Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?
Ahold: Shark Attack!

Ahold: Shark Attack!

Vrijdagmiddag werd de supermarktwereld opgeschrikt door de entree van Amazon in haar afzetmarkt. Als je als bedrijf iets niet wilt, is het dat Google, Amazon of Facebook je werkveld betreden.

Amazon kocht Whole Foods, een supermarktketen van 464 winkels gespecialiseerd in gezonde voeding. Het zond een schokgolf door de retailaandelen wereldwijd. Amazon doet een grote stap voorwaarts in haar tot nog toe moeizame intrede in de supermarktwereld.

Whole Foods geeft Amazon de mogelijkheid haar versproducten, tot nog toe verkocht via Amazon Fresh, beter bij haar klanten te krijgen. Amazon Fresh was niet zo'n succes, omdat versproducten nu eenmaal een andere benadering vragen dan boeken of cd's. 

Rottend fruit, melk over datum

Bruine bananen, zachte aardbeien, appels met bruine plekken, u kent het wel. Dé reden waarom je fruit en groente liever zelf even door je handen laat gaan en voor mij de reden dat ik geen online bestelling bij Appie meer doe.

Ook Amazon Fresh had daar last van, en daarom begon Amazon steeds meer na te denken over de noodzaak van fysieke winkels.  Met de aankoop van Whole Foods is daarmee een reuzenstap gezet.

En dat is niet het enige, want tegelijkertijd draait de internetmogul al een tijdje proef met de winkel van de toekomst. Nu alleen nog toegankelijk voor het eigen personeel, maar dat er wat aan zit te komen, is zonneklaar.

Geen kassa, en geen wachtrij meer straks. De betaling gaat automatisch zodat de klant gewoon met zijn boodschappen de winkel uit kan lopen. Kijk naar deze video

 

 

Of de decimering van de marktwaarde van Ahold terecht is, is een tweede. Feit is wel dat Amazon opnieuw een serieuze poging doet om de levensmiddelenmarkt te veroveren. In de supermarktwereld dacht men dat Amazon hen wel met rust zou laten.

Levensmiddelen, vooral verse, zijn toch een andere tak van sport. Maar niets is dus minder waar, of eigenlijk: die conclusie is helemaal juist, maar dat heeft Amazon er dus toe aangezet over te stappen naar fysieke winkels.   

74% in fysieke winkels

Uit Amerikaans onderzoek (NPD Group) is namelijk gebleken dat 74% van de boodschappen nog steeds worden gekocht in fysieke winkels. Dat Amazon de overstap maakt naar fysieke winkels is in zekere zin dan ook een teken dat ook Amazon deze stelling onderschrijft.  

Online kan een boel, maar het blijkt dat veel mensen toch nog graag de boodschappen zelf in de winkel ophalen. Dat maakt een fysieke aanwezigheid noodzakelijk, zeker voor vers voedsel. Dat verklaart ook waarom Whole Foods zo weinig online verkoopt. 

Tegelijkertijd is de oversteek van Amazon wel degelijk bedreigend voor de bestaande supermarkten. En niet alleen bedreigend, maar ook een wake-up call. Bij Amazon draait namelijk alles om service. 

Simpel gezegd is dat het enige model waarop de disruptors, de bedrijven die een bestaande markt op hun kop zetten, drijven. Ze kijken naar maximale service voor de consument. Amazon noemt het in haar vierpuntenplan als eerste:

"Amazon is guided by four principles: customer obsession rather than competitor focus, passion for invention, commitment to operational excellence, and long-term thinking.'"

Die customer obsession vertaalt zich in het ultieme nadenken over wat de consument precies wil. Het ultieme gemak. En dat gaat nog een stapje verder dan het zelf scannen van de boodschappen zoals dat tegenwoordig bij Albert Heijn kan.

Opportunistisch

Nu zit er ook wel een stukje opportuniteit bij, want Whole Foods op haar beurt werd op de hielen gezeten door een activistische aandeelhouder, Jana Partners, dat 9% van de aandelen had gekocht en aandrong op een verkoop van het bedrijf.

Whole Foods heeft het al een tijdje erg moeilijk. Het verkoopt organische, gezonde voeding maar dat segment wordt inmiddels ook steeds meer omarmd door de gewone supermarkten.

