Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Nedlloyd houdt vast
aan hoger dividend

Nedlloyd houdt over 2001 vast aan het hoge dividendniveau van het afgelopen jaar, ondanks de veel mindere resultaten die het bedrijf zal laten zien. Dit blijkt uit antwoorden van CEO Haddo Meijer, in de IEX.nl Community Call.

Nedlloyd keerde in 1999 57 eurocent per aandeel uit en verhoogde de uitbetaling aan aandeelhouders over 2000 tot 1 euro. Toen al zei de onderneming en Meijer herhaalt dit in zijn antwoorden, dat de hoogte van het dividend niet alleen afhankelijk is van het bedrijfsresultaat. Van een nieuw superdividend, zoals Nedlloyd vorig jaar uitkeerde, is vermoedelijk geen sprake.

Uit de antwoorden blijkt dat Nedlloyd, actief in de containervaart, er veel aan is gelegen de waarde van het aandeel te verhogen. De actieve pogingen hiertoe in het afgelopen jaar (superdividend, inkoop 10% eigen aandelen, veel investor relations-activiteiten werden gedwarsboomd door de ontwikkeling in de zeescheepvaart, de belangrijkste activiteit voor Nedlloyd. De vrachttarieven in het containervervoer staan onder druk, omdat er sprake is van overcapaciteit.

Zoeken naar ‘strategische oplossing’ Martinair
Meijer waagt zich niet aan uitspraken over het herstel van de markt, omdat dit afhankelijk is van de wereldwijde economische groei. Hij put echter hoop uit het gegeven dat normaal de vraag naar containers 2,5 tot drie keer zo snel groeit als de groeivoet van de economie. Bovendien worden er in het huidige klimaat nauwelijks nieuwe schepen besteld. “De groei in capaciteit is naar verwachting in 2003 en 2004 belangrijk lager zijn dan nu”, aldus Meijer.

Deze ontwikkelingen hebben de koers van Nedlloyd onder druk gezet. Volgens Meijer is de koers sinds juni van dit jaar gedaald, nadat het sentiment voor de containervaart in de financiële markten omsloeg. In feite is een belegging in Nedlloyd, een belegging in P&O Nedlloyd, omdat dit het grootste belang van de onderneming is. De boekwaarde van dit belang is 37 euro per aandeel.

Bovendien heeft Nedlloyd – tegen haar zin - nog een 50%-belang in luchtvaartmaatschappij Martinair. Dit vertegenwoordigt 5 euro boekwaarde voor de aandeelhouders van Nedlloyd. In 1998 was Nedlloyd rond met KLM over de overname van het belang in Martinair. Brussel stak hier echter een stokje voor. Sinds 11 september is de situatie voor Martinair niet makkelijker geworden. Nedlloyd lijkt geen uitzicht te hebben op een snelle verkoop van het belang, maar zoekt met KLM en Martinair naar een strategische oplossing. “Gezien de huidige situatie in de luchtindustrie verwachten wij echter niet een oplossing op korte termijn”, aldus Meijer.

Géén ipo P&O Nedlloyd
Een van de vragenstellers wil nog weten of Nedlloyd na de capaciteitsreductie op de route Europa-Verre Oosten, de schepen die vrijkomen wil inzetten op de Transpacific-route (Verre Oosten-Noord-Amerika), omdat Nedlloyd op die route nog steeds ondervertegenwoordigd is. Meijer laat weten dat die capaciteitsreductie in principe van tijdelijke aard is. De schepen worden tijdelijk uit de vaart genomen en opgelegd en niet ingezet in de Transpacific.

Uit het antwoord van Meijer blijkt overigens dat er ook een overcapaciteitsituatie op de Transpacific-route is. “Alleen al hierdoor is het verschuiven van capaciteit evenmin wenselijk. P&O Nedlloyd heeft in de afgelopen vijf jaar al een redelijke positie op de transpacifische route opgebouwd. Inmiddels realiseert P&O Nedlloyd 11% van haar volume in deze route. Gezien de positie van P&O Nedlloyd als tweede grootste rederij in de wereld is zij echter ondervertegenwoordigd op deze route”, aldus Meijer.

Een aparte beursnotering van P&O Nedlloyd, eventueel met Koninklijke Nedlloyd als listing vehicle is op korte termijn onwaarschijnlijk, zoals Nedlloyd in augustus 2001 al heeft laten weten. Een aparte ipo zit er vanwege het beursklimaat ook niet aan te komen. De vragensteller die suggereert dat het samengaan van P&O Princess met Carnival Cruises de weg zou kunnen effenen voor een beursgang, wordt door Meijer ingelicht dat P&O Princess sinds begin 2000 een zelfstandige beursgenoteerde onderneming is.

Wilt u meer weten? Kijk voor de volledige antwoorden op onze Community Call met Nedlloyds Haddo Meijer, of discussieer verder op het Nedlloyd forum.


Rutger Derksen is marktredacteur van IEX. Op moment van publicatie had Derksen geen positie in de genoemde aandelen. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op derksen@iex.nl

Rutger Derksen is marktredacteur van IEX.nl. Op moment van publicatie had Derksen geen positie in de genoemde aandelen. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Rutger Derksen

Auteur:

Rutger Derksen is marktredacteur van IEX.nl.

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.