Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

TA: De rente Wopke, de rente

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Analyse door: Royce Tostrams

Royce Tostrams werkt sinds eind jaren zeventig op de financiële markten, onder andere bij Rabobank, Robeco, IRIS en de ING Groep als hoofd van de afdeling Technische Analyse. Hij heeft eind negentiger jaren de Tostrams Groep opgericht. Dit bureau biedt onafhankelijke beleggingsadviezen op basis van technische analyse voor par...

Meer over Royce Tostrams

Recente analyses van Royce Tostrams

  1. 03 mei Bitcoin ondergaat broodnodige correctie 52
  2. 02 mei Draagvlak AEX ziet er momenteel vrij krachteloos uit 51
  3. 01 mei Japanse Nikkei gestrand, yen naar nieuw dieptepunt 20

Reacties

618 Posts
Pagina: «« 1 ... 5 6 7 8 9 ... 31 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 11 april 2020 10:38
    Beste Pakka volgens mij heb je t fundamenteel over de olieprijs en zit je al enkele weken short shell. Maar shell is voor n behoorlijk deel n gasbedrijf. Natural gas zit al n jaar in n bearmarkt en is naar mijn idee aan t bodemen (kan effe duren) mede ook omdat iedereen en zn grootmoeder short gas zit.
  2. [verwijderd] 11 april 2020 10:41
    quote:

    legendaries schreef op 11 april 2020 09:16:

    [...]

    Ik kan het niet echt oneens zijn met punt 1 en 2, de OPEC deal is veel te weinig om wat te doen aan de oversupply, en daarnaast is het ook zo dat de vraag significant minder is.

    Vergeet echter niet dat Shell niet enkel een olie bedrijf is, maar meer een energie bedrijf wat upstream betreft meer gas levert (niet dat dat lekker gaat nu, maar heeft andere marktdynamiek), een grote downstream tak (gaat ook niet lekker met weinig consumpte - wel goedkoop ruwe olie inkopen), een alsmaar groeiende chemicals divisie heeft, en ook zeer goed weet te traden.

    mijn insziens is de prijs van 17 euro lang niet gek op dit moment.

    Het punt waar ik echt puzzled over ben is de opmerking dat een IOC als RDS "uitgeschakeld" kan worden door een NOC als Aramco? Wat heeft een IPO daar dan weer mee te maken? Om RDS op te kopen oid hoeven ze echt niet beursgenoteerd te zijn?

    De kracht van een IOC zit hem in de diversiteit van haar werknemers en daarmee kennis en globale netwerk. Daar waar upstream activitetiten zeer kapitaalintensief zijn, is het fijn het risico te kunnen delen (en dus mitigeren) met een andere partij. Niet gek dat NOC's met IOC's teamen om kennis in huis te halen.

    ps: omdat je zo braaf rustig bent de laatste dagen was je deze reactie wel waard ;)

    Goedemorgen,

    Als u toch nog discussie met met wilt... here I am...

    Goedemorgen,

    Als u toch nog discussie met met wilt... here I am...
    Lijkt lange verhaal maar het lezen echte moeite waard…

    Quote
    Vergeet echter niet dat Shell niet enkel een olie bedrijf is, maar meer een energie bedrijf wat upstream betreft meer gas levert (niet dat dat lekker gaat nu, maar heeft andere marktdynamiek), een grote downstream tak (gaat ook niet lekker met weinig consumpte - wel goedkoop ruwe olie inkopen), een alsmaar groeiende chemicals divisie heeft, en ook zeer goed weet te traden. Quote.

    Nee Shell is niet alleen olie bedrijf daar heeft u volkomen gelijk in. Maar het probleem is dat Shell enkele dagen geleden bekend gemaakt heeft dat ze investering terugschroeven. Dat is m.i. killing gezien het feit dat nu olie steeds overbodig wordt en men alternatieven hernieuwbare energiebronnen zoekt. Ik geef u een voorbeeld : als u een aandelen van een bepaalde fonds koopt ben u ook aan het investeren om straks vruchten ervan te kunnen plukken, niet waar? Ik zeg niet dat RDS 100% gestopt is met het investeren maar als het bedrijf aankondigt dat ze CAPEX van $20 billion tot $25 billion terug gaat schroeven dan is dat absolute achteruit voor het bedrijf omdat production drop dan meteen zichtbaar wordt. En we hebben het hier nog niet eens over de achteruitgang van ontwikkeling en het vinden van nieuwe alternatieven.
    Verder Shell heeft gecommuniceerd dat ze gaan focusen op its integrated gas segment (~950 thousand barrels / day) en ook daar wordt krimp verwacht. Het zelfde geldt ook bij hun upstream oil products en chemical segments met een krimp van 10%

    Verder hebben ze natuurlijk eigen middelen ongeveer 30% of its market capitalization liquid. Maar ook daar lopen ze grote risico in onze ogen. Als olie prijs blijft dalen (en daar ziet er naar uit) dan moeten ze die eigen middelen gaan gebruiken om $15 billion dividend per jaar te kunnen uitkeren. Zo niet moeten ze dividend verlagen of helemaal uitstellen voor bepaalde tijd. En het is echt helemaal gedaan als olie prijs voor langere periode op lager niveau blijft.