Ze zijn de bestverdienende supermarkt per vierkante meter, omdat Whole Foods álles kan vragen aan de hipsters die daar boodschappen doen. De hoge prijsstelling en het feit dat andere, gewone, supermarkten ook steeds meer verse producten aanbieden zorgt er echter ook voor dat omzetgroei bemoeilijkt wordt. 

Sterker nog, de afgelopen zeven kwartalen daalde de omzet bij Whole Foods. Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers was dat de olifant in the room. CEO John Mackey het alleen maar over de toekomstige groei.

Een pluim voor de vormgever, die de staafdiagrammetjes zo heeft gemanipuleerd dat het allemaal net even wat mooier lijkt. Kijk naar de groei in Ebitda margin en operating cashflow... 

 

winkels VS AD
Klik op het plaatje voor een grote versie

 

Die problemen zijn voor Whole Foods nu opgelost. Amazon komt erbij en dat betekent dat geld, kennis en kunde van de onlinekampioen de omzet verder in de steigers zal zetten. Amazon zal haar Amazon Fresh propositie via Whole Foods gaan uitbouwen.

Daarbij zal Amazon zeer zeker het prijsbeleid bij Whole Foods op de schop nemen. Nu daar de Amazon Prime klantjes bij komen gaat de teller echt lopen straks. 

Overigens was de online omzet van Whole Foods maar magertjes: voor het lopende jaar verwacht met 400 miljoen dollar online om te zetten, een bescheiden 2,5% van de totale omzet. 

Geen feest bij retailers

En het was al geen feest in retailland deze week. Kroger, na Wal-Mart de grootste retailer van de VS met 2800 supermarkten, verlaagde donderdag haar omzetverwachting voor dit jaar. Het heeft last van een inflatoire omgeving.

Daarnaast lijkt er een prijzenoorlog in de VS te ontstaan, want de twee Duitse reuzen Aldi en Lidl hebben aangekondigd ook fors te gaan investeren in de VS. Lidl opende vorige week haar eerste winkel in de VS. 

 

 

Die gaan ook aan de oostkant beginnen, waar AholdDelhaize het merendeel van haar winkels heeft. Met daar overheen nog eens de entree van Amazon op het retailtoneel is de ellende dus compleet.

Ahold en Delhaize

Wat betekent dit voor de retailers in de VS en meer in het bijzonder, ons eigen AholdDelhaize? Vrijdag gingen de grote supermarktketens procenten tegelijk omlaag. Wal-Mart verloor 7% en AholdDelhaize verloor zelfs bijna 10%.

Is het inderdaad een game changer, dat Amazon nu Whole Foods koopt? Je zou het ook kunnen omdraaien. Met deze aankoop geeft Amazon toe dat haar eigen online strategie in deze markt tekort schiet. 

Online én offline

De arrival van Amazon is dus zeker een gamechanger, maar wel zodanig dat het door iedereen gevreesde Amazon zich niet blijft beperken tot online, maar ook in fysieke winkels zijn consumenten wil bedienen.  

De concurrentie was al hevig en omzetgroei nauwelijks waar te maken in de VS. Nu komen Aldi en Lidl aanwaaien vanuit Duitsland en Amazon erbij via Whole Foods. Drie keer raden wat er met de marges gaat gebeuren.

Een prijzenoorlog is aanstaande en als je geen marktleider bent met diepe zakken kan dat een pijnlijk en slopend proces worden waar niet iedereen even sterk uitkomt. Een consolidatieslag kan het gevolg zijn en mindere goden kunnen zelfs omvallen.

AholdDelhaize: 1990 winkels, 62% van omzet uit VS

De marktleider in Nederland is, vooral dankzij de winkels van Delhaize, behoorlijk sterk vertegenwoordigd in de VS. AD heeft momenteel ruim 6500 winkels, waarvan 1990 op Amerikaans grondgebied:  

 

winkels VS AD
Klik op het plaatje voor een grote versie

 

Tijdens de eerstekwartaalcijfers zei CEO Dick Boer dat in het tweede kwartaal de verkopen zouden aantrekken in de VS, onder druk van de aantrekkende inflatie.  AD haalt 62% van haar omzet uit de VS. Opgesplitst per regio:

 

 Regio

Omzet Q1 (€ mln) 

% totale omzet

Ahold USA 5.969 38%
Delhaize USA 3.945 24%
Ahold NL 3.298 21%
Delhaize België 1.181 7%
CSE (Central/Southern Europe) 1.375 9%
Totaal 15.766 100%

 

De verkopen stegen er, organisch, met 0,6%. Niet elke tak deed het even goed. De meeste progressie zit bij de Nederlandse winkels, als ik naar die marges kijk betalen we veel te veel met z'n allen...

