Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Boskalis: Wanneer instappen?

Boskalis: Wanneer instappen?

Maritiem dienstverlener Boskalis Westminster hangt in de touwen vandaag met een voorlopige daling van 10%. De winst over het afgelopen jaar viel mee, maar waarschuwende woorden over de komende twee jaar missen hun uitwerking niet. Sowieso een pijnlijke dag voor de trotse baggeraar, dat gisteravond vernam dat het zijn plek in de hoofdgraadmeter van de Amsterdamse beurs kwijt raakt. 

Een stukje Hollands Glorie dat op die manier uit beeld raakt bij grote institutionele beleggers. Gelukkig blijven oer-Hollandse namen als Gemalto, dat overgenomen wordt, en Altice, dat binnenkort 85% van haar beurswaarde afsplitst wel behouden. 

Regels zijn regels, daar doe je niets aan, in België wordt zelfs Ablynx in de hoofdindex opgenomen, terwijl de overname door Sanofi zo goed als beklonken is. 

Kapitein Berdowski

Boskalis' topman Peter Berdowski staat bekend als een man die geen blad voor de mond neemt en is sowieso geen man van halve maatregelen. Hij zou een goede beurshandelaar zijn geweest. Hakken doe je met een bijl, zeggen ze daar.

Als de bijl er in moet, dan gaat de bijl erin bij Berdowski. De mission impossible bij Fugro werd snel afgehandeld, en toen de vloot moest afgewaardeerd gebeurde dat niet in kleine stapjes, maar met een reuzenstap, van €840 miljoen in één keer.

Aan de huidige marktsituatie kan Berdowski, die al sinds 1997 voor Boskalis werkt, echter weinig doen. De omzet van het afgelopen jaar bleef nog redelijk op peil, maar de marges staan en blijven onder druk. Dat neemt zelfs nog wat toe.

Het afgelopen jaar heeft Boskalis een 10% lagere omzet van €2,3 miljard (2016: €2,55 miljard) geboekt, en gecorrigeerd voor valuta en deconsolidatie zelfs 15% lager. 

boskalis

De nettowinst kwam uit op €150 miljoen, licht boven de verwachtingen van het analistengilde. Vorig jaar boekte de groep nog een (papieren) monsterverlies van €564 miljoen door een grote eenmalige afwaardering van de vloot in van €840 miljoen. Per aandeel betekent dat een winst van €1,15, ten opzichte van de €2,16 (voor afboeking) in 2016.

boskalis

Net als vorig jaar betaalt Boskalis een dividend uit van €1, een pay-out van 87% van de nettowinst. Het dividend zal in aandelen worden uitgekeerd, tenzij de aandeelhouder aangeeft cash te prefereren. Er wordt niet vermeld of Boskalis de verwatering die daarmee samenhangt, tegengaat door op de markt weer aandelen in te kopen. 

Stockdividend is geen dividend, heb ik geleerd van een bekende aandelenanalist en dat is een goed punt. Vorig jaar kocht Boskalis nog de verwaterde aandelen in de markt terug, in het persbericht vandaag stond daar niets over vermeld. 

Boze tongen beweren dat het een truc is om het belang van HAL in Boskalis te doen toenemen, maar of dat het geval is? Hoe het ook zij, voorzichtigheidshalve blijft er op deze manier wel meer cash in de onderneming en dat is in onzekere tijden niet onverstandig. 

Orderboek trekt aan

Het orderboek trekt wel wat aan: in vergelijking met een jaar geleden staat de orderportefeuille 20% hoger op €3,5 miljard. Dat is goed nieuws, maar de koersafstraffing van vandaag komt door onderstaande strofe:  

"Zoals gezegd in ons corporate business plan verwachten wij de komende jaren nog geen fundamenteel herstel van onze markten. Wel voorzien wij voor de korte termijn mogelijkheden voor selectieve groei en een structureel herstel voor de periode daarna."

Daarmee geeft de groep impliciet een kleine winstwaarschuwing af want er wordt ook gesteld dat "met de kennis van nu, het uitdagend lijkt om het nettoresultaat van 2017 te evenaren."

De winstverwachting voor het komende jaar, volgens de consensus onder aandelenanalisten, komt ongeveer uit op €1,26 en dat zal daarmee neerwaarts bijgesteld gaan worden. Let wel, er staat met de kennis van nu, de achterliggende trends (olieprijs, economie) gaan de goede kant op dus een paar flinke orders (zoals de verbreding van het Suez-kanaal) kunnen de zaken snel veranderen. 

Druk op marges

Maar voorlopig is dit wat het is. Boka ziet zelfs de komende twee jaar nog druk op de bezetting en de marges, alhoewel het beeld bij de verschillende divisies gemengd is. Met de orderportefeuille is een goed deel van de vloot bezet, maar wel tegen lagere marges dan voorheen.

