Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Facebook, like it?

Vandaag vindt in de VS de grootste beursintroductie aller tijden plaats. Na een schijnbaar eindeloze marketingcampagne maakt Facebook vandaag eindelijk zijn debuut op de beurs. Onder leiding van erkende zakenbanken Goldman Sachs, Morgan Stanley en JP Morgan Chase worden er naar verwachting niet minder dan 421 miljoen aandelen uitgegeven, 25% meer dan oorspronkelijk gepland.

Gezien de overweldigende belangstelling zal de koers vrijwel zeker direct exploderen. En dat terwijl de stemming op de beurzen al weken op zijn best zeer somber te noemen is. Is de beursintroductie van Facebook inderdaad de grootste emissie ooit? Nee, want het uit zijn as herrezen autoconcern General Motors haalde in 2010 niet minder dan 23 miljard dollar op bij zijn terugkeer op de beurs. Aanmerkelijk meer dan de veronderstelde 16 miljard dollar van Facebook.

Maar wanneer Facebook voor een prijs van naar verwachting 38 of 39 dollar per aandeel zijn eerste notering krijgt is het bedrijf meteen 100 miljard dollar waard. En dat is wel een record. En dan te bedenken dat het bedrijf nog maar acht jaar bestaat. Oprichter Zuckerberg creëerde dus meer dan een miljard dollar aan waarde per maand!

Leerzame vergelijking
Deze fenomenale waardecreatie stelt alle andere succesvolle beursintroducties in de schaduw. Maar andere succesvolle emissies als Google, Apple en Microsoft dan? Hoe deden die het na hun oprichting? Van deze drie was Google meteen de grootste maar haalt het met zijn 27 miljard dollar aan ondernemingswaarde bij introductie niet bij Facebook.

En mocht u denken dat de eigenaren Facebook met zijn geschatte prijs van 70 keer de winst en 18 keer de omzet wel erg duur naar de markt brengen, dan is een vergelijking met bijvoorbeeld Apple en Google leerzaam. Welnu, Apple was bij beursintroductie in 1980 maar liefst anderhalf keer duurder en Google zelfs twee keer. En in verhouding met andere succesvolle technologie introducties valt Facebook ook zeker niet uit de toon.

Dat neemt overigens niet weg dat de meeste van deze bedrijven ondanks hun dure introducties achteraf koopjes bleken te zijn voor die beleggers die zich niet lieten afschrikken door de hoge prijs. Hun waarderingen krompen later ineen terwijl de winst maar bleef stijgen. Zo ging de koers van Google na introductie zes keer over de kop.

Apple deed het nog wat beter door zijn beleggers van het eerste uur een ver 290-voudiging van hun investering te bieden terwijl Microsoft zijn beleggers toch ook een aardige 33.000 procent rendement bood. Moeten we Facebook dan liken? Wacht even.

Liken?
Voor een bedrijf dat bij beursintroductie meteen 100 miljard dollar waard is wordt een bovengemiddelde groei vanaf dit niveau wel heel moeilijk.  Om de prestatie van Google te evenaren zou Facebook in de komende jaren naar een beurswaarde van 600 miljard dollar moeten groeien. Dat is groter dan bijvoorbeeld Apple nu en daarmee zou Facebook meteen het grootste bedrijf ter wereld zijn.

Om bijvoorbeeld de groei van Yahoo te benaderen zou Facebook naar een beurswaarde van 2000 miljard moeten groeien. En om de volgende Microsoft te worden is zelfs een beurswaarde nodig voldoende om de hele eurozone ruimschoots uit de financiële problemen te kunnen helpen. Sterker nog, de Grieken zouden hun leven lang kunnen blijven doen wat ze al jaren gewend zijn zonder dat de rest van de EU er ook maar een dag wakker van zou liggen.

Wanneer beleggers in een dergelijke groei  geloven wens ik ze veel sterkte.  Waarmee ik maar wil zeggen dat vanaf dit hoge niveau verder groeien niet eenvoudig zal zijn. En dat terwijl de groei in gebruikers en inkomsten al enige tijd afneemt. Een analist van GreenCrest Capital stelde reeds dat deze beursgang meer een mediagebeurtenis en een cultureel moment is dan een normale beursgang. En dat is het.


Jan-Willem Nijkamp is senior vermogensbeheerder bij Fintessa Vermogensbeheer. Fintessa is een zelfstandig, onafhankelijk en gespecialiseerd vermogensbeheerkantoor uit Baarn. Deze publicatie is geschreven op persoonlijke titel en bedoeld als achtergrondinformatie over de financiële markten. Deze publicatie is niet bedoeld als beleggingsadvies noch een aanbieding of uitnodiging tot koop of verkoop van enig financieel instrument. Raadpleeg meerdere bronnen en neem zelf beslissingen. Fintessa B.V. staat onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank. Een uitgebreide disclaimer kunt u vinden op www.fintessa.nl.

Gerelateerd

Facebook

Volgen
 
Klik hier om dit onderwerp te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Facebook

Volgen
 
Klik hier om dit instrument op uw watchlist te zetten en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Reacties

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
9 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
[verwijderd]
0
RBS komt met turbos ;-) | de k/w is compleet ridicuul en de forward outlook is totaal butt (zie laatste kwartaal cijfers FB). De investeerders brengen het op de top naar de beurs en een aandeel kopen waarvan de DGA net in zijn uppie besloot dat 1 miljard een mooie prijs was voor de fotodienst instagram. Ach ja.
MonkeyV
0
Een opgeklopt en gehyped sprookje, ik kijk uit naar de puts....
Hopelijk blijft de lucht er de komende weken nog in. :-)
stockexchangestaartje
0
Over een jaar is er een andere profielpagina hip (want minder reclame etc)
en verschuiven een miljard mensen hun profieltjes mee. We blijven immers toch kuddedieren die graag iets nieuws proberen.
Skater
0
Wie doet mee een nieuwe social media platform opzetten? Medewerkers krijgen FB puts bij indienstreding :-)
greedfearfear
0
Ik vind de waardering ook te hoog. Voorlopig vindt iedereen dat. Dus? Toch verdere koersstijging?
Skater
0
Als iemand een short-mogelijkheid ziet, deel die dan ajb. Het kon weleens van pas komen. Liker dan een mega glijbaan!
9 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Onderwerpen: Facebook