    Quote
    Het punt waar ik echt puzzled over ben is de opmerking dat een IOC als RDS "uitgeschakeld" kan worden door een NOC als Aramco? Wat heeft een IPO daar dan weer mee te maken? Om RDS op te kopen oid hoeven ze echt niet beursgenoteerd te zijn? Quote

    Ook hier geeft ik mijn reactie :
    Door IPO hebben ze enorme grote som geld binnen gehaald. Wat kan je met geld doen? Dat weet u zelf ook denk ik. Niet voor niets hebben ze 1 miljard dollar uitgegeven om buitenlandse aandelen te kopen. Dat doen ze niet alleen voor het dividend maar ook om zeggenschap en meer invloed te kunnen uitoefenen. Op die manier hebben ze alle tuitjes stevig in eigen hand (vergeet niet ze bepalen olie-prijs zelf, dus ook de koers van RDS bepalen ze zelf). En nu hier komt ie: zou dat niet interessant zijn om olie prijs zo laag mogelijk te houden en share-price van de concurrenten zo laag mogelijk te houden om concurrenten te elimineren en in 1 hap te kunnen overnemen??? Denkt u hier diep over na zou ik zeggen. Valt het kwartje nu?

  3. Henk Snaph 11 april 2020 10:53
    Pakka, Shell zou bij goedkope olie ook over kunnen gaan op het kopen van die olie en niet zelf naar boven halen. Dus kan S.A dat nooit volhouden. Je verkijkt je m.i. in de strategie van het bedrijf.
    Dat de koers nog naar beneden kan sluit ik niet uit maar het bedrijf is denk ik beter opgesteld dan menig andere concurrent.
  4. [verwijderd] 11 april 2020 11:05
    quote:

    Five Aces schreef op 11 april 2020 08:58:

    Hij vergeet wel meer.

    Bijvoorbeeld geopolitiek.

    Denk je als Saudi Aramco een olieveld in Irak exploiteren willen, dat ze de license krijgen? Denk het niet. Zelfde geld natuurlijk voor die Russen etc.

    Daarom gaan ze ook via aandelen in Shell zitten. Laat je iemand anders het werk doen en deel je een beetje mee in de winst.
    Ook hier geef ik mijn reactie:

    Licentie krijgen of niet doet er echt niet toe. Olie exploiteren of niet doet er eigenlijk ook echt weinig toe. Waarom zou je denken? Wel hierom:

    - olie prijs is niet bepaald door licentie en exploitatie. Bovendien
    er is zoveel olie voorraden momenteel dat ze exploitatie helemaal overbodig is.

    - olie prijs bepalen ze zelf (productie-kraan verder open draaien als ze niet goed uitkomen...) en daardoor dus ook bepalen ze de waarde van buitenlandse bedrijven.

    Ze kopen niet voor niks aandelen van concurrenten en zitten dik boven op buitenlandse multinationals. Dat doen ze om steeds meer invloed te kunnen uitoefenen. Ze hebben verschillende tuitjes in handen. Hoeveel dividend dat ze willen bepalen ze ook zelf.

    Wat de share-price van concurrenten moeten worden bepalen ze ook zelf, hoe groot concurrenten moeten worden bepalen ze ook zelf. Dat ze bij RDS zitten is gewoon een strategie om RDS knock-out te kunnen geven en eigen Aramco nog meer macht geven. Juist nu ohhh zo makkelijk om RDS knock-out te geven door zojuist gekochte RDS zo weer te dumpen om fatale klap te kunnen uitdelen...

    Denkt u hier ook diep over na.

  5. [verwijderd] 11 april 2020 11:12
    quote:

    Diminhu schreef op 10 april 2020 14:21:

    Nieuwe all time highs? Dat lijkt me er toch over... dus vanaf huidige stand nog eens 130 pnt bij voor de zomer? Dat gaat niet gebeuren :)
    IK weet het zo net nog niet. Het herstel vooral in de VS is gebaseerd op HOOP.
    Hoop dat alles weer snel voorbij gaat. Hoop op vaccin. Hoop dat FED straks ook aandelen gaat inkopen. Hoop dat de curve van besmettingen doden verder afvlakt en zelfs gaat dalen.
    Dit hoop op hoop gevoel kan lang aanhouden totdat de realiteit weer zijn intrede doet.