 

winkels VS AD
Klik op het plaatje voor een grote versie

 

De Belgische winkels doen het al een stuk minder. De omzetgroei viel daar afgelopen jaar helemaal stil, zelfs negatief. Wat is er aan de hand met onze Zuiderburen? Heeft Delhaize de biersectie opgekuist? 

winkels VS AD
Klik op het plaatje voor een grote versie

 

Zo bezien heeft Ahold nog een aardige bom duiten voor Delhaize betaald. De Amerikaanse winkels van Ahold dan. Ook daar geen feest dit kwartaal. Men hoopt in het tweede kwartaal weer wat groei te kunnen noteren maar als ik het liniaal van Royce of Nico PR leen ziet het er hier niet goed uit. 

winkels VS AD
Klik op het plaatje voor een grote versie

Dan doen de Amerikaanse winkels van Delhaize het nog een stuk beter. De groei viel stil dit kwartaal maar de marges liepen op door de synergie-effecten, net als bij de Amerikaanse vestigingen van Ahold trouwens.

winkels VS AD
Klik op het plaatje voor een grote versie

 

Worstelen met omzetgroei

Whole Foods is dus niet de enige die worstelt met omzetgroei in de VS. En het wordt er niet beter op nu Amazon erbij komt, want dat kost niet alleen omzet, maar ook de winstmarges gaan eraan.

De vraag is dus wie een prijzenoorlog tegen Amazon kan uitzingen. Ahold Delhaize is zeker geen kleine speler, en zit regionaal vooral in het Oosten van de VS, terwijl Amazon liever de moderne yuppies hipsters opzoekt, maar toch. 

Ahold gaf bij de KW1-cijfers aan dat het tweede kwartaal beter zou worden dan het eerste. Uit het kwartaalverslag:

 

“In the United States, although sales were impacted by continuing price deflation, adverse weather and the timing of Easter, we were able to offset the impact on margins due to the delivery of strong synergy savings in the quarter.

Although deflationary pressure was in line with previous quarters, it improved towards the end of the first quarter and we expect sales performance to improve in the second quarter and to operate in a slightly inflationary environment in the second half of the year."

 

Dat zal dan nog wel het geval zijn, maar daarna is het feest over en zal iedere retailer in de VS zich gaan voorbereiden op de komst van Amazon. Dat betekent als de sodemieter de servicegraad omhoog en de prijzen omlaag.

Aandeleninkoopprogramma halverwege

Wat houdt dat in voor het aandeleninkoopprogramma van AholdDelhaize? Tot nog toe kocht Ahold al voor bijna een half miljard euro aan eigen aandelen in, onder het eigen aandeleninkoopprogramma van 1 miljard euro, aangekondigd op 7 december vorig jaar.

Voor de 23,3 miljoen aandelen werd een gemiddelde prijs betaald van 19,78 euro per aandeel. Geluk bij een ongeluk: tegen de huidige koers kan er 15% meer gekocht worden. 

Het zou zomaar kunnen dat Ahold door de komst van Amazon wat voorzichtiger met haar geldmiddelen om gaat springen. Het bedrijf heeft een mooie cashflow, maar geen nettokaspositie en kan wat dat betreft het geld beter wat langer vasthouden. 

Pas op 9 augustus komt Ahold Delhaize met de halfjaarcijfers. Interessanter dan die cijfers is de visie van AD op de ontwikkelingen in de sector. Inderdaad, Dick Boer zag Google altijd al als de grootste concurrent, maar dan als online tegenstrever. 

Conclusie: aan het werk

Er is een haai het aquarium binnengezwommen: Amazon betreedt de arena. Dat is slecht nieuws voor Ahold Delhaize. Maar het goede nieuws is dat Amazon met deze stap meteen aangeeft dat fysieke aanwezigheid onmisbaar is. 

Sterker nog, de old-fashioned retailers kregen zojuist de boodschap van Amazon dat online levensmiddelen kopen maar ten dele werkt. De meeste mensen willen gewoon zelf hun eten uitzoeken in de supermarkt.

