Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Tesla versus Royal Dutch Shell

Tesla versus Royal Dutch Shell

Elektrisch rijden heeft de toekomst.

Van alle Amerikaanse autoproducenten gaat Tesla in beurswaarde aan kop. Fundamenteel kunnen analisten van die hoge waardering geen chocola maken, maar de kracht van het verhaal van Elon Musk en een stevige ‘short squeeze’ zorgen voor de spectaculaire koersstijging.

Paradigmawissel

Door Tesla is de hele auto-industrie om. In snel tempo komen er nieuwe elektrische modellen, mede gedwongen door steeds strengere uitstootnormen.

De grote vraag naar batterijen zorgt voor schaalvoordelen en dalende prijzen. Nieuwe innovaties op batterijgebied versnellen het naderende einde van het fossiele tijdperk. Binnenkort is een elektrische auto zonder subsidie goedkoper dan een fossiel aangedreven auto.

Kolengestookte stroom

Toch zitten er niet alleen maar voordelen aan een elektrische auto. Bij de productie van een elektrische auto wordt er meer CO2 uitgestoten dan bij een standaard auto.

Op het moment dat er een elektrische auto wordt verkocht, komt er geen zonnecel of windmolen bij. Die auto rijdt dus op stroom uit een kolengestookte centrale. Een simpele rekensom leert dat dan de gecombineerde CO2-uitstoot hoger is dan bij een traditionele auto.

Fijnstof

Elektrische auto’s stoten ook fijnstof uit. Bij een standaard auto komt 90 procent van het fijnstof tegenwoordig van de banden en de remmen. Een elektrische auto is door de batterijen veel zwaarder en stoot daardoor al snel meer fijnstof uit.

Stroomnetwerk

Het huidige elektriciteitsnetwerk is niet berekend op al die elektrische auto’s. Stroom uit zonnecellen en windmolens is er ook niet altijd. Het abrupt stoppen met fossiele brandstoffen brengt grote financiële risico’s met zich mee, omdat de bestaande fossiele infrastructuur langjarig is gefinancierd. Het planten van bomen is een veel efficiëntere manier om CO2 te reduceren. 

Comeback energiesector

Beleggen in fossiele brandstoffen is uit. Vorig jaar steeg de olieprijs sterker dan de Amerikaanse aandelenmarkt, maar toch was de energiesector de slechtst presterende sector in de S&P 500. De totale waarde van die sector is nu kleiner dan de waarde van Apple.

Dit jaar is de energiesector de sector met de hoogste winstgroei. In de IT-sector ligt de winstgroei dit jaar onder het marktgemiddelde. De vraag naar olie stijgt nog altijd en de wereldconsumptie ligt inmiddels boven de 100 miljoen vaten per dag.

Fossiel in portefeuille

Verder zorgt olie voor diversificatie, bijvoorbeeld als de situatie in het Midden-Oosten uit de hand loopt of als Elizabeth Warren op de eerste dag in het Witte Huis stopt met fracken.

Bovendien worden beleggers beloond om te wachten. Royal Dutch Shell heeft een vrije kasstroom van 11 procent en een dividendrendement boven de 6 procent, spectaculair goedkoop in het tijdperk van negatieve rentes.

Gas en waterstof

Aardgas is een goed alternatief voor kolen en olie. Minder CO2-uitstoot en dankzij LNG is er een wereldomvattend netwerk. Waar Nederland van het gas afgaat, gaat de wereld er massaal aan. Royal Dutch Shell is om die reden overgestapt op gas.

In de transitie van aardgas naar groene waterstof en brandstofcellen kan gebruik worden gemaakt van de bestaande infrastructuur. Bij het gebruik van brandstofcellen verdwijnen de nadelen van elektrisch rijden. De toekomst is elektrisch, maar dan zonder batterijen.

