Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?
Wessanen: sterke merken bouwen

Wessanen: sterke merken bouwen

Wessanen heeft een prima kwartaal achter de rug en dat was nodig ook. De koers staat namelijk op het hoogste punt sinds 2013. Nu zijn voedingswaarden behoorlijk opgelopen het laatste jaar en soms niet altijd terecht, zie Unilever. Een hoge koers moet wel waargemaakt worden met puike cijfers, anders volgt er een afstraffing.

De hoge koers van Wessanen suggereert een hoge omzetgroei. Die is er ook, en eigenlijk is die omzetgroei nog hoger dan we op het eerste moment zien. De private labelbusiness wordt namelijk langzaam maar zeker afgebouwd. Of langzaam, een krimp van 20% is niet bepaald langzaam. 

 

 

Vorig jaar groeiden de eigen merken met 8,5% en de core brands zelfs met 9,5%. Ook dit kwartaal deden de eigen merken het goed met een groei van 8,9%. De totale omzetgroei kwam uit op 7,2% en autonoom over de gehele linie was de score 2,6%.

Duur of niet duur?

Nu noteerde Wessanen tot gisteren op een k/w van bijna 30 en dat vindt iedereen extreem hoog, maar vergeleken met de waardering van voedingsbedrijven die minder hard, of nauwelijks groeien, valt dat dan wel weer mee. 

Daar komt nog bij dat inmiddels iedereen ervan overtuigd is dat Wessanen een overnamekandidaat is én dat er waanzinnige prijzen betaald worden voor overnames. Unilever grijpt tegenwoordig overal naast omdat de Amerikanen iedere keer de hoofdprijs neerleggen. 

Misschien herinnert u zich nog dat Unilever van de zomer geinteresseerd was in de voedseltak van Reckitt Benckiser. Voordat Paul Polman een bieding had kunnen neerleggen ging het bedrijf al over naar McCormick, een Amerikaanse meelfabrikant. 

Dat betaalde 4,2 mrd dollar voor een bedrijf met een omzet van pakweg 600 miljoen dollar, 7 keer de omzet dus. McCormick boekt jaarlijks 50 mln aan synergie-effecten in, maar dan nog blijft het de koop van een waanzinnige. Ter vergelijking: Wessanen heeft momenteel een marktkapitalisatie van 1,1 miljard euro en een omzet van dit jaar waarschijnlijk 650 miljoen euro. (H1: 325 mln euro).

Wessanen en Laan

Even terug in de historie: het bedrijf Wessanen stamt van 1765, toen Adriaan Wessanen samen met zijn neef Dick Laan (niet die van de Pinkeltje-boeken) samen Wessanen en Laan oprichtten, een handelsbedrijf in allerlei zaden. Door de jaren heen werd er regelmatig van kernactiviteit gewijzigd, maar wel altijd in de voeding.

In de jaren zeventig van de vorige eeuw werd even het accent gelegd op diervoeding (kalvermelk, Fokkamel) en u herinnert zich natuurlijk ook nog de mislukte fusie met drankenproducent Bols. Het belangrijkste argument daarvoor was dat een stukje kaas bij de borrel er zo goed inging en de bedrijven daardoor goed bij elkaar pasten.

De huidige strategie werd in 2014 ingezet. De kernactiviteit werd gezonde en duurzame voeding en de overige zaken, zelfs een keten natuurwinkels, werden verkocht. Dat had nog wel wat voeten in aarde want vooral het Amerikaanse ABC (fruitdrankjes) was aan de straatstenen niet te slijten. 

Duidelijke doelen

Het is goed als een bedrijf zijn doelen duidelijk formuleert. Bij Wessanen zie je dat telkens terug in hun communicatie, waardoor er geen twijfel bestaat over visie, missie en strategie (vrij vertaald). In het jaarrapport van 2016 staat een en ander duiderlijk verwoord: 

Visie: Europese grootmacht worden inzake gezonde en duurzame voeding 

Missie: gezondere mensen, gezondere voeding en een gezondere planeet 

Strategie: deze bestaat uit vier pijlers die elk een jaars- en een driejaarsdoel meekrijgen:

    1. eigen merken laten groeien
    2. efficiente bedrijfsvoering
    3. selectieve overnames doen
    4. bouwen van groen, aantrekkelijk en efficient bedrijf

 

winkels VS AD
Klik op het plaatje voor een grote versie

 

Het bleek de juiste strategie. Gezonde voeding is een groeimarkt, u ziet het dagelijks om u heen. De jeugd van tegenwoordig besteedt steeds meer geld en aandacht aan gezonde en duurzame voeding. Hier op kantoor krijg ik nauwelijks iemand mee naar de Mac tussen de middag.

 

winkels VS AD
Klik op het plaatje voor een grote versie

 

 

De markt voor gezonde voeding zal de komende jaren met 5,5-6,5% doorgroeien, volgens de Organic Monitor 2016. De aandelenkoers van Wessanen groeit nog veel harder en is het bewijs van de juiste strategische keuze: sinds eind 2013 is het aandeel spectaculair gestegen van €2,84 naar boven de €16 nu. 

De belangrijkste merken

Wessanen heeft als doestelling (visie eigenlijk) om een Europese kampioen te worden in de gezonde voeding. Onderstaand ziet u de fabrieken van Wessanen waar de diverse producten gemaakt worden. 

 

winkels VS AD
Klik op het plaatje voor een grote versie

 

De merken hebben allemaal een sterke lokale basis of achtergrond en worden van daaruit, indien mogelijk, geparachuteerd naar andere landen. Nu zijn de cultuurverschillen tussen de verschillende Europese landen best groot, zodat het niet altijd een wet van Meden en Perzen is dat een Frans biodrankje ook in Engeland een succes is.

Ik zie Fransen bijvoorbeeld nog geen witte bonen in tomatensaus eten, en dat Duitse Tartex lijkt mij ook onmogelijk naar enig ander land te exporteren.  Ik blief het in ieder geval niet. 

Hieronder ziet u een overzicht van de twaalf belangrijkste (eigen) merken van Wessanen. Vooral in Duitsland ging het niet goed afgelopen jaar: de beide Duitse merken Allos en Tartex deden het zeer slecht, terwijl Gayelord Hauser niet groeide. Wessanen is niet heel specifiek over de groeipercentages zodat ik die zelf heb ingeschat. 

 

 Merk

Land van oorsprong

productkenmerk

groei 2016

Zonnatura Nederland van alles +2%
Bonneterre Frankrijk 500 producten
Alter Eco Frankrijk chocolade, koffie 0
Destination Frankrijk koffie, thee +15%
Gayelord Hauser Duitsland vrouwen (foliumzuur) 0
Tartex Duitsland spreads -15%
Allos Duitsland cakes, jams, cereals -15%
Kallo UK rijstkoeken +5%
Whole Earth UK bonen, pindakaas +15%
Mrs. Crimble's UK kokosmakronen (glutenvrij) ?
IsotaBio Italië drankjes 8%
El Granero Spanje granen, zaden 25%

 

Daar zit ook een stuk opluchting in vandaag: de Duitse merken hebben het groeipad weer te pakken. In Nederland komt u naast Zonnatura ook Piramide en Clipper in de supermarkt tegen.

Rellen met de consumentenbond

Zonnatura ligt recentelijk wat onder vuur van de Consumentenbond. Daar is Wessanen niet blij mee, want een merk opbouwen kost bloed, zweet en tranen, maar een merk afbreken kan vrij snel. Ik zeg alleen maar Buckler. 

Zonnatura zou in haar theebolletjes slechts 1,5% kruiden hebben gestopt.  Er zou alleen maar suiker in de 20 kruiden oplosthee zitten. Volgens de Consumentenbond:

De kruidenkorrels bestaan bijna volledig uit druivensuiker, rietsuiker en karamel en slechts voor 1,5% uit kruiden. Consumenten voelen zich extra misleid omdat dit gebeurt bij een product van Zonnatura, gezien het natuurlijke en maatschappelijke imago van dit merk.

 

 

winkels VS AD
Klik op het plaatje voor een grote versie

 

Ik zag het gisteren, tijdens mijn jaarlijkse verplichte kledinginkoopronde, in de schappen staan bij de Kruitvat, tegen een fikse korting. Niet meteen een heel goed teken, dacht ik. Gezonde voeding heeft de naam duurder te zijn dan ongezonde voeding. Niet voor niets is er een lobby op gang gekomen om de verhoging van het BTW-tarief niet door te voeren voor gezonde producten als fruit en groente. 

In die zin, vanuit het oogpunt van de volksgezondheid, moeten we dan ook gewoon blij zijn dat discounter Kruitvat de Zonnatura producten verkoopt tegen afbraakprijzen: 

 

 

Ach ja. Zeer waarschijnlijk zal dit consumentenbondrelletje ook wel weer met een sissertje aflopen. Wessanen bouwt ondertussen stoicijns door aan haar eigen merken. Duitsland staat weer op de rit, de nieuwe merken krijgen extra aandacht en de merken worden nu ook in productcategorieën ingedeeld. 

Met een k/w van 30 mag het dan een duur aandeel zijn, de overall markt blijft gewoon jaarlijks groeien waardoor de strategie van het bedrijf nog steeds de juiste blijkt. Recht zo die gaat. 


Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Nico Inberg

Auteur:

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL
  2. BAM: Pas op de plaats
  3. HAL: Deal or no deal?

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 24 oktober 2017 15:18
    Bio en niet bio gaan niet zo lekker samen in de supply chain. Dus je kan je afvragen welke partij genoeg synergie voordelen kan halen om dezelfde multiple als bij McCormick te kunnen verantwoorden.

    Daarnaast is in de landen buiten Duitsland en Nederland bio nog een vrij onontgonnen markt. De merken van Wessanen passen hier prima in. Als de markt eenmaal een beetje volwassen wordt en er volumes gemaakt worden door de retail zullen er snel huismerken voor in de plaats komen. Immers, als je nieuwe producten opneemt kan je dat beter zelf doen dan je verbinden aan een partij met A-merken die een flink stuk marge in eigen zak houd. Ga maar eens kijken in de AH, 90% van het bio aanbod is huismerk.
  2. forum rang 6 rene66 24 oktober 2017 15:58
    Voor een kwaliteitsmerk als Westzanen ligt de wereld nog open. Ik hoop dat binnenkort een verkoper van Westzanen eens contact gaat leggen met Alibaba of JD.com. In China is er voor zo een kwaliteitsmerk als Wessanen nog heel veel geld te verdienen.

    Maar ze moeten wel oppassen, een nieuw verkoop kanaal richting China openen is snel te doen. Je moet ook in een flinke hoeveelheid kunnen leveren.
  3. forum rang 6 rene66 24 oktober 2017 22:34
    Wellicht zou Wessanen het anders via JD.com kunnen proberen. Die schijnen in het hogere segment te werken qua producten. In één klap mogelijk 258,3 miljoen potentiële consumenten erbij.

    corporate.jd.com/

    corporate.jd.com/ourBusiness

    JD Mall is China’s leading one-stop e-commerce platform, providing 258.3 million active customers with direct access to an unrivalled range of authentic, high-quality products, and helping leading local and international brands tap into China’s fast-growing e-commerce market.
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.