Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TomTom februari 2019

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
3.056 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
StuYa
0
quote:

WEBJE schreef op 20 feb 2019 om 18:26:


Dat jullie nog in tom tom zitten ,dat begrijp ik niet .



Heb je dan verkocht met verlies ofzo?
kusadasi
0
Ja ik heb ook vorige week verkocht met fors verlies,de centen in een aantal andere
aandelen gestoken en al een behoorlijk deel van TT verlies goed gemaakt,maar goed
heb zojuist een paar articles over Garmin ingelezen op Yahoo-finance (+16,5%)op prima cijfers en een all-time high neer gezet mede door een short sqeese er stond
8% short,dus die gasten krijgen ook klappen,het waren bij Garmin de andere takken
van sport (buiten automotive)die voor het succes zorgden,toch sluit ik uit dat ze automotive zullen afstoten,omdat er in de toekomst in deze sector (autonoom rijden)veel geld valt te verdienen,met inmiddels een beurs waarde van 16+ miljard zou TT voor deze partij een eitje zijn en zeer veel synergie voordelen te behalen,als Godijn nu eens zijn arogantie opzij zet dan kan er iets moois gebeuren voor de aandeel houders,deze 2 samen zou een sterke partij zijn tegen Google en Here.
apieslapie
0
let's see what happens, Daimler and azure samenwerking ook net bekend gemaakt. Gaan ze azure maps gebruiken??
boem!
1
Zou het arrogantie zijn of zelfvertrouwen.
HG heeft TT na de shareconsolidation op pole-position staan.
Bij een koers van 7,10 euro resteert er na de uitbetaling van de 3,25 agio nog steeds een koers van 7,10 euro maar dan met 127 mio aandelen in omloop.

Een bedrijf met een positieve kas van +400 mio met een FCF van 127 mio wordt dan gewaardeerd tegen 7 keer die FCF.
Ik snap dat de race om succesvol te zijn met HD-maps hoge investeringen met zich meebrengt maar ik verzeker jullie dat er door de focus die er dan wordt aangebracht op A&E ook een aantal partijen deze flagrante onderwaardering aan zullen grijpen om een plaatsje naast HG te verwerven om te kijken hoever die ons brengt.
Sunshine Band
0
quote:

Eva1960 schreef op 20 feb 2019 om 16:14:


Das een goed voorstel, ik zie je zakelijke vragen graag op de adhv terug. Neem je initiatief daartoe? Ik heb mailadressen voor je klaar liggen als je de poging zelf gaat wagen.

Verder het is een protest tegen zijn geslotenheid. Ik confronteer hem er al 3 jaar mee. In het begin kreeg ik nog antwoorden, toen was ik nog respectvol en zakelijk.

Maar mijn geduld is nu echt op na 3 jaar koersdaling van 12 naar 7.

[...]


OK, zijn we het over veel zaken eens. Ik kom er komende week een keer op terug!
Eva1960
0
Laten we het hopen.

Maar ik vrees dat HG gewoon te laat is met zich uit te leveren aan big tech (lees msft) en dat msft denkt als iedere autofabrikant naar mij toebeweegt wordt ik het platform waar meerdere mapleveranciers een plek krijgen..

Kortom het kan ook een keuze zijn van mfst om geen eigenaar te willen worden van TT, maar rustig te wachten tot de vloot binnenloopt.

BAIDU, vw, daimler, TT, allemaal richting msft.

En dan komt mogelijk de gedachte van Wies nog terug dat HERE en TT samen moeten voor synergievoordelen (lees 7000 man bij Here eruit fietsen als ze al achter zouden lopen).
Want er wordt te weinig verdiend en er moet teveel geinvesteerd worden. Past wel bij HG en zijn francaise die nu politiek europe tech op de agenda zetten. Willen ze soms bereiken dat ze samenmogen zonder weerstand bij marktautoriteiten?

Een ding is duidelijk de strijd tussen google, here en tt neemt in venijn toe sins de zomer, dus het spel staat nu echt o p de wagen.


quote:

martinmartin schreef op 21 feb 2019 om 07:53:


Zou het arrogantie zijn of zelfvertrouwen.
HG heeft TT na de shareconsolidation op pole-position staan.
Bij een koers van 7,10 euro resteert er na de uitbetaling van de 3,25 agio nog steeds een koers van 7,10 euro maar dan met 127 mio aandelen in omloop.