Die supermarkten moeten nu wel snel aan de slag met de consumentenbenadering van Amazon. Dus niet zoals Albert Heijn doet, de klant de producten laten scannen zodat AD kosten kan besparen, maar wezenlijk proberen te ontdekken waarmee de klant geholpen kan worden.

Dat kost geld, want dat betekent technologische innovatie. Daarbij komen de marges door de enorme concurrentie in de VS onder druk te staan. Dat zal waarschijnlijk een verdere consolidatieslag tot gevolg hebben. 

Wie dat allemaal overleeft, kan best een goed bestaan hebben. Voor Ahold Delhaize is de gemiddelde winstverwachting van analisten voor dit jaar ca. 1,30 euro. Dat zal de grootgrutter nog wel halen. 

Voor 2018 verwacht men zelfs 1,47 euro per aandeel. Het is nu eerst wachten tot het stof is neergedaald en de lawine aan downgrades van bankanalisten is gepasseerd. Daarna kunnen we op zoek naar een geschikt instappunt.  

Disclaimer: Inberg heeft geen positie in AholdDelhaize


Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Nico Inberg

Auteur:

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL
  2. BAM: Pas op de plaats
  3. HAL: Deal or no deal?

Gerelateerd

Reacties

16 Posts
| Omlaag ↓
  1. scrumple 19 juni 2017 10:45
    Ahold heeft al jaren ervaring met verschillende automatiserings opties, scanners, mobiele app, website, etc... ze weten dus redelijk wat wel en wat niet werkt. Amazon heeft leuke concepten en goede techniek maar nog weinig praktijk ervaring.

    Uiteraard zal amazon voor druk zorgen maar Ahold is goed gepositioneerd om deze concurrentie slag aan te gaan.
  2. Bonost 19 juni 2017 11:33
    Ik denk dat Lidl en Aldi AD meer in de weg gaan zitten in Amerika dan Amazon. Die bedrijven weten hoe de zaken in retail werkt en dat moet Amazon nog maar waar maken. Deze twee bedrijven zijn tenslotte hier ook al de grootste concurrenten van AD.
    Dat de omzet en de winstmarge hierdoor onder druk komen te staan is wel zeker. Alleen heeft AD bewezen deze oorlog best te kunnen voeren met de prijzenoorlog hier een aantal jaren geleden. En als die prijzenoorlog niet wordt doorgetrokken naar Europa, kunnen die drie het heel lang volhouden. Kijken of Amazon daar echt trek in heeft.
  3. particuliere belegger 19 juni 2017 13:05
    Mooi en duidelijk verhaal!

    Nog 1 vraag en misschien nog korte aanvulling op verhaal zou kunnen zijn is. Wat heeft ahold nog meer qua waarde en toekomstige waarde zoals bijvoorbeeld hier in Nederland bol.com. of is dit echt allemaal niches vergeleken bij de rest?
  4. [verwijderd] 19 juni 2017 14:51
    Mooi artikel!!

    Amazon heeft nog geen ervaring in supermarkten... maar ze hebben toch ook geen pannenkoekenbedrijf gekocht? Met de koop van een supermarktenketen kopen ze ook de kennis in...

    Een langzame kentering zou verstandig zijn om de impact van bepaalde concepten (lees; vernieuwende technologien) goed te analyseren, maar dat ze geen kennis vd markt hebben lijkt me nogal een drogreden.
  5. [verwijderd] 19 juni 2017 17:15
    Als Ahold elke dag mij voorziet van een verse 'google streetview' van wat er in hun winkel staat, natuurlijk inclusief inzoommogelijkheid op de prijzen, dan zijn ze toch hartstikke online?
    En dan weet ik vantevoren waarvoor ik naar hun winkel kom.

    Ahold moet dat gewoon effe doen, elke avond of 'smorgens voordat de winkel open gaat.
  6. holenbeer 19 juni 2017 18:34
    Eens met Rene66: waarom zou Amazon stoppen bij het kopen van 1 retailer? Of waarom zou een andere Big Tech niet ook een retailer opkopen?
    AD is in 1 klap een stuk goedkoper geworden, en AD heeft Bol.com en een stevige voet aan de grond in Europa.
    Ik zie het als een mooie instapmogelijkheid. Mooi dividendrendement, komt vast weer bovendrijven.