    Kijk naar de tradedeal hoop. Hoe lang heeft dat niet geduurd...
  6. [verwijderd] 11 april 2020 11:19
    quote:

    beer56 schreef op 10 april 2020 14:29:

    [...]Wat voot een P/E stel je danvoor
    PE ligt normaal (historisch) zo tussen 18 a 20.

    Stel de winst halveert, dan zit je dus zo rond de 40. En als die koersen lekker doorstijgen dan zit je zo op de 50.

    Kijk naar Arecelor. Nu P/E van 25. Die moeten straks echt met goede cijfers komen willen ze niet ineens een P/E van 70 tot 80 om hun oren krijgen.

    Overigens bereiden de Wall Street jongens ons al voor dat we niet moeten kijken naar de Q2 en zelfs Q3 cijfers. Zijn irrelevant volgens hun. Het brainwashen gaat gewoon door. Net zoals Wall Street TINA, FOMO, BTFD en Fed-Put en het "beleggen voor de lange termijn" verhaal er in heeft geramd bij ons allen.
  7. [verwijderd] 11 april 2020 11:23
    quote:

    handyman6 schreef op 10 april 2020 15:56:

    [...]Hmmm: in april nog iets omhoog,zeg 530, dan in mei omlaag naar ,zeg 400.
    Rond juni,juli denk ik naar 350-315-275.Hopelijk niet eerder ,want dan ben ik ook de sjaak.

    Mijn scenario was max 510 (50% fibo) en dan inderdaad eind juni naar 400.
    Dan weer fors herstel en dan na zomer max daling naar 320.

    Echter gelet op de FED-actie die nu een heel groot stuk risico uit de markt heeft genomen met het opkopen van High Yields nu, zie ik dit scenario niet meer uitkomen.

    Mocht de indices weer gaan dalen, dan zie ik de FED haar laatste bazooka uit de kast halen: opkopen ETF's.
  8. Five Aces 11 april 2020 11:24
    quote:

    Alegria schreef op 11 april 2020 11:19:

    [...]

    PE ligt normaal (historisch) zo tussen 18 a 20.

    Stel de winst halveert, dan zit je dus zo rond de 40. En als die koersen lekker doorstijgen dan zit je zo op de 50.

    Kijk naar Arecelor. Nu P/E van 25. Die moeten straks echt met goede cijfers komen willen ze niet ineens een P/E van 70 tot 80 om hun oren krijgen.

    Overigens bereiden de Wall Street jongens ons al voor dat we niet moeten kijken naar de Q2 en zelfs Q3 cijfers. Zijn irrelevant volgens hun. Het brainwashen gaat gewoon door. Net zoals Wall Street TINA, FOMO, BTFD en Fed-Put en het "beleggen voor de lange termijn" verhaal er in heeft geramd bij ons allen.

    Het probleem is alleen dat niemand nu ook maar wat voor schatting durft te maken wat beterft P/E, of eigenlijk belangrijker, outlook/ forward P/E. Met zo veel bedrijven die hun outlook terug getrokken hebben tasten ze allemaal in het duister.
  9. Henk Snaph 11 april 2020 11:27
    quote:

    Pakka schreef op 11 april 2020 11:05:

    [...]

    Ook hier geef ik mijn reactie:

    Licentie krijgen of niet doet er echt niet toe. Olie exploiteren of niet doet er eigenlijk ook echt weinig toe. Waarom zou je denken? Wel hierom:

    - olie prijs is niet bepaald door licentie en exploitatie. Bovendien
    er is zoveel olie voorraden momenteel dat ze exploitatie helemaal overbodig is.

    - olie prijs bepalen ze zelf (productie-kraan verder open draaien als ze niet goed uitkomen...) en daardoor dus ook bepalen ze de waarde van buitenlandse bedrijven.

    Ze kopen niet voor niks aandelen van concurrenten en zitten dik boven op buitenlandse multinationals. Dat doen ze om steeds meer invloed te kunnen uitoefenen. Ze hebben verschillende tuitjes in handen. Hoeveel dividend dat ze willen bepalen ze ook zelf.

    Wat de share-price van concurrenten moeten worden bepalen ze ook zelf, hoe groot concurrenten moeten worden bepalen ze ook zelf. Dat ze bij RDS zitten is gewoon een strategie om RDS knock-out te kunnen geven en eigen Aramco nog meer macht geven. Juist nu ohhh zo makkelijk om RDS knock-out te geven door zojuist gekochte RDS zo weer te dumpen om fatale klap te kunnen uitdelen...

    Denkt u hier ook diep over na.

    Daar had S.A. tien jaar geleden aan moeten denken. Is nu te laat.
  10. [verwijderd] 11 april 2020 11:27
    quote:

    Alegria schreef op 11 april 2020 11:19:

    [...]