Een bedrijf met een positieve kas van +400 mio met een FCF van 127 mio wordt dan gewaardeerd tegen 7 keer die FCF.
Ik snap dat de race om succesvol te zijn met HD-maps hoge investeringen met zich meebrengt maar ik verzeker jullie dat er door de focus die er dan wordt aangebracht op A&E ook een aantal partijen deze flagrante onderwaardering aan zullen grijpen om een plaatsje naast HG te verwerven om te kijken hoever die ons brengt.
boem!
0
Eva het synergievoordeel speelt geen enkele rol.
Indien je kijkt naar Opex en werknemersbestand zal het je duidelijk worden dat het de R&D is die de kosten veroorzaakt.
Intentie van TT is om deze kosten op te schroeven.
Het is de schaarste onder researchers die mij doet twijfelen aan de haalbaarheid van deze hogere kostendoelstelling.

Indien men capaciteiten bezit zal het voor geen van de 10.000 man die bij HERE en TT in R&D werkzaam zijn een probleem opleveren om een mooie, uitdagende, goed betaalde job te vinden op dat terrein.
Eva1960
0
MM niet met je eens.

Er is juist veel synergie, omdat je alle r&d samen kan nemen, omdat niet 2 maal hetzelfde wiel hoeft te worden uitgevonden. Het kan dus juist schaarste in goede techneuten oplossen. Voor de rest kunnen vele handjes eruit voor handmatige bijwerking van kaarten, want dat hoeft dan ook maar 1 keer te gebeuren en is daarnaast steeds minder nodig door intelligentere methoden.

Kortom in totaal zeker 0,5 mld te besparen en dan een bredere klantenbase en betere marges voor beiden.

quote:

martinmartin schreef op 21 feb 2019 om 08:41:


Eva het synergievoordeel speelt geen enkele rol.
Indien je kijkt naar Opex en werknemersbestand zal het je duidelijk worden dat het de R&D is die de kosten veroorzaakt.
Intentie van TT is om deze kosten op te schroeven.
Het is de schaarste onder researchers die mij doet twijfelen aan de haalbaarheid van deze hogere kostendoelstelling.

Indien men capaciteiten bezit zal het voor geen van de 10.000 man die bij HERE en TT in R&D werkzaam zijn een probleem opleveren om een mooie, uitdagende, goed betaalde job te vinden op dat terrein.
VanillaSky
0
quote:

martinmartin schreef op 21 feb 2019 om 08:41:


Eva het synergievoordeel speelt geen enkele rol.
Indien je kijkt naar Opex en werknemersbestand zal het je duidelijk worden dat het de R&D is die de kosten veroorzaakt.
Intentie van TT is om deze kosten op te schroeven.
Het is de schaarste onder researchers die mij doet twijfelen aan de haalbaarheid van deze hogere kostendoelstelling.

Indien men capaciteiten bezit zal het voor geen van de 10.000 man die bij HERE en TT in R&D werkzaam zijn een probleem opleveren om een mooie, uitdagende, goed betaalde job te vinden op dat terrein.


Martin, wat een feit is is dat deze bedrijven amper tot geen winst kunnen maken gezien de kosten die ongoing zijn, fors stijgen en eigenlijk te hoog tov de omzetten en marges die daar tegenover staan.
In die zin is het dus wel degelijk zo dat wanneer TT en Here samen gaan zij een deel van de overhead + R&D kunnen schrappen en derhalve een gezonder verdienmodel hebben. Tot op heden is de markt niet groot/lucratief genoeg om het hele kaartengebeuren een interessant verdienmodel te laten zijn met het aantal spelers dat actief is. Dat blijkt al de afgelopen 10 jaar bij TomTom (ofwel Tele atlas 2.0) en was daarvoor ook al zo bij Tele atlas 1.0.

Of dat met HD maps gaat veranderen over een aantal jaren zal moeten blijken. Vooralsnog ziet dat er nog niet zo extreem uit als de marktrapporten doen geloven. HG verwacht de eerste HD omzetten in 2022 en die zijn dan klein te noemen tov de SD map business dus ik denk dan aan wellicht enkele tientallen miljoenen omzet maximaal in 2022.

Of het in de jaren 2023 en verder een vlucht gaat nemen dat blijft heel erg koffiedik kijken. Vooralsnog word het eerst nog een jaar of drie volop investeren en scherp aan de wind zeilen om breakeven te draaien.
Sunshine Band
0
quote:

Eva1960 schreef op 21 feb 2019 om 09:06:


MM niet met je eens.

Er is juist veel synergie, omdat je alle r&d samen kan nemen, omdat niet 2 maal hetzelfde wiel hoeft te worden uitgevonden. Het kan dus juist schaarste in goede techneuten oplossen. Voor de rest kunnen vele handjes eruit voor handmatige bijwerking van kaarten, want dat hoeft dan ook maar 1 keer te gebeuren en is daarnaast steeds minder nodig door intelligentere methoden.

