
  7. forum rang 6 OnoMatopee 18 oktober 2018 15:28
    nieuws
    Vernietigend oordeel na instorting Eindhoven: ‘bouw niet klaar voor privatisering toezicht’

    bouwbreed Premium 279
    Vernietigend oordeel na instorting Eindhoven: ‘bouw niet klaar voor privatisering toezicht’

    “Sommige mensen in de bouw moeten zich schamen.” “Instortingen zoals bij Eindhoven horen hier niet thuis.” En “de Nederlandse bouw is niet klaar voor de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen”. Zomaar drie uitspraken van Tjibbe Joustra, voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid die ‘weer eens’ een instorting onderzocht. “Te vaak hoor ik in de bouw: er gaat ook veel goed.”

    De bouw lijk maar niet te willen leren van instortingen, valt uit jullie rapport op te maken. Best triest eigenlijk…
    “Dat is ook triest gezien het grote aantal rapporten naar incidenten die we al gemaakt hebben. De basislijn is eigenlijk in alle rapporten hetzelfde; de bouw is zo gefragmenteerd dat er te weinig oog is voor veiligheid.”

    Te weinig oog voor veiligheid? Hoe kan dat nou?
    “Een paar jaar geleden voerde de bouw aan dat het penibele tijden waren en dat de veiligheid daardoor onder druk stond. Nu is het argument: het is te druk. Maar veiligheid is niet onderhandelbaar, het is een basisvoorwaarde. Het is ook vrij schokkend dat de parkeergarage in Eindhoven op het punt van opleveren stond, toen het instortte. Als dit drie weken later was gebeurd…. Daar moet je niet aan denken. Op tv zie je weleens dat dit in landen gebeurt ver weg van hier, maar het gebeurt ook gewoon in Nederland. Zo’n incident hoort hier gewoon niet thuis.”

    Dat misschien niet, maar trekt iemand zich er eigenlijk wel iets van aan? Voor je het weet is het… op naar de volgende instorting…
    “We hebben inderdaad al eerdere soortgelijke aanbevelingen gedaan (heldere verantwoordelijkheidsverdeling en coördinatie, etc), maar kennelijk is dat niet genoeg geweest om dit incident te voorkomen. Het is dus een moeizaam verhaal. Ook als ik naar alle reacties kijk op het conceptrapport (195, red)… Die zijn eerder juridisch van aard, of technisch, maar ze ademen niet uit dat dit nooit meer mag gebeuren. We zijn zelf ook teleurgesteld dat we met de vorige bouwrapporten nog niet erg veel hebben kunnen bewerkstelligen.”

    Moet de bouw zich schamen?
    “Sommige mensen mogen zich absoluut schamen. Dit valt niet recht te redeneren, zoals eerdere ongevallen ook niet. Nogmaals, je moet er niet aan denken dat dit op een ander moment gebeurd was. Te vaak hoor ik: er gaat ook veel goed. Voor de bouwsector is dat te weinig. Alles moet goed gaan.”

    Kunt u dit ‘hardleerse’ gedrag in de bouw verklaren?
    “Het is de opsplitsing van het bouwproces in steeds meer onderdelen en protocollen. Daardoor is het steeds ingewikkelder geworden. Een tweede punt is de wet die nu in de Eerste Kamer ligt (wet kwaliteitsborging voor het bouwen, red). Ook dat is een heikel thema in de sector, het afbouwen van het overheidstoezicht. Ik denk dat de bouw daar niet klaar voor is.”

    Moet die wet heroverwogen worden?
    “Als je naar alle onderzoeken kijkt, van ons en van anderen, leent de bouw zich niet voor de uitbreiding van de eigen verantwoordelijkheid. Iedereen worstelt daarmee.”

    Even terug naar jullie rapport. Waarom liet het zo lang op zich wachten?
    “We proberen altijd binnen een jaar na ongeval op te leveren, maar we moesten vrij veel uitzoeken. Het storten van beton bij lagere temperatuur bijvoorbeeld. We moesten ook delen van het ingestorte gebouw bergen. Dat was ook tijdrovend.”

    Wat blijft bij u het meest hangen.
    “Toch dat onze conclusies zo in lijn zijn met eerdere rapporten. Dat is teleurstellend. Dat de adviezen nauwelijks worden opgepikt.”

    Zegt dat ook iets over jullie zelf? Heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid wel bestaansrecht? Of anders gezegd: wat heb je eraan, als niemand de adviezen lijkt op te volgen?
    “Zo diep ben ik er filosofisch nog niet op ingegaan. We hebben nu wel bewust alle aanbevelingen (zie kader, red) op de sector gericht en niet bijvoorbeeld aan de minister. Anders zegt straks iedereen weer: zie je wel, het ligt aan de minister.”

