Login
 

Beter Bed schrikt wakker

Beter Bed schrikt wakker

Beter Bed kwam vandaag met de definitieve jaarcijfers. Het meeste was al bekend, ik was vooral benieuwd naar de toestand van de Duitse winkels. De omzet in Duitsland zakt, in tegenstelling tot de omzet in de overige landen.  

 

 

De omzet als totaal is gegroeid, maar de winst staat onder druk. Daarmee wordt ook het ruimhartige dividend aangepast. Beter Bed betaalde meestal zo'n 85% van de nettowinst uit aan dividend.

Dat doet men nog steeds, maar omdat de nettowinst een stuk lager uitvalt, moet het dividend dus ook omlaag. Geen speld tussen te krijgen.  

 

omzet beter bed
Klik op het plaatje voor een grote versie

 

Tot voor kort haalde BB bijna 70% van de omzet uit Duitsland. Door de dalende verkopen daar, en de flink stijgende omzetten in Nederland en een paar andere Europese landen is dat percentage inmiddels gedaald naar  62,6%. De ontwikkeling van de omzet over 2016 per land is als volgt:

  1. Nederland 19,8%
  2. Duitsland -4,0%
  3. Oostenrijk 14,8%
  4. Zwitserland 3,3%
  5. Spanje 22,0%
  6. België 30,9%

De percentages spreken voor zich. De omzet in eigen land ontwikkelt zich prima, terwijl de grootste markt Duitsland als enige achterblijft. Dat zou op zich niet zo erg zijn, als Duitsland niet zo'n groot deel van de omzet van Beter Bed besloeg.

Online moeilijkheden

Vorig jaa meldde BB voor het eerst dat de omzetontwikkeling in Duitsland niet goed was. Vandaag wordt het probleem serieus besproken. Wat is er dan aan de hand in Duitsland? Volgens het begeleidende kattebelletje van CEO Anbeek komen we tot de volgende opsomming: 

  • een vertraagde invoering van een nieuw technisch webshopplatform
  • een stijgende boxspringtrend
  • de toetreding van online spelers met ’one size fits all’-matrassen die tegen extreem hoge acquisitiekosten marktaandeel ’kopen’ 

Dat komt neer op een online-probleem, zeg maar een DDOS-aanval op het bedrijfsmodel. Laten we wat dieper inzoomen op het Duitse bedrijfsmodel.

Omzet per winkel erg laag

In Duitsland werkt BB met het merk Matratzen Concord, een discountformule. De omzet in Duitsland per winkel is schrikbarend laag. Kijk naar het aantal winkels dat BB exploiteert: 

omzet beter bed
Klik op het plaatje voor een grote versie

 

De 849 winkels in Duitsland zorgen voor een omzet van 214 miljoen euro. Dat is per winkel 252.000 euro. De 97 winkels onder de merknaam Beter Bed zorgen voor een omzet van 122 miljoen euro. Dat is 1,257,000 euro per winkel.

De Nederlandse winkels zetten dus 5 keer meer om dan de Duitse. Het lijkt er daarmee op dat de Duitse winkels ondersneeuwen in het online aanbod op de Duitse markt. De winkels in Duitsland opereren duidelijk aan de onderkant van de markt, misschien is dat het echte probleem.

Maatregelen

CEO Anbeek zegt maatregelen te hebben genomen om de negatieve omzetontwikkeling in Duitsland te stoppen. Maar tegelijkertijd wordt een stringent kosten- en investeringsbeleid afgkondigd. 

Na een aantal jaren de organische omzetgroei over de hele breedte van de onderneming te hebben aangejaagd met verschillende (nieuwe) initiatieven, investeringen en experimenten zal in 2017 een strikt kostenbeheersings- en investeringsbeleid worden gevoerd.

 

Wil Beter Bed gaat in Duitsland het gevecht aangaan met de online concurrentie, dan kan het zijn borst natmaken. Google maar eens op boxspring kopen, dan komen tientallen aanbieders tevoorschijn.... Je kan op je vingers natellen dat dat een flink marketingbudget vergt.

En iedere keer als ik het woord omnichannel lees....    

