Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?
Recessie wordt ingeprijsd

Recessie wordt ingeprijsd

Een sterke daling gisteren zonder noemenswaardige rebound, dat hebben we lange tijd niet gezien. Beleggers krijgen slappe knieën omdat een handelsoorlog door alle retoriek steeds serieuzer vormen begint aan te nemen. 

Een handelsoorlog tussen de twee, of zelfs drie, serieuze economische blokken (VS, China en Europa) kan de wereldeconomie versneld in een recessie drijven. Trump kondigde vorige week nieuwe importtarieven aan en China beantwoordde dat met invoertarieven op een aantal Amerikaanse goederen. 

Europa kreeg ook haar portie voor wat betreft de staal- en alumuniumtarieven en ook hier liet de EU dat niet over zijn kant gaan. Tegenmaatregelen zetten de verhoudingen op scherp. Onderstaand ziet u een voorbeeld van die tegenmaatregelen van de EU, en hoe dat is opgebouwd.

Volgens berekeningen van de EU gaat de nieuwe tariefstelling de VS $1,7 miljard opleveren (gebaseerd op 2017 omzetten) en wordt dat vergolden met een zelfde bedrag aan importheffingen voor Amerikaanse producten die onze kant op komen. Dit zijn de staal- en aluminiumtarieven die de VS per 1 juni oplegde:  



En hier staan de vergeldingsmaatregelen van de EU, in geld hetzelfde bedrag: 

 

De twee lijsten met Amerikaanse producten waarop die heffingen komen, Annex I en Annex II, zijn samen circa 18 kantjes lang. Hieronder ziet u slechts een deel, u kunt de volledige lijst hier inzien. Huiskamervraag: wat is een   

pharming

De lijst bevat de meest uiteenlopende producten waaronder pindakaas, cranberries, motoren, boten, zonnebedden. Ondertussen loopt er namens de EU ook nog een aanklacht bij de WTO, de wereldhandelsorganisatie.  

Overlopende emmer

De druppel die de emmer gisteren deed overlopen was de opmerking van Trump dat Chinese bedrijven niet meer zouden mogen investeren in de Amerikaanse economie. Slecht idee, want de Amerikaanse economie is altijd sterk afhankelijk geweest van buitenlands geld dat haar kapitaalmarkt opstroomt. 

Uiteindelijk is het belangrijk te onthouden dat het hier nog steeds veelal om retoriek gaat. Gisteravond bond Trump's adviseur Peter Navarro al in door te stellen dat de opmerkingen van zijn baas zo niet bedoeld waren. 

Maar: de geest is duidelijk uit de fles en jan en allemal reageert inmiddels vanuit haar of zijn eigen belang. Het Duitse Daimler gaf al een eerste schot voor de boeg met een soort van winstwaarschuwing, en Harley Davidson, waar het toch al niet zo florissant gaat, greep de gelegenheid aan als een perfect excuus voor de mindere gang van zaken.

Daarmee begint de hele gang van zaken een behoorlijke dynamiek te krijgen waarvan we niet weten waar die ophoudt. Een beroep op gezond verstand richting politieke leiders is vaak tevergeefs, omdat er teveel belangen mee gemoeid zijn. 

Het gevolg kan dus zijn dat de wereldhandel stokt, en de economieën, wereldwijd, in een recessie belanden. Momenteel lijkt de economie eerder oververhit, met de lage rente, lage werkloosheid en stijgende producentenprijzen, maar het stilvallen van de wereldhandel kan dat in één klap doen omslaan.  

Reageert de beurs daarmee te snel en overdreven? Waarschijnlijk wel, maar dat wordt ingegeven door de hoge mate van onzekerheid die er momenteel heerst. Onzekerheid over toekomstige economische activiteit zorgt ervoor dat bedrijven en straks ook consumenten hun koopgedrag uitstellen. Bedrijven bestellen even geen nieuwe machines en consumenten kopen geen grote spullen tot het sein veilig gegeven is.

Recessie ingeprijsd

Dat wordt momenteel op de beurs ingeprijsd, en dan vooral bij de cyclische fondsen als ArcelorMittal, Aperam, Besi en noem ze maar op. Of het daar daadwerkelijk van komt, is overigens nog maar de vraag. Maar het idee alleen al zet kopers aan tot wachten, verkopers aan tot spoed en speculanten aan tot speculeren. Gevolg: lagere koersen. 

Geduld is altijd de vriend geweest van de belegger en zal ook in dit geval uitsluitsel brengen. Trump is een maniak op twitter maar is toch in de grond ook een zakenman. America's open for business, tweette hij vorige week.  

Maar als Trump zaken wil doen zal hij toch ergens over de brug moeten komen. De Chinezen en ook de EU zijn beide een enorm groot economisch blok en kunnen ook toenadering tot elkaar zoeken. China gaf gisteren al een schot voor de boeg door te stellen meer Airbussen te willen afnemen.  

Overigens is ook bovenstaand slechts een vage belofte en geen harde toezegging. De Chinezen zijn wat dat betreft net zo erg als Trump, alleen uiten ze het wat beschaafder. Ook bij hen is het de vraag wat ervan terechtkomt. 