    Waarom gaat de bouwsector nu wel iets doen met jullie adviezen?
    “Bij velen heeft de instorting in Eindhoven grote indruk gemaakt.”

    Dat geeft toch geen enkele garantie?
    “Nee, die heb je niet. Maar wij blijven optimistisch en zullen de sector wakker blijven houden als het misgaat. Laten we hopen dat het kwartje nu valt.”

    Een van de belangrijkste aanbevelingen is misschien wel: creëer tegenspraak. Bent u fan van het Duitse model met prufingenieur, zoals eerder is bepleit in Cobouw? Een club van constructeurs kijkt daar bij grote projecten altijd mee…
    “Een dergelijke aanpak is zeker goed. Je moet tegenspraak organiseren, dat doen wij ook in onze organisatie en is essentieel. Vreemde ogen dwingen.”

  8. forum rang 6 OnoMatopee 18 oktober 2018 15:29
    BAM, Bubbledeck, bouwfout, ontwerpfout, de constructeur, fouten in alle fasen van het bouwproces… Wie is nu eigenlijk de hoofddader?
    “Daar laten we ons nooit over uit.”

    Maar nu voelt niemand zich misschien echt aangesproken?
    “… Wij gaan niet over de schuldvraag. Dat kunnen we niet en willen we niet. Zou het daar ons wel om gaan, dan wil niemand nog meewerken. We proberen verbeteringen aan te brengen. Onze rapporten mogen daarom ook niet in gerechtelijke procedures worden gebruikt.”

    Een nobel streven, u staat voor en nog altijd achter onafhankelijk onderzoek. BAM en Eindhoven Airport trokken zich daar vorig jaar weinig van aan en schakelden zelf hun onderzoekers in. De lezing was toch echt anders. Wat vindt u van dit soort ‘rapportengeweld’ in tijden van nepnieuws?
    “Het zijn geen nepnieuwsrapporten (die van TNO en Hageman, red). Er zitten een aantal elementen in die wij ook bekeken hebben. Er zitten ook dingen bij die waar zijn. Maar ze brachten inderdaad niet de doorslaggevende oorzaak van wat er gebeurd is.”
    Aanbevelingen Onderzoeksraad

    1. Minder vrijblijvende Governance Code Veiligheid in de Bouw
    De Onderzoeksraad ziet de deelnemers aan de Governance Code Veiligheid in de
    Bouw als ambassadeurs in de transformatie naar een lerende en veilige bouwsector.
    Door het gezamenlijk opstellen van principes die daaraan bijdragen, en deze blijvend
    te agenderen en uit te dragen, wordt ingezet op de noodzakelijke versteviging op
    veiligheid.

    2. Het borgen van veiligheid
    De Onderzoeksraad is van oordeel dat veiligheid gebaat is bij een heldere
    verantwoordelijkheidsverdeling en coördinatie. Dit ziet hij als een gezamenlijke
    verantwoordelijkheid van opdrachtgevers en opdrachtnemers.

    3. Het organiseren van professionele tegenspraak
    Bij het introduceren van nieuwe toepassingen of nieuwe producten verwacht de Raad
    van constructeurs geen automatisme, maar een gedegen aanwenden van de leer van
    mechanica en de daarbij behorende schematiseringen. Ook verwacht de Raad dat
    constructeurs onderling, los van de formele taak- en verantwoordelijkheidsverdeling
    op een project, zich als professional gedragen, ‘niet pluis’-gevoelens durven te
    adresseren en kritisch durven te reflecteren op het eigen handelen.
    De Onderzoeksraad beveelt aan:

    1. Aan de kerngroep Governance Code Veiligheid in de Bouw
    Werk gezamenlijk aan het opstellen van principes die veiligheid (constructieve
    veiligheid, omgevingsveiligheid en arbeidsveiligheid) in de bouw bevorderen, en
    werk deze principes uit in de Governance Code Veiligheid in de bouw. Zorg ervoor
    dat deze principes door opdrachtgevers en door opdrachtnemers op
    ondernemingsniveau en op projectniveau gedragen en uitgedragen worden. Denk
    aan het uitwerken van ten minste de volgende principes:
    • de borging van alle vormen van veiligheid binnen bouwprojecten;
    • het belang van het organiseren van professionele tegenspraak;
    • de principes van systemische risicobeheersing;
    • het maken van de overstap van een schuldcultuur naar een leercultuur;
    • de verankering van veiligheid in aanbestedingsprocedures.
    En laat deelnemers nadrukkelijk verantwoording afleggen over de naleving ervan.