    PE ligt normaal (historisch) zo tussen 18 a 20.

    Stel de winst halveert, dan zit je dus zo rond de 40. En als die koersen lekker doorstijgen dan zit je zo op de 50.

    Kijk naar Arecelor. Nu P/E van 25. Die moeten straks echt met goede cijfers komen willen ze niet ineens een P/E van 70 tot 80 om hun oren krijgen.

    Overigens bereiden de Wall Street jongens ons al voor dat we niet moeten kijken naar de Q2 en zelfs Q3 cijfers. Zijn irrelevant volgens hun. Het brainwashen gaat gewoon door. Net zoals Wall Street TINA, FOMO, BTFD en Fed-Put en het "beleggen voor de lange termijn" verhaal er in heeft geramd bij ons allen.

    en aks winsten verlies worden Airlines hotelketens staal Boeing
  11. Henk Snaph 11 april 2020 11:30
    quote:

    Alegria schreef op 11 april 2020 11:23:

    [...]

    Mijn scenario was max 510 (50% fibo) en dan inderdaad eind juni naar 400.
    Dan weer fors herstel en dan na zomer max daling naar 320.

    Echter gelet op de FED-actie die nu een heel groot stuk risico uit de markt heeft genomen met het opkopen van High Yields nu, zie ik dit scenario niet meer uitkomen.

    Mocht de indices weer gaan dalen, dan zie ik de FED haar laatste bazooka uit de kast halen: opkopen ETF's.
    Je scenario kan nog heel goed uitkomen alleen je tijdbestek schuift op.
  12. [verwijderd] 11 april 2020 11:30
    Vergeet dit niet.

    Een een harde lockdown wordt door Wall Street als positief gezien. Ook al duurt die lockdown wat langer.

    Een harde lockdown betekent namelijk dat de kans dat het sneller beter wordt, alleen maar groter wordt.

    Dat is eigenlijk nu ook de reden dat Wall Street omhoog aan het gaan is. Dit met de FED-bazooka erbij.
  13. [verwijderd] 11 april 2020 11:31
    Overigens mijn dochter is nu net beter na 3 weken Corona hoefde niet naar het ziekenhuis maar zoals zij vetelde een stevige griep is te prefereren nog steeds benauwd en echt ziek geweest verder gelukkig kerngezond haar man had het ook rookt,drinkt en te dik na 2 dagen was het bij hem over
  14. [verwijderd] 11 april 2020 11:33
    quote:

    Five Aces schreef op 11 april 2020 11:24:

    [...]

    Het probleem is alleen dat niemand nu ook maar wat voor schatting durft te maken wat beterft P/E, of eigenlijk belangrijker, outlook/ forward P/E. Met zo veel bedrijven die hun outlook terug getrokken hebben tasten ze allemaal in het duister.
    Klopt. Ik ben erg benieuwd hoe de cijfers gaan worden deze maand en of de markten daar op gaan reageren.

    Er wordt nog mijns inziens teveel uitgegaan van een V-herstel. Die hoop is zoo sterk dat daarom inderdaad de Q2 en Q3-cijfers als irrelevant worden gezien.

    Ik denk eerder dat we geen V-herstel gaan zien.
  15. [verwijderd] 11 april 2020 11:35
    quote:

    beer56 schreef op 11 april 2020 11:27:

    [...]en aks winsten verlies worden Airlines hotelketens staal Boeing
    Inderdaad. Dan wordt het nog leuker met de P/E's.

    Maar die bedrijven worden nu massaal gered door de FED. Eigenlijk schandalig wat daar nu in de VS gebeurt. Complete bailouts van bedrijven die eigenlijk failliet horen te gaan door mismanagment.
  16. [verwijderd] 11 april 2020 11:36
    quote:

    beer56 schreef op 11 april 2020 11:31:

    Overigens mijn dochter is nu net beter na 3 weken Corona hoefde niet naar het ziekenhuis maar zoals zij vetelde een stevige griep is te prefereren nog steeds benauwd en echt ziek geweest verder gelukkig kerngezond haar man had het ook rookt,drinkt en te dik na 2 dagen was het bij hem over
    Goed nieuws Beer zo tijdens Pasen!!!
  17. Henk Snaph 11 april 2020 11:39
    quote:

    beer56 schreef op 11 april 2020 11:31:

    Overigens mijn dochter is nu net beter na 3 weken Corona hoefde niet naar het ziekenhuis maar zoals zij vetelde een stevige griep is te prefereren nog steeds benauwd en echt ziek geweest verder gelukkig kerngezond haar man had het ook rookt,drinkt en te dik na 2 dagen was het bij hem over
    Dan hoor je bij één van de gelukkigen. Proficiat.
618 Posts
Pagina: «« 1 ... 5 6 7 8 9 ... 31 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links