Ahold Delhaize lijkt op schema te liggen met de fusie en beoogde kostenbesparingen. Wel ondervindt de Nederlands-Belgische supermarktketen toenemende druk in de belangrijkste afzetmarkt.
Al Jarenlang is Ahold met supermarktketen Albert Heijn en een marktaandeel van 35% een van de marktleiders in Nederland. Daarnaast werd in 2012 Bol.com overgenomen om ook online een sterke positie in te nemen.
Fusie Delhaize
Om verder te groeien zag Ahold zich echter genoodzaakt om een fusie met het Belgische Delhaize aan te gaan. De fusie zou naast groei ook moeten leiden tot flinke kostenbesparingen en synergievoordelen.
Eind juni 2015 bereikten Ahold en Delhaize overeenstemming over deze fusie. Aandeelhouders Delhaize kregen een belang van 39% in het nieuwe bedrijf, terwijl aandeelhouders van Ahold 61% van het concern kregen plus in totaal 1 miljard euro uitgekeerd voorafgaand aan de fusie.
Ruim een jaar later werd in juli 2016 de fusie officieel afgerond en ontstond de op vijf na grootste supermarktketen van Europa en de op vier na grootste in de Verenigde Staten. Vooral in de VS wil Ahold Delhaize groeien. Momenteel realiseert het concern daar al het overgrote deel van de omzet.
Tegelijkertijd liggen er in de VS ook juist de grootste uitdagingen. Allereerst doordat de prijzen al enige tijd onder druk staan, terwijl ook de stijgende dollar tot een negatief wisselkoerseffect heeft geleid. Daarnaast blijft Trump met zijn beleid een onzekere factor voor de Amerikaanse economie en consumentenuitgaven.
Eerstekwartaalcijfers
De eerstekwartaalcijfers die Ahold Delhaize op 10 mei publiceerde waren beter dan de analistenverwachtingen, waarbij vooral de prestaties in Nederland met Albert Heijn en Bol.com veel vooruitgang boekten. De verkopen in Nederland stegen op jaarbasis met 4%, terwijl er in België juist sprake was van een lichte daling van 1,1%.
In de VS stonden de resultaten echter het meest onder druk. Delhaize America zag de omzet weliswaar nog met 0,1% toenemen tot 4,2 miljard euro, bij Ahold USA daalde deze met 1,4% tot 6,4 miljard euro.
Uiteindelijk kwam de totale omzet van het concern pro forma (waarbij deze vergeleken wordt met de omzet van Ahold en Delhaize bij elkaar opgeteld over dezelfde periode een jaar eerder, toen de twee bedrijven nog niet waren samengegaan) op jaarbasis 3% hoger uit op 15,8 miljard euro. De operationele winst steeg, gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten, over dezelfde periode met 9% tot 553 miljoen euro, en er resteerde een nettowinst van 356 miljoen euro.
Ahold Delhaize begint ook de vruchten te plukken van de fusie, want over het eerste kwartaal werd hiermee voor 56 miljoen euro aan bezuinigingen geboekt. Hierdoor ligt het concern op schema om over heel 2017 de beoogde synergievoordelen van 220 miljoen euro te realiseren. Uiteindelijk streeft Ahold Delhaize naar een jaarlijkse kostenbesparing van 500 miljoen euro.
Toekomst
Naar verwachting zullen de tweedekwartaalcijfers ook gunstig uitvallen omdat Pasen niet zoals in 2016 in maart valt maar in april. Wel moet afgewacht worden of consumenten het economisch vertrouwen hebben vastgehouden.
In aanloop naar de presentatie van de eerstekwartaalcijfers liep de koers van Ahold Delhaize hard op tot bijna 20 euro en staat deze sindsdien rond dit niveau. Uit de presentatie is duidelijk geworden dat de fusie op schema lijkt te liggen. Tegelijkertijd blijven de resultaten in de VS onder druk staan en kan dit op de koers wegen.
De producten zijn verhandelbaar bij DEGIRO.
Investeringsidee: Ahold Delhaize
Meer Beleggingsideeën van
Bank Vontobel Europe AG