Gezien de tot nu toe behaalde resultaten houden wij vast aan de diverse doelstellingen van ons strategisch plan ‘From Good to Great 2016-2020’ met als primaire focus maximalisatie van de klanttevredenheid in een omnichannel omgeving, die gevoed wordt met een aangescherpte retailmarketingfocus, innovatie en ondersteund met versnelling in de logistiek. 

 

omzet beter bed
Klik op het plaatje voor een grote versie

 

Ook in Duitsland houden ze van telegraafkoppen. Ganz schön ausgeschlafen.....Het nieuwe shopconcept van Matratzen Concord. Matratzen Concors is een Fach-discounter, zoals dat in Duitsland heet, en gezien de reclameuitingen op de ramen is vooral de prijsstelling belangrijk:

 

 

omzet beter bed
Klik op het plaatje voor een grote versie

 

Zoals ik Duitsers ken, houden die juist van kwaliteit en is prijs minder belangrijk. De discountwinkels in Duitsland mikken, u ziet dat aan de beplakte ramen van deze Berlijnse winkel, echter juist op de onderkant van de markt. 

Lievelingsaandeel   

Beter Bed is al jaren één van de lievelingsaandelen op de beurs. Veel zit in vaste handen (meer dan 80%) en het beperkte aanbod vrij verhandelbare aandelen kan snel voor een mooie koersstijging zorgen.  

 

 

Het aanstippen van de problemen in Duitsland is vooralsnog geen reden om de koers weer boven de 20 euro te zetten. De daling van eind vorig jaar blijft daarmee gehandhaafd: 

 

omzet beter bed
Klik op het plaatje voor een grote versie

 

Het sterk verbeterde economisch klimaat zorgt er in ieder geval voor dat de marktomgeving niet tegenzit. Ik ben echter bang dat Beter Bed nog heel veel in Duitsland zal moeten investeren om het winkelbestand daar enigszins op niveau te krijgen.  

Dat geld is er wel, dat is het probleem niet. De vraag is echter hoeveel geld er de komende jaren naar toe moet om de huidige discountformule op te waarderen naar het Nederlandse model.  

Steun uit België

Gelukkig zijn er altijd mensen die er anders over denken, en dat wil ik u dan ook graag meegeven. KBC Securities is zo'n partij. Uit een rapport van KBC vanochtend haal ik het volgende:

Our View:

Net profit was slightly lower than our expectations, mainly due to the additional € 1m impairment taken. As a result, also dividend was slightly below our and consensus forecasts with gross dividend yield at 4.7%.

We remind that we have recently included Beter Bed Holding in our 2017 top pick list. We expect top line trends in Germany to gradually improve in the course of 2017 on the back of further progress with the modernization of the Matratzen Concord store network (previously management guided for about 400 additional store modernizations in 2017) and efforts to increase the offering and presence in the popular boxspring segment.

Furthermore, the investments in online, additional store openings and higher staff training should in our opinion start to trigger payback effects. With a generous dividend policy, Beter Bed offers an interesting dividend yield of 5.6% on 2017E and 6.2% on 2018E. We stick to our BUY rating and € 22 target price. 

 

Top Pick List 2017

KBC heeft Beter Bed opgenomen als top pick voor 2017. Het staat de Vlamingen te prijzen dat ze het aandeel niet meteen laten zakken en vasthouden aan het eerdere koersdoel van 22 euro. Ik zie dat op korte termijn echter niet gebeuren. Faites vos jeux. 


Sinds 1 juni 2016 is Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Inberg is te volgen op Twitter: @inbergfc. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl.

Gerelateerd

jaarcijfers

Volgen
 
Klik hier om dit onderwerp te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Beter Bed Holding

Volgen
 
Klik hier om dit instrument op uw watchlist te zetten en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Reacties

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
2 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
qxy
0
Elke keer als een brick&mortar retailer het woord 'omnichannel' gebruikt, sterft er een babyegeltje.
Mr Greenspan
1
Dit zijn dus de cijfers over 2016 die inderdaad al in januari bekend waren (ook de resultaten behaald in Duitsland).
Beter Bed is pas in het derde kwartaal afgelopen jaar fors in gaan grijpen in Duitsland. Toen zijn ze ook pas fors in gaan zetten op de box-spring markt. Daarvan waren november en december al de eerste voorzichtige resultaten van te zien maar men verwacht pas de echte resultaten in 2017 te zien. De toelichting aan ABM geeft toch aan dat het er voor 2017 beter uit ziet dan in 2016.
NB uit steeds meer onafhankelijke vergelijkingsonderzoeken blijkt dat een goedkoop matras zeker niet minder is dan een duur matras.