Kortom in totaal zeker 0,5 mld te besparen en dan een bredere klantenbase en betere marges voor beiden.

[...]



Mee eens dat er synergie is. Maar als de kaarten en fabriek van T2 beter zijn, dan heb ik liever dat ze (met of zonder hulp) HERE wegconcurreren en daarmee schaalvergroting en winst halen.
Daarvoor hebben we geinvesteerd afgelopen jaren!

Als blijkt dat HERE het niet gaat redden, loopt het goede personeel vanzelf naar de "betere werkgever".

met edit wb "betere werkgever"
Vinovino
0
Vanilla-bash-sky, de eerste HD maps inkomsten komen dit jaar, 2019.
Niet 2022 wat jij nu weer basht!
Eva1960
0
Sunshine dat heb ik ook liever maar is niet reeel. BAD heeft diepere zakken, dus nemen lead richting TT met een soort omgekeerde overname of zal meer partners laten toetreden al dan niet met beursgang. Ik zie alleen bmw afhaken die gaan nu leunen op traffic en routing van TT in al hun modellen ww, dus die gaan niet leunen op Inrix troep van Porsche.
boem!
0
Ik snap jouw betoog Eva maar dan zou dat gesteund moeten worden vanuit een gelijkwaardigheidsprincipe tussen HERE en TT.

Ik zie slechts een TT dat zich gedeisd houdt en zich als het onafhankelijke Zwitserland propagandeert, terwijl HERE zich als de grote duitse man profileert die de strijd aangaat met Google voor de heerschappij in kaartenland.

De marktverschuiving die plaats heeft gevonden bij de oude SD-kaarten opgeteld bij de introductie van Google op dat terrein geeft mij weinig vertrouwen in een harmonieuze samenwerking tussen HERE en TOm2.
boem!
0
Daar komt bij dat een fusie veel verkeerde aandacht opslokt.
Wie blijft zitten, welke projecten krijgen prioriteit.

Neen, gegeven de huidige verhoudingen waarbij HERE groter is en Tom2 succesvoller zie ik geen voordeel voor Tom2 in een samnewerking.
Tom2 heeft de afgelopen 6 jaar een over de jaren gelijkblijvende negatieve EBIT opgeschreven bij A&E van 35 mio per jaar en 212 mio in totaal.
Telematics was de sponsor voor deze investering.

Bij HERE gaat er in 1 jaar meer doorheen zonder compensatie.

Indien BAD het ernst is mbt ADAS/HAD zal het Tom2 moeten kopen of hun verlies op HERE accepteren en gebruik maken van de mogelijkheden die Tom2 aanbiedt of alsnog Google gebruiken.

Geef mij 1 goede reden waarom het profijtelijk kan zijn voor Tom2 om op dit moment een samenwerkingsverband aan te gaan met HERE.
VanillaSky
0
quote:

Vinovino schreef op 21 feb 2019 om 09:29:


Vanilla-bash-sky, de eerste HD maps inkomsten komen dit jaar, 2019.
Niet 2022 wat jij nu weer basht!


Er zullen best wat inkomsten zijn ja. Harold geef mi duidelijk aan dat ze dit jaar verwachten 'echte' deals te maken. dus dat lees ik als deals met impact.
En dan heeft hij het duidelijk over dat dat orders zijn die in 2022 in de omzet gaan lopen en dan klein zijn, maar zichtbaar tov SD map omzet.

Dus het is onzin om met deze info te geloven dat voor 2023 de HD map omzet een noemenswaardig onderdeel gaat worden de totaalomzet.
Vinovino
1
Eva1960
0
Ik geloof niet in die samenwerking dus die goede reden kan ik niet geven. Ik geloof wel in je voorlaatste alinea, dat tt en here wel moeten samengaan om google het hoofd te kunnen bieden.


quote:

martinmartin schreef op 21 feb 2019 om 10:02:


Daar komt bij dat een fusie veel verkeerde aandacht opslokt.
Wie blijft zitten, welke projecten krijgen prioriteit.

Neen, gegeven de huidige verhoudingen waarbij HERE groter is en Tom2 succesvoller zie ik geen voordeel voor Tom2 in een samnewerking.
Tom2 heeft de afgelopen 6 jaar een over de jaren gelijkblijvende negatieve EBIT opgeschreven bij A&E van 35 mio per jaar en 212 mio in totaal.
Telematics was de sponsor voor deze investering.