Han Dieperink is voormalig CIO bij Rabobank en is nu zelfstandig ondernemer (HD Capital & Advisory).Deze publicatie is niet bedoeld als (individueel) beleggingsadvies noch als een uitnodiging of een aanbod effecten of andere financiële instrumenten te kopen of te verkopen.

Gerelateerd

CO2-emissies

Volgen
 
Klik hier om dit onderwerp te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

elektrisch rijden

Volgen
 
Klik hier om dit onderwerp te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

waterstof

Volgen
 
Klik hier om dit onderwerp te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Royal Dutch Shell A

Volgen
 
Klik hier om dit instrument op uw watchlist te zetten en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Tesla

Volgen
 
Klik hier om dit instrument op uw watchlist te zetten en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Reacties

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
15 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Apae
0
En per verkochte electrische auto komt er wel direct kolencentrale-capaciteit bij? Of hoor je gewoon met de hele energiemix te rekenen waarmee het stroomnet gevuld wordt? Of met je eigen contract, als je voornamelijk thuis laadt?
Hadi
0
De Hemwegcentrale (650MW) is net dicht. Blijven over de Amercentrale, Eemshaven, Engie Maasvlakte en MPP3 Maasvlakte. Sluiten van deze centrales betekent dat Nederlandse gascentrales naar verwachting 40% voor hun rekening nemen (helft C02 uitstoot van een kolencentrale), maar de overige 60% komt uit het buitenland. Daarvan is meer dan de helft kolen en (nog veel erger) bruinkool. Het is de markt (kolenstroom is nu een maal goedkoop) die bepalend is voor welke elektriciteit er wordt geleverd. Voor wat betreft groene stroom: www.vpro.nl/zondag-met-lubach/kijk/af...
GJF1959
0
Beste Han, ik ben het niet met je eens voor wat betreft de toekomst zonder batterijen. Batterijen zijn nu al werkelijkheid en die breidt zich alleen maar uit door innovatie. Maar alleen batterijen zal het naar mijn mening ook niet worden. Dat gaat gewoonweg niet lukken. Waterstof en batterijen naast elkaar (net zoiets als benzine en diesel, maar dan totaal anders :-)) lijkt mij het meest waarschijnlijke. Waterstof heeft namelijk als groot nadeel dat het maken van waterstof en vervolgens het "verbranden" te energie-inefficiënt is.
TA=verlies
0
Het probleem is helemaal niet de CO2, het betreft een reactie van CO2 met een ander molecule wat dan pas schadelijk is. Dat kun je niet met bomen aanplanten oplossen ( is wat ik gelezen heb)
MediaMee
0
CO2 verbinden met iets anders en dan pas schadelijk? Volgens mij worden hier wat zaken door elkaar gehaald...
PFAS en CO2 en fijnstof zijn allemaal schadelijk maar geheel onafhankelijk van elkaar... CO2 is een gas wat zich ophoopt in de atmosfeer en meer energie/warmte VASThoudt die van de Zon naar de Aarde wordt gestuurd... minder reflectie van warmte weer terug de ruimte in zeg maar. Daar is echt geen enkel ander melecuul voor nodig.