Bij Offshore Energy is het marktbeeld nog niet verbeterd, terwijl bij Heavy Marine de oude, nog betere contracten langzaam maar zeker afgehandeld zijn, waardoor Boka afhankelijk is van de zeer concurrerende spotmarkt.

Heel veel orders meldde Boskalis ook niet de afgelopen tijd, afgezien van een grote klus in Singapore half februari van €300 miljoen. De financiele situatie bij de baggeraar is overigens onveranderd zeer solide, waardoor gericht aan verbetering van de marktpositie gewerkt kan worden.

Kleine, gerichte overnames om ook meer in survey te gaan doen (na de afgekapte vrijage met Fugro een nieuwe poging deze markt binnen te dringen) maar ook investeringen in nieuwe schepen zijn daartoe gedaan.

Wanneer instappen?

De vraag is wanneer Boskalis voor beleggers wederom interessant is. Wie aandelen heeft, zal niet snel afscheid nemen: het bedrijf komt niet in gevaar, en de langetermijntrends (klimaatverandering, toenemende vraag naar energie en grondstoffen door meer welvaart) zullen de baggeraar er ongetwijfeld weer bovenop helpen. 

Maar wanneer? En bij welke prijs is Boskalis zo goedkoop dat we die twee eerste magere jaren wel op de koop toe nemen? Boskalis verdiende afgelopen jaar €1,15 per aandeel, en het komende jaar, zoals het er nu naar uitziet, ook, of zelfs iets minder. Dat betekent op een koers van €27 een k/w van 23,4. 

De koers-winstverhouding is bij een bedrijf dat in een moeilijke markt echter geen goede leidraad. U herinnert u misschien nog dat advies dat een gerenommeerde zakenbank vorig jaar gaf inzake Flow Traders?

Die verdienden circa €0,80 in verdomd lastige marktomstandigheden. Wanneer u die winst dan gaat extrapoleren, krijgt u een scheef beeld van de situatie, net zoals u bij Boskalis het succesjaar 2014 (winst €4 per aandeel) ook niet voor granted aan moet nemen.

De gulden middenweg is de juiste weg, maar die is niet altijd even zichtbaar. Bij Flow werd de magere winst in 2017 als leidraad genomen, en dan kwam u op een k/w van 22. Theoretisch gezien waanzin voor een beurshandelsbedrijf en wie dan Kopen roept, is een roepende in de woestijn.  

boskalis

Datzelfde geldt in meer of mindere mate ook voor Boskalis. De marktomstandigheden zijn niet te onderschatten, en zeker niet te miskennen, maar geen goed voorbeeld van een gezonde markt. De lagere olieprijs heeft er flink in gehakt en dat effect is nog niet verwerkt.

Kijk naar de goede jaren, voor de oliecrisis. Toen verdiende Boka drie jaar achter elkaar meer dan drie euro per aandeel. Die tijden komen waarschijnlijk ook niet snel meer terug, maar geven wel een beeld van de potentie. 

Dat betekent dat een instappunt niet heel ver meer weg is, nu de koers vandaag met meer dan 10% afkomt. Veel slechter zal het niet worden. Belangrijk is wel dat Boskalis, dat gezegend is met een goede balans, de marktimpasse benut om de vloot op peil te houden en het bedrijf klaar te maken voor een evenuteel aantrekkende markt.

Zorgen over de vloot zijn er wel: die zou, in verhouding tot de Belgische evenknieën Jan de Nul en DEME, volgens insiders verouderd zijn en daarmee zal dan een inhaalslag gemaakt moeten worden. Dat kost natuurlijk geld.

De vraag is ook of de stap naar Survey, door het kopen van een klein concurrentje van Fugro, Gardline, zo succesvol wordt. Fugro zelf gaf al aan dat de combinatie van een aannemer (Boskalis) met een partij die in het voortraject betrokken is, niet ideaal is. 

Ondertussen bij HAL

De Rotterdamse rekenmeesters van HAL zitten er wat ondertussen wat verpieterd bij dit jaar. GrandVision toonde weliswaar moed door een winstgroei van hoge enkelcijferige winstgroei te beloven,  maar krijgt daarvoor nog niet de koerswaardering. Vopak maakte een sprongetje van 10% op een beter dan verwacht 2019 (en de interesse voor concurrent HES) maar bij Boskalis en SBM blijft het vooralsnog muizen. 

De twee laatsten verdwijnen per eind volgende week ook nog eens uit de AEX. Het aandeel HAL heeft het fantastisch gedaan de afgelopen decennia, maar zo langzamerhand is de vraag gerechtvaardigd of de premie die de koers van HAL doet bovenop de intrinsieke waarde nog wel gerechtvaardigd is.

Nettovermogenswaarde HAL

 Deelnemingen

31 augustus

25 october

27 nov

7 maart

GrandVision 20,66  21,95 20,64 18,60
Boskalis 27,45 30,23 30,31 27
Vopak 35,55 36,06 34,75 38,50
SBM Offshore 13,45 14,90 13,31 13,81
HAL Trust  164,50 156,46 148,80 151,40
Intrinsieke waarde HAL Trust  144,63 150,38 145,51 141,63

Bovenstaand een ruwe schets van de berekende intrinsieke waarde van HAL op basis van de beursgenoteerde deelnemingen. De cashpositie en de waarde van de niet-beursgenoteerde deelnemingen (inclusief het belang in Safilo) bedragen in theorie samen €3,5 miljard.   

Het belang van HAL in Boskalis bedraagt ruim 34%. De daling in Boskalis vandaag kost HAL theoretisch €1,70 per aandeel, waarmee de intrinsieke waarde, zoals ik die bereken ongeveer uitkomt op €141,50. De beurskoers ligt daar nog steeds circa 7% boven.  

De holdings in België en overige Europese landen noteren over het algemeen met een behoorlijke korting tussen de 10 en 20%. De premie bij HAL van 7% is een beloning voor prestaties uit het verleden (GrandVision) en wie weet wat de waarde van CoolBlue wordt als dat in de toekomst naar de beurs gebracht kan worden.

Dat gezegd hebbende mogen we toch ook wel eens vragen stellen bij de mate van diversificatie van de portefeuille en daarbij is de transparantie richting aandeelhouders minimaal. Vergelijk dat eens met een GBL in België, die op zijn website keurig uitlegt waarom het in welk aandeel zitten.  

Het afgelopen jaar was voor HAL, met alle respect, een aaneenschakeling van bleeders en de vraag is of 2018 beter wordt. Inzake Boskalis in ieder geval nog niet. De vraag is wel of HAL niet genegen is zijn belangen in een van de eigen bedrijven flink uit te breiden, nu de beurskoersen zo afkomen. 

Wat betreft GrandVision waarschijnlijk niet, maar wie weet is de afkalvende koers van Boskalis een mooie gelegenheid om die rondslingerende miljarden bij HAL weer aan het werk te zetten. 

Disclaimer: Inberg heeft geen positie in Boskalis.

Weten wanneer in te stappen? Word lid van IEX Premium!


Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Reacties

12 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 5 The Third Way... 8 maart 2018 11:38
    Ehhhh:

    - orderporto die stijgt inderdaad met 550 mln maar wel dankzij het meerekenen van de SG order van 300 mln van... 2 weken geleden...! En dat bij lagere marges, dus is er wel een verbetering?

    - en let op de schuldpositie, van cash-rich naar schuldenaar. Door investeringen in toekomstige groei, maar wanneer, en door verslechtering van working capital positie. Hoe kan dat laatste bij omzetdaling? Analistencall geeft hopelijk inzicht;

    - mbt. groeipotentie fossil-fuels: grote vraag is niet (indirect) wat de impact van de stijgende olieprijs is, maar in welke mate schalie olie die markt fundamenteel verandert. Zo heeft bv. Chevron haar proved reserves met 60% verhoogd dankzij die schalie. En daar doet BOKA niet mee...
  2. [verwijderd] 8 maart 2018 12:18
    quote:

    The Third Way... schreef op 8 maart 2018 11:38:

    Ehhhh:

    - orderporto die stijgt inderdaad met 550 mln maar wel dankzij het meerekenen van de SG order van 300 mln van... 2 weken geleden...! En dat bij lagere marges, dus is er wel een verbetering?

    - en let op de schuldpositie, van cash-rich naar schuldenaar. Door investeringen in toekomstige groei, maar wanneer, en door verslechtering van working capital positie. Hoe kan dat laatste bij omzetdaling? Analistencall geeft hopelijk inzicht;

    - mbt. groeipotentie fossil-fuels: grote vraag is niet (indirect) wat de impact van de stijgende olieprijs is, maar in welke mate schalie olie die markt fundamenteel verandert. Zo heeft bv. Chevron haar proved reserves met 60% verhoogd dankzij die schalie. En daar doet BOKA niet mee...

    Hoe kom je erbij dat die order uit Singapore wordt meegerekend? Volgens rapport is de orderportefeuille van 3,5 mrd per einde 2017.