Bij HERE gaat er in 1 jaar meer doorheen zonder compensatie.

Indien BAD het ernst is mbt ADAS/HAD zal het Tom2 moeten kopen of hun verlies op HERE accepteren en gebruik maken van de mogelijkheden die Tom2 aanbiedt of alsnog Google gebruiken.

Geef mij 1 goede reden waarom het profijtelijk kan zijn voor Tom2 om op dit moment een samenwerkingsverband aan te gaan met HERE.
VanillaSky
0
quote:

Vinovino schreef op 21 feb 2019 om 10:21:


mspoweruser.com/daimler-selects-micro...

Hoppa, nog meer TomTom HD kaarten inkomsten.
En dat is niet in 2023 pas hoor Vanilla-bash-sky


Ik ben niet geinteresseerd in een beetje omzet. Om TT een interessant verdienmodel te laten hebben richting de toekomst moeten er orderboeken Automotive van 500-600mio jaarlijks komen. HG verwacht in ieder geval niet dat HD map omzet serieuze vormen aanneemt voor 2023, tenminste zo verkondigde hij op 6 Februari. Hoe leg jij dat uit daar ben ik wel benieuwd naar? Jij denkt dus dat hij liegt?
boem!
0
quote:

VanillaSky schreef op 21 feb 2019 om 09:08:


[...]

Martin, wat een feit is is dat deze bedrijven amper tot geen winst kunnen maken gezien de kosten die ongoing zijn, fors stijgen en eigenlijk te hoog tov de omzetten en marges die daar tegenover staan.
In die zin is het dus wel degelijk zo dat wanneer TT en Here samen gaan zij een deel van de overhead + R&D kunnen schrappen en derhalve een gezonder verdienmodel hebben. Tot op heden is de markt niet groot/lucratief genoeg om het hele kaartengebeuren een interessant verdienmodel te laten zijn met het aantal spelers dat actief is. Dat blijkt al de afgelopen 10 jaar bij TomTom (ofwel Tele atlas 2.0) en was daarvoor ook al zo bij Tele atlas 1.0.

Of dat met HD maps gaat veranderen over een aantal jaren zal moeten blijken. Vooralsnog ziet dat er nog niet zo extreem uit als de marktrapporten doen geloven. HG verwacht de eerste HD omzetten in 2022 en die zijn dan klein te noemen tov de SD map business dus ik denk dan aan wellicht enkele tientallen miljoenen omzet maximaal in 2022.

Of het in de jaren 2023 en verder een vlucht gaat nemen dat blijft heel erg koffiedik kijken. Vooralsnog word het eerst nog een jaar of drie volop investeren en scherp aan de wind zeilen om breakeven te draaien.


Er is niemand die betoogd heeft dat de traditionele mapmaking een profijtelijke business is(geweest).
De blik van de kaartmakers werd daarom verlegd naar HD-maps met ongoing hoge investeringen omdat daar uiteindelijk wel geld lijkt te verdienen.

Waar T2 de afgelopen 6 jaar per saldo 200 mio aan negatieve EBIT op moest schrijven voor deze benadering realiseerde HERE dit bedrag per jaar en bij Google was dat miljarden per jaar.
Een fusie heeft slechts zin indien er aanvullende activiteiten zijn, overlappende activiteiten leiden slechts tot oorlog en onrust.

Jij bent waarschijnlijk de enige die de toekomst van HD-maps in twijfel trekt.
Of en hoeverre Tom2 daar een rol in kan spelen moet worden afgewacht maar het konsekwent negeren van deze ontwikkeling verbaasd mij of het moet jouw ingeboren natuur zijn om alles in het negatieve te trekken.
Jouw outlook van 775 met een Ebit van 26 mio voor 2018 is een sprekend voorbeeld van iemand die zijn ogen sluit voor datgene wat er is gepresteerd.
Jij geeft nog steeds met droge ogen aan dat jij veel te positief was.
De reden waarom jij geen eigen outlook meer durft af geven ligt volgens mij in het feit, dat jij een nieuwe afgang wil vermijden.
boem!
0
@Eva .

Vanuit BAD kan ik het goed begrijpen en ik denk dat daar door BAD ook is op aangedrongen.
Het bedrag dat zij daarvoor op tafel wilden leggen kwam niet in de buurt van wat HG daar voor ogen had.
3.056 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 10,660   Verschil +0,78 (+7,92%)
Laag 9,922   Volume 1.357.919
Hoog 10,696   Gem. Volume 882.197
22-okt-19 17:36
label premium

TomTom: Reality check

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium