Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

It’s In The Game

Nieuwe trends in games bieden beleggingskansen

De quote It's in the Game is bij veel spelers van computerspellen bekend van onder andere het populaire voetbalspel FIFA en wordt sinds jaar en dag gelinkt aan de games van Electronic Arts (EA Sports, It’s In The Game).

Eind vorige maand bezocht ik een technologieconferentie in San Francisco waar onder andere de managementteams van Electronic Arts en concurrent Activision hun visie over de toekomst met beleggers deelden.

Eén van de meest duidelijke trends is natuurlijk de verschuiving naar digitale downloads.

Lineaire stijging

Vanwege de toegenomen breedbandsnelheden, een gemiddeld hogere opslagcapaciteit en het feit dat veel games sowieso een internetconnectie vereisen, kiezen veel spelers er tegenwoordig voor om hele spellen rechtstreeks te downloaden in plaats van ze op de traditionele manier in de winkel aan te schaffen.

De laatste jaren neemt het aantal downloads elk jaar zo’n 5 procentpunten toe. Opvallend is dat het hier om een redelijk lineaire stijging gaat. Dit komt vooral omdat het vierde kwartaal van het jaar, met hierin feestdagen als Sinterklaas en Kerst, populaire cadeaumomenten zijn.

Dan worden veel spellen in de winkels gekocht, want je kunt zo’n digitale download nu eenmaal niet onder de kerstboom leggen.

Percentage videogames dat gedownload wordt
 Percentage videogames dat gedownload wordt

 

Hogere winstmarges

De ontwikkelaars van spellen hebben echter een duidelijke voorkeur. Waar in het verleden winkels zoals Mediamarkt – of daarvoor de Free Record Shop – een marge maakten van zo’n 20%, zijn deze tussenpersonen in het digitale model niet langer nodig.

Spellen worden tegenwoordig gedownload via platforms zoals Steam, die een vergelijkbaar model hanteren als de Apple App Store. Dit betekent dat zo’n 70% van de opbrengst rechtstreeks naar de ontwikkelaar gaat en dat de winstmarges voor developers als Activision, Nintendo of Electronic Arts omhoog gaan.

Een bijkomend voordeel is dat illegaal kopiëren hiermee wordt bemoeilijkt.

Het digitale download-model is veel winstgevender voor ontwikkelaars Het digitale download-model is veel winstgevender voor ontwikkelaars
Klik op de afbeelding voor een grote versie, bron Mogan Stanley

 

Microtransactions

Een tweede trend zijn de microtransactions. Bij veel games, zoals Call of Duty – één van de meest bekende videogames – bestaat de mogelijkheid om na aankoop later nog additionele content (bijvoorbeeld extra levels) te downloaden of om virtuele items via microtransacties aan te schaffen.

Dit heeft tot gevolg dat gamers niet alleen langer spelen, maar gemiddeld genomen ook meer besteden.

Microtransacties bij het populaire spel Candy Crush
 Microtransacties bij het populaire spel Candy Crush

 

Beter te voorspellen

Ook voor beleggers zijn deze ontwikkelingen interessant. Waar de videogame-industrie in het verleden werd gekenmerkt door een hit-and-miss-mentaliteit, is de voorspelbaarheid tegenwoordig vele malen groter.

Alle ontwikkelaars richten zich op de ontwikkeling van franchises voor de langere termijn zoals Call of Duty, World of Warcraft en Candy Crush bij Activision of Battlefield, FIFA en Madden NFL voor Electronic Arts.

Niet alleen de Amerikanen maken deze sprong voorwaarts, ook het Japanse Nintendo onderneemt steeds meer stappen in deze richting, zoals de recente lancering van Super Mario voor de iPhone weergeeft.

eSports

De meest recente ontwikkeling is het fenomeen Electronic Sports, kortweg eSports, een professionele competitie met computerspellen. Net zoals bij traditionele professionele sporten spelen eSports professionals tegen elkaar in een toernooi met een (soms forse) prijzenpot voor de winnaar.

De grootste toernooien vinden plaats in grote sportstadions en worden daar bekeken door tienduizenden toeschouwers. Naast de toeschouwers in het stadion worden sommige finales bekeken door miljoenen (!) kijkers via de smartphone, tablet of PC.

Zo vond de finale van het spel League of Legends (ontwikkeld door het Chinese Tencent) plaats in een volledig uitverkochte Madison Square Garden waar 18.000 fans (naast de 36 miljoen online toeschouwers!) gretig circa 50 dollar per kaartje betaalden om het winnende team (bestaande uit zes Koreaanse gamers) met 2 miljoen dollarnaar huis te zien gaan.

Een uitverkochte Madison Square Garden voor de finale van League of Legends 
 Een uitverkochte Madison Square Garden voor de League of Legends finale
Bron: Riot eSports

 

Het grootste streaming platform voor eSports is Twitch.TV (eigendom van Amazon.com). Per week worden er zo’n 2,5 miljoen streams aangeboden en gemiddeld kijken er zo’n 900.000 (vooral) millennials naar. Ter vergelijking: CNN heeft per dag gemiddeld op elk tijdstip zo’n 500.000 kijkers!

Ook in Nederland is eSports aan een opmars bezig. Zo contracteerde Ajax als eerste Nederlandse club in september 2016 Koen Weijland, de bekendste Nederlandse e-sporter. Hij zal Ajax vertegenwoordigen in de FIFA eSports-competitie, die tegenwoordig wekelijks op Fox Sports wordt uitgezonden.

Met de nieuwe eSports-trend verandert het businessmodel van computerspellen meer richting de filmindustrie, waarbij uiteindelijk ook merchandising, sponsoring en marketing als nieuwe inkomstenbronnen gaan fungeren.

Speelt u mee?


Jack Neele is sinds 2006 portefeuillemanager bij Robeco. Hij is fondsmanager van de Robeco Global Consumer Trends Equities. Hij studeerde econometrie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Meer over Jack.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jack Neele

Jack Neele is sinds 2006 portefeuillemanager bij Robeco. Hij is fondsmanager van de Robeco Global Consumer Trends Equities. Hij studeerde econometrie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Meer over Jack.

Meer over Jack Neele

Recente artikelen van Jack Neele

  1. dec '20 Trendbeleggen: Drie Trends voor 2021 2
  2. nov '20 Onderwijs is een interessante groeimarkt 5
  3. jun '20 Maaltijdbezorgdiensten: eten of gegeten worden! 1

Gerelateerd

Reacties

3 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 16 maart 2017 13:17
    de achterban van henkie zit onderuit gezakt voor de tv. laat dan op zijn minst de jongeren lekker gamen. als ze qua tijd gamen gelijk aan hoeveel uur 50plussers tv kijken. dan lijkt me gamen een veel gezondere hobby. veel beter voor de ontwikkeling van de hersenen.

    ook van gamen krijg je een historisch besef, krijg je inzicht hoe mechanisme in onze economie werken. hand oog coördinatie wordt veel beter, dan als je tijdens je bullshit programmaatje naar een zakkie chips grijpt, en je potje bier op lift.

    tv verslaving dat bestaat ook, dat noemen we gewoon morbide obesitas. dat is een andere woord voor tv verslaving.

    overigens op steam is er ook veel gratis spellen. vaak heb je in game spulletjes. maar als je goed zoekt, zou je die ook spelenderwijs kunnen behalen.

    blizzard heeft bijvoorbeeld hearthstone, grappig kaartspelletje, volgens mij gebaseerd op magic the gathering, maar dit speelt zich af in de wereld van azeroth en daarbuiten. gratis, alles is spelenderwijs te behalen. sommige kaarten niet, want die zijn gelimiteerd uitgegeven. ruilen kan niet volgens mij.
  2. [verwijderd] 16 maart 2017 13:20
    niemand heeft het hier over niet mogen gamen. die indruk wou ik ook niet wekken.

    dacht even de gelegenheid met beiden handen aan te grijpen, om even de babyboomers een zetje te geven. als die degeneratieve generatie zichzelf tot het niets verwezenlijkt heeft, ben ik benieuwd naar de verkiezingen die erna komt.

    uitzondering daar gelaten.
  3. [verwijderd] 16 maart 2017 13:27
    en in die spelletje kom je niet alleen tegen nederlanders te spelen, maar ook tegen roemenen en russen bijv. of met hun te spelen. gewoon normale mensen dus. op tv kom je alleen randdebielen tegen, waardoor je een verknipt wereldbeeld krijgt. vandaar dat de babyboom generatie het allemaal niet helemaal meer op een rijtje heeft. die ruzzlen of zoiets dergelijks, en dan speel je tegen nederlanders.

    neil degrasse tyson zei zoiets, we gaan gewoon naar een wereld met vrije verkeer van mensen en culturen. en we gaan onder die culturen gewoon informatie uitwisselen. of mensen het nou leuk vinden of niet.

    we hebben in nederland zo'n beetje conservatief gekozen, conservatiever kan bijna niet, als je kijkt naar de grootste partijen. het had ook reactionair kunnen zijn, in een hypothetische situatie. dus misschien is het zelfs handjes wrijven, we zijn er een beetje bekaaid vanaf gekomen. hopen dat de politiek mensen om zich heen gaan verzamelen, die echt snappen hoe de wereld eruit gaat zien.

    en niet alleen maar boeh roepen tegen nog conservatievere regeringen.
3 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links