En ja, het is uitgerekend dat het planten van een MILJARD snel tot gemiddeld snel groeiende bomen het GEHELE CO2 probleem zou oplossen. En dus de targets zou halen van de doelstellingen. EEN OP DE ZEVEN beoners van de Aarde moet gewoon een boom planten en dan zijn we er al, dus waar wachten we op?
MediaMee
0
Nee, we wachten totdat de Chinezen iets gaan doen omdat we massaal voor die onzin van FVD stemmen. Die overigens 80% van zijn verhalen uit zijn duim zuigt.
Snugger
0
Zo zijn velen overgestapt van fundamentele analyse naar technische-, het was té onbegrijpelijk, en rationeel onlogisch, geworden…
Er is dus hoop!
Miele Bauknecht
1
Een fact-free artikel op iex. Hij heeft duidelijk nog niet leren rekenen. Een elektrische auto stoot meer co2 uit dan een verbrandingsmotor? Waar komt deze onzin vandaan? Als je ECHT gaat rekenen (en geen ''simpele optelsom' maakt) dan reken je met well-to-wheel kosten en uitstoot. De uitstoot van een verbrandingsmotor komt namelijk niet alleen uit de uitlaat. Denk aan oliewinning, raffinage, olietankers, transport naar de pomp. Dan blijkt de uitkomst ineens allemaal heel anders te zijn. Dan de opmerking dat alle elektriciteit die niet door een zonnepaneel wordt opgewekt per definitie uit kolen komt raakt ook kant nog wal. Dit lijkt meer op een Aramco advertorial dan een serieus stuk. Fake news.
K. Bouter
0
Wat een oppervlakkig stuk. Er komt niet meer fijnstof vrij bij een E-auto, doordat de auto op de electromoter remt grotendeels. Zelfs op kolen is een e-auto schoner dan een fossiele bak. Overstappen op gas levert maar een temperatuurdaling op van 0.2 graden...enz.enz. Deze auteur weet werkelijk niet waar hij over praat.
ongeldig
0
Hoe dom is de schrijver van dit bericht? Kolen is met afstand de grootste daler op de energiemarkt wereldwijd en elektrische auto's en automerken tegelijkertijd de grootste stijger binnen de autowereld.
Elektrische auto's staan er om bekend slechts eens in de +-300.000km hun remmen te hoeven vervangen, ze remmen namelijk 90+% op de motor, verder weegt een waterstofauto nog meer.
Het huidige elektriciteitsnetwerk zou het al kunnen handelen wanneer alle auto's elektrisch werden, inclusief vrachtwagens trouwens, ongeacht wind/zonne energie. Hoogstens zou het zeer lokaal misschien voor problemen kunnen zorgen wanneer je met een te hoge snelheid zou willen laden, maar dat kan je in je eigen keuken ook al lukken met alledaagse apparatuur.
Daan 008
0

Heeft een auto 1 liter diesel nodig om 24 km ver te rijden dan heeft een elektrische auto hier ongeveer 11KW voor nodig.

Om 1KW op te wekken heb je hulpbronnen nodig zoals kolen, gas, atoomenergie , windmolens, zonnepanelen enz...
Wat is de meest efficiënte? Aan welke nadelen hecht jij het meeste belang?
De manier waarop iets wordt verteld gaat altijd volgers en haters krijgen. Waar de grote jongens het meeste mee kunnen verdienen dat heeft denk ik het meeste kans dat er gaat komen.
Hilkenbrook13
0
om 24 km te rijden heeft een Kia e-niro iets meer dan 4 Kwh nodig !!! en geen 11. Autoweek november 2018.
Tsja...
0
quote:

K. Bouter schreef op 27 januari 2020 12:36:


Wat een oppervlakkig stuk. Er komt niet meer fijnstof vrij bij een E-auto, doordat de auto op de electromoter remt grotendeels. Zelfs op kolen is een e-auto schoner dan een fossiele bak. Overstappen op gas levert maar een temperatuurdaling op van 0.2 graden...enz.enz. Deze auteur weet werkelijk niet waar hij over praat.


En wie ben jij dan? Waarom zou jij wel weten waarover je praat?
15 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Column door: Han Dieperink

Han Dieperink is voormalig CIO bij Rabobank en is nu zelfstandig ondernemer (HD Capital Advisory).

Meer over Han Dieperink

Recente columns van Han Dieperink

  1. 24 jan Tesla versus Royal Dutch Shell 15
  2. 18 jun Staalsector: Alleen voor belegge... 1

Gerelateerde instrumenten

  1. Royal Dutch Shell A 22,735 21 feb
    -0,440
    -1,90%
  2. Tesla 901,000 21 feb
    +1,590
    +0,18%