    2. Aan het Opdrachtgeversforum in de bouw en Bouwend Nederland
    a. Bewerkstellig dat uw leden, ongeacht de gekozen bouworganisatievorm, zorg
    dragen voor:
    • heldere afspraken over welke partij, opdrachtgever of opdrachtnemer de
    verantwoordelijkheid voor het definitief ontwerp draagt en houdt gedurende
    het hele bouwproces;
    • een zorgvuldige demarcatie van taken en verantwoordelijkheden van de bij
    het project betrokken (deel)constructeurs; en
    • heldere afspraken over wie van deze constructeurs de constructieve
    samenhang bewaakt.
    Onderzoek hoe dit verplicht kan worden gesteld, en laat zien hoe u omgaat met
    leden die zich hier niet aan conformeren.
    b. Steun de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bij het helder en
    coherent regelen van risicoverantwoordelijkheid en samenwerkingsverplichtingen
    in de algemene voorwaarden.*

    3. Aan de Vereniging Nederlandse Constructeurs
    Communiceer actief over de lessen uit dit onderzoek en over hoe constructeurs als
    professionals geacht worden te handelen in het voorkómen van een instorting als
    deze, en verken de mogelijkheden tot het opstellen van een gedragscode.
    Eerdere adviezen OVV aan bouw in vogelvlucht

    Vallende gevelplaten 2005

    De eerste confrontatie van de bouw met de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) is in 2005 een feit. Aanleiding: vallende gevelplaten. De OVV adviseert de minister één iemand aan te wijzen die bij elk bouwproject (van ontwerp tot uitvoering) verantwoordelijk is voor de constructieve veiligheid van het gehele bouwwerk.” Dat advies is tot op de dag van vandaag nooit breed omarmd. In 2006 adviseert de OVV de bouw ook een registratiesysteem op te tuigen voor voorvallen waarbij de constructieve veiligheid in het geding is. Dat komt er, maar bestaat inmiddels niet meer.

    B-Tower 2010

    Een vloer stort in tijdens de bouw van de B-Tower in Rotterdam. “Breng de zwakke plekken in het bouwproces in kaart”, krijgt J.P. van Eesteren mee en “los die op.” Bouwend Nederland krijgt het advies om “integrale verantwoordelijkheidsverdeling” in de keten beter invulling te geven. “Neem hierbij verbeter-voorstellen uit eerdere onderzoeken naar constructieve veiligheid ter harte.”

    Grolsch Veste 2011

    Na het ongeval tijdens de bouw van het nieuwe voetbalstadion van FC Twente krijgen bouwers wederom de aanbeveling om zwakke plekken in het bouwproces op te sporen en te tackelen. Bouwend Nederland krijgt dat advies ook voor de sector. Dura Vermeer laat in een reactie weten dat de bouw een platform mist waar ervaringen met elkaar besproken worden. “Daardoor is het lerend vermogen van de bouw te beperkt.” Dat platform bestaat inmiddels.

    Alphen aan den Rijn 2015

    Een kraanongeval in Alphen aan den Rijn. Alsof de bouw niets geleerd heeft van eerdere aanbevelingen. Weer krijgt de minister mee één partij aan te wijzen die verantwoordelijk is voor een systematisch proces van risicobeheersing voor het gehele bouwproces en de omgevingsveiligheid. Hoofdaannemer Mourik dient de regierol te versterken. “Risico’s van het gehele bouwproces moeten beter beheerst worden.”

    Rijnstraat 2016

    Borg de veiligheid van de omgeving. Dat is de belangrijkste les van het dodelijke ongeval in Den Haag bij het oude VROM-gebouw. De minister voor Wonen kreeg dat advies een jaar eerder ook al na ‘Alphen aan den Rijn’. Hoofdaannemer BAM krijgt het advies om te zorgen voor concrete afspraken over veilig werken.
    Eerste publicatie door Thomas van Belzen op 18 okt 2018
    Laatste update: 18 okt 2018
  9. forum rang 8 HenkdeV 18 oktober 2018 15:38
    Waar uiteindelijk de schade van dit hele gebeuren terecht komt, is volgens mij nog volstrekt onduidelijk. Maar dat er (veel) schade is staat vast. Niemand maakt mij wijs dat BAM vrijuit gaat, blijft dus nog een hele tijd boven "de aandelen" hangen. Met alle gevolgen van dien voor de koers.
  10. forum rang 6 boldie 18 oktober 2018 15:45
    quote:

    HenkdeV schreef op 18 oktober 2018 15:38:

    Waar uiteindelijk de schade van dit hele gebeuren terecht komt, is volgens mij nog volstrekt onduidelijk. Maar dat er (veel) schade is staat vast. Niemand maakt mij wijs dat BAM vrijuit gaat, blijft dus nog een hele tijd boven "de aandelen" hangen. Met alle gevolgen van dien voor de koers.
    Wel ideaal om nu van je shorts af te komen want de laat wordt mooi aangevuld. is wachten op de volgende grote order. zou me niks verbazen straks plus 2
2.544 Posts
Pagina: «« 1 ... 68 69 70 71 72 ... 128 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Tegenvallers drukken resultaten BAM

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links