China en EU 

Toch ligt daar de oplossing om de Amerikanen een beetje in toom te houden. Als de overige machtsblokken zich niet tegen elkaar laten uitspelen maar juist met elkaar zaken gaan doen is het nog maar de vraag hoe 'open Amerika for business' is. En dan heeft Trump er een zware tegenstander bij: corporate America. 

Even terug naar Harley Davidson. Het gaat toch al niet zo geweldig bij HD en dit was een mooie gelegenheid om een winstwaarschuwing de wereld in te slingeren. Uit de SEC-filing van de motorfabrikant: 

Consequently, EU tariffs on Harley-Davidson motorcycles exported from the U.S. have increased from 6% to 31%. Harley-Davidson expects these tariffs will result in an incremental cost of approximately $2,200 per average motorcycle exported from the U.S. to the EU. 

On a full-year basis, the company estimates the aggregate annual impact due to the EU tariffs to be approximately $90 to $100 million. 

To address the substantial cost of this tariff burden long-term, Harley-Davidson will be implementing a plan to shift production of motorcycles for EU destinations from the U.S. to its international facilities to avoid the tariff burden. 

Europe is a critical market for Harley-Davidson. In 2017, nearly 40,000 riders bought new Harley-Davidson motorcycles in Europe, and the revenue generated from the EU countries is second only to the U.S.

De importtarieven van de EU gaan gemiddeld $2200 per verkochte motor kosten en per jaar $90 a $100 miljoen aan winst. Ook dit, hoewel officieel gerapporteerd, kan nog bij dreigen blijven. Maar als de situatie zo blijft als nu dan gaat de productie voor Europa naar een andere locatie buiten de VS.

America's open for business. Maar dan vooral haar eigen business.


Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Nico Inberg

Auteur:

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL
  2. BAM: Pas op de plaats
  3. HAL: Deal or no deal?

Reacties

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 26 juni 2018 14:10
    Handelsoorlog?.., dat is voor het fundamentele reden van/voor daling…. Makkelijker kun je het niet krijgen inderdaad, wat het meest voor hand ligt is de oorzaak, zo gaat dat met die psyche van ons.. En het is diezelfde psyche die een loopje met je neemt!.. Dit zijn de bewegingen waar elke bullmarkt mee start, en waar tevens elke bearmarkt ook z'n oorsprong heeft. Je denkt handelsoorlog, maar je kijkt tegen de transitie bullmarkt/bearmarkt aan!..Maar bijna niemand is zich bewust van hoe die transitie eruit ziet, vooral de fundamentele hoek niet..

    Maargoed, alles moet verklaarbaar zijn, en handelsoorlog is natuurlijk zo gek nog niet om te gebruiken, het spreekt wel tot de verbeelding, en is serieus genoeg..
    Recessie was het waarschijnlijk in 2008/2009, maar dit gaat even verder dan dat!..
  2. speedy0070 26 juni 2018 22:55
    Van fundamenteel gesproken, zouden ze beter opletten op de krediet crisis die staat er dus slechter voor als 2007- 2008 en zelfs slechter dan 1928-1932 waardoor dus de crash 1928 onstond en een zware recessie veroorzaakte wereldwijd. Gewoon bij de les blijven. banken en brookers hebben de les nog niet geleerd. En zoals ik de llatste 25 jaar zag hebben ze op de beurs weinig of niets geleerd. Lijkt wel een franse roulette. Ja als je van gokken houd.
  3. Rubicon 27 juni 2018 12:12
    quote:

    Helvan '18 schreef op 26 juni 2018 14:10:

    Handelsoorlog?.., dat is voor het fundamentele reden van/voor daling…. Makkelijker kun je het niet krijgen inderdaad, wat het meest voor hand ligt is de oorzaak, zo gaat dat met die psyche van ons.. En het is diezelfde psyche die een loopje met je neemt!.. Dit zijn de bewegingen waar elke bullmarkt mee start, en waar tevens elke bearmarkt ook z'n oorsprong heeft. Je denkt handelsoorlog, maar je kijkt tegen de transitie bullmarkt/bearmarkt aan!..Maar bijna niemand is zich bewust van hoe die transitie eruit ziet, vooral de fundamentele hoek niet..

    Maargoed, alles moet verklaarbaar zijn, en handelsoorlog is natuurlijk zo gek nog niet om te gebruiken, het spreekt wel tot de verbeelding, en is serieus genoeg..
    Recessie was het waarschijnlijk in 2008/2009, maar dit gaat even verder dan dat!..
    Ik begrijp dat dit een pleidooi is voor een bull-/bear market omslag situatie als gegeven, zonder de noodzaak tot (logische) verklaring?
    De suggestie dat een handelsoorlog slechts een gezocht argument is, lijkt mij een ontkenning van de realiteit. Voeg daarbij het mondiale onbehagen t.a.v. migratiestromen, het einde van monetaire stimulering (bubbels en misallocatie kapitaal), als gevolg waarvan pijnlijk duidelijk zal worden dat publieke en private schulden niet meer afbetaald worden en je hebt zomaar enkele valide redenen om te veronderstellen dat de gratis lunch voorbij is.
4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.