    At the end of the year, the order book stood at EUR 2,477 million
    (end-2016: EUR 1,893 million). The order book for the Rest of the
    World increased significantly with the most noteworthy contract
    wins being the development of the port of Duqm (Oman), a
    multi-year maintenance contract in the Middle East and the
    deepening of the access channel to Jawaharlal Nehru Port in
    Mumbai (India). Other contract wins include port related contracts
    in Angola, Australia, Brazil, Nigeria, Uruguay and Mexico, in
    addition to variation orders on existing contracts. On balance
    EUR 1,883 million of new work was acquired during the course of
    the year.
    After the close of the year, Boskalis was awarded a large
    multi-year dredging project for the Tuas Terminal Phase II port
    development in Singapore. This project will be executed in a
    consortium with Hyundai and Penta Ocean.
  3. forum rang 5 The Third Way... 8 maart 2018 13:21
    quote:

    NicoInberg schreef op 8 maart 2018 12:18:

    [...]

    Hoe kom je erbij dat die order uit Singapore wordt meegerekend? Volgens rapport is de orderportefeuille van 3,5 mrd per einde 2017.
    ...
    Presentation full years 2017, slide 4 (order book per segment), first bullet point, laatste sin...

    Inderdaad staat er boven kolom YE 2017, maar erboven wordt Singapore wel degelijk vermeld. Op zijn best verwarrend...

    Overigens heeft CFO tijdens call verduidelijkt dat mbt. werkkapitaal de trend v/d afgelopen jaren is gedraaid door verminderde vooruitbetalingen van aanbieders.

    Uitsmijter was tijdens de call dat CEO vermeldt dat zij eerst met VW werkten aan de fameuze IJmuiden sluis tender maar eruit stapten vanwege te hoge risico's. NL'se overheid is nog steeds "crimineel bezig" in deze sector.

    Zou hetzelfde gelden voor het Afsluitdijk project? Koers BAM etc. reageert niet...

  4. [verwijderd] 8 maart 2018 14:19
    -De koers-winstverhouding is bij een bedrijf dat in een moeilijke markt echter geen goede leidraad.
    -Per aandeel betekent dat een winst van €1,15
    -In vergelijking met een jaar geleden staat de orderportefeuille 20% hoger
    -De winstverwachting voor het komende jaar, volgens de consensus onder aandelenanalisten, komt ongeveer uit op €1,26
    -Dat betekent op een koers van €27 een k/w van 23,4


    Ik ga er even van uit dat die analisten met €1,26 al rekening hielden met het 20% dikkere order boek.
    Over 1 (of misschien wel 2) jaar zullen we het weten of de hoop uit komt.
    Maar als je NU wilt investeren kan je met een K/W <15 beleggen in beursbedrijven die je behoorlijke zekerheid bieden dat ze het volgend jaar weer ietsje beter doen.
    Voor instappen in Boskalis is het veel te vroeg. Wat mij betreft moeten ze ruim onder €20 duiken of ineens veel betere contracten afsluiten (wat ze zelf niet verwachten).
    Ik vind de koers-winstverhouding dus juist een uitstekende leidraad! Zeker bij Boskalis.

    Wanneer instappen ....?
    Als analist moet je de mensen die al in de boot zitten ook te vriend houden, dus geef ze hoop...
  5. dmmsch 8 maart 2018 16:01
    quote:

    Bowski schreef op 8 maart 2018 14:19:

    -De koers-winstverhouding is bij een bedrijf dat in een moeilijke markt echter geen goede leidraad.
    -Per aandeel betekent dat een winst van €1,15
    -In vergelijking met een jaar geleden staat de orderportefeuille 20% hoger
    -De winstverwachting voor het komende jaar, volgens de consensus onder aandelenanalisten, komt ongeveer uit op €1,26
    -Dat betekent op een koers van €27 een k/w van 23,4


    Ik ga er even van uit dat die analisten met €1,26 al rekening hielden met het 20% dikkere order boek.
    Over 1 (of misschien wel 2) jaar zullen we het weten of de hoop uit komt.
    Maar als je NU wilt investeren kan je met een K/W <15 beleggen in beursbedrijven die je behoorlijke zekerheid bieden dat ze het volgend jaar weer ietsje beter doen.
    Voor instappen in Boskalis is het veel te vroeg. Wat mij betreft moeten ze ruim onder €20 duiken of ineens veel betere contracten afsluiten (wat ze zelf niet verwachten).
    Ik vind de koers-winstverhouding dus juist een uitstekende leidraad! Zeker bij Boskalis.

    Wanneer instappen ....?
    Als analist moet je de mensen die al in de boot zitten ook te vriend houden, dus geef ze hoop...
    das kan der nicht
  6. forum rang 5 theo1 9 maart 2018 10:33
    quote:

    Toddemij schreef op 8 maart 2018 20:49:

    Ik zou zeker nog niet instappen. K/w van ver boven de 20 gewoon veel te hoog voor dit fonds in zijn soort markt. Ik zie het eerder nog verder richting 22 zakken.
    Cyclische aandelen hebben op de bodem de hoogste k/w. Dat is wat Nico Inberg eerder probeerde te zeggen.
12 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links