ING handhaaft zelfs het koersdoel van 27,50

Redactie ABM Financial News - 17 maart 2017, 10:05
Beddenverkoper ziet expansiemogelijkheden in Zweden.
(ABM FN-Dow Jones) Beter Bed Holding wil in 2017 profiteren van de investeringen over de afgelopen twee jaar in winkelvernieuwing, marketing en online vernieuwing. Verder mikt het concern uit Uden op een verlaging van de kosten per winkel en ontstaan er uitbreidingsmogelijkheden in Zweden. Dit meldden de CEO en CFO van de beddenverkoper desgevraagd aan ABM Financial News vrijdag in een toelichting op de rapportage van de jaarcijfers.
"We willen na de investeringen in de afgelopen twee jaar daar nu de revenuen van incasseren en de kosten per winkel terugbrengen naar het oude niveau", zei CEO Ton Anbeek. "In de Benelux blijven de resultaten uitstekend en in Duitsland beginnen onze investeringen in promotie van de boxsporing-artikelen via winkelketen Matratzen Concord en ons e-commerce tegenoffensief tegen nieuwe online aanbieders goede resultaten op te leveren", voegde de topman toe.
"Het klopt dat we dit jaar willen focussen op kostenbeheersing, maar dat zal niet gepaard gaan met grote herstructureringen of ontslagrondes", voegde CFO Bart Koops toe.
Het concern uit Uden ziet goede mogelijkheden voor uitbreiding van winkels in Zweden. "We hebben daar met de overname vorig jaar van Sjängjätten 16 eigen winkels en 9 franchise winkels, die we nu qua productaanbod, promotie en resultaten op het niveau van Beter Bed in Nederland hebben gebracht en zijn zeer tevreden over de resultaten die we daar in het eerste kwartaal van dit jaar realiseren", zei de financieel directeur.
"Ervan uitgaande dat de concurrentie daar tot meer dan 100 winkels heeft en er veel interessante nieuwe locaties in het land nog open liggen, kijken we serieus naar expansie van het winkelbestand in de tweede helft van dit jaar", voegde CEO Ton Anbeek toe.
In Frankrijk, waar het concern nu zes winkels heeft, kijkt Beter Bed vooral naar uitbreiding in het Rhône-dal in het zuiden van het land en niet meer naar nieuwe vestigingen in de regio Parijs. "Met ons budgetconcept zijn de kosten voor huisvesting en personeel daar eigenlijk te hoog", lichtte Anbeek toe.
In het Verenigd Koninkrijk, waar groothandelsdochter DBC producten levert aan de lokale winkelketen Dreams, verwacht het concern geen grote problemen als gevolg van de aanstaande Brexit. "We verrekenen de levering en verkoop van onze artikelen bij Dreams in euro's en dus hebben wij geen last van het lagere pond", lichtte Anbeek desgevraagd toe.
Op een rood Damrak noteerde het aandeel Beter Bed vrijdagochtend 1,6 procent lager op 15,60 euro.

Door: ABM Financial News.
2 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Onderwerpen: jaarcijfers

Column door: Nico Inberg

Sinds 1 juni 2016 is Nico Inberg verbonden aan IEX. Inberg heeft ruim twintig jaar ervaring op de beurs als voormalig partner van handelshuizen Optiver en Cebulon. Inberg is te volgen op Twitter: @...

Meer over Nico Inberg

Recente columns van Nico Inberg

  1. 13 dec SBM Offshore: Dossier Brazilië o...
  2. 13 dec Unibail-Rodamco koopt Westfield 1
  3. 11 dec Beter Bed: Ruw ontwaken 3
Gesponsorde links