Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Connect / branded content

Wat is dit?
Connect is het branded contentplatform van IEX Media, waar we beleggingsprofessionals en beleggers met elkaar in contact brengen. Connect-content wordt u aangeboden door onze partners. Sluit
Connect label

Investeringsidee: Volkswagen

Investeringsidee: Volkswagen

2020 is tot nu toe geen goed jaar voor de auto-industrie. De wereldwijde automotive sector is ingestort en vooral binnen de Europese Unie heeft deze neergang veel impact.

Alle Europese autofabrikanten zijn hard geraakt door de crisis en Volkswagen vormt hierin geen uitzondering. Alsof dat nog niet genoeg is wordt Volkswagen ook nog geconfronteerd met de juridische gevolgen van het zogenoemde 'dieselschandaal'.

De impact van de coronapandemie

Als gevolg van de Covid-19 pandemie en de daaropvolgende lockdown in de meeste Europese landen, is de Europese auto-industrie volledig ingestort. Volgens de European Automobile Manufactures Association is het aantal nieuw geregistreerde auto’s in april met ongeveer 67% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De grootste dalingen waren terug te zien in Spanje (-87,8%), Italië (-85,5%) en Frankrijk (-82,4%). In deze landen waren de restricties om verspreiding tegen te gaan het strengst. De Duitse auto-industrie werd met een afname van 61,1% iets minder hard geraakt. Gedurende de eerste vier maanden van 2020 daalde het totaal aantal nieuwe autoregistraties met circa 35%.

Door de Covid-19 pandemie zijn de eerstekwartaalresultaten van Volkswagen hard gedaald. Op 29 april jongsleden maakte de Volkswagen Group bekend dat de operationele winst over de periode van januari tot maart is gedaald met 81%.

Hoewel de resultaten over het tweede kwartaal op dit moment nog niet bekend zijn, verwacht persbureau Bloomberg dat, afgaande op de marktontwikkelingen in april en mei, de omzet van Volkswagen wederom aanzienlijk zal zijn afgenomen. Zo rekent Bloomberg voor het bedrijf op een totale omzet over het tweede kwartaal van 39,2 miljard euro, terwijl de omzet over dezelfde periode een jaar eerder nog 65,2 miljard euro bedroeg. 

Volkswagen en het 'dieselschandaal'

De economische gevolgen va de coronapandemie beperken zich voor Volkswagen niet alleen tot dit jaar. Op 25 mei jongsleden veroordeelde het Duitse gerechtshof (Bundesgerichtshof) Volkswagen tot verplichte compensatie van zijn klanten voor het 'dieselschandaal'. Volkswagen wordt er namelijk van beschuldigd dat het gebruik heeft gemaakt van illegale software waarmee de uitstoot van schadelijke emissies werd verhuld. Volgens de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung kan dit leiden tot een strop van 1,1 miljard euro voor de Volkswagen Group.

Dit betreft nog alleen de rechtszaak rondom het dieselschandaal. Inmiddels hebben er al meerdere rechtszaken tegen Volkswagen plaatsgevonden in de Verenigde Staten, waardoor het bedrijf al meer dan 20 miljard dollar aan strafrechtelijke en civielrechtelijke boetes heeft moeten afdragen.

Op 1 juni heeft Volkswagen daarbovenop ook nog een rechtszaak door de Amerikaanse Hof van Beroep (Appeal Court) verloren, wat weer de weg heeft vrijgemaakt voor nieuwe rechtszaken.

Reddingsplannen voor de Europese auto-industrie

Eind mei kondigde de Franse overheid aan om 8 miljard euro uit te rekken voor de eigen auto-industrie. Dit reddingsplan kan mogelijk een verhoging van de subsidie voor elektrische, hybride en andere auto’s met lage uitstoot bevatten. Hierdoor zou niet alleen de Franse auto-industrie kunnen profiteren van dit reddingsplan, maar ook bedrijven buiten Frankrijk.

Volgens de Duitse krant Süddeutsche Zeitung komt de Europese Commissie wellicht met de aankondiging van een groots reddingplan voor de gehele Europese autosector. Ook Duitsland overweegt momenteel een reddingsplan voor zijn eigen auto-industrie.

Een dergelijk reddingsplan zou Volkswagen kunnen ondersteunen bij een herstel in de tweede helft van 2020. Bloomberg verwacht voor het derde kwartaal een omzet van 54,8 miljard euro (vergeleken met 61,4 miljard euro omzet over het derde kwartaal van 2019) en een kwartaalomzet van 65,1 miljard euro voor het vierde kwartaal (vergeleken met 66,0 miljard euro over het vierde kwartaal van vorig jaar).

Overzicht van het Volkswagen aandeel

Volgens Bloomberg hebben zestien analisten een koopadvies gegeven voor het aandeel Volkswagen, één analist een houdadvies en twee analisten adviseren het aandeel te verkopen.

Op 2 juni opende het Volkswagenaandeel in Frankfurt op een koers van €146,80. Het hoogste koersniveau van €182,05 euro over de afgelopen 52 weken werd bereikt op 7 november 2019. Het laagste koersniveau over de afgelopen 52 weken was €100,90 euro. Dit werd bereikt op 20 maart 2020. 

Mis nooit meer een investeringsidee. Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van Vontobel!

Vontobel-producten op Volkswagen zijn verkrijgbaar bij DEGIRO.

Investeringsidee: Volkswagen

VOW3 BEST Turbo Short
VOW3 BEST Turbo Long

Ontdek Vontobels productaanbod op beursproducten.vontobel.com/NL/NL/Home.


Bank Vontobel Europe AG is een internationaal actieve Zwitserse private banking-organisatie, gespecialiseerd in vermogensbeheer voor gerenommeerde particuliere en institutionele klanten. Dit document dient enkel ter informatie en is geen voorstel of aanbod tot het aankopen of verhandelen van de beschreven financiële instrumenten en is geen beleggingsadvies.

 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by VWD Group Crypto data by Crypto Compare