Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TomTom februari 2019

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
3.056 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Was here
0
Hetgeen je onderstreept hebt hoe interpreteer je dat?
- gezamenlijke groei automotive en consumer groeit single digit(betekent dus dat automotive met 20% groeit en consumer 15% krimpt)
- of beide groeien single digit(dus consumer groeit weer en automotive groeit).

quote:

VanillaSky schreef op 13 feb 2019 om 22:35:


[...]

Nee er staat dat dit de prognose is van het management vwb omzet ontwikkeling.


"Management’s cash flow projections for Automotive and Enterprise in the forecasted period are based on management’s assumptions on the expected revenue developments, gross margin and operating margin after allocation of operating expenses from shared units, taking into account management’s expectation of market size and market share development. Both Automotive and Enterprise revenue is projected to show a single digit growth rate in the forecasted period.

De prognoses zijn bij mijn weten al 2x naar beneden bijgesteld. Eerst voor Telematics en daarna de CAGR voor alle drie de units. Nu voor de derde maal neerwaarts en dat is ook te zien aan de outlook ad. 675mio.

VanillaSky
0
quote:

Was here schreef op 13 feb 2019 om 23:49:


Hetgeen je onderstreept hebt hoe interpreteer je dat?
- gezamenlijke groei automotive en consumer groeit single digit(betekent dus dat automotive met 20% groeit en consumer 15% krimpt)
- of beide groeien single digit(dus consumer groeit weer en automotive groeit).

[...]


Goed lezen het betreft enkel enterprise en automotive. Dus die groeien 1-9% jaarlijks is de prognose van TomTom.

Consumer daalt voorlopig double digit, dat maak het ook zo lastig in topline omzet te groeien.
VanillaSky
0
quote:

Moneyball schreef op 13 feb 2019 om 23:14:


[...]

Was geen “outlook”, je verdraaid het daarmee. Er werd gevraagd of de 1.7 miljard uit de tijd van de navi kastjes weer een mogelijk was. Dat antwoord was ja. En dat is natuurlijk ook mogelijk. Of het ook gebeurt is totaal niet te zeggen, teveel onzekerheid.

Je verwijt martinmartin dat hij zich niet tot de feiten beperkt, maar overal een positieve interpretatie aan geeft. Hier doe jij zelf hetzelfde, maar dan negatief


Tja het was geen officiele outlook daarom hecht ik er ook meer aan wat ze op papier zetten tw single digit groei de komende 5 jaar voor A&E en krimp consumer.

Neemt niet weg dat ik het een misplaatste grap vind, zeker na alle ellende die er is geweest, hoe moet je aan 1.7mrd omzet komen met single digit groei alleen op A&E dat duurt tientallen jaren dus raakt kant noch wal dat te zeggen zover kan je niet vooruit kijken.


RickBreda
0
Zou zomaar ook bij TomTom of een ander aandeel kunnen gebeuren?!!
Gelukkig is hier bij Apple de fraudeur gepakt.




Voorkennishandel door oud-topadvocaat Apple'
Gepubliceerd op 13 feb 2019 om 21:17 | Views: 1.462
Artikel
Reacties (2)
Gerelateerde instrumenten
Apple 13 feb
170,18 -0,71 (-0,42%)

NEW YORK (AFN/BLOOMBERG) - De Amerikaanse beurstoezichthouder Securities and Exchange Commission (SEC) beschuldigt een voormalige topadvocaat van Apple van handel met voorkennis. Volgens de SEC handelde Gene Daniel Levoff in de afgelopen jaren meermaals met voorkennis in aandelen van het technologieconcern.
Met die handel wist hij honderdduizenden dollars winst te maken en ook forse verliezen op aandelen Apple te voorkomen, aldus de toezichthouder. Die praktijken zouden teruggaan tot 2011. Levoff was bij Apple overigens als topmanager verantwoordelijk voor het voorkomen van handel met voorkennis door werknemers van het bedrijf. In september vorig jaar werd hij ontslagen bij Apple na eerder met verlof te zijn gestuurd.
Volgens de aanklagers was de 44-jarige Levoff vooraf op de hoogte van de resultaten van Apple en kon hij zien of die cijfers zoals bijvoorbeeld verkopen van de iPhone wel of niet aan de verwachtingen van Wall Street voldeden. Hij verschijnt naar verwachting deze week in de rechtbank. Levoff kan tot wel twintig jaar cel krijgen, en een boete van 5 miljoen dollar.
Brouwer285
0
quote:

VanillaSky schreef op 13 feb 2019 om 22:35:


[...]

Nee er staat dat dit de prognose is van het management vwb omzet ontwikkeling.


"Management’s cash flow projections for Automotive and Enterprise in the forecasted period are based on management’s assumptions on the expected revenue developments, gross margin and operating margin after allocation of operating expenses from shared units, taking into account management’s expectation of market size and market share development. Both Automotive and Enterprise revenue is projected to show a single digit growth rate in the forecasted period.

De prognoses zijn bij mijn weten al 2x naar beneden bijgesteld. Eerst voor Telematics en daarna de CAGR voor alle drie de units. Nu voor de derde maal neerwaarts en dat is ook te zien aan de outlook ad. 675mio.



De context van pag 84 lezen. Gebasseerd op de aanname hoeven in ieder geval geen afboekingen op de assets plaats te vinden. Dit is geen prognose.
boem!
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 13 feb 2019 om 18:50:



voor mij is TT @ 10 euro verkocht of delist prima, had eerder zeker op 15-17 gehoopt, maar that ship has sailed, hadden ze het 3 jaar geleden moeten verkopen.
heb nul vertrouwen in het verdienmodel van dit bedrijf
de assets verdampen aan de beurs
de kosten zijn ongoing
zodra die berg cash grotendeels is uitbetaald is dat vangnet onder t aandeel weg
de kleine resterende market cap en de reductie in uitstaande aandelen verhogen het risicoprofiel, daarbij zet TT alles op Maps Plus, elke tegenvaller zal dan ook keihard het aandeel treffen
er zal zeker de komende jaren nog genoeg cash in het bedrijf zitten en dat zal een buffer geven, maar dat geeft een vals gevoel voor veiligheid, TT is gewoon een ongelofelijk high risk share
het orderboek van 400mio plus van 2017 zie ik niet zo gauw herhaald worden,
het spelersveld groeit en alhoewel die zeker niet allemaal succesvol gaan zijn, gaan die wel prijsbepalend zijn
samenwerkingen vliegen de pan uit, de meeste nog gesteund door equity ook
krijg het angstige gevoel dat TT overal ' te laat ' mee is en de aandeelhouder krijgt daar de rekening voor.

mag hopen dat TT op eigen kracht de 9 weet te bereiken, ik bouw af en ga er uiteindelijk helemaal uit
heb nul interesse verder met HG te gaan op avontuur, de belangen van de reguliere aandeelhouder kennen geen enkele prioriteit binnen dit bedrijf

de raad van commissarissen zijn puppets hand selected door HG & Wakkie, die stempelen gewoon af wat ze voorgeschoteld krijgen.

bid echt voor een vijandige benadering, maar vrees dat de Kaarten reeds gereserveerd zijn.

downside risk is gelukkig minimaal en 7 zou echt wel zo'n beetje de bodem moeten zijn, hopelijk perst TT er een relief-rally uit welke het aandeel doet herstellen naar de fair value van 8.




AB @Wies.

De gegeven AB niet voor jouw denkwijze dat het niets wordt met TT maar je slaat de spijker op zijn kop wat de markt ervan vindt.
Die markt ziet TT in 2019 350 mio investeren in R&D voor een product dat nog geen omzet realiseert. TT geeft aan deze uitgaven te willen intensiveren indien er daadwerkelijk omzet in HD-maps wordt gescoord.
TT ziet de uitgaven als investeringen die fiscaal vriendelijk kunnen worden gemaakt door ze als kosten te boeken.
De markt heeft daar geen boodschap aan en kwalificeert ze als gewone kosten omdat eerst nog maar moet worden getoond dat deze uitgaven tot de gewenste omzetten leiden.
NB de "investeringen" ad 5 miljard uit de jaren hiervoor wachten ook nog op omzetten die die investeringen rechtvardigen

Iedere poging om met een vijandige overname de regie van HG over te nemen wordt in de kiem gesmoord door de bestaande aandelenstructuur waarbij enkel FF een say hebben en die hebben al aangegeven slechts te willen praten indien er een bod op tafel wordt gelegd dat niet kan worden geweigerd.
Gegeven de vastberadenheid en het tempo waarmee er wordt geinvesteerd geeft mij de overtuiging dat FF denkt een redelijk stuk van de markt in HD-maps te gaaan scoren waardoor biedingen onder de 25 euro niet serieus worden bevonden door FF.

Buiten de kaswaarde blijft er na de belastingvrij Agio-uitkering slechts een uitfaserende melkkoe over te weten Consumer en een start up genaamd Location Based solutions die al heel veel geld heeft gespendeerd (5- 5,5 miljard) maar nog maar moet waarmaken dat er ook geld kan worden verdiend met al deze investeringen.

HG neemt volgens mij een gecalculeerde gok om nu de investeringen op te schroeven, zijn focus volledig te vestigen op A&E waarbij hij voldoende risk-off heeft in zijn doen en laten(NB een kaspositie van 250 mio plus wordt je niet in de schoot geworpen) dat hij bij meer dan verwachte tegenwind eieren voor zijn geld zal kiezen en Maps plus alsnog verkoopt.

Deze onderliggende waarde (de executiewaarde van Maps plus) is veel hoger dan de huidige beurswaarde die aan Consumer en A&E wordt toebedeeld door de beurs.
De beurs overdrijft altijd en wordt gevoed met oneigenlijke te manipuleren cijfers(ebits) waardoor er handel plaatsvindt.
Vergelijk de waarde van Take-away en TT en je begrijpt wat ik bedoel.

Ik luister liever naar mannen met een bewezen trackrecord in beleggersland en schat daarom de FCF van 100 mio winst (zonder omzetten HD-maps)in 2019 10 keer hoger in dan het voorgeschotelde Ebit-verlies van 70 mio.
boem!
0
@VanillaSky.

De impairment test is een test waarin TT becijfert of er een impairment genomen kan worden op de assets.
In 2017 is dat gedaan voor Consumer ad 169k.
Alle goodwill en bijn alle overige assets op 0 gewaardeerd. De resultante is bekend: De Ebit voor Consumer schoot omhoog van -12,1 mio excl impairment in 2017 tot een +63,4 mio in 2018.

Ik snap werkelijk niet wat je beweegt om de teksten altijd zo te lezen, dat er een gevaar bestaat voor TT en dat dit negatief behoort te worden geinterpreteerd.
Het issue dat je hier op tafel legt is daar een kenmerkend voorbeeld van.
Je levert het bewijs, dat je teksten kan lezen. Je leest dus ook de teksten waarbij HG aangeeft welke kansen hij TT toedicht in het nog te ontginnen terrein van HD-maps. Ook dat hij daar extra in wil investeren en dat fiscaal vriendelijk wil doen door ze te boeken als kosten.
Daarna ga je voorbij aan het feit, dat HG de kampioen Underpromise and Overdelivering is en houdt vast aan de afgegeven outlook 2019 voor A&E ad 430 mio. (+16%)
Je gaat voorbij aan de opgebouwde deferred bij Automotive en wenst niet te erkennen dat er extra licensingdeals zijn gesloten met Microsoft en Bridgestone anders had jij ook de outlook moeten verhogen naar 455 mio a 475 mio.

Jij kiest ervoor om 1 zin op die wijze te vertalen dat de eventuele toekomstmuziek abrupt eindigt.
Ik zie wel degelijk het gevaar dat er ligt bij het aanbrengen van focus en intensivering van investeringen op een terrein waar nog maar moet worden afgewacht of dat daar toekomstige omzetten tegenovergesteld kunnen worden die de focus en investeringen rechtvaardigen.

Jij begrijpt als geen ander wat het doel is van de impairment test, met de interpretatie die jij er nu aangeeft demaskeer jij jezelf op een ongelooflijke wijze.
De periode van 5 jaar beslaat de periode 2019 t/m 2023.
Uitgaande van de 372 mio uit 2018 kom je met jouw 5 % uit op 475 mio in 2023.
Indien TT de gefactureerde omzet ad 317 mio in Automotive uit 2018 weet te realiseren als te rapporteren omzet in 2018 en Enterprise haar nivo van 4q 2018 ad 33,2 mio weet te behouden in 2019 met een extra omzet voor de Microsoft en Bridgestone deal ad 26 mio dan staat er in 2019 gewoon 317 mio en 158 mio in de boeken en laat dat niu net het bedrag zijn waarvan jij denkt dat dat in 2023 wordt behaald indien je de rekenexercitie die je hebt opgesteld was begonnen met de juiste beginwaarde en tijdstip.
pwijsneus
0
quote:

martinmartin schreef op 14 feb 2019 om 01:47:


[...]

Iedere poging om met een vijandige overname de regie van HG over te nemen wordt in de kiem gesmoord door de bestaande aandelenstructuur waarbij enkel FF een say hebben en die hebben al aangegeven slechts te willen praten indien er een bod op tafel wordt gelegd dat niet kan worden geweigerd.
Gegeven de vastberadenheid en het tempo waarmee er wordt geinvesteerd geeft mij de overtuiging dat FF denkt een redelijk stuk van de markt in HD-maps te gaaan scoren waardoor biedingen onder de 25 euro niet serieus worden bevonden door FF.


Kijk, dit gaat dan ook nooit gebeuren.

Tomtom is nog steeds een krimpbedrijf, en er is niemand op deze planeet die zo'n absurd hoog bedrag gaat neertellen.

Daardoor staat het aandeel nu in z'n eigen sop gaar te koken, en is het enige opwaarts potentieel een overname.

Ik wacht vol belangstelling af naar de volgende deal die Google gaat aankondigen, en hoe de koers van Tomtom hierop reageert. Want die deal gaat er komen.

Ook interessant wat die Jappanners en GM nu van plan zijn met USHR, en wat dit betekend voor Tomtom.

In een jaar kan er veel gebeuren.
Erik9400
0
Voor krimpbedrijf is tt duur maar voor een start-up (zelfrijdende auto's) extreem goedkoop en (anders dn andere start-ups) goed gefinancierd en winstgevend

Bij gemalto zag je dat management aantal keren kwam met winstwaarschuwing Terwijl ze. In gesprek waren overname... Management stuurde bewust koers omlaag en blijkt nu gewoon prima te draaien..
holenbeer
0
quote:

pwijsneus schreef op 14 feb 2019 om 07:25:


[...]

Kijk, dit gaat dan ook nooit gebeuren.

Tomtom is nog steeds een krimpbedrijf, en er is niemand op deze planeet die zo'n absurd hoog bedrag gaat neertellen.

Daardoor staat het aandeel nu in z'n eigen sop gaar te koken, en is het enige opwaarts potentieel een overname.

Ik wacht vol belangstelling af naar de volgende deal die Google gaat aankondigen, en hoe de koers van Tomtom hierop reageert. Want die deal gaat er komen.

Ook interessant wat die Jappanners en GM nu van plan zijn met USHR, en wat dit betekend voor Tomtom.

In een jaar kan er veel gebeuren.

Klopt, n iemand zal interesse hebben in het bedrijf TT. Maar de assets zouden waardevol kunnen zijn.
En daar ga ik wel met MM mee, die kan HG op elk gewenst moment in de veiling gooien als het tegenzit en alsnog 10 euro of meer scoren.
Dus het risico op permanent lage koersen is gering
Makita
0
TomTom heeft een gouden toekomst met Microsoft Azure. Omzetgroei komt er aan. 1 grote HD deal en TomTom is het snoepje van de week. HG heeft al gezegd dat ze met meerdere partijen in gesprek zijn nu.
Prop.
3
quote:

Makita schreef op 14 feb 2019 om 07:58:


TomTom heeft een gouden toekomst met Microsoft Azure. Omzetgroei komt er aan. 1 grote HD deal en TomTom is het snoepje van de week. HG heeft al gezegd dat ze met meerdere partijen in gesprek zijn nu.


======
Het probleem van Tom2 is meer alles wat HG niet zegt... Als hij CEO waardige uitspraken zou doen had het aandeel al lang op een andere niveau gestaan.
VanillaSky
0
quote:

martinmartin schreef op 14 feb 2019 om 02:34:


@VanillaSky.

De impairment test is een test waarin TT becijfert of er een impairment genomen kan worden op de assets.
In 2017 is dat gedaan voor Consumer ad 169k.
Alle goodwill en bijn alle overige assets op 0 gewaardeerd. De resultante is bekend: De Ebit voor Consumer schoot omhoog van -12,1 mio excl impairment in 2017 tot een +63,4 mio in 2018.

Ik snap werkelijk niet wat je beweegt om de teksten altijd zo te lezen, dat er een gevaar bestaat voor TT en dat dit negatief behoort te worden geinterpreteerd.
Het issue dat je hier op tafel legt is daar een kenmerkend voorbeeld van.
Je levert het bewijs, dat je teksten kan lezen. Je leest dus ook de teksten waarbij HG aangeeft welke kansen hij TT toedicht in het nog te ontginnen terrein van HD-maps. Ook dat hij daar extra in wil investeren en dat fiscaal vriendelijk wil doen door ze te boeken als kosten.
Daarna ga je voorbij aan het feit, dat HG de kampioen Underpromise and Overdelivering is en houdt vast aan de afgegeven outlook 2019 voor A&E ad 430 mio. (+16%)
Je gaat voorbij aan de opgebouwde deferred bij Automotive en wenst niet te erkennen dat er extra licensingdeals zijn gesloten met Microsoft en Bridgestone anders had jij ook de outlook moeten verhogen naar 455 mio a 475 mio.

Jij kiest ervoor om 1 zin op die wijze te vertalen dat de eventuele toekomstmuziek abrupt eindigt.
Ik zie wel degelijk het gevaar dat er ligt bij het aanbrengen van focus en intensivering van investeringen op een terrein waar nog maar moet worden afgewacht of dat daar toekomstige omzetten tegenovergesteld kunnen worden die de focus en investeringen rechtvaardigen.

Jij begrijpt als geen ander wat het doel is van de impairment test, met de interpretatie die jij er nu aangeeft demaskeer jij jezelf op een ongelooflijke wijze.
De periode van 5 jaar beslaat de periode 2019 t/m 2023.
Uitgaande van de 372 mio uit 2018 kom je met jouw 5 % uit op 475 mio in 2023.
Indien TT de gefactureerde omzet ad 317 mio in Automotive uit 2018 weet te realiseren als te rapporteren omzet in 2018 en Enterprise haar nivo van 4q 2018 ad 33,2 mio weet te behouden in 2019 met een extra omzet voor de Microsoft en Bridgestone deal ad 26 mio dan staat er in 2019 gewoon 317 mio en 158 mio in de boeken en laat dat niu net het bedrag zijn waarvan jij denkt dat dat in 2023 wordt behaald indien je de rekenexercitie die je hebt opgesteld was begonnen met de juiste beginwaarde en tijdstip.


Martin, dat het wellicht conservatief is dat kan best. Ik mag hopen dat het zo is. Maar het is wel degelijk een prognose die dient om inderdaad te bepalen of er een impairment nodig is.
Daarnaast wat zou dan de reden zijn dat dit in het vorige jaarverslag automotive nog wel op double digit stond en nu op single digit.

Het gaat mij er niet zozeer om dat TT geen kansen heeft dan wel alles negatief te maken maar het blijkt wel de laatste jaren dat het heel moeilijk is geld te verdienen voor TT. Vooralsnog veranderd dat niet dat toont ook de outlook aan. En inderdaad helpen dit soort opmerkingen/statements in het jaarverslag niet meer om dat beeld te veranderen.

En ik zie te weinig signalen dat die omzet binnen een aantal jaren naar de 1 miljard kan en dat zijn wel omzetten die hard nodig zijn om de wederom verhoogde kosten/investeringen (die naar wat ik begrijp blijvend zijn) te kunnen dragen en mooie winsten te laten zien.

Daarbij is de enige BU die uberhaupt kans maakt omzetstijgingen te laten zien van een paar honderd miljoen maar dan zullen er wel orderboeken gepresenteerd moeten gaan worden van 500-600mio jaarlijks. En nogmaals hoe die looptijd van HD deals is dat weten we beide niet, feit blijft wel indien ze totale orderwaarde communiceren maakt dat niet uit.
Eva1960
1
Het besef in de markt moet nog indalen dat het de beste start up ooit is.

Wat nog ontbreekt is bevestiging van een parnertoetredongsstrategie.

En de komt pas als HG eerst zeker weet dat er GEEN knock out bod komt van een techreus.

Kortom, hij houdt zijn kaarten terecht nog even op de borst.

Een mooie koersdag vandaag, het weer zit mee, dus geen traffic van TT vandaag.


quote:

Erik9400 schreef op 14 feb 2019 om 07:48:


Voor krimpbedrijf is tt duur maar voor een start-up (zelfrijdende auto's) extreem goedkoop en (anders dn andere start-ups) goed gefinancierd en winstgevend

Bij gemalto zag je dat management aantal keren kwam met winstwaarschuwing Terwijl ze. In gesprek waren overname... Management stuurde bewust koers omlaag en blijkt nu gewoon prima te draaien..
tatje
1
quote:

Makita schreef op 14 feb 2019 om 07:58:


TomTom heeft een gouden toekomst met Microsoft Azure. Omzetgroei komt er aan. 1 grote HD deal en TomTom is het snoepje van de week. HG heeft al gezegd dat ze met meerdere partijen in gesprek zijn nu.


Zo is het !

Martinmartin citeer ik ook even.

Gegeven de vastberadenheid en het tempo waarmee er wordt geinvesteerd geeft mij de overtuiging dat FF denkt een redelijk stuk van de markt in HD-maps te gaaan scoren waardoor biedingen onder de 25 euro niet serieus worden bevonden door FF.

Ik denk dat ze een toppositie in de SDC markt hebben.

Met investeringen, incl Tele Atlas van een miljard of 6.

Dit geld wil harold minimaal terug.

10 of 12 euro p/a die zijn al aan de deur geweest, mijn mening.

Bij 10 of 12 gaat de deur echt niet open.

En toch lijkt het voor mij op America first :-) dus ook voor China .

Dat nieuws van Apple, zelf maps maken, ik geloof het niet.

Apple carplay nu ook geschikt voor Google maps en Waze.

Google maps met prijsverhogingen tot 2000%, dus rent iedereen naar Microsoft azure.

Heb het idee, dat Apple google en microsoft in ieder geval in de SDC markt samenspannen.

Laat het rijke vriendje van Tom Tom een cloud hebben en het map gedeelte wordt gevoed met TT maps.

Of TT dadelijk in de SDC markt wint, ik weet het niet, maar ze staan er wel heel goed voor.

tatje
0
Heb het idee, dat als TT dadelijk een flink marktaandeel in de HD maps verwerft, dat men dan pas een knal bod, in de ogen van de founders, durft neer te leggen.
Dutchy Ron
0
PentaGoNix
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 14 feb 2019 om 09:10:


Hoogste tijd voor een map-deal .... enige trigger om dit aandeel hoger te krijgen
En dan nog maar een ieniemienie plusje, met een beetje pech de dagen hierop nog verder down. het is een hopeloos, verloren aandeel.

Ik hoop al jaren dat er meer in het vat zit maar met HG aan het roer was het niks, is het niks en wordt het niks. HG denkt alleen aan zijn eigen portemonnee en niet aan die van de aandeelhouders. Ik hoop alleen dat een overnamepartij HG uit zijn troon gaat stoten, dat is de enige reden dat ik er nog inzit.
3.056 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 8,678   Verschil +0,20 (+2,35%)
Laag 8,463   Volume 379.539
Hoog 8,679   Gem. Volume 492.755
17-jun-19 16:28
label premium

TomTom keert uit

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium