Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Connect / branded content

Wat is dit?
Connect is het branded contentplatform van IEX Media, waar we beleggingsprofessionals en beleggers met elkaar in contact brengen. Connect-content wordt u aangeboden door onze partners. Sluit
Connect label

Investeringsidee: PostNL

Investeringsidee: PostNL

Na de overnameperikelen van vorig jaar is PostNL inmiddels in rustiger vaarwater aanbeland en richt het Nederlandse postbedrijf zijn blik op de toekomst. PostNL ziet daarbij vooral kansen in het thuisbezorgen van levensmiddelen.

In 2016 stond PostNL vol in de schijnwerpers nadat de Belgische sectorgenoot Bpost meermaals in gesprek ging over een mogelijke overname. Uiteindelijk was Bpost bereid om 5,65 euro per aandeel PostNL te betalen, waarmee het bedrijf werd gewaardeerd op in totaal 2,5 miljard euro. Begin december vorig jaar wees PostNL ook het laatste bod van Bpost af.

Dividend

PostNL heeft inmiddels zijn blik gericht op zijn eigen toekomst en maakte tijdens de aandeelhoudersvergadering in april bekend voor het eerst in vijf jaar weer dividend uit te keren. In mei werd een interim-dividend van 0,12 euro per aandeel in contanten of aandelen uitgekeerd.

Het postbedrijf heeft zich ten doel gesteld om in de komende jaren de resultaten te verbeteren en rentelasten te verminderen, waardoor het in staat moet zijn om het dividend jaarlijks verder te verhogen.

Postmarkt onder druk

Wel staat de Nederlandse postmarkt al jaren onder druk. Demissionair minister van Economische Zaken Henk Kamp heeft er daarom op aangedrongen dat een volgend kabinet de postmarkt herziet.

Kamp stelt dat post is ingehaald door de toenemende populariteit van digitale communicatiemiddelen als e-mail en WhatsApp. Post is inmiddels afgezakt tot het op vijf na meest gebruikte communicatiemiddel bij consumenten.

Volgens analisten van ING bieden de opmerkingen van demissionair minister Kamp ruimte voor PostNL om kostenbesparingen door te voeren. Bijvoorbeeld een verdere stijging van de postzegelprijs en het terugbrengen van het aantal wettelijke bezorgdagen, terwijl ING ook denkt aan een verdere consolidatie van de Nederlandse postmarkt.

Thuisbezorgen in België

Ondertussen kijkt PostNL ook verder dan Nederland en wist het postbedrijf in juli een contract binnen te slepen om voortaan in België voedingsmiddelen aan huis af te leveren. PostNL begint met drie klanten: de maaltijdboxen van Marley Spoon, boodschappen van de Nederlandse biologische supermarktketen Ekoplaza en producten van de Franse supermarktketen Carrefour.

Pikant detail daarbij is dat Carrefour tot voor kort zijn boodschappen in België liet bezorgen door Bpost, maar deze samenwerking loopt in november dit jaar ten einde. PostNL wil in de toekomst ook voor andere online voedselaanbieders gaan bezorgen in België. Op deze manier focust PostNL zich steeds meer op de levensmiddelenmarkt.

Nieuwsplatform Distrifood ontdekte onlangs dat PostNL zelfs in stilte een eigen online supermarktdienst test onder de naam Stockit. In gesprek met Twinkle stelt PostNL dat het in Nederland de nummer één in voedselbezorging wil worden.

Koers

De koers van PostNL is de afgelopen maanden langzaamaan afgezakt tot circa 4 euro, het niveau dat eind december vorig jaar voor het laatst werd aangetikt.

Afgewacht moet worden of PostNL in staat zal zijn om zijn resultaten op de Nederlandse postmarkt te verbeteren en hoe de Belgische bezorgdiensten gaan presteren. Daarnaast mag een hernieuwde overnamepoging door een sectorgenoot niet worden uitgesloten.

De producten zijn verhandelbaar bij DEGIRO.

Investeringsidee: PostNL

Meer Beleggingsideeën van 
Bank Vontobel Europe AG


Bank Vontobel Europe AG is een internationaal actieve Zwitserse private banking-organisatie, gespecialiseerd in vermogensbeheer voor gerenommeerde particuliere en institutionele klanten. Dit document dient enkel ter informatie en is geen voorstel of aanbod tot het aankopen of verhandelen van de beschreven financiële instrumenten en is geen beleggingsadvies.