    Andere optie: als AD goedkoper wordt, ook mogelijke overnameprooien van AD. AD kan zichzelf interessant eten voor Amazon, of de concurrent van Amazon.

    Beetje eenzijdige focus en weinig fantasie in de markt en dit artikel, wat mij betreft. Ik heb er een paar geschreven puts en gekochte calls aan gewaagd. Een snelle rebound en hup, eruit weer.

    Zelfs een dooie kat stuitert nog een keer, of wordt opgevroten door een grotere kat.
  7. Manofaction 19 juni 2017 21:44
    Het is een wereldwijde ontwikkeling. Schoenwinkelketens gingen failliet en nu zie je de internet giganten terug gaan naar fysieke outlets. De pioniersfase is voorbij, de hype is over en we gaan naar de derde fase: besef va realiteit. Men wilde al die tijd niet inzien dat het sociale aspect ontbreekt bij internet shopping. Een aantal marktsegmenten vervullen een sterke sociale behoefte. Net als dat veel mensen het ( onbewust) helemaal niet erg vinden om een ' redelijke tijd ' in de file te staan, omdat het hen een rustig moment geeft tussen de druk van het werk en thuis verplichtingen thuis, zo gaan mensen ( onbewust ) graag naar de supermarkt, om zonder direct te communiceren, toch het gevoel te hebben even op een dag ''onder de mensen te zijn''. Niet voor niets blijken de AD winkels de ideale dating plek te zijn voor hoger opgeleide, eind dertigers. Steeds meer mensen beginnen de beperkingen van internet te zien. De jongste generaties stappen af van Facebook en zoeken de straat weer op. Veel internet bedrijven maken nauwelijks, geen of helemaal nooit winst. Ik zie het eerder als een capitulatie van Amazon. Ik denk dat AD zich moet aanpassen, maar dat ze dit zeker gaan overleven en er zelfs sterker uit kunnen komen. En mochten ze worden overgenomen in de US, dan blijft het aandeel een goede investering.
  8. pim f 19 juni 2017 21:56
    Ik kom nogal eens bij de AH hier in de stad, het valt me ontzettend vaak op dat de ongeinteresseerde piepjonge scholieren die ze de vakken laten vullen er een complete puinzooi van maken. Van sommige snelverkopende artikelen zijn de (veel te kleine) schappen om de haverklap leeg. Ik ken wel mensen die zweren bij de bezorgservice Appie, ik gebruik die (nog) niet want mij te duur. En dat lange wachten bij de kassa's is ook irritant. Kom maar op Amazon! (ik moet overigens eerst binnenkort maar eens mijn 1000 Ahold aandelen zien te lozen - dode kat waar blijf je?)
  9. forum rang 5 Daexter 19 juni 2017 23:26
    quote:

    pim f schreef op 19 juni 2017 21:56:

    Ik kom nogal eens bij de AH hier in de stad, het valt me ontzettend vaak op dat de ongeinteresseerde piepjonge scholieren die ze de vakken laten vullen er een complete puinzooi van maken. Van sommige snelverkopende artikelen zijn de (veel te kleine) schappen om de haverklap leeg. Ik ken wel mensen die zweren bij de bezorgservice Appie, ik gebruik die (nog) niet want mij te duur. En dat lange wachten bij de kassa's is ook irritant. Kom maar op Amazon! (ik moet overigens eerst binnenkort maar eens mijn 1000 Ahold aandelen zien te lozen - dode kat waar blijf je?)

    Als je 1000 Ahold hebt, wil je natuurlijk wel dat het bedrijf een goede marge weet te behalen. Dus die goedlopende producten die er altijd niet zijn, zijn zeer waarschijnlijk producten waar AH geen stuiver aan verdiend. Zo werkt het vaak ook met aanbiedingen, zolang de voorraad strekt en ondertussen leg je een hoop andere producten in je mand, waaraan wel verdiend wordt.

    Goed artikel van Nico, alleen is het wel behoorlijk angstig ingestoken. Amazon als grote bedreiging, terwijl het juist ook een trigger kan zijn om met Bol een bredere doelgroep te bereiken. Je kunt de wereld angstig bekijken, of kansen zien. Verder stelt Nico dat we de nieuwe koersdoelen moeten afwachten voor het instapmoment. De huidige koers ligt ruim 30% onder het gemiddelde koersdoel, wat al bekend was voordat Amazon de overname bekend maakte. Zoals gezegd zie ik het ook zeker als een kans, maar laten we zeggen dat veel analisten net zulke zwartkijkers zijn als onze Nico, dan zal het gemiddelde koersdoel na herijking toch echt niet onder de huidige koers liggen, lijkt me, of anders zaten ze voor de overname er al faliekant naast.

  10. relpinda 20 juni 2017 22:15
    quote:

    Manofaction schreef op 19 juni 2017 21:44:

    Het is een wereldwijde ontwikkeling. Schoenwinkelketens gingen failliet en nu zie je de internet giganten terug gaan naar fysieke outlets. De pioniersfase is voorbij, de hype is over en we gaan naar de derde fase: besef va realiteit. Men wilde al die tijd niet inzien dat het sociale aspect ontbreekt bij internet shopping. Een aantal marktsegmenten vervullen een sterke sociale behoefte. Net als dat veel mensen het ( onbewust) helemaal niet erg vinden om een ' redelijke tijd ' in de file te staan, omdat het hen een rustig moment geeft tussen de druk van het werk en thuis verplichtingen thuis, zo gaan mensen ( onbewust ) graag naar de supermarkt, om zonder direct te communiceren, toch het gevoel te hebben even op een dag ''onder de mensen te zijn''. Niet voor niets blijken de AD winkels de ideale dating plek te zijn voor hoger opgeleide, eind dertigers. Steeds meer mensen beginnen de beperkingen van internet te zien. De jongste generaties stappen af van Facebook en zoeken de straat weer op. Veel internet bedrijven maken nauwelijks, geen of helemaal nooit winst. Ik zie het eerder als een capitulatie van Amazon. Ik denk dat AD zich moet aanpassen, maar dat ze dit zeker gaan overleven en er zelfs sterker uit kunnen komen. En mochten ze worden overgenomen in de US, dan blijft het aandeel een goede investering.
    ab, Zo zie ik het ook en daarbij nog gezegd dat AH zeker aan de bak zal moeten en het verschil zal moeten laten zien tussen hun en de Lidl/Aldi en nu Amazon ook.

    Zeker zal de koek nu onder meer retailers verdeeld moeten gaan worden, maar dat hoeft helemaal niet te betekenen dat de winsten op long term sterk zullen dalen voor AH. Integendeel. Dit soort concurrentie is alleen maar goed en houdt je scherp en zorgt er voor dat je blijft innoveren. Niets mis mee. Tuurlijk zal het in het begin te merken zijn want ook de Amerikanen gaan bij de nwe ketens kijken en kopen.

    ja kleine long positie in AH en mooi momentum voor uitbreiding.

    LZA
  11. holenbeer 20 juni 2017 23:18
    quote:

    pim f schreef op 19 juni 2017 21:56:

    Ik kom nogal eens bij de AH hier in de stad, het valt me ontzettend vaak op dat de ongeinteresseerde piepjonge scholieren die ze de vakken laten vullen er een complete puinzooi van maken. Van sommige snelverkopende artikelen zijn de (veel te kleine) schappen om de haverklap leeg. Ik ken wel mensen die zweren bij de bezorgservice Appie, ik gebruik die (nog) niet want mij te duur. En dat lange wachten bij de kassa's is ook irritant. Kom maar op Amazon! (ik moet overigens eerst binnenkort maar eens mijn 1000 Ahold aandelen zien te lozen - dode kat waar blijf je?)

    Die bezorgservice kost maar iets van 4 tot 6 euro, en vaak kan je het zelfs gratis laten doen. Ik weet niet wat jouw uurtarief is, maar ik kan niet voor 6 euro op en neer naar de Appie, mijn winkelwagen volgooien, mijn smurfen aan de kinderen bij de uitgang geven en mijn winkelwagen door de dakloze laten parkeren met mijn uurtarief. Nog los van de kilometerprijs. En dan moet ik al die kratjes en pakken melk enz. nog zelf slepen ook.
    Ideaal om elke week/14 dagen alle zware en houdbare spullen te laten bezorgen. Zet het daar maar neer schat, tot volgende week. O ja, vergeet je de statiegeldflessen